KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n puheenjohtaja toivoo kuljetusalan suurliittoa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen. Kuva: AKT

Kuljetusliittojen pelätään jäävän suurten jalkoihin.

UP/Birgitta Suorsa
31.10.2017 15.32

Suurliitto-haave on elänyt pitkään

Kuljetusalan liittofuusiota on rakennettu erilaisin kokoonpanoin vuodesta 2006 lähtien.

Vuonna 2010 SAK:laiset kuljetusliitot sopivat tavoitteeksi, että uusi kuljetusliitto aloittaisi toimintansa viimeistään 2014.

Rautatieläisten Liitto päätti 2010 yhdistyä Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon JHL:ään. Liitos toteutui vuoden 2011 alusta ja nimi muutettiin Raideammattilaisten yhteisjärjestöksi.

Solmujen avaamiseksi hankkeeseen palkattiin selvitysmies, Lauri Ihalainen. Kun hänet valittiin eduskuntaan 2011, selvitysmiehinä jatkoivat ensin Veturimiesliiton VML:n Risto Elonen ja sitten AKT:n Jussi Koivunen.

Veturimiesliitto irtosi hankkeesta keväällä 2012. Vuosi myöhemmin Posti- ja logistiikka-alan unioni ilmoitti vetäytyvänsä hankkeesta. Samana vuonna hanke laitettiin jäihin.

SAK:ssa toimii paraikaa seitsemän kuljetusliittoa eli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni SMU, Veturimiesten liitto VML, Rautatievirkamiesliitto RVL, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY sekä Ilmailualan Unioni IAU, jolla on yhteistyösopimus Suomen Lennonjohtajien yhdistyksen SLJY:n kanssa. BS/UP

Kuljetusalan työntekijöiden etuja voisi ajaa paremmin, jos nykyiset kahdeksan ammattiliittoa toimisivat tiiviimmässä yhteistyössä, toteavat kahden suuren kuljetusliiton puheenjohtajat tuoreimmassa AKT-lehdessä.

Yhteistyön syventämistä vauhdittavat ennen muuta nykyhallituksen toimet eli työttömyysturvan heikentäminen, kilpailun vapauttaminen ja yritykset heikentää työaika- ja vuosilomalain säännöksiä.

– Tarve kuljetusalan suurliittoon ei ole hävinnyt mihinkään keväästä 2013, jolloin todettiin, ettei hanke etene. Kukaan ei ole sanonut, etteikö fuusiolle olisi tarvetta, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen toteaa.

Hän huomauttaa, että sekä työnantaja- että työntekijäpuolella järjestöt liittyvät yhteen. Vuoden alusta aloittaa kolme SAK:laista liittoa kokoava Teollisuusliitto.

Miltei 95 000 kuljetustyöntekijän ääni tulisi Piiraisen mukaan paremmin kuuluviin SAK:ssakin yhteisen liiton myötä. Uusi liitto edustaisi maantie- ja rautatieliikennettä, ilmailualaa lennonjohtoa myöten, posti- ja logistiikka-alaa, meriliikennettä ja satamatoimintoja.

– Jos olisimme yksi yhtenäinen kuljetusliitto, neuvotteluasemamme olisi vahvempi. Jäsenliittojen koolla on merkitystä, kun keskusjärjestö valmistelee omia tavoitteitaan edustajistokaudelleen, Piirainen sanoo.

– Miljoonan jäsenen SAK:lla on kohta kolme reilun kahdensadantuhannen jäsenen liittoa. Kuljetusalalla on tiedossa olevien fuusioiden jälkeen edelleen viisi ammattiliittoa.

Isompaa kokonaisuutta kohti

Aiemmin fuusioaikeet ovat kaatuneet Piiraisen mukaan osittain pienimpien kuljetusliittojen epäilyihin vaikutusvaltansa säilymisestä. Kuljetusliitoista valtaosa on jo yli satavuotiaita.

– Aina mielletään, että lähinnä oleva organisaatio toimii parhaiten. Maailma kuitenkin muuttuu, ja haasteisiin pitää vastata yhdistämällä järjestöllistä ja edunvalvonnallista voimaa.

Kuljetusliittojen iso fuusiohanke laitettiin jäihin vuonna 2013. Sen jälkeen AKT:n ja Suomen Merimies-Unionin SMU:n työttömyyskassat ovat yhdistyneet. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY on ollut syksystä 2015 AKT:n yhteistyöjäsen ja ensi vuodesta lähtien siitä tulee AKT:n valtakunnallinen ammattiosasto. Veturimiesliitto ja Rautatievirkamiesliitto ovat yhdistymässä vuoden 2019 alusta.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Erilaisia polkuja pitkin ollaan menossa kohti samaa eli isompaa kokonaisuutta, Piirainen sanoo.

Liittoutumalla säästöjä syntyisi yhteisen jäsenrekisterin, ict-palvelun, viestinnän, taloushallinnon ja kansainvälisen yksikön myötä.

Piiraisen mukaan aiemmin tehdyn perusselvitystyön pohjalta voitaisiin jatkaa fuusioneuvotteluja siten, että uusi liitto olisi valmiina kesäksi 2020.

– Jos siihen nähdään yhteisiä intressejä.

Verkostoituminen riittää

Suomen Merimies-Unionissa SMU:ssa ja Posti- ja logistiikka-alan unionissa PAU:ssa fuusiopuheisiin suhtaudutaan varovaisesti.

– Toistaiseksi jokainen jatkaa itsenäisenä liittona, mutta eihän koskaan tiedä, miten tilanteet muuttuvat, SMU:n puheenjohtaja Simo Zitting toteaa.

– Yhteistyön tiivistämistä ja resurssien järkevää käyttöä pohditaan paraikaa. Kun olemme samassa rakennuksessa, on hölmöä tehdä joka paikassa samoja toimintoja.

PAU päätti viime kesänä harkita liittymistä yhteen joko AKT:n tai Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n kanssa. Päätös tehdään vuoteen 2021 mennessä.

Puheenjohtaja Heidi Niemisen mielestä kuljetusalojen liittojen tiiviimpää verkostoitumista tai mahdollista fuusiota on syytä miettiä rauhassa.

– Mutta on myös pieniä liittoja, joita kuullaan SAK:n hallituksessa jopa painoarvoaan enemmän. Kyse on ennen muuta asiantuntemuksesta ja osaamisesta.

Suurliitto-haave on elänyt pitkään

Kuljetusalan liittofuusiota on rakennettu erilaisin kokoonpanoin vuodesta 2006 lähtien.

Vuonna 2010 SAK:laiset kuljetusliitot sopivat tavoitteeksi, että uusi kuljetusliitto aloittaisi toimintansa viimeistään 2014.

Rautatieläisten Liitto päätti 2010 yhdistyä Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon JHL:ään. Liitos toteutui vuoden 2011 alusta ja nimi muutettiin Raideammattilaisten yhteisjärjestöksi.

Solmujen avaamiseksi hankkeeseen palkattiin selvitysmies, Lauri Ihalainen. Kun hänet valittiin eduskuntaan 2011, selvitysmiehinä jatkoivat ensin Veturimiesliiton VML:n Risto Elonen ja sitten AKT:n Jussi Koivunen.

Veturimiesliitto irtosi hankkeesta keväällä 2012. Vuosi myöhemmin Posti- ja logistiikka-alan unioni ilmoitti vetäytyvänsä hankkeesta. Samana vuonna hanke laitettiin jäihin.

SAK:ssa toimii paraikaa seitsemän kuljetusliittoa eli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni SMU, Veturimiesten liitto VML, Rautatievirkamiesliitto RVL, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY sekä Ilmailualan Unioni IAU, jolla on yhteistyösopimus Suomen Lennonjohtajien yhdistyksen SLJY:n kanssa. BS/UP

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

Gazassa eletään kurjuuden keskellä, mutta Suomi tiivistää puolustusyhteistyötä Israelin kanssa.

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

Uusimmat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään