KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Runeberg-palkittu Marisha Rasi-Koskinen: ”REC on vastalause objektiiviselle totuudelle”

Marisha Rasi-Koskinen sai perjantaina Porvoossa Runeberg-palkinnon kirjastaan REC.

Marisha Rasi-Koskinen sai perjantaina Porvoossa Runeberg-palkinnon kirjastaan REC. Kuva: Miikka Pirinen

Siskotuulikki Toijonen
5.2.2021 13.00

Marisha Rasi-Koskinen

s. 1975 Tampereella

Kirjailija ja psykologi.

Kokopäivätoiminen kirjailija vuodesta 2019.

Kolme lasta.

Kirjoittamisen vastapainoksi valokuvaa ja inspiroituu musiikista.

REC on hänen kuudes kaunokirjallinen teoksensa.

Tulenkantaja-palkinto 2020

Auringon pimeä puoli sai lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon 2019 sekä Nuori Aleksis -palkinnon vuonna 2020.

Runeberg-kirjallisuuspalkinto myönnettiin perjantaina 5. helmikuuta tamperelaiselle Marisha Rasi-Koskiselle (s. 1975) romaanillaan REC (S&S). Kirja aloitti voittokulkunsa saamalla marraskuun lopussa Aamulehden vuoden 2020 Tulenkantaja-palkinnon.

Rasi-Koskinen kertoo ilahtuneensa kumpaisestakin palkinnosta. Tuoreesta Runeberg-palkinnosta hän sanoo olevansa äärimmäisen onnellinen.

– On erityisen hienoa, että juuri tässä vaiheessa uraani ja tällä kirjalla sain palkinnon. REC on tärkein ja rakkain romaanini, jonka kirjoittaminen on vaatinut minulta enemmän rohkeutta kuin yksikään aiemmin kirjoittamani teos. Sitä kirjoittaessa availin uusia ovia mielensisäisiin huoneisiin ja tiloihin ja konkreettisiin paikkoihin tietämättä tarkalleen mitä niiden takana on.

Kirjallisuuden kielelliset ja rakenteelliset mahdollisuudet kiehtovat Rasi-Koskista.

– Kirjoittamalla havainnoin ja tutkin erilaisia rajoja, leikkauspisteitä ja törmäyksiä. Ajatukset ovat aina tekoja, kaikki mitä kerran ajattelet, on olemassa niin elämässä kuin taiteessakin.

Mysteeri ja matkakertomus

RECiä kirjoittaessaan Rasi-Koskinen lähti aivan tietoisesti ylittämään rajojaan kirjailijana. Hän tiesi välillä liikkuvansa heikoilla jäillä, mutta koki että kirja on kirjoitettava juuri sellaiseksi.

Tarinavetoista hän ei halunnut RECistä ja pelkäsi, tavoittaako kirja sisäisellä tasollaan lukijat. Pelko oli turhaa. Tarina ei syö kirjan filosofista ja psykologista, herkkää tarkkanäköisyyttä, mutta vetävä se trillerimäisyydessään on. Romaanin kauhu on palkintoraadin mukaan sisäistä kauhua, jonka alkuperä on muukalaisuutemme torjutussa ja kaameassa tuttuudessa.

”REC on kirjallinen mysteeri, matkakertomus ja dokumentti, fiktiota fiktiosta. Se on suuri romaani ystävyydestä ja rakkaudesta, vallankäytöstä ja rajattomuudesta. REC on kaleidoskooppi, jossa tarinat ja todellisuus asettuvat uusissa käsissä aina uusiin kulmiin”, kustantaja luonnehtii voittoisaa kirjaa.

Runeberg -palkintoraadin mukaan REC on harvinaisen rohkea proosaluomus, kerrontaa, muotoa ja tilallisuutta yhdistävä ja testaava taideteos, joka muistuttaa tarinankerronnan vaarallisesta potentiaalista.

”Tämä on kirjan ytimessä. Aina, kun me kerromme itsestämme, tarina muuntuu riippuen siitä, kenelle ja missä sen kerromme. Vaara piilee siinä, keitä sivuhenkilöitä tarinoihimme tarvitsemme ja kuinka heitä käytämme. Tämä ilmenee niin tieteessä, taiteessa kuin yhteiskunnallisissa valtarakenteissa. Keillä on valtaa ja oikeus kertoa, keiden tarinoita kuunnellaan, ketkä vaiennetaan. Tässä piilee RECin yhteiskunnallinen ja inhimillinen eetos, joka tekee kirjasta perinteistä romaania väkevämmän.”

Ihmisen sisäisen maailman ja ympäröivän todellisuuden välinen suhde valtarakenteineen on RECin keskeisimpiä teemoja. Rasi-Koskisen tausta psykologina heijastelee näissä pohdinnoissa.

– Se on kaiken ydin ja äärimmäisen kiinnostavaa kuten ihmisen sisäisen maailman ristiriidatkin. Psykologian selkärankaan kuuluu se, että aina on toinen tarina, toinenkin näkökulma asioihin. Tämä on aina psykologin työn lähtökohta, nyt kirjailijan työnikin.

Keskeistä on ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen, mikä ei lainkaan tunnu olevan kaikille itsestäänselvyys. Taustalla on tieteenfilosofia, jonka mukaan todellisuus ei ole objektiivinen, vaan se rakentuu ihmisen mielessä ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.

Kuin kuvastimessa

Valokuvien sattumanvaraisuus, se kuinka ihmiset joutuvat vahingossa toistensa valokuvien taustalle on askarruttanut ja kiinnostanut Rasi-Koskista heltiämättä.

– Alkaessani kirjoittaa valokuvia sanoiksi REC-romaaniini mietin, millainen kuvitteellinen tarina syntyisi, jos saisi käsiinsä kaikki videot ja valokuvat, joiden taustalle on itse joutunut. Entä ne henkilöt, jotka ovat omien kuviemme taustalla, keitä he ovat ja mitä he kertoisivat. Moniäänisyys ja sirpaleisuus, joita erityisesti kirjani taustahenkilöt edustavat ja erilaiset valtarakenteet ihmisten ja yhteiskuntien välillä kiinnostavat minua taiteessa. RECissä nämä teemat kohtaavat.

Teos myös pohtii valheen ja toden rajapintoja. Rasi-Koskisen tapa käsitellä julmuuksiin ja epäinhimillisyyksiinkin yltyviä henkilöitään on empaattinen. Hän ei tuomitse, vaan yrittää ymmärtää monimutkaisin tavoin asioiden taustoja, syitä ja seurauksia ja ihmismieltä. Ihmisiä kaikkien tuulten heiteltävänä tarinoineen.

Todellisuuden leikkiä

Rasi-Koskinen on valokuvannut kolmisenkymmentä vuotta. Erityisen aktiivisesti hän on tarttunut kameraan viiden kuluneen vuoden ajan, jolloin hän kirjoitti REC-romaaniaan.

Arkielämän ohella hän on aina tutkinut kuvillaan sisäistä maailmaansa. Valokuvat ovat hänelle fiktiota, leikkiä todellisuudella kuten sanatkin. RECissä valokuvat toimivat metaforana toisten ihmisten hyväksi käyttämiselle, sivuhenkilöksi ajautumiselle.

REC on vastalause objektiiviselle totuudelle, mutta sen tulkinnan haluan kirjassani jättää täysin lukijoiden haltuun.

Roland Barthes kirjoittaa kirjassaan Valoisa huone kohtaamisesta, joka tapahtuu kuvan ja katsojan välillä ja nimeää sen punctumiksi. Punctum on eräänlainen ennustamaton sisältö, jota kuvaaja ei voi hallita tai jota hän ei välttämättä edes tiedosta. Tämän Rasi-Koskinen kertoo kokeneensa usein katsoessaan muiden ottamia kuvia.

– Huomioni kiinnittyy johonkin mikä on voinut olla merkityksetöntä kuvaajalle. Samoin käy kaunokirjallisuudelle kirjailijan pyrkiessä tulkintaansa tarkoituksella tai tarkoittamatta. Kirja kuitenkin altistuu lukijan antamille merkityksille piittaamatta kirjailijan missioista.

Raatilaiset korostavat älyllisesti haastavan, vaikeaksikin joillain tahoilla luonnehditun RECin olevan kielellisesti selkeäsanainen ja lähestyttävä. ”Marisha Rasi-Koskisen taidonnäyte on hurja, vakava leikki, mysteeri ja elämys, joka avautuu uusilla lukukerroilla erilaisena – eikä lukijakaan välty muutokselta”, perusteluissa todetaan.

Rasi-Koskinen puolestaan tähdentää, että kirjallisuutta voi ja pitääkin ymmärtää myös toisin. Lukuisin erilaisin tavoin.

– Sitä ei tarvitse välttämättä ymmärtää lainkaan. Jos kirjan kannet suljettuaan uskaltaa hämmentyä ja jäädä ehkä ymmälleen on rohkeutta. REC on vastalause objektiiviselle totuudelle, mutta sen tulkinnan haluan kirjassani jättää täysin lukijoiden haltuun.

Marisha Rasi-Koskinen

s. 1975 Tampereella

Kirjailija ja psykologi.

Kokopäivätoiminen kirjailija vuodesta 2019.

Kolme lasta.

Kirjoittamisen vastapainoksi valokuvaa ja inspiroituu musiikista.

REC on hänen kuudes kaunokirjallinen teoksensa.

Tulenkantaja-palkinto 2020

Auringon pimeä puoli sai lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon 2019 sekä Nuori Aleksis -palkinnon vuonna 2020.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään