KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Menneisyyttään turisteille myyvän Euroopan tulevaisuus läpivalaistuksessa

JUHA DRUFVA
17.7.2021 14.00

Turismi kolonialismin uutena muotona on jakanut ihmiskunnan kahtia, samoin kuin perinteinen kolonialismi aikoinaan. Uusien maanosien valloittajien suunta oli sama kuin nykyturistienkin, pohjoisesta etelään, lännestä itään, idästä länteen.

Hollantilaisen, vuodesta 2008 Genovassa asuneen Ilja Leonard Pfeijfferin (s. 1968) romaani Grand Hotel Europa käy käsiksi turismin seurausilmiöihin kysyen, kuinka käy niille valtioille ja seuduille, jotka valitsevat turismin pääelinkeinokseen.

Kenties koronaepidemia on puolentoista vuoden aikana antanut tähän jo joitakin alustavia vastauksia, joita romaanin ilmestyessä hollanniksi vuonna 2018 ei vielä aavistettu.

Yksi Pfeijfferin esittämä peruskysymys kuuluu: mistä kertoo yhä lisääntyvä massaturismi ja samaan aikaan yhä kasvava muukalaisviha?

Maltan pääkaupungissa Vallettassa romaanin päähenkilö, kirjailija Ilja Pfeijffer katselee hotellihuoneen parvekkeelta, kun saksalaisen matkanjärjestäjän TUIn jättimäinen risteilylaiva lipuu lahteen keskiaikaisen linnan- ja vartiotornien välistä:

”Pari päivää sitten olimme nähneet saman laivan Venetsiassa. Kuten lentokoneet, sekin tuli pohjoisesta. Sen kannella oli nelisentuhatta henkeä silkkaa ostovoimaa. Silti he olivat maksaneet lipustaan vähemmän kuin etelän hylkiöt paikoista rähjäisissä veneissään, joista 24 hukkunutta oli haudattu Vallettaan muutamaa päivää aikaisemmin. Mutta viimeksi mainituista ei näkynyt jälkeäkään.”

Kirjailija ihmetteleekin rakastetulleen, kuvankauniille taidehistorioitsija Cliolle, että vaikka Afrikka oli nurkan takana, se oli mittaamattoman kaukana, ainuttakaan tummaihoista ei näkynyt:

”Valletta antoi itsestään rauhoittavan, viihtyisän, pohjoiseurooppalaisen vaikutelman. Kaikki näytti olevan hallinnassa. Täällä saattoi syödä pizzaa tai currymausteista kalakeittoa, johon viskatut simpukankuoret piti onkia sopasta käsin. Iltakymmeneltä kaupunki oli autio, siellä ei asunut enää ketään. Saari kuului kuolleille ja haamuille, jotka yrittivät löytää matkaopaskirjasta jonkin maininnan elämästään. Kuvittelimme, että valot paloivat enää vain suurella katolisella hautausmaalla.”

Risteilyalus on kuin suuri olohuone täynnä television katsojia. Television ja päätteen ääressä istuvan ei tarvitse enää liikkua paikaltaan, hänelle tuodaan elämykset valmiina silmien eteen, kuten myös risteilyaluksella.

Filosofi Paul Virilio (1932–2018) on todennut, että interaktiivisilla proteeseilla ylivarustetun ihmisen esikuvaksi on noussut invalidi, joka on koneistettu kontrolloimaan ympäristöään niin, ettei hänen tarvitse liikkua fyysisesti. Samalla hän on menettänyt kulkemisen ja seikkailemisen taidon.

Paikasta toiseen siirtymistä

Romaanin päähenkilö on runoilija, kirjailija, sekä klassisten kielten entinen opettaja Ilja Pfeijffer. Hän hahmottelee romaania vanhan eurooppalaisen kulttuurin nykytilasta massaturistivirtojen puristuksessa.

Onko Eurooppa tuomittu elämään turistien katseen alla menneisyydessä, omien kulttuurisaavutustensa vankina, ja tulevaisuus tehdään jossain muualla, kaukana idässä ja etelässä hikityöpajoissa. Välimerestä on tullut venepakolaisten hauta, kun ennen siellä risteilivät eri kulttuurit tuoden sinne sitä ja vieden täältä tätä.

Tämän päivän Malta on kuin Eurooppa pienoiskoossa. Mustat ihmiset katukuvassa pelottaisivat turistit pois. Saaren hallitus on panostanut näkyvästi vieraanvaraisuuteen ostovoimaisia ulkomaalaisia kohtaan, ja siihen on vaikea sovittaa vieraanvaraisuutta varattomia mustia kohtaan:

”Saman voisi ilmaista runollisemminkin. Saari, joka näyttää olevan puoleksi hautausmaata, elää – siltä osin kuin se elää – menneisyydessä. Ainoa, mitä se voi vielä myydä, on sen rikas historia. Siksi se haluaa houkutella vierailijoita, jotka tulevat menneisyyden takia, ja sen on torjuttava vierailijat, jotka tulevat etsimään tulevaisuutta.”

Romaanin varsinaisena preesensinä, tapahtumapaikkana on Grand Hotel, jonne kirjailija Pfeijffer vetäytyy muistelemaan menettämäänsä suurta rakkautta, Cliota.

Jo parhaat kukoistuksensa päivät nähneessä Grand Hotellissa aika tuntuu pysähtyneen. Hotellissa kirjoittaessaan kirjailija matkustaa omissa mielenmaisemissaan selvitellessään rakkaussuhteensa epäonnistumisen syitä.

Samalla se on matka historian ja nykypäivän erottaviin syihin ja seurauksiin. Miten vanhan ajan matkailu erosi nykypäivän massaturismista? Enää ei matkusteta, vaan siirrytään paikasta A paikkaan B, eivätkä ne eroa toisistaan, koska molemmat palvelevat vain osto- ja maksukykyisen turistin haluja ja odotuksia.

Turistille myydään sitä, mitä hänen kuvitellaan haluavan ja odottavan näkevänsä ja kokevansa paketoidulla viikon parin piipahduksellaan. Asioiden on tapahduttava kätevästi, kitkattomasti, mutta ennen kaikkea turvallisesti siten, ettei kuviteltua seikkailuhenkeä kadoteta.

Turismi tuhoaa Amsterdamin

Menneen maailman matkaaja liikkui nähdäkseen ja kuullakseen uusia asioita. Vielä reilut sata vuotta sitten matkustaminen tai matkanteko vapautti ihmisen arjen rutiineista ilman pelkoa joutumisesta laiskurin tai juoruilijan maineeseen.

Matkustaminen antoi mahdollisuuden keskittyä mietiskelyyn ja rupatteluun. Kirjailija vapauttaa itsensä ”muistelijaksi” Grand Hotellin menneen ajan ilmapiirissä. Hän kohtaa hotellissa hyvin originelleja tyyppejä, jotka ovat jättäneet hyvästit nykyisyydelle. Mutta jos pitää paikkansa, ettei menneisyyttään pääse pakoon, tunkee lopulta myös nykyisyys hotelliin ovista ja ikkunoista.

Romaanin tapahtumat eivät kytkeydy mihinkään tiettyyn kalenteriseen ajanjaksoon. Mikään ulkomaailman uutinen, paitsi maininnat pakolaisveneiden uppoamisesta Välimereen, ei ankkuroi tapahtumia.

Tosin lukijalle tehdään selväksi jo romaanin alkusivuilla, että ennen asiat olivat paremmin, ja älyllisyys saattoi olla jopa voiton puolella verrattuna nykypäivään. Takaumatekniikka toimii sujuvasti siirryttäessä tapahtumasta toiseen kirjailijan tajunnanvirran mukana. Lukija pääsee nojatuolimatkalle Genovaan, Venetsiaan, Amsterdamiin sekä pieneen hollantilaiseen Giethoornin kylään.

Haastatellessaan Amsterdamin matkailujohtaja Tjalko van Tiggelenia, kirjailija saa kuulla tämän räväkän vastauksen: terrori-isku on ainoa keino vähentää turistien määrää merkittävästi:

”Barcelonassa se tepsi. Siellä oli jo vuosikaudet kamppailtu turismia vastaan, mutta kävijöiden määrä sen kuin kasvoi. Kunnes 17. elokuuta 2017 valkoinen pakettiauto ajoi Ramballe ja mutkitteli kuusitoista jalankulkijaa hengiltä. Kyllä, tiedän, että auton kuljettaja Younes Abouyaaqoub, joka ammuttiin neljä päivää myöhemmin Subiratsissa, oli islamistisen valtion kannattaja, mutta nykypäivänä kuka tahansa voi värvätä radikalisoituneen muslimin. En halua vihjata, että niin olisi tapahtunut, mutta se toimi.”

Matkailujohtaja vielä lisää, että käsitys, jonka mukaan Amstrad hyötyy turismista, on satua. Amsterdamin heikkenevä vetovoima asuinpaikkana aiheuttaa sen, etteivät amsterdamilaiset itse tule enää viikonloppuisin ostoksille keskustaan. Yrityksiä lähtee kaupungista ruuhkien takia tai siksi, ettei niiden työntekijöillään ole varaa asua siellä.

Katsellessaan Amsterdamissa jättimäisiä hasselpähkinäsuklaalevite Nutellalla kuorrutettuja pizzatötteröitä ahmivia turisteja, kirjailija miettii, että ainoa selitys kyseiselle ilmiölle on maailman lapsellistuminen. Sen on tarkoitus luoda aikuisille turisteille lomafiilistä, johon liittyy lapsellinen ja vastuuton käyttäytyminen:

”Koska globalisoitunut huvittelupakko on saanut meidät uskomaan, että ihmiselämää voi kutsua onnistuneeksi vasta kun se tuhlataan järjettömään hauskanpitoon, ja koska nuorekkuudesta on tullut uskonnollinen kultti, lapsellisesta käyttäytymisestä on tullut normi.”

Uusi Taikavuoriko?

Parhaimmillaan matkailu avartaa katselemaan myös omia arkisia oloja uudesta, jopa monipuolisemmasta näkökulmasta. Massaturismi on yhtä kaukana tutkimusmatkailusta kuin iltapäivälehden lukeminen on väitöskirjan kirjoittamisesta. Tiedon ja kokemusten kartuttaminen on vaihtunut pikaruokaelämyksiksi.

Entä mistä sitten voi löytää vastauksen sydäntä raastavaan kysymykseen rakastetun menettämisestä? Onko se sittenkin ikiaikaisen ratkaisematon kysymys, johon ei ole patenttiratkaisua, vaan jokainen ero on käsiteltävä niin tapaus- kuin henkilökohtaisestikin.

Suurten kulttuuri- ja taideaikakausien aarteiden tuntemus ei tarjoa vastausta meidän omiin arkipäivän taisteluihimme. Henkilöhistoriat voivat antaa viitteitä johonkin suuntaan, kuten kirjailijalle antaa arjen askaretta Caravaggion kadonnut maalaus, sekä taiteilijan traaginen elämä.

Varsinkin romaanin alkupuolella käväisi mielessä, että Grand Hotel Europa voisi olla uusi Taikavuori. Tämä huomio todentuukin sivulla 327, kun kirjailijan kustantaja Peter Nijssen toteaa, että romaanisuunnitelmasi kuvaa suurta rakkautta massaturismin aikaan.

Taidehistorioitsija Clio ja sinä klassisten kielten tuntija Venetsiassa, olette menneisyyden vankeja ja teette länsimaiden abstraktista, filosofisesti värittyneestä hädästä käsin kosketeltavan henkilökohtaisella tasolla:

”Tavallaan 2000-luvun Taikavuori, Peter sanoi.”

Thomas Mannin Taikavuori ilmestyi vuonna 1924. Se oli kuvaus Sveitsin Davosissa sijaitsevan tuberkuloosiparantolan asukkaista ja heidän eriävistä maailmankatsomuksistaan ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä.

Voisi sanoa, että Grand Hotel Europa kuvaa ristiriitaisia aatteita ja elämäntapoja ennen ekokatastrofia.

Ilja Leonard Pfeijffer: Grand Hotel Europa, suom. Sanna van Leeuwen, Gummerus 2021. 597 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sosialisti-lehti, 9.1.1918, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot.

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

Puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous kesti 12.4.1995 seitsemän tuntia. Äänin 47–25 vasemmistoliitto päätti osallistua hallitukseen ja katkaista 12 vuotta kestäneen oppositioputken.

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Uusimmat

Yksityissektoria painottava ministeri Ville Tavio leikkasi raskaalla kädellä ay-taustaista kehitysyhteistyötä.

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

Jessi Jokelainen.

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

Useat Euroopan maat boikotoivat Euroviisuja mikäli Israelin sallitaan osallistuvan niihin.

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

Hyvinvointialueilla on käynnissä yt-neuvottelujen ja jättipotkujen kierre.

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 
05

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025

Turkistarhaus on kohta historiaa, myös Suomen on herättävä tähän todellisuuteen, Honkasalo patistaa

03.12.2025

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

03.12.2025

Oppivelvollisuusuudistus vähensi nuorten syrjäytymistä

03.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään