KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenteen päästötavoite tuskin toteutuu, sähköautojen määrä kasvaa hitaasti

Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla.

Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla. Kuva: Lehtikuva/Marja Airio

Sähköautoja pitäisi olla 600 000 vuonna 2030. Tänä vuonna niitä on 50 000.

Kansan Uutiset
3.10.2022 8.55

Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuonna 2045 liikenteen pitäisi olla kokonaan päästötöntä. VATT:n tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen eivät usko tavoitteen toteutumiseen, koska sähköautojen määrä lisääntyy niin hitaasti Suomessa.

Suomessa liikenteen päästöt ovat viidennes kaikista päästöistä.

– Päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Tänä vuonna Suomen autokanta lisääntyy noin 100 000 autolla, joista täyssähköautoja on tammi-heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia. Tällä skenaariolla vuoden 2022 lopulla koko 2,7 miljoonan auton kannasta vain noin 50 000 autoa tulee olemaan täyssähköautoja. Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista, he huomauttavat VATT:n tiedotteessa.

Kuluvan vuoden lukujen perusteella he pitävät ilmeisenä, ettei Suomessa ole lähimainkaan 600 000 täyssähköautoa vuonna 2030. Tavoite vuoteen 2045 mennessä kokonaan päästöttömästi liikenteestä on vielä epärealistisempi.

Tutkijoiden mukaan kokonaan päästöttömään liikenteeseen ei päästä nykyisin keinoin. Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa 22 vuotta. Suuri osa tänä vuonna käyttöönotetuista polttomoottoriautoista on vielä liikenteessä 2045, ja polttomoottoriautoja myydään EU-alueella vuoteen 2035 saakka.

Tuki vaatimatonta luokkaa

Suomessa on pyritty moni tavoin edistämään liikenteen päästöjen vähentämistä viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana. Polttoaineverotus ja autoverotus rankaisevat hiilidioksidipäästöistä, mutta toimet ovat tutkijoiden mielestä silti riittämättömiä.

Suomessa on tuettu sähköautojen hankintaa ja latauspisteiden rakentamisesta, mutta huomattavasti vähemmän kuin muissa Länsi-Euroopan vertailumaissa. Suomessa sähköautojen hankintatuki on 2 000 euroa, mutta esimerkiksi Ruotsissa ja Espanjassa tuki on 7 000 euroa ja Saksassa ja Ranskassa enimmillään jopa 9 000 euroa.

Uusien julkisten latauspisteiden rakentamista tuetaan Suomessa 73 sentillä asukasta kohden, kun Ruotsissa ja Ranskassa summa on tuplasti suurempi ja Saksassa se on kuusi euroa asukasta kohden. Itävallassa autoilun sähköistymistä tuetaan jopa 186 eurolla asukasta kohden.

ILMOITUS
ILMOITUS

Julkisen talouden tilanteen kannalta on tutkijoiden mukaan realismia, että Suomessa ei voida tukea liikenteen sähköautoistumista yhtä runsaasti.

Heidän mielestään tukitoimien tehokkuutta pitäisikin Suomessa testata kokeiluin. Kuinka paljon vaikuttaa hankintatuen kasvattaminen? Entä latauspisteiden rakentamisen tukeminen? Kokeiluiden avulla voidaan löytää kaikkein tehokkaimmat tukikeinot, joilla päästään kohti päästötavoitteita, mutta huomioidaan samalla julkisen talouden realiteetit.

– Tulevan hallituksen tulisi ilman muuta ottaa tällaiset kokeilut ohjelmaansa, summaavat Kosonen ja Laukkanen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Metsäkatoasetuksen lykkääminen tarkoittaa lisää hakattuja metsähehtaareja.

Orpon hallitus lykkää metsäkatoasetuksen voimaantuloa taas: ”Jokainen viivästys tarkoittaa lisää hehtaareja hakattua metsää”

Suomen tavaraviennin volyymi laski syyskuussa 1,6 prosenttia, ja vientihinnat laskivat 1,4 prosenttia.

Vientitilastojen perusteella käänne taloudessa ei ole alkanut – miinusta sekä tavaroissa että palveluissa

Kelan uusi pääjohtaja Lasse Lehtonen tulehdutti suhteensa henkilöstöön viidessä kuukaudessa.

Kelan Lasse Lehtosen harkitsemattomat lausunnot edustavat vanhanaikaista jyräävää johtajuutta, sanoo kansanedustaja

Palkansaajan ja monimiljonäärin veroprosentissa ei ole suurta eroa.

Suomen rikkaimpien yleisin veroprosentti 34 on sama kuin hyvätuloisen palkansaajan

Uusimmat

Metsäkatoasetuksen lykkääminen tarkoittaa lisää hakattuja metsähehtaareja.

Orpon hallitus lykkää metsäkatoasetuksen voimaantuloa taas: ”Jokainen viivästys tarkoittaa lisää hehtaareja hakattua metsää”

Kansalliskaartin joukkoja partioimassa Washington DC:ssä, jonne Trump lähetti heidät vastoin kaupungin johdon tahtoa.

Trump on vasta päässyt vauhtiin – oikeusvaltio murenee pala palalta

Suomen tavaraviennin volyymi laski syyskuussa 1,6 prosenttia, ja vientihinnat laskivat 1,4 prosenttia.

Vientitilastojen perusteella käänne taloudessa ei ole alkanut – miinusta sekä tavaroissa että palveluissa

Kelan uusi pääjohtaja Lasse Lehtonen tulehdutti suhteensa henkilöstöön viidessä kuukaudessa.

Kelan Lasse Lehtosen harkitsemattomat lausunnot edustavat vanhanaikaista jyräävää johtajuutta, sanoo kansanedustaja

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 
02

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
03

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
04

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

 
05

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomen rikkaimpien yleisin veroprosentti 34 on sama kuin hyvätuloisen palkansaajan

12.11.2025

Vasemmistoliiton Koskela pitää verotietojen avoimuutta ja varallisuuserojen tilastointia demokratiatekona

12.11.2025

Kuivuus rapauttaa Taj Mahalin perustuksia, tulviva joki huuhtoo Chan Chanin erämaakaupunkia: Vesiriskit uhkaavat ikonisia maailmaperintökohteita

12.11.2025

Somaliassa toimittajia uhkaavat niin viranomaiset kuin palkkamurhaajat

12.11.2025

Syvälle juurtunut naisviha näkyy väkivaltana naisia ja tyttöjä kohtaan, erityisesti nuorten miesten asenteet ovat pielessä

11.11.2025

Mielipide: Potkulailla kihloista kahaleisiin ja ovesta pihalle

11.11.2025

Minimipalkkadirektiivi säilyy – Hyötyä erityisesti Itä-Euroopassa

11.11.2025

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

11.11.2025

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

11.11.2025

Vasemmistolistat jyräsivät voittoon korkeakoulujen edustajistovaaleissa

11.11.2025

”Tekopyhyyden huippu” – Minja Koskela syyttää kokoomusta vanhusten kotihoidon leikkauksista

11.11.2025

Kongossa nuoret metsittävät entisiä pakolaisleirejä

11.11.2025

Vihreän siirtymän repimä kylä – kaivosteollisuus jakaa kansaa Chilessä

11.11.2025

Eduskuntaryhmän tuore varapuheenjohtaja varautuu rankkaan politiikan syksyyn: ”Käynnissä on kokoomuksen ja perussuomalaisten ennennäkemätön hyökkäys”

10.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään