KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikenteen päästötavoite tuskin toteutuu, sähköautojen määrä kasvaa hitaasti

Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla.

Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla. Kuva: Lehtikuva/Marja Airio

Sähköautoja pitäisi olla 600 000 vuonna 2030. Tänä vuonna niitä on 50 000.

Kansan Uutiset
3.10.2022 8.55

Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuonna 2045 liikenteen pitäisi olla kokonaan päästötöntä. VATT:n tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen eivät usko tavoitteen toteutumiseen, koska sähköautojen määrä lisääntyy niin hitaasti Suomessa.

Suomessa liikenteen päästöt ovat viidennes kaikista päästöistä.

– Päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Tänä vuonna Suomen autokanta lisääntyy noin 100 000 autolla, joista täyssähköautoja on tammi-heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia. Tällä skenaariolla vuoden 2022 lopulla koko 2,7 miljoonan auton kannasta vain noin 50 000 autoa tulee olemaan täyssähköautoja. Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista, he huomauttavat VATT:n tiedotteessa.

Kuluvan vuoden lukujen perusteella he pitävät ilmeisenä, ettei Suomessa ole lähimainkaan 600 000 täyssähköautoa vuonna 2030. Tavoite vuoteen 2045 mennessä kokonaan päästöttömästi liikenteestä on vielä epärealistisempi.

Tutkijoiden mukaan kokonaan päästöttömään liikenteeseen ei päästä nykyisin keinoin. Autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa 22 vuotta. Suuri osa tänä vuonna käyttöönotetuista polttomoottoriautoista on vielä liikenteessä 2045, ja polttomoottoriautoja myydään EU-alueella vuoteen 2035 saakka.

Tuki vaatimatonta luokkaa

Suomessa on pyritty moni tavoin edistämään liikenteen päästöjen vähentämistä viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana. Polttoaineverotus ja autoverotus rankaisevat hiilidioksidipäästöistä, mutta toimet ovat tutkijoiden mielestä silti riittämättömiä.

Suomessa on tuettu sähköautojen hankintaa ja latauspisteiden rakentamisesta, mutta huomattavasti vähemmän kuin muissa Länsi-Euroopan vertailumaissa. Suomessa sähköautojen hankintatuki on 2 000 euroa, mutta esimerkiksi Ruotsissa ja Espanjassa tuki on 7 000 euroa ja Saksassa ja Ranskassa enimmillään jopa 9 000 euroa.

Uusien julkisten latauspisteiden rakentamista tuetaan Suomessa 73 sentillä asukasta kohden, kun Ruotsissa ja Ranskassa summa on tuplasti suurempi ja Saksassa se on kuusi euroa asukasta kohden. Itävallassa autoilun sähköistymistä tuetaan jopa 186 eurolla asukasta kohden.

ILMOITUS
ILMOITUS

Julkisen talouden tilanteen kannalta on tutkijoiden mukaan realismia, että Suomessa ei voida tukea liikenteen sähköautoistumista yhtä runsaasti.

Heidän mielestään tukitoimien tehokkuutta pitäisikin Suomessa testata kokeiluin. Kuinka paljon vaikuttaa hankintatuen kasvattaminen? Entä latauspisteiden rakentamisen tukeminen? Kokeiluiden avulla voidaan löytää kaikkein tehokkaimmat tukikeinot, joilla päästään kohti päästötavoitteita, mutta huomioidaan samalla julkisen talouden realiteetit.

– Tulevan hallituksen tulisi ilman muuta ottaa tällaiset kokeilut ohjelmaansa, summaavat Kosonen ja Laukkanen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Valtiovarainministeri Riikka Purra oli rempseällä päällä eduskunnassa.

SDP luottaa sosialismiin, vasemmistoliitto jakaa rahaa, vihreät polttelee pilveä – Ylimielinen Purra suututti opposition

Hanna Sarkkinen vaihtoehtobudjetin julkistamistilaisuudessa tiistaina.

Sarkkinen vastaa syytöksiin: Marinin hallituksen aikana sosiaaliturvaa ei leikattu ja silti työllisyys nousi ennätystasolle

Minja Koskela ja Hanna Sarkkinen esittelivät vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin tiistaina.

On totta, että me kiristämme verotuksen progressiota siten, että kaikkein pienituloisimmat hyötyvät eniten, Koskela vastaa vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin arvostelijoille

Seuraavalta hallitukselta on Turja Lehtosen mukaan vaadittava vähintään kahta toimenpidettä: alipalkkauksen ja palkkavarkauden kriminalisointia sekä joukkokanneoikeutta ammattiliitoille.

Teollisuusliiton Lehtonen ihmetteli elinkeinoelämän järjestöjen hiljaisuutta harmaasta taloudesta

Uusimmat

Valtiovarainministeri Riikka Purra oli rempseällä päällä eduskunnassa.

SDP luottaa sosialismiin, vasemmistoliitto jakaa rahaa, vihreät polttelee pilveä – Ylimielinen Purra suututti opposition

Hanna Sarkkinen vaihtoehtobudjetin julkistamistilaisuudessa tiistaina.

Sarkkinen vastaa syytöksiin: Marinin hallituksen aikana sosiaaliturvaa ei leikattu ja silti työllisyys nousi ennätystasolle

Minja Koskela ja Hanna Sarkkinen esittelivät vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin tiistaina.

On totta, että me kiristämme verotuksen progressiota siten, että kaikkein pienituloisimmat hyötyvät eniten, Koskela vastaa vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin arvostelijoille

Seuraavalta hallitukselta on Turja Lehtosen mukaan vaadittava vähintään kahta toimenpidettä: alipalkkauksen ja palkkavarkauden kriminalisointia sekä joukkokanneoikeutta ammattiliitoille.

Teollisuusliiton Lehtonen ihmetteli elinkeinoelämän järjestöjen hiljaisuutta harmaasta taloudesta

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

 
02

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
03

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 
04

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
05

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Teollisuusliitto nostaa miljoonien palkansaajien ostovoimaa – Orpon-Purran hallitus nostaa miljonäärien ostovoimaa”

26.11.2025

Orpon hallitus romautti Suomen talouden tarkkailuluokalle: ”Luvut eivät valehtele”

26.11.2025

Oikeistohallitus on luonut talouteen negatiivisen kierteen, joka tuottaa yhä lisää työttömyyttä, vasemmistoliiton Koskela sanoo

26.11.2025

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

26.11.2025

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

25.11.2025

Talous lähti lapasesta – Suomen joutuminen EU:n tarkkailuluokalle varmistui

25.11.2025

Mielipide: Kuka on ay-liikkeen edustaja?

25.11.2025

Kivelä syyttää hallitusta susipelon lietsomisesta

25.11.2025

Pitkäaikaistyöttömille työtakuu ja teineille teinineuvola, vasemmistoliitto esittää vaihtoehtobudjetissaan

25.11.2025

Vasemmistoliitto ottaisi käyttöön miljonääriveron ja peruisi Orpon hallituksen leikkaukset

25.11.2025

Työttömyys nousi taas uuteen ennätykseen, luku nyt 10,3 prosenttia

25.11.2025

Yrttiaho vaatii asevarustelun sijaan diplomatiaa

24.11.2025

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

24.11.2025

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

24.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään