KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

40 vuotta sitten Saabeja hitsattiin käsipelillä, nykyään robotit kokoavat Mersuja – Pääluottamusmies Jouni Varjonen kertoo, miten työ autotehtaalla on muuttunut

"Kyllä se melkoista kädestä suuhun -elämistä on", sanoo Valmet Automotiven pääluottamusmies Jouni Varjonen autoalan palkkatasosta.

"Kyllä se melkoista kädestä suuhun -elämistä on", sanoo Valmet Automotiven pääluottamusmies Jouni Varjonen autoalan palkkatasosta. Kuva: Teollisuuden vaikuttajat

Uudenkaupungin Valmet Automotiven autotehtaan pääluottamusmies Jouni Varjonen on työskennellyt tehtaalla 44 vuotta. KU kysyi Varjoselta, miten työ autotehtaalla on viime vuosikymmenten aikana muuttunut.

Toivo Haimi
8.7.2023 10.00

Kun Jouni Varjonen tuli vuonna 1979 töihin Uudenkaupungin autotehtaan hitsaamoon, hitsattiin siellä ruotsalaisen Saabin autoja käsin. Kaikki saumat tehtiin käsipelillä pistehitsauksella tai MIG-saumoilla.

Tuolloin Uudenkaupungin tehtaalla tehtiin töitä kahdessa vuorossa, kun taas nykyään työpäivät ovat kahdeksantuntisia, poislukien puolen tunnin palkaton ruokatauko.

Työntekijöitä Valmet Automotiven autotehtaalla maaliskuussa 2017.

Työntekijöitä Valmet Automotiven autotehtaalla maaliskuussa 2017. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Koneet tekevät paljon – mutta eivät kaikkea

ILMOITUS
ILMOITUS
”Kyllä se melkoista kädestä suuhun -elämistä on.”

Tätä nykyä Uudessakaupungissa valmistetaan autoja tilauksella saksalaiselle Mercedes-Benzille, ja hitsaustyön tekevät robotit.

– Nykyään robotteja on kuusi ja puoli sataa. Hitsaamossa työ on muuttunut eniten koko tehtaalla: yhtään MIG-saumaa ei taideta nykyään tehdä, Varjonen sanoo KU:lle.

Myös maalaamossa koneet tekevät nykyään ruumiillisen työn, joka ennen tehtiin käsin.

– Vuonna 1984 kun menin maalaamoon töihin, kaikki maalattiin käsin. Nykyään automaatit tekevät kaiken, mutta muilta osin se on samanlaista käsityötä kuin silloinkin.

Jouni Varjonen arvioi, että vähiten automatisoitunut osa tehtaasta on kokoonpano. Siinä työ tehdään edelleen hyvin pitkälti käsityönä.

Tekniikka on korjannut Uudenkaupungin tehtaalla työn ruumiillisen puolen, mutta ihmisen tekemää työtä tarvitaan edelleen, jotta hommat saataisiin tehtyä. Koneiden huolto ja niiden ohjelmointi vaatii edelleen työtä.

– Se on sitä uutta työtä, mitä ei silloin 40 vuotta sitten ollut olemassakaan, Varjonen kertoo.

Autotyöntekijän palkalla ei juhlita

Pääluottamusmies Varjonen ei ota kantaa siihen, arvostettiinko duunareiden työtä ennen enemmän. Hän kuitenkin arvioi, että duunareiden arvostus omaa työtään oli ennen korkeammalla.

– Meillä oli korkea omanarvontunto, kun taas nykyään se tuntuu olevan aika matalalla, etenkin nuoremmilla työntekijöillä. Voi olla, että työtä ei koeta arvokkaaksi ja eikä nähdä työn merkitystä sille, että laadukas tuote saadaan valmiiksi, Varjonen tuumii.

Luottamus työntekijöihin sen sijaan on kasvanut vuosikymmenten aikana.

– 80-luvulla ei ollut sellaista, että työntekijä olisi voinut käydä vaikkapa Turussa, Porissa tai Raumalla noutamassa jonkun varaosan, jota ei tehtaalta löytynyt. Nykyään työntekijöihin luotetaan muissakin asioissa kuin siinä varsinaisessa työnteossa, Varjonen kertoo.

Luottamus työntekijöihin on parantunut, mutta duunareiden palkkaus ei. Kun vielä 40 vuotta sitten Uudenkaupungin autotehtaan palkat olivat silloisen Metalliliiton sopimusalojen parhaita, ei Valmet Automotiven palkkaus ole nykyään edes sadan parhaan joukossa.

– Tuolloin käytössä oli kymmenen prosentin osaurakka, josta myöhemmin luovuttiin. Nykyään palkat määräytyvät Teollisuusliiton työehtosopimuksen työnvaativuusryhmien eli TVR:n mukaan, ja suurin osa kokoonpanon työntekijöistä saa noin kymmenen euron tuntipalkkaa. Ei sillä hirveästi juhlita, Jouni Varjonen arvioi.

Hän kertoo, että tuntipalkka on suhteutettava myös asumismenoihin: vuokrayksiö Uudessakaupungissa maksaa noin 400-500 euroa kuukaudessa.

– Kyllä se melkoista kädestä suuhun -elämistä on, Varjonen sanoo.

Nykyään Uudenkaupungin tehtaalla on myös paljon vuokratyöfirmojen kautta palkattuja työntekijöitä, joilla tiedot työelämän käytännöistä voivat olla puutteellisia. Sellaista ei ollut lainkaan 40 vuotta sitten. Se on myös aiheuttanut tenkkapoota pääluottamusmiehelle, Jouni Varjonen sanoo ja kertoo esimerkin:

– Eräs vuokratyöfirman työntekijä otti yhteyttä ja kysyi, voiko lomautettuna tulla tehtaalle tekemään ylitöitä.

Pääluottamusmies kuitenkin sanoo, että Uudessakaupungissa työntekijöiden edunvalvonta on poikkeuksellisen hyvällä mallilla. Valmet Automotivella on päätoimiset osastoluottamusmiehet neljällä osastolla ja yhdellä osastolla puolipäiväinen.

– Se on helpottanut minun työtäni pääluottamusmiehenä todella paljon, Varjonen sanoo.

Valmet Automotiven autotehtaalla valmistettuja autoja Uudenkaupungin satamassa odottamassa laivaan lastaamista.

Valmet Automotiven autotehtaalla valmistettuja autoja Uudenkaupungin satamassa odottamassa laivaan lastaamista. Kuva: Lehtikuva/Roni Lehti

Suhdanneherkkä ala

Autonrakennusala on aina ollut suhdanneherkkää. Uusien autojen myynti heilahtelee suuresti maailmantalouden tilanteen mukaan. Pääluottamusmies Varjosen mukaan heilahtelu markkinoilla oli kuitenkin vuosikymmeniä sitten ennustettavampaa.

– Muutokset tulevat markkinoilta niin äkkiä tehtaalle. Nykyisin tiedämme viikon tuotannon etukäteen, kun silloin Saabin aikaan tuotanto oli tasavarmaa ja autoja valmistettiin varastoon. Nykyään varastoon ei tehdä mitään, vaan kaikki ovat tilausautoja, hän sanoo.

Automarkkinoilla on myös poikkeuksellisen paljon epävarmuutta. Monet miettivät sitäkin, valitsevatko seuraavaksi autokseen polttomoottori-, hybridi- vai täyssähköauton.

– Jos ei ole aivan pakko vaihtaa autoa juuri nyt, niin varmasti monet miettivät ja odottavat ja katsovat rauhassa, miten eri vaihtoehtojen hinnat kehittyvät, Jouni Varjonen sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään