KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Alustatalous synnytti uuden työväenluokan – ”Se koostuu lähes täysin rodullistetuista ihmisistä”

Joel Karppanen sanoo pyrkineensä pyristelemään irti kolonialistisesta kuvallisen esittämisen perinteestä.

Joel Karppanen sanoo pyrkineensä pyristelemään irti kolonialistisesta kuvallisen esittämisen perinteestä. Kuva: Emma Grönqvist

Joel Karppanen löysi aiheen Suomi-trilogian päätösosaansa Wolt-ruokaläheteistä.

Emilia Männynväli
20.8.2023 10.00

Valokuvaaja Joel Karppasen Suomi-trilogian ruokalähettejä käsittelevä päätösosa on saanut hyvin huomiota. Suomalainen pastoraali käsitteli agraari-Suomea, Alhaisolauluja perinteistä teollisuusvasemmistoa Kemin tehdaskaupungin kautta. Pitkänsillan tuolla puolen (Metropolis) pureutuu uuteen urbaaniin proletariaattiin, Wolt-kuskeihin ja heidän arkeensa.

Karppasen kamera on seurannut suomalaisen yhteiskunnan murroksen matkaa maaltamuutosta myöhäiskapitalistisiin metropoleihin.

– Missä milloinkin itse olen ollut. Muutin Helsinkiin 2020. Paleface oli julkaissut 2019 Laulavan unionin kanssa Tie vapauteen -albumin, ja tein heille musiikkivideon, jossa rinnastin amerikansuomalaisten siirtolaisten historiaa tähän ruokalähettihommaan. Kiinnitin sen teon aikana huomiota Justice for couriers -kampanjaan.

Alustatalouden myötä syntynyt uusi työväenluokka ei ole mikään pikkujuttu.

– Ja se koostuu lähes täysin rodullistetuista ihmisistä. Ajattelin, että tämä olisi tutkimisen arvoinen aihe, että mikä tämä homma on.

Päätösosassa Karppanen on yhdistänyt Helsingin tarinaa ruokalähettien tarinoihin. Näyttely alkaakin Helsinki-kuvista. Niistä koostuu maisema, jonka läpi astutaan ruokalähettien maisemaan. On Ulosottolaitosta, Vanhaa Kaasutehdasta, on maahanmuuttaja siivoamassa Paasitornia – entistä työväentaloa, nykyistä hotellia ja kongressikeskusta. On logistiikkakeskusta ja ruokalähetin autoa.

Sankarikuvaajan aika on ohi

Karppanen pitää itseään työssä oppineena valokuvaajana. Hän aloitti lehtikuvaajana Kalevassa, joskin on opiskellut kuvataidetta myös ammattikorkeakoulussa. Alkuun Karppanen kuvasi paljon ulkomailla.

– Olin kuvaamassa pakolaisia Kreikan saaristossa, kun huomasin eläväni sellaista romanttista sankarikuvaajan myyttiä toisintamalla ulkoa opittuja kuvia. Silloin päätin, että en halua jatkaa tällaista kolonialistista kuvallisen esittämisen perinnettä, jossa matkustetaan eksoottisiin maihin kuvaamaan anonyymiksi jäävien ihmisten hätää. Sankarikuvaajan aika on ohi, mun täytyy katsoa lähemmäs ja löytää aiheita, jotka ovat lähellä itseäni sekä emotionaalisesti että maantieteellisesti.

Suomalainen pastoraali sai alkunsa siitä, kun Karppasen äiti muutti maalle 200 asukkaan kylään, josta tuli myös Karppasen toinen kotipaikka.

– Menin kasvissyöjäkaupunkilaisena lihakarjaa kasvattavan uuden isäpuolen luo. Tuli tarve määrittää omaa maaseutusuhdetta uudelleen.

Ja kun Karppanen itse muutti perhesyistä Kemiin pariksi vuodeksi, löytyi aihe Alhaisolauluihin.

– Siellä tajusin, että tämä on Suomen punaisin kaupunki. Itsellänikin on vasemmistotaustaa, olen ollut Vasemmistonuorissa ja puolueen jäsenkin. Halusin pohtia, että mikä tämä homma on, mitkä ovat sen juuret.

”En halua jatkaa tällaista kolonialistista kuvallisen esittämisen perinnettä.”

Sitten Karppanen päätyi Helsinkiin kuvaamaan ruokalähettejä ja mietti, miksi tekee niin.

– Sitten tajusin, että kuvaamalla heitä olen kuvannut omia isovanhempiani, jotka 1970-luvun suuren maaltamuuton aikaan ovat lähteneet Ruotsiin ja tehneet siellä pätkätöitä, siivonneet Tukholman metroa ja muuta tällaista, kunnes muuttivat Rovaniemelle siivoamaan rappuja. Olen aina rakastanut ja arvostanut heitä, mutta koin myös häpeää siitä, että he ovat ”vain” siivoojia ja äitini ”vain” vaatekaupan myyjä. Olen huomannut, että ruokalähettien kuvaaminen on myös sen asian käsittelemistä. Päätösosa nivoo yhteen trilogian keskeiset teemat, luokan, työn ja rakennemuutoksen.

Karppanen huomauttaa, että Euroopan neuvoston mukaan Euroopan alustataloudessa työskentelee 5,5 miljoonaa ihmistä yrittäjiksi määriteltyinä, vaikka kaikki työntekijän piirteet täyttyvät heidän kohdallaan.

– Se on valvonnan alla tehtyä työtä, jossa vapaus on harhaa.

”Päätösosa nivoo yhteen trilogian teemat: luokan, työn ja rakennemuutoksen.”

Karppanen hymähtää olleensa ruokalähettiprojektin kanssa tavallaan palaamassa sen sosiaalisen reportaasin juurille, josta oli nimenomaan halunnut eroon.

– Että on alisteisessa asemassa oleva ihmisryhmä. Että miten mä tän teen? Ajattelin, että suurkaupunkiteemaan sopii yhteen henkilöön keskittyminen.

Pitkän etsinnän päätteeksi löytyi lopulta tšekkiläinen ruokalähetti Kryštof Kučera, joka suostui raottamaan niin työ- kuin arkielämänsä ovea valokuvaajalle. Miehet olivat samanikäisiä ja itse asiassa myös hieman samannäköisiä. Myös Kučera on korkeakoulutettu kuvataiteilija.

– Kun katsotaan viimeisimpiä tutkimuksia, niin korkeakoulutetuista kuvataiteilijat ovat taloudellisesti heikoimmin menestyviä. Asema muistuttaa ruokalähettejä siinä, että molemmat ovat sosiaaliturvan väliinputoajia ja järjestäytyminen on hankalaa. Halusin päästä irti sellaisesta perinteisestä valokuvan valta-asetelmasta ja ohjata prosessia vastavuoroisuuteen ja solidaarisuuteen.

Käytännössä tämä näkyi siinä, että Kučeralla oli sananvaltaa siihen, miten häntä kuvataan. Hän on ikään kuin oman elämänsä näyttelijä, ei pelkkä kohde. Osana prosessia Karppanen myös työskenteli kuukauden Kučeran sijaisena.

– Juuri siksi, että hän voisi keskittyä omaan taiteeseensa kuukauden. Olen itse etuoikeutetussa asemassa suhteessa häneen, on apurahaa ja paremmat materiaaliset edellytykset kuin hänellä. Siksi projektiin sisältyi tällainen vaihtokauppa. Tein kuukauden hänen työtään ja samalla kuvasin myös itseäni filmipokkarilla, toimitus ja numero se-ja-se. En usko, että olisin voinut tehdä sitä millään muulla tavalla, se menee helposti luokkaturismin puolelle, tulee ”toimittaja testaa, miltä tuntuu olla köyhä” -tyyppinen juttu.

Karppanen tuntuu tiedostavan tällaisen kokeilun kompleksisuudet. Kuvissa hän kertoo käsitelleensä myös kysymystä ”olemmeko tovereita vai olenko vain luokkaturisti”.

– Totta kai tätäkin voi kritisoida mutta musta tämä lähtökohta, miten yhdessä valittiin tehdä näin, on lieventänyt tätä asetelmaa. Vaikka fakta toki on, että olen tehnyt hänen työtään vain kuukauden ja jatkan omaa elämääni sen jälkeen.

Karppanen on kuvannut Kučeraa vapaalla ja työssä. Taiteilijan työvälineitä, ruokalähetin vapaapäivää, lähettiä hiihtämässä ruokaa tilaajille talven tuiskuissa.

– Koen, että olemme jo ystäviä.

Kuvasarjan ensimmäinen ja viimeinen kuva on paperisesta ruokapussista, jossa tilaukset toimitetaan. Se oli yksi Karppasenkin ensikosketuksia ruokalähetteihin ja elämään Helsingissä.

Kokonaisuuteen kuuluu myös Ruokalähetin päiväkirja -essee, joka julkaistiin aiemmin kesällä Long Playssa. Havaintoja pohdintoihin taiteen etiikasta yhdistelevä essee on luettavissa myös 11. elokuuta avautuvassa näyttelyssä Galleria Halmetojassa Helsingissä.

Proletariaatti on se, jota ei olla näkevinään

Millaisia havaintoja valokuvaaja sitten teki ruokalähetin arjesta projektin aikana?

– Ohi katsominen. Työskennellessäni lähettinä huomasin, miten olin itsekin käyttäytynyt niin. Pandemian aika toi vielä sen, että odotetaan, että lähetti lähtee ovelta, ennen kuin mennään hakemaan se annos sieltä. Hävettää ajatella, että se on riistopalkalla kuljettanut mulle jonkun pitsan tänne.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kun ohi katsominen kohdistuikin itseen, se sai miettimään juurikin vaikka omia työväenluokkaisia isovanhempia ja omaa suhdetta työhön. Myös vaatteet saivat uusia merkityksiä.

– En tuntenut itseäni itsekseni niissä Woltin sinisissä. Jos törmäsin kaupungilla tuttuun, eivät ne edes tunnistaneet. Työskentelin välillä omissa vaatteissani, ja ero miten ihmiset katsoivat silloin, oli valtava. Tunnistin, miten valtava määrä mulla on etuoikeuksia. Nytkin sä olet täällä tekemässä tätä haastattelua, ihmiset ovat kiinnostuneita tekemisistäni, ja asiani ovat tosi hyvin.

Karppanen huomauttaa, ettei hänen kuvaamansa Kučerakaan ole ruokalähettien alinta kastia.

– Hänellä on aika ajoin projektiluontoisesti oman alan töitä, hän asuu yksin, on valkoinen eikä täysin riippuvainen Woltista. On paljon lähettejä, jotka eivät puhu suomea eivätkä englantia, on isoja perheitä ruokittavana ja toimeentulo täysin kiinni elinkeinosta, jossa tulojen ennakointi on todella vaikeaa.

Uutisointia lähettien paikoin huimista tuloista Karppanen pitää harhaanjohtavana. Harvinaisten poikkeusten takana on täysin kestämätöntä työskentelyä. Itse hän tienasi kokeilukuukautenaan hädin tuskin köyhyysrajan yli.

– Moni yrittää maksimoida tulonsa tekemällä kahta vuoroa, lounas- ja ilta-aikaa. Käytännössä siinä on siis koko ajan kiinni töissä. Palkkiot ovat oikeasti todella surkeita, ja niistä täytyy itse maksaa kaikki, eläkevakuutukset sun muut. Ei ole mitään työntekijän oikeuksia, on vain velvollisuuksia.

– On todella vääristävä kuva, että tässä työssä tienaisi kuin lääkäri. Paremmin tienaavat lähetit tekevät haasteita. Käytännössä se tarkoittaa 18-tuntisia päiviä läpi kuukauden. On myös haasteita, että työskennellään 24 tuntia putkeen. Sellaisesta voi tienata 500 euroa, jolloin tuntipalkka on parikymppiä. Mutta sitten menee monta päivää palautumiseen. Ja jos on kipeänä tai muuten poissa, putoaa algoritmeissä ja saa huonompia vuoroja.

Siksi lähetit painavat töitä myös puolikuntoisina. Se altistaa vakavammille sairastumisille, loukkaantumisille ja onnettomuuksille.

Karppanen kuvailee taiteensa poliittisuuden olevan metodissa, ei julistavuudessa.

– Se on muodossa ja tekemisen tavoissa. Miles Davis sanoi jotenkin niin, että ei ne nuotit, mitkä soitat, vaan mitkä jätät soittamatta. Ajattelen, että sama toimii valokuvassa. Tärkeää on se, mitä jättää kuvan ulkopuolelle. On silti hyväksyttävä, että työni on osa kapitalistista työn järjestelmää, ja niillä säännöillä mä tässä pelaan.

Haastattelun lopuksi tulen kysyneeksi, onko trilogia nyt tässä, vai seuraako ”työläistrilogian neljäs osa” kuten Aki Kaurismäellä ikään.

– Siinä mielessä kyllä, että olen jo miettinyt, miten tämä tulee mahdollisesti jatkumaan. Että ehkä jonkinlainen epilogi saattaisi syntyä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Aino-Kaisa Pekosen mukaan pääministeri puhuu paljon toivosta, mutta löytyykö häneltä lainkaan empatiaa leikkausten kohteeksi joutuneille ihmisille.

Pekonen Orpolle: Toimeentulotuesta leikataan, onko teillä lainkaan empatiaa?

Europarlamentin äänestyksen jälkeen on Li Anderssonin mukaan turha väittää, ettei eurooppalainen oikeisto olisi valmis yhteistyöhön avoimen kovan linjan äärioikeistolaisten puolueiden kanssa.

Palomuuri on murtunut, Li Andersson sanoo EPP:n ja äärioikeiston liittoutumisesta

Kaikki oppositioryhmät ovat mukana pääministerille esitetyssä vetoomuksessa.

Koko oppositio vetoaa Orpoon sote-kriisissä

Koko EU:n poliittinen ilmasto kiristyy, ennustaa SDP:n meppi Eero Heinäluoma.

”Fossiililobbarit ja Putin kiittävät” – Kokoomuksen euroryhmä liittoutui laitaoikeiston kanssa

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 
02

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
03

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

 
04

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
05

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Yli sata kansanedustaajaa allekirjoitti eheytyshoitojen kriminalisointiin tähtäävän lakialoitteen

13.11.2025

Paperittomilta rajataan terveyspalveluita, vaikka hallituspuolueetkin myöntävät, ettei niihin pääsyä ole tunnistettu vetovoimatekijäksi

13.11.2025

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

13.11.2025

Kaiken takana on kasvupakko – voitosta on tehtävä väline, ei päämäärä

13.11.2025

Orpon hallitus lykkää metsäkatoasetuksen voimaantuloa taas: ”Jokainen viivästys tarkoittaa lisää hehtaareja hakattua metsää”

12.11.2025

Trump on vasta päässyt vauhtiin – oikeusvaltio murenee pala palalta

12.11.2025

Vientitilastojen perusteella käänne taloudessa ei ole alkanut – miinusta sekä tavaroissa että palveluissa

12.11.2025

Kelan Lasse Lehtosen harkitsemattomat lausunnot edustavat vanhanaikaista jyräävää johtajuutta, sanoo kansanedustaja

12.11.2025

Suomen rikkaimpien yleisin veroprosentti 34 on sama kuin hyvätuloisen palkansaajan

12.11.2025

Vasemmistoliiton Koskela pitää verotietojen avoimuutta ja varallisuuserojen tilastointia demokratiatekona

12.11.2025

Kuivuus rapauttaa Taj Mahalin perustuksia, tulviva joki huuhtoo Chan Chanin erämaakaupunkia: Vesiriskit uhkaavat ikonisia maailmaperintökohteita

12.11.2025

Somaliassa toimittajia uhkaavat niin viranomaiset kuin palkkamurhaajat

12.11.2025

Syvälle juurtunut naisviha näkyy väkivaltana naisia ja tyttöjä kohtaan, erityisesti nuorten miesten asenteet ovat pielessä

11.11.2025

Mielipide: Potkulailla kihloista kahaleisiin ja ovesta pihalle

11.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään