KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Laivojen rikkirajat myöhässä

PEKKA HELMINEN
7.10.2008 9.00

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettamassa alusten rikkipäästöille tiukat rajat. Turun ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokinen sanoo, että 20 vuotta liian myöhään eli saman ajan myöhemmin, kuin maalla herättiin rajoittamaan polttoaineiden rikkipitoisuuksia.

Happosateet eivät haista, tuleeko rikki talon vai laivan piipusta. Merenkulun vapauteen vedoten alukset ovat saaneet tupruttaa rikkiä ilmaan lähes vapaasti.

Hyvä on, että edes jostakin päästä lähdetään rajoittamaan laivaliikenteen päästöjä. On kuitenkin hyvä muistaa, että alukset päästävät myös typen oksideja ja hiilidioksidia. Viking Linen uusin risteilijä tuottaa kasvihuonekaasua yhtä paljon kuin 10 000 asukkaan lämpövoimala.

Jokisen avaus ottaa laivaliikenne päästökaupan piiriin on varteenotettava.

Rikkipäästöjen vähentämiseen on tarve on ehkä huutavin. Arvion mukaan laivat päästävät parin vuoden kuluttua 30–40 prosenttia EU:n rikkimäärästä.

Laivaliikenteen osuus typpipäästöistä on samaa luokkaa kuin rikin. Ruotsalaiset ovat porrastaneet väylämaksunsa typpipäästöjen mukaan. Mitään suuren suurta meteliä varustamot eivät uudistuksesta nostaneet.

Kun IMO tällä viikolla päättää ilmastopaketista, on mielenkiintoista nähdä varustamojen reaktiot. Kun polttoaineen rikkipitoisuus saa maaliskuun alusta 2010 olla enää prosentin kymmenesosa Itämerellä, siitä on laskettu Suomelle kertyvän jopa yli 800 miljoonan euron lisälasku vuodessa.

Pohjanmeri ja Itämeri kuuluvat erityisalueisiin, joilla rajoitukset ovat tiukemmat kuin muualla. Niin pitääkin olla. Itämeri voi huonommin kuin valtameret.

Pessimistiset meribiologit puhuvat jo kuolinkouristuksista.

Tätä taustaa vasten olisi aika raukkamaista lähteä ruikuttamaan meriliikenteen kustannuksien noususta. Laivat ovat tähän saakka olleet liikenteen vapaamatkustajia päästöjen suhteen. Nyt vesiliikennettä ollaan ainoastaan pistämässä samalle viivalle muiden liikennemuotojen kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi vasemmistoliitto ovat sitoutuneet velkajarruun.

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Zohran Mamdani valittiin New Yorkin pormestariksi.

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään