KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kehitys kehittyy

Tuula-Liina Varis
29.6.2013 17.48

45 vuotta sitten astui voimaan uusi laki taiteen edistämisestä, ja vanhojen lautakuntien tilalle tuli valtion taidetoimikuntalaitos moninaisine tehtävineen. Vuoden 1968 Parnassossa (1/1968) kokenut kulttuurihallintomies Jouko Tyyri pohdiskeli, mitä uusi järjestelmä merkitsee taide-elämälle ja ennen kaikkea taiteilijan elämälle. Lautakuntien rooli oli ollut melko passiivinen: lausuntoja, apurahojen ja palkintojen jakamista ja muuta rutiinia. Uusilta toimikunnilta laki edellytti aktiivisuutta ja aloitteellisuutta taiteellisen työn, taiteen tuntemuksen ja harrastuksen sekä taiteen ajankohtaistutkimuksen edistämisessä. Toimikuntien odotettiin tekevän aloitteita, esityksiä ja suunnitelmia taiteen edistämiseksi.

Tyyri ei oikein uskonut taidetoimikuntien käytännössä noudattavan hyvää tarkoittavia pykäliä. Toimikunnilta ”toivotaan liian paljon ja niitä tuetaan liian vähän. Meillä odotetaan valmista”, Tyyri kirjoitti. Siksi hän peräsi taiteen järjestöjen aktiivista roolia etenkin uuden lain koeajon aikana: yhteistyötä, tiedonjakamista, esityksiä, julkista ja sisäistä kritiikkiä. Tällainen panostus onnistuisi kenties aikaa myöten hankkimaan jopa ”täyden yhteiskunnallisen tunnustuksen” taiteelle ja sen tekijöille.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tehtiin vuosisadan taidehallintouudistus, mutta sen yhteydessä ei edes mietitty taiteilijan työedellytysten parantamista taloudellista tukea lisäämällä.

Tyyriä lukiessa tuntuu, että uuden TAIKE-lain myötä olemme ennemminkin palaamassa vanhaan kuin astumassa uuteen.

Minulla on yhteensä 12 vuoden kokemus taidetoimikuntatyöstä sekä alueellisella että valtakunnallisella tasolla. Koen, että vanhan taiteenedistämislain monipuolista tehtävävalikoimaa eivät toimikunnat kyenneet täysimittaisesti täyttämään, eikä tuntunut siltä, että semmoinen hääräily olisi ollut suotavaakaan. Kokousaika tuppasi menemään rutiiniasioihin eikä riittänytkään, kotona piti tehdä lisää.

TAIKE-lain valmisteluprosessi vei aikaa ja energiaa tuhottomasti. Sen päälle teetti työtä Tyyrinkin kaipaama järjestöaktiivisuus: lausuntoja tuotettiin Kirjailijaliitossakin metreittäin ja istuttiin lukemattomissa kuulemis- ja tiedotus- ja kyselytilaisuuksissa.

Tuloksilla ei voi kehua. Taiteen kentältä katsoen taiteen autonomiaa heikennettiin monin tavoin: aluetaidetoimikuntien itsenäisyyttä rajoitettiin, vertaisarviointia heikennettiin toimikuntia ja niiden jäsenmäärää supistamalla, tehtäväkuvaa kaventamalla ja heikentämällä taidekentän vaikutusta jäsenten nimittämisessä. Erinomaista ajankohtaistutkimusta tehnyt TKT:n tutkimusosasto lakkautettiin. Kaikkia näitä toimenpiteitä taiteen kenttä vastusti sitkeästi, yksituumaisesti ja tuloksetta.

Jouko Tyyri piti artikkelissaan uuden järjestelmän tärkeimpänä tehtävänä kansalaisuuden hankkimista taiteilijalle niin, että ”hänenkin työvoimansa ja lahjakkuutensa nauttii yhteiskunnan suojelusta eikä tuhoudu pelkkään mahdollisuuksien puutteeseen”. Turha oli toivonsa: edellisen lain 45 voimassaolovuoden aikana ei kyetty hankkimaan taiteilijoille kunnon eläke- ja sosiaaliturvaa, ei tasa-arvoa terveydenhuollossa, ei työttömyysturvaa, eikä varsinkaan parantamaan hänen toimeentuloaan. Taiteellisen työn edellytysten turvaaminen uutta lainsäädäntöä vaativien prosessien kautta ei tuntunut olevan sen paremmin OKM:n kuin TKT:nkään intresseissä ainakaan minun toimintavuosinani.

”Ne laskevat yhä köyhien saatavat tappion puolelle”, kirjoittaa aforistisen tiivistämisen mestari Samuli Paronen mietekokoelmassaan. Taiteilijat ovat köyhiä, suuri osa rutiköyhiä, ääriharvat rikkaita. Koska heidän saatavansa lasketaan ”tappion puolelle”, tuntuu olevan liki mahdotonta luoda sellaista järjestelmää, joka antaisi heille samanlaiset kansalaisoikeudet kuin muille ihmisille. Se ei onnistu, vaikka taiteen merkitystä kansantalouden voimavarana juhlapuheissa ylistetään. ”Meillä odotetaan valmista.” Ei systeemi halua elättää taiteilijoita, se haluaa hyödyntää valmista työtä, jonka he ovat luoneet: tuotteistaa, kaupata, kansainvälistää, saada maalle mainetta.

Myös uusi laki todistaa samaa. Tehtiin vuosisadan taidehallintouudistus, mutta sen yhteydessä ei edes mietitty taiteilijan työedellytysten parantamista taloudellista tukea lisäämällä. Taiteilijakunnan, taiteellisen työn todellisten asiantuntijoiden ja vertaisarvioijien vaikutusta heikennettiin. Ei kriitikko tai tutkija taiteen tekemistä tunne, hän arvioi lopputuotetta, ja se on liian kapea näkökulma taiteilijuuteen.

Hallinto ei koskaan ole luova, byrokratiasta ei nouse ainuttakaan taideluomaa, vaikka virkoja hoidettaisiin hiki päässä ja hartiavoimin. Koska taiteen tekemisen ohjatut rahat eivät lisäänny, uudesta byrokratiasta ei nouse uusia sofioksasia, kansainväliseen menestykseen kipuavia muusikoita, ulkomaisiin gallerioihin haluttuja kuvataiteilijoita. He nousevat omasta voimastaan niin kuin tähänkin asti. Suuri enemmistö jatkaa kituuttamistaan kuten tähänkin asti. On hyvä muistaa, että parhaiten menestynyt ei välttämättä ole alansa paras. Parosen sanoin: ”Jos hinta on sama, valitsevat ihmiset aina mieluummin hyvän kuin huonon, ellei se ole hengentuote.”

En moiti ministeri Paavo Arhinmäkeä enkä TAIKE:n johtajaa Minna Sirnöä. Kyllä he taiteilijoille lisää rahaa antaisivat, jos sitä olisi. Mutta kun on tämä Euroopan kokoinen kriisi, johon voi vedota joka käänteessä. Yleensä köyhä saa edes sääliä osakseen, mutta kun köyhä on taiteilija, ei tule juuri sitäkään. Eduskunnassakin istuu saarakkoloita, jotka sielunveljineen haluavat poistaa valtion kustannuksella taidettaan tekeviltä sen demokratian takaaman ilmaisuvapauden, jota itse valtion kustannuksella pidäkkeettömästi hyödyntävät.

Jokin sentään muuttui: taidehallinto muutti Maneesikadulta Kaisaniemeen. Ehkä myös kokousten catering muuttui. Kuusi vuotta putkeen kokouksissa tarjottiin aina samanlainen juustosämpylä. Jos palkkio työstä olikin riittämätön, sämpylästä sain kyllikseni.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään