KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ohjelmoinnin opetuksessa moni asia auki

Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia.

Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Kuva: Lehtikuva/Anni Reenpää

Kunnilla ja oppimateriaalilla on suuri vastuu ohjelmoinnin kouluopetuksen aloittamisessa. Opettajille opetetaan ohjelmointia luovuuden ja ongelmanratkaisun avulla. Lähes puolella opettajista ei ole omaa työkonetta. Oppilailta toivotaan omia koneita.

Teemu Saintula
11.8.2015 12.01

Opsi ohjelmoi matikan ja kässän

Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.

Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.

Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.

Ohjelmointi opettaa

Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.

Loogista ja luovaa ajattelua.

Ongelmanratkaisua.

Tarkkaa työskentelyä.

Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.

Ensin rakennan minut. Sitten vihollisen. Annan komennon. Kun vihollinen osuu minuun, tuhoudun.

Sitten tuon kentälle omenia. Annan komennon. Kun osun omenaan, syön sen.

Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik nyökyttelee vieressä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Olen oppinut jotain. Saman on oppinut aamulla vantaalaisen Mikkolan koulun opettaja Panu-Pekka Kuitunen.

Kuitunen opiskelee ohjelmointia Espoon Keilaniemessä OpeCode – opet koodareina -tapahtumassa. Sen järjestävät ohjelmistoalan yritys Microsoft ja Nuori Yrittäjyys ry.

Kuitunen opettelee ohjelmointia, koska ohjelmointi tulee peruskoulun opetussuunnitelmaan syksyllä 2016.

Opettajilla paljon oppimista

Opettajien tietotekniset taidot eivät ole riittävät. Muutama vuosi sitten tehdyssä Opettajat Suomessa -selvityksen mukaan yli puolella peruskoulun opettajista ei ollut koulussa käytössään tietokonetta.

Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) erityisasiantuntija Jaakko Salo ei usko tilanteen olevan huomattavasti parantunut. Salon mukaan opettajilla on huutava tarve täydennyskoulutuksesta, sekä tietotekniikassa että muissa opetukseen liittyvissä asioissa.

Opecode-tapahtumassa järjestäjien tarjoaman opetuksen lisäksi jokaisella opettajalla on oma opettaja. Panu-Pekka Kuitusen kanssa koneen ääressä pähkäilee Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Kimmo Sairanen.

Kuitunen on ohjelmoinnin tulevana opettajana parhaimmistoa. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja pitänyt oppilaille koulussa alaan liittyviä valinnaisia kursseja.

Kuitusen mukaan oppilaat silti tietävät monesti opettajaa enemmän. Kuitunen opettaa yhtenäiskoulussa pääasiassa yläluokkia.

Eniten ohjelmoidaan matematiikassa

Opetushallituksen hyväksymän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kertoo ohjelmoinnista karkeasti. Sen mukaan ohjelmointi on osa tieto- ja viestintäteknologista osaamista, jossa oppilaat oppivat muun muassa käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita.

Lisäksi oppilaiden tulisi ymmärtää niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia.

Opetussuunnitelman perusteissa ohjelmointi mainitaan matematiikassa luokilla 3 – 9 ja käsityössä luokilla 7 – 9.

Opetushallituksen ylitarkastajan Kimmo Koskisen mukaan ohjelmointia on mahdollista opettaa periaatteessa kaikissa oppiaineissa, sekä myös koululuokilla 1–2 ja esiopetuksessa.

Tavoitteena on, että oppilaat saavat kokemuksia kullekin ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pienimmillä ohjelmointi on leikintapaista. Ohjelmoinnin opetus syvenee vaiheittain eri koululuokilla.

Ohjelmointi legoilla rakentamista

Microsoftin Dodik opettaa ohjelmointia kehittämällä oppilaidensa luovuutta ja ongelmanratkaisua. Dodik kuvailee ohjelmoinnin ajattelutapaa legopalikoiden rakentamiseksi.

OpeCode-tapahtuman iltapäivässä opettaja Kuitunen tekee chat-ohjelmaa. Siellä hän voisi esimerkiksi teetättää oppilaillaan matematiikan tehtäviä tai käydä keskustelua englannin kielellä.

Koodausta Dodik ei opettajien kanssa käsittele. Ammattikielessä koodaus on ohjelmointia pidemmälle menevää koodin tuottamista. Koodaus vaatii ohjelmointikielten tuntemusta. Näitä kieliä tulee ja menee.

Kunnat täysin eri vaiheissa

Ohjelmoinnin opetuksen yksityiskohdat selviävät ensi vuonna. Kunnat ja koulut miettivät ohjelmoinnin opetusta paikallisissa opetussuunnitelmissaan. Eri kunnat ovat eri asemassa.

Osa kunnista ja kouluista järjestää valinnaisia kursseja tai koodikouluja. Osa kunnista ja kouluista aloittaa alusta. Osalla kunnista ja kouluista ei ole riittävästi tarvittavia laitteita.

Opetushallituksen Koskinen uumoilee, että osa kunnista sallii oppilaita tuomaan tunneille oman kannettavan tietokoneensa tai tablettinsa. Oppilaat tai vanhemmat eivät joudu ostamaan laitteita ohjelmointia varten. Se olisi perusopetuslain vastaista.

Sekä Opetushallitus että OAJ luottavat oppimateriaalin tekijöihin, jotta kouluihin saadaan laadukasta ohjelmoinnin opetusmateriaalia. Tällä hetkellä niitä on vähän.

Tunnetuin on Koodi2016-opas ja -verkkosivusto, jonka ovat tehneet Linda Liukas ja Juhani Mykkänen. Koodi2016 kertoo opettajille ja opetusalan päättäjille ohjelmoinnin tärkeydestä ja ohjelmoinnin opettamisesta.

Lisäksi Opetushallitus tuottaa tukiaineistoa ja tukee opettajien täydennyskoulutusta.

Pisimmällä ohjelmoinnin opetuksessa ovat Britannia ja Viro. Suomen kanssa samassa vaiheessa ovat muun muassa Yhdysvallat, Singapore ja Etelä-Korea.

Huippuosaajista on pula

Ohjelmoinnin paras taito on yrityksissä. Microsoftin Dodik sanoo vetäneensä opettajille ohjelmointikursseja kuusi vuotta.

Koodi2016-oppaan mukaan ohjelmoinnin opettaminen lapsille ja nuorille on välttämätöntä Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta.

Yritykset toivovat kouluopetuksen tuovan lisää ihmisiä alalle. Dodikin mukaan alan huippuosaajista on koko ajan pulaa.

Ohjelmointi- ja koodausoppia jakavat myös yhteisöt. Näissä lapset ja aikuiset oppivat tekemään esimerkiksi tietokonepelejä tai robotteja. Jopa hakkerikursseja pidetään. Taitoja ei saa käyttää lainvastaisesti.

Opettajat saavat palautteen

Kuitusella ja muilla OpeCode-päivän opettajilla on myöhemmin jälkipalaute ohjelmoinnista ja Kuitusella chat-ohjelmastaan.

Minä mietin kotimatkalla, että peliini voisi tulla vihollisen ja omenoiden lisäksi haltijoita ja mörköjä. Pelin tunnelma olisi odottava. Vähän toiveikaskin.

Opsi ohjelmoi matikan ja kässän

Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.

Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.

Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.

Ohjelmointi opettaa

Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.

Loogista ja luovaa ajattelua.

Ongelmanratkaisua.

Tarkkaa työskentelyä.

Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Eläintuotannon tukeminen ei tue ilmastotyötä.

Kansanedustaja esittää: Eläintuotannon maataloustuista pitää luopua

Nuorten käytös heijastaa ympäröivää yhteiskuntaa.

Lapset homottelevat – Aikuisten tulee katsoa peiliin

Yhä useampi vanhus on taloudellisesti ahtaalla.

Vanhusten asunnottomuus lähti kasvuun – Yhä useampi turvautuu toimeentulotukeen

EU:n suosio on korkealla kansalaisten keskuudessa.

Suomalaiset mieltävät itsensä EU-kansalaisiksi – ovat EU-myönteisempiä kuin eurooppalaiset keskimäärin

Uusimmat

Ison-Britannian pääministeri Keir Starmer puhumassa parlamentin alahuoneessa toukokuussa.

Ison-Britannian paikallisvaalit olivat kylmä suihku keskustavasemmistolle

Eläintuotannon tukeminen ei tue ilmastotyötä.

Kansanedustaja esittää: Eläintuotannon maataloustuista pitää luopua

Nuorten käytös heijastaa ympäröivää yhteiskuntaa.

Lapset homottelevat – Aikuisten tulee katsoa peiliin

Yhä useampi vanhus on taloudellisesti ahtaalla.

Vanhusten asunnottomuus lähti kasvuun – Yhä useampi turvautuu toimeentulotukeen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

 
02

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
03

Kansanedustaja esittää: Eläintuotannon maataloustuista pitää luopua

 
04

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

 
05

Vanhusten asunnottomuus lähti kasvuun – Yhä useampi turvautuu toimeentulotukeen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomalaiset mieltävät itsensä EU-kansalaisiksi – ovat EU-myönteisempiä kuin eurooppalaiset keskimäärin

28.05.2025

Hiljaisuus käännytyslain ympärillä pelottaa: ”Synkkä tahra”

28.05.2025

Ikäystävällisyys vetonaulaksi? Eläkeläiset ovat vakaita veronmaksajia

28.05.2025

Käännytyslain voimassaoloa jatketaan: ”Ei uskottavia perusteluja”

27.05.2025

Paperittomien hoitoa rajataan: ”Surullista, että kokoomus tanssii tässäkin asiassa persujen pillin mukaan”

27.05.2025

Kansanedustaja ihmettelee ammattikoulun arkea: ”Ammattikoululaisellani on lyhyempiä koulupäiviä kuin alakoulussa olevalla sisaruksellaan”

27.05.2025

Kabulilaisen kellarin suojissa toimii naisten ravintola

27.05.2025

Tekoja eriarvoisuuden vähentämiseksi – Vasemmistoliitolta ratkaisuja poikien ja miesten haasteisiin

27.05.2025

Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat luokkapolitiikkaa, sanoo vasemmistoliiton Minja Koskela

26.05.2025

Afrikka sijoittaa terveydenhoitoon alle puolet tarvittavista varoista

26.05.2025

Tyhmien yhteiskunnassa lukutaito käy turhaksi – miksi opetella lukemaan ja kirjoittamaan, kun ajattelusta ei todellakaan palkita?

26.05.2025

Christian Rönnbackan neljännessä Henna Björkissä ”Hydra” kirjan mittainen takaa-ajo huipentuu Raatteentiellä

25.05.2025

Tulvat ja kuivuudet ovat saman kriisin kaksi puolta

25.05.2025

Tansanian kullankaivajanaiset hakevat tasavertaisuutta miesten hallitsemalla alalla

25.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään