KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Kansallisoopperan Falstaff räjäyttää musiikin ilotulituksen

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa.

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa. Kuva: Stefan Bremer

Siskotuulikki Toijonen
2.10.2009 14.54

Giuseppe Verdin Falstaff Kansallisoopperassa. Musiikin johto Pietro Rizzo, skenografia Marco Arturo Marelli, puvut Dagmar Niefield. Rooleissa mm. Roberto de Candia, Piero Terranova, Tuomas Katajala, Lassi Virtanen, Juha Riihimäki, Hannu Forsberg, Ildikó Raimondi, Anu Komsi, Hilke Andersen ja Lilli Paasikivi.

Giuseppe Verdi oli jo ehättänyt kunnioiteltavaan 80 vuoden ikään ja lepäsi toinen toistaan suosituimpien oopperoidensa suosion huumassa. Hän oli vetäytynyt maatilalleen ja päättänyt visusti olla kajoamatta enää oopperaan, kun Shakespearen rehevästi muotoilemat Falstaffin ja Windsorin iloiset ja juonikkaat rouvat ja libretisti Arrigo Boito saivat mestarin vielä kerran tarttumaan sävellystyöhön. Syntyi rakastettu, koominen ooppera Falstaff.

Merkillepantavaa on, että Verdi palasi koomisen oopperan pariin. Aika lienee parantanut haavat. Hänen toinen oopperansa Un giorno di regno oli koominen ooppera. Se kuitenkin osoittautui täydelliseksi katastrofiksi säveltäjän komealla uralla. Muutoinkin elämä koetteli häntä tuolloin: oopperan sävellysaikoina hänen vaimonsa ja lapsensa menehtyivät kulkutautiin.

Falstaff on burleski farssi, jossa kohellusta riittää. Boiton hauskan, mutta melko tyhjänpäiväisen tarinasikermän taustalta löytyy myös inhimillisyyttä ja syvyyttä. Köyhtyneen kreivi Falstaffin toiseus, hänen naurettava möhömahainen juoppolallin olemuksensa ja tuhoon tuomitut toilaukset lemmenkipeänä naistennaurahtajana vaativat yhteisöltä opetuksen. Sen miespolo totta vie ovelien naisten juonittelujen myötä saakin.

Loppufuugassa jokaisella on oma äänensä, kukaan ei alista eikä pilkkaa toistaan. Naurettava ja halveksittu kreivikin on hyväksytty yhteisöön tapoineen kaikkineen.

Falstaffin tendenssiksi nousee kanssaihmisten kunnioittaminen ja erilaisuuden ja syrjäytymisen ymmärtäminen.

Aarianälkäisille Falstaff yhtenäisenä musiikkidraamana ei tarjoile kuin yhden suvannon, kun oopperan oikean lemmenparin rakastunut nuorukainen Fenton (Tuomas Katajala) laulaa sydäntäisärkevästi oopperan ainoan pitkän aarian. Siitä huolimatta Falstaff on kauttaaltaan vitaali, rikas ja räiskyvä melodiakylläinen teos, ”Verdi-humppaa” parhaimmillaan.

Se on Verdin upean uran musiikillinen testamentti, viimeinen voitto, jossa tiivistyy hänen lahjakkuusrepertoaarinsa kujeilulla ja itseironialla kehystettynä. Falstaff on loistava ooppera, jossa niin yhtyeiden osuudet kuin yhteisesiintyminenkin soljuvat ja pulppuavat huipentuen komeaan loppufuugaan.

Mutta komedia, tuo tragedian kaksoissisar on vaikea laji. Marco Arturo Marellin ohjaus on sinänsä kekseliäs ja varsin vauhdikas, mutta kovin pintapuolinen. On monia tapoja onnistua olemaan vitsikäs, lähes yhtä paljon kuin tapoja epäonnistua siinä.

Ei oikein riitä, että katsojat yritetään huvittaa hengiltä kliseillä, vitseillä ja kouhotuksella. Yhteisönsä ja hyvän elämän hylkäämän Fastaffin traagisuutta ja suhdetta yhteiskunnalliseen todellisuuteen olisi kannattanut syventää ja muutoinkin terävöittää henkilöohjausta psykologisempaan, suuntaan hauskuudesta tinkimättä.

Esitys jää valjuhkoksi ja sisällyksettömäksi, vaikka sinänsä jonnin joutava libretto tarjoaisi moniakin tarttumapintoja ihmisen mielenmutkiin ja elämää ympäröivään todellisuuteen.

Verdin Shakespearen näytelmiin perustuvien oopperoiden tavoin Falstaffkin on intiimi ja psykologinen teos, joka vain häiriintyy Kansallisoopperan ylitsepursuavasta esitystavasta ja visuaalisesta yltäkylläisyydestä. Koominen ooppera muuntuu Marellin käsissä lähinnä surkuhupaisaksi.

Modernisoitu lavastus on värikylläinen ja tynnyreitä täynnään Fastaffin tynnyrivatsan taustana. Komea lankkulava toimii hyvin eri kohtauksissa. Kaikki on ihanasti kallellaan, kuten kreivi Falstaffin elämäkin. Liekö pääministerin tuppeen sahatun lankkukuorman päämääränä ollutkin Kansallisooppera, ainakin komeata lankkua on tarvittu tuhti pino.

Valaistus toimii hienosti, värittäen seinäpinnat kohtausten dramatiikkaa korostaen. Dagmar Niefindin näyttävä puvustus oli myös onnistunut.

Musiikillisesti ja näyttämölliseesti esitys on ilotulitteista räiskyvää juhlaa. Solistivalinnat ovat kauttaaltaan onnistuneet. Falstaffin musiikki on vaativaa laulettavaa, Verdin tyylillinen taituruus ja kohtausten kompleksisuus eivät päästä laulajia helpolla.

Varmaotteinen ja upea sonorinen baritoni Roberto de Candia Fasltaffina on uskottava rehevänä ja lemmenkipeänä ressukkana. Ääni soi väkevästi ja intensiteetillä kautta esityksen.

Iloiset rouvat ovat kaikki erinomaisia laulajia ja esiintyjiä. Erityisesti esiin nousee upeaääninen ja lavatyöskentelyn suvereenisti hallitseva rouva Quickly, Hilke Andersen. Iloisten rouvien yhteisesitykset ovat kaikkinensa valloittavan mukaansatempaavia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lemmenparia esittävän Tuomas Katajalan (Fenton) ja Anu Komsin (Nannetta) tarjosivat oopperan kauneimmat ja vaikuttavimmat kohtaukset. Katajalalla on kaunissointinen, soljuva ääni, jota hän käyttää taiten ja hänen syventyminen rooliinsa on vaikuttavaa. Komsin liverrys on varmaa laatutavaraa ja esiintyminen sulokasta.

Kapellimestari Pietro Rizzo ei kaikin osin rytmillisesti tavoittanut laulajia. Orkesteri jyrää alkumetreillä laulajat alleen, mutta muutoin saa Verdin musiikin hehkumaan kaikessa värikylläisyydessään ja ilkikurisuudessaan ja soi vaikuttavasti ja kauniisti suvantokohdissa.

Ja mitä tästä kaikesta jäi jäljelle? Ainakin vaikuttava elämys ja usko musiikin parantavaan vaikutukseen sekä oopperan loppufuugan Tutto nel mondo è burlan kokoama elämänviisaus ohjenuoraksi:

Meitä on huijattu! / Kaikki kuolevaiset nauravat toisilleen. // Mutta se nauraa hyvin, / joka nauraa viimeisen naurun.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

30 vuotta, 30 kirjaa. Seppo Jokinen saattelee komisario Sakari Koskisen eläkkeelle Viimeisessä väännössä.

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

Rikostutkinnan realistinen kuvaus on huipussaan Niko Rantsin dekkareissa.

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

Pommiryhmän miehet tauolla. Yhdysvaltojen rahoituksen keskeytyminen vaikeuttaa pomminraivausta Laosissa.

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
05

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

09.05.2025

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

09.05.2025

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään