KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Kansallisoopperan Falstaff räjäyttää musiikin ilotulituksen

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa.

Hannu Forsberg (vas.), Roberto de Candia ja Juha Riihimäki Falstaffissa. Kuva: Stefan Bremer

Siskotuulikki Toijonen
2.10.2009 14.54

Giuseppe Verdin Falstaff Kansallisoopperassa. Musiikin johto Pietro Rizzo, skenografia Marco Arturo Marelli, puvut Dagmar Niefield. Rooleissa mm. Roberto de Candia, Piero Terranova, Tuomas Katajala, Lassi Virtanen, Juha Riihimäki, Hannu Forsberg, Ildikó Raimondi, Anu Komsi, Hilke Andersen ja Lilli Paasikivi.

Giuseppe Verdi oli jo ehättänyt kunnioiteltavaan 80 vuoden ikään ja lepäsi toinen toistaan suosituimpien oopperoidensa suosion huumassa. Hän oli vetäytynyt maatilalleen ja päättänyt visusti olla kajoamatta enää oopperaan, kun Shakespearen rehevästi muotoilemat Falstaffin ja Windsorin iloiset ja juonikkaat rouvat ja libretisti Arrigo Boito saivat mestarin vielä kerran tarttumaan sävellystyöhön. Syntyi rakastettu, koominen ooppera Falstaff.

Merkillepantavaa on, että Verdi palasi koomisen oopperan pariin. Aika lienee parantanut haavat. Hänen toinen oopperansa Un giorno di regno oli koominen ooppera. Se kuitenkin osoittautui täydelliseksi katastrofiksi säveltäjän komealla uralla. Muutoinkin elämä koetteli häntä tuolloin: oopperan sävellysaikoina hänen vaimonsa ja lapsensa menehtyivät kulkutautiin.

Falstaff on burleski farssi, jossa kohellusta riittää. Boiton hauskan, mutta melko tyhjänpäiväisen tarinasikermän taustalta löytyy myös inhimillisyyttä ja syvyyttä. Köyhtyneen kreivi Falstaffin toiseus, hänen naurettava möhömahainen juoppolallin olemuksensa ja tuhoon tuomitut toilaukset lemmenkipeänä naistennaurahtajana vaativat yhteisöltä opetuksen. Sen miespolo totta vie ovelien naisten juonittelujen myötä saakin.

Loppufuugassa jokaisella on oma äänensä, kukaan ei alista eikä pilkkaa toistaan. Naurettava ja halveksittu kreivikin on hyväksytty yhteisöön tapoineen kaikkineen.

Falstaffin tendenssiksi nousee kanssaihmisten kunnioittaminen ja erilaisuuden ja syrjäytymisen ymmärtäminen.

Aarianälkäisille Falstaff yhtenäisenä musiikkidraamana ei tarjoile kuin yhden suvannon, kun oopperan oikean lemmenparin rakastunut nuorukainen Fenton (Tuomas Katajala) laulaa sydäntäisärkevästi oopperan ainoan pitkän aarian. Siitä huolimatta Falstaff on kauttaaltaan vitaali, rikas ja räiskyvä melodiakylläinen teos, ”Verdi-humppaa” parhaimmillaan.

Se on Verdin upean uran musiikillinen testamentti, viimeinen voitto, jossa tiivistyy hänen lahjakkuusrepertoaarinsa kujeilulla ja itseironialla kehystettynä. Falstaff on loistava ooppera, jossa niin yhtyeiden osuudet kuin yhteisesiintyminenkin soljuvat ja pulppuavat huipentuen komeaan loppufuugaan.

Mutta komedia, tuo tragedian kaksoissisar on vaikea laji. Marco Arturo Marellin ohjaus on sinänsä kekseliäs ja varsin vauhdikas, mutta kovin pintapuolinen. On monia tapoja onnistua olemaan vitsikäs, lähes yhtä paljon kuin tapoja epäonnistua siinä.

Ei oikein riitä, että katsojat yritetään huvittaa hengiltä kliseillä, vitseillä ja kouhotuksella. Yhteisönsä ja hyvän elämän hylkäämän Fastaffin traagisuutta ja suhdetta yhteiskunnalliseen todellisuuteen olisi kannattanut syventää ja muutoinkin terävöittää henkilöohjausta psykologisempaan, suuntaan hauskuudesta tinkimättä.

Esitys jää valjuhkoksi ja sisällyksettömäksi, vaikka sinänsä jonnin joutava libretto tarjoaisi moniakin tarttumapintoja ihmisen mielenmutkiin ja elämää ympäröivään todellisuuteen.

Verdin Shakespearen näytelmiin perustuvien oopperoiden tavoin Falstaffkin on intiimi ja psykologinen teos, joka vain häiriintyy Kansallisoopperan ylitsepursuavasta esitystavasta ja visuaalisesta yltäkylläisyydestä. Koominen ooppera muuntuu Marellin käsissä lähinnä surkuhupaisaksi.

Modernisoitu lavastus on värikylläinen ja tynnyreitä täynnään Fastaffin tynnyrivatsan taustana. Komea lankkulava toimii hyvin eri kohtauksissa. Kaikki on ihanasti kallellaan, kuten kreivi Falstaffin elämäkin. Liekö pääministerin tuppeen sahatun lankkukuorman päämääränä ollutkin Kansallisooppera, ainakin komeata lankkua on tarvittu tuhti pino.

Valaistus toimii hienosti, värittäen seinäpinnat kohtausten dramatiikkaa korostaen. Dagmar Niefindin näyttävä puvustus oli myös onnistunut.

Musiikillisesti ja näyttämölliseesti esitys on ilotulitteista räiskyvää juhlaa. Solistivalinnat ovat kauttaaltaan onnistuneet. Falstaffin musiikki on vaativaa laulettavaa, Verdin tyylillinen taituruus ja kohtausten kompleksisuus eivät päästä laulajia helpolla.

Varmaotteinen ja upea sonorinen baritoni Roberto de Candia Fasltaffina on uskottava rehevänä ja lemmenkipeänä ressukkana. Ääni soi väkevästi ja intensiteetillä kautta esityksen.

Iloiset rouvat ovat kaikki erinomaisia laulajia ja esiintyjiä. Erityisesti esiin nousee upeaääninen ja lavatyöskentelyn suvereenisti hallitseva rouva Quickly, Hilke Andersen. Iloisten rouvien yhteisesitykset ovat kaikkinensa valloittavan mukaansatempaavia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lemmenparia esittävän Tuomas Katajalan (Fenton) ja Anu Komsin (Nannetta) tarjosivat oopperan kauneimmat ja vaikuttavimmat kohtaukset. Katajalalla on kaunissointinen, soljuva ääni, jota hän käyttää taiten ja hänen syventyminen rooliinsa on vaikuttavaa. Komsin liverrys on varmaa laatutavaraa ja esiintyminen sulokasta.

Kapellimestari Pietro Rizzo ei kaikin osin rytmillisesti tavoittanut laulajia. Orkesteri jyrää alkumetreillä laulajat alleen, mutta muutoin saa Verdin musiikin hehkumaan kaikessa värikylläisyydessään ja ilkikurisuudessaan ja soi vaikuttavasti ja kauniisti suvantokohdissa.

Ja mitä tästä kaikesta jäi jäljelle? Ainakin vaikuttava elämys ja usko musiikin parantavaan vaikutukseen sekä oopperan loppufuugan Tutto nel mondo è burlan kokoama elämänviisaus ohjenuoraksi:

Meitä on huijattu! / Kaikki kuolevaiset nauravat toisilleen. // Mutta se nauraa hyvin, / joka nauraa viimeisen naurun.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 
05

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään