KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Harmaa talous liikennekaaren musta aukko

Liikennekaari edellyttää täsmennyksiä työsopimuslakiin.

Liikennekaari edellyttää täsmennyksiä työsopimuslakiin. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Ei-ammattimaisessa toiminnassa voidaan kuljetustoimintaa harjoittaa ilman lupaa tai minkäänlaista ilmoitusta. Toiminta perustuisi vain luottamukseen, että kuljettaja ilmoittaa tulonsa verottajalle.

Sauli Hievanen
2.7.2016 8.39

Digitalisaatio muuttaa arjen rutiineista eniten ihmisten liikkumista. Tulevaisuudessa älypuhelimella voi tilata matkan Tampereen Hervannasta Alppilaan ilman, että tarvitsee miettiä, millä kulkuvälineellä pääsee perille. Liikkumisoperaattori reitittää matkan liikkujan puolesta, yhdistää eri kulkumuotoja ja reittejä kokonaisiksi matkoiksi ja hälyttää, kun on aika astua kotiovesta ensimmäiseen kulkuneuvoon.

Älypuhelinmaailmassa tämä on jo arkipäivää. Liikkuminenkin hinnoitellaan jatkossa kuukausipaketteina, yksittäismatkoina, päivälippuina tai kilometripohjaisena hinnoitteluna. Ihmisten tarpeet luovat useita hinnoittelu- ja palveluvariaatioita.

Liikkumisoperaattori kykenee hankkimaan matkoja kuluttajaa edullisemmin, kun se ostaa niitä tukkuna rautatieyhtiöltä, sopii paljousalennuksista linja-autoyhtiön kanssa ja luo yhteistyösopimuksen Helsingin kaupungin yhteiskäyttöpyörien käytöstä. Näin liikkumisoperaattori kykenee tarjoamaan kokonaisvaltaisempaa palvelua toisin kuin nykymuotoiset liikenneyritykset yksinään.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys liikennekaaresta pyrkii mahdollistamaan kyseisen digitaalisen kehityksen liikennealalla. Nykyiset matkakortit ja suljetut lippujärjestelmät sisältävät teknisen esteen liikenteen uusien käyttäjäystävällisten palveluiden muodostamiselle.

Liikennekaariesityksen keskeisin idea on, että liikennepalveluita tuottavat pakotetaan avaamaan pysäkki-, reitti- ja hintatiedot, maksujärjestelmät sekä sallimaan niiden vapaa hyödyntäminen. Avoimilla rajapinnoilla ehkäistään se, etteivät yksittäiset yritykset kykene saavuttamaan liikkumisoperaattorina monopoliasemaa sen vuoksi, että sen suljetusta järjestelmästä tulee ”ainoa” vaihtoehto.

Esityksen myötä nykyiset liiketoimintamallit muuttuisivat merkittävästi, ja säätely toimisi vahvasti kuluttajan hyväksi. Jatkossa liikennemarkkinoilla kilpailtaisiin mobiilisovelluksen käytettävyydellä ja kokonaismatkan edullisuudella.

Ansioita lyhytkestoisista töistä

Hyvistä puolista huolimatta liikennekaaressa on harmaan talouden mentävä musta aukko. Ei-ammattimaisessa toiminnassa (rajattu alle 10 000 euroa/vuosi), voidaan kuljetustoimintaa harjoittaa ilman lupaa tai minkäänlaista ilmoitusta. Toiminta perustuisi vain luottamukseen, että kuljettaja ilmoittaa tulonsa verottajalle.

Pienimuotoinen toiminta yhdessä jakamistalouden kanssa johtaa siihen, että työtä tehdään matalalla palkalla ja ansioita kertyy useista lyhytkestoisista työsuoritteista, mikä lisää merkittävästi harmaata taloutta. Myös liikkumispalveluita tarjoavien yritysten määrä lisääntyy sääntelyn ja lupakäytäntöjen liberalisoinnin myötä. Samalla se merkitsee yritysten elinkaaren lyhenemistä.

Ilman korvaavia toimia verovalvonnan puolella nämä muutokset lisäävät harmaata taloutta ja kerryttävät yritysten verovelkaa.

Liikennekaariesityksen mukaan jatkossa riittäisi pelkkä ilmoitus toiminnan aloittamisesta, jolloin esimerkiksi ketjukonkurssia suunnittelevat, veronmaksua välttelevät tai alipalkkausta harjoittavat yritykset pääsevät toimimaan pelkällä ilmoituksella.

Digijälkeä ei voi peittää

Liikennekaareen sisältyviä esityksiä on arvioitava tätä taustaa vasten. Liikennesektorille tulee säätää alakohtaisia välineitä harmaan talouden torjuntaan. Yksi tehokkaimmista keinoista on online-pohjainen kuljetus- ja liikennetietopalvelu, jollainen on käytössä esimerkiksi Unkarissa. Digitaalisessa maailmassa eri operaatioista jää aina jälki, joka on aukottomasti todennettavissa.

Unkarissa arvonlisäverokertymä lisääntyi merkittävästi, kun maassa otettiin käyttöön satelliittipaikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut raskaalle liikenteelle. Unkarissa on myös kaikkia aloja koskeva lakisääteinen velvoite ylläpitää online-tietoa myynnistä ja samalla laissa on säädetty viranomaisille täydellinen tiedonsaantioikeus kerättyihin tietoihin. Verottaja kykenee suorittamaan etänä verotarkastuksia ilman yrityksille syntyvää taakkaa.

Yrittäjän riski työntekijälle

Kyytien välittäjille tulee säätää lakisääteinen velvoite ilmoittaa, mitä kyytejä on välitetty ja milloin sekä yhdistää näihin työntekijäkohtaiset tiedot ja ylläpitää online-rekisteriä mainituista tiedoista. Järjestelmään on kytkettävissä myös muiden työnantajavelvoitteiden tietojen keräämisvelvoite.

Liikennekaari edellyttää myös täsmennyksiä työsopimuslakiin. Liikennekaari perustuu alusta- ja jakamistalouteen sekä muihin uusiin työn tekemisen muotoihin, joissa yrittäjän riski on tosiasiassa yksittäisellä työntekijällä eikä työtä tarjoavalla yrityksellä. Näennäisyrittäjyyden kitkemiseksi tarvitaan työsopimuslain täsmentämistä.

Liikennekaaressa digitalisaatiota hyödynnetään yksipuolisesti vain uusien markkinoiden synnyttämisessä alusta- ja jakamistalouden keinoin. Sen sijaan digitalisaation rajattomia mahdollisuuksia terveen kilpailun edistämiseksi ja harmaan talouden torjumiseksi ei ole mietitty. Harmi, sillä liikennekaari itsessään on kannatettava.

Liikennelainsäädännön liberalisointi on ilman valvontakeinoja kuin renki ilman isäntää.

Kirjoittaja on SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija, jonka vastuualueena on liikennepolitiikka.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään