KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Kansallisoopperan loistelias Elektra pimeyden ytimessä

Krysotemis (Elisabet Strid) ja Elektra (Evelyn Herlitzius).

Krysotemis (Elisabet Strid) ja Elektra (Evelyn Herlitzius). Kuva: Suomen Kansallisooppera/Stefan Bremer

Siskotuulikki Toijonen
9.9.2016 21.00

Patrice Chéreaun ohjaama Richard Straussin Elektra-oopperaa on odotettu hartaasti Kansallisoopperaan. Eikä suotta, sillä esitys täyttää kaikki ne toiveet, mitä onnistuneelta oopperaproduktiolta vaaditaan: napakka ohjaus, jossa tarinaan pureudutaan psykologisen tarkasti ja syvällisesti, erinomaiset solistit ja loistelias orkesteri taitavan kapellimestarin käsissä.

Esa-Pekka Salosen johtama Kansallisoopperan orkesteri nimittäin soitti upeasti. On hienoa, että Salonen on tehnyt Kansallisoopperan kanssa yhteistyösopimuksen, joka alkoi hienosti Elektran myötä. Salonen viritti orkesterin sellaiseen soinnin hurmaan ja rytmiseen loisteliaisuuteen solisteja tukien, että ooppera oli suurta musiikin kristallinloisteista juhlaa.

Antiikin Sofokleen, Aiskyloksen ja Euripideen taruihin sekä Shakespearen Hamletiin tukeutuva Hugo von Hofmannstahlin1903 kirjoittama Elektra on julma, ihmismielen synkimpiin syövereihin uppoava psykologinen ooppera, jonka tarinasta on vaikea löytää kauneutta ja hyvyyttä. Mutta, kauneutta, hurjuuden lisäksi, löytyy Straussin musiikista. Myöhäisromantiikan ja uuden ajan taitekohtaan asettuva musiikki on massiivista uhoa, mutta myös huumaavan kaunista.

Nykymaailman väkivallan kierteeseen Elektra antaa vastauksia ja esittää kysymyksiä siitä, mikä saa ihmisen keskittämään kaiken toimintansa väkivaltaisuuksiin.

”Säkeenne ovat ihmeellisiä ja jo valmiiksi sävellettyjä”, Strauss totesi Hofmannsthalille saatuaan libreton.

Aikalaisyleisö ei ottanut kovinkaan suopeasti vastaan tammikuussa 1909 ensi-iltansa saanutta Elektraa. ”Tunkeuduin harmonian, psykologisen polyfonian ja nykyaikaisten korvien vastaanottokyvyn äärirajoille”, säveltäjä itsekin myönsi.

Kysymyksiä väkivallasta

Straussin moderni musiikki myötäilee uhoten freudilaista perhedraamaa ja kostonhimoa seestyen ajoittain muistuttamaan siitä, että loppujen lopuksi murhanhimoiset, julmat henkilötkin kaipaavat hellyyttä ja rakkautta.

Nykymaailman väkivallan kierteeseen Elektra antaa vastauksia ja esittää kysymyksiä siitä, mikä saa ihmisen keskittämään kaiken toimintansa väkivaltaisuuksiin. Kompleksisen Elektran hyljätyksi tuleminen, hänen veljensä karkotus kotoa, ja äidin uuden miehensä kanssa organisoima lasten isän, Agamemnonin, murha saavat aikaan kostonkierteen, jonka lopputulos on väistämätön.

Kostoa ja murhaa

Elektran ydinteemana on kosto ja murhanhimo. Elämään pettyneiden ihmispolojen sairaalloinen ajautuminen kostonkierteeseen ja pahuuden syövereihin.

Päähenkilö Elektra ikävöi raastavasti murhattua isäänsä Agamemnonia. Elektran koko elämä keskittyy koston hautomiseen, äidin ja tämän rakastajan murhan suunnitteluun. Hän itse ei sitä tee, vaan Elektran veli Orestes. Tuo lapsena kotoaan karkotettu poloinen palaa muukalaiseksi naamioituneena kotiin ja suorittaa veriteot.

Patrice Chéreaun alkuperäisohjausta mukaileva esitys on kaikin puolin karu: oopperoiden pukuloistoa ja muuta ylevyyttä tässä esityksessä ei ole ripaustakaan. Richard Peduzzin lavastuskin on koruton ja ankea, ruskeasävyinen linna.

ILMOITUS
ILMOITUS

Evelyn Herlitzius laulaa väkevästi, valtavalla intensiteetillä Elektran traagisen, oidipaalisen, erittäin vaativan roolin. Kauneimmillaan Herlitziuksen hieman särmikäs, mutta tavattoman ilmaisuvoimainen ääni soi Elektran kaivatessa murhattua isäänsä ja hänen laulaessaan veljelleen herkästi. Värisyttävä on Herlitziuksen hieno tulkinta traagisissa tunnelmissa. Hän on myös hyvä näyttelijä, joka ottaa lavan haltuunsa tehokkaasti.

Vaikuttava Waltraud Meier Elektran äitinä Klytaimnestrana on oopperan paha, laskelmoiva murhaaja. Riipaisevasti hän laulaa rakkaudenkaipuustaan yrittäessään epätoivoisesti saada kontaktia raivoavaan tyttäreensä.

Elisabet Strid laulaa Elektran siskon Krysotemisin roolin eleettömän kauniisti, mutta jää auttamattomasti statistiksi Elektran räiskyvän roolin katveessa. Tommi Hakala Oresteena ei ole mikään julma murhaaja vaan hieman nössö velipoika, joka kuitenkin suorittaa veriteot. Mutta hyvin kaunisääninen Hakala laulaa.

Mika Pohjonen Aigistoksena lauloi ja esiintyi komeasti, ja einomaisia ovat myös palveluskuntaan kuuluvat Sari Nordqvist, Dan Karlström, Jenni Lättilä ja Kirsi Tiihonen.

Richard Strauss: Elektra. Libretto Hugo von Hofmannsthal, alkuperäisohjaus Patrice Chéreau, lavastus Richard Peduzzi, puvut Caroline de Vivaise, musiikinjohto Esa-Pekka Salonen. Rooleissa mm. Evelyn Herlitzius, Waltraud Meier ja Elisabet Strid.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään