KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Erich Auerbach – Humanistin muistutus kirjallisuuden merkityksestä

Erich Auerbachin maailmanmaine perustuu vuonna 1946 ilmestyneeseen, länsimaista kirjallisuutta käsitelleeseen teokseen Mimesis.

Erich Auerbachin maailmanmaine perustuu vuonna 1946 ilmestyneeseen, länsimaista kirjallisuutta käsitelleeseen teokseen Mimesis.

Esseeteos selventää Mimesis-kirjailija Erich Auerbachin ajattelun kehitystä.

Juha Drufva
16.9.2018 16.00

Jos sivistys menettää historiantajunsa, ajautuu ihmiskunta sivuraiteille, jolta ei ole paluuta. Tulevaisuuteen ja uutuuksiin tuijottamisen lisäksi on kyettävä katsomaan myös taaksepäin. Historiamme ansiosta olemme sellaisia kuin olemme, ja vain historian kautta voimme pysyä sellaisina kuin olemme ja kehittyä ihmisinä vähemmän tuhoaviksi.

Tämän vaatimuksen esittää Erich Auerbach (1892–1957) teoksensa Maailmankirjallisuuden filologia nimikkoesseessä.

Nykyinen näkemys maailmankirjallisuudesta esiintyy Auerbachin mielestä filologeille vähemmän käytännöllisenä ja vähemmän poliittisena kuin aiemmin:

”Enää ei puhuta älyllisestä sananvaihdosta, tapojen jalostamisesta tai kansojen välisestä sovinnosta.”

”Enää ei puhuta älyllisestä sananvaihdosta, tapojen jalostamisesta tai kansojen välisestä sovinnosta. Nämä päämäärät toteutuivat vain osittain, ja osittain ne ovat kehityksen myötä jo vanhentuneet. Loistavat yksittäispersoonat ja korkeasti koulutetut pienet ryhmät ovat varmaankin nauttineet tämänkaltaisesta organisoidusta sivistyksen vaihdosta. Tämänkaltaisella vaihdolla ei kuitenkaan ole paljon vaikutusta, sillä vastakkaisten intressien myrskyn jälkeinen propaganda tuhoaa hetkessä saavutetut tulokset.”

Auerbachin mielestä kulttuurit ovat lähentyneet toisiaan enemmän kuin goethelaiselle humanistille olisi mieleen. Kohta olemme tilanteessa, jossa maailmankirjallisuutta luetaan yhdellä kielellä.

”Kuitenkaan ei ole ilmaantunut järkeviä tapoja, jotka voisivat ratkaista vallalla olevat vastakkainasettelut muutoin kuin voimankäytön kautta.”

Nämä ajatukset Auerbach kirjasi vuonna 1952, kylmänsodan aikaan ollessaan Yalen yliopiston professori. Voi kysyä, onko tilanne kovinkaan paljon muuttunut 66 vuoden aikana?

Aika, historia ja kirjallisuus

Auerbach syntyi Berliinissä 9. 11. 1892 varakkaaseen juutalaiseen kauppiasperheeseen. Hän opiskeli oikeustiedettä Berliinissä, Freiburgissa, Munchenissä ja Heidelbergissä ja osallistui ensimmäiseen maailmansotaan länsirintamalla.

Sodan jälkeen hän alkoi opiskella romaanista filologiaa ja väitteli vuona 1921 tohtoriksi. Vuodesta 1924 hän työskenteli Berliinissä Preussin valtionkirjastossa kirjastonhoitajana sekä myöhemmin Marburgissa romaanisen filologian professorina. Natsien tultua valtaan Auerbach pakeni Istanbuliin vuonna 1936, kunnes siirtyi Yhdysvaltoihin vuonna 1946.

Auerbachin maailmanmaine perustuu vuonna 1946 ilmestyneeseen teokseen Mimesis – Todellisuudenkuvaus länsimaisessa kirjallisuudessa. Se suomennettiin vuonna 1992.

Maailmankirjallisuuden filologian sisältämän kahdentoista esseen päälinjan muodostavat aika, historia ja kirjallisuus. Esseet antavat läpileikkauksen Auerbachin ajattelun kehityksestä 1930-luvun alusta 1950-luvun loppuun.

Sanojen ja kielen luonteen, kehityksen ja merkityksien tutkimusta harjoittava filologia oli Auerbachille kielen ja kirjallisuuden syvällistä tuntemusta. Suomennoskoosteessa käsittelyssä ovat mm. Vico, Herder, Montaigne, Pascal, Fransiskus Assisilainen, Dante ja heidän kauttaan kirjallisuuskritiikki, kansansielu, passio intohimona, poliittinen teoria ja filologian idea. Eivät kovin arkisia aiheita, mutta sitäkin mielenkiintoisempia.

Pascalin traaginen paradoksi

Auerbach osoittaa, mitä annettavaa esimerkiksi Blaise Pascalin (1623–62) poliittisella teorialla olisi nykypäivän maailmassa, jossa eletään jälleen kerran samankaltaisessa murroksessa kuin 1600-luvun uskonsotien aikaan.

Pascalin traagisen paradoksin mukaan tämän maailman instituutiot ja kehitys riippuvat sattumasta ja mielivallasta. Maallinen järjestyksemme ei ole muuta kuin hulluutta ja kristillinen kristinusko on ainoa uskonto, joka vastustaa luontoa ja tervettä järkeä:

”Pascal todistaa eräälle isolle herralle, etteivät tämän maine ja valta perustu minkäänlaiseen luonnolliseen ja aitoon oikeuteen vaan pelkkään lainlaatijan tahtoon. Jos lainlaatijat ajattelisivat asian uudestaan toisin, mies olisi köyhä ja ilman valtaa.”

Auerbach muistuttaa, että Giambattista Vico (1668–1744) kehitteli nykyisenlaisen historiakäsityksen jo vuonna 1725 teoksessaan Uusi tiede.

Vicon mukaan historia on ihmisen itsensä luoma, jolloin ihminen kykenee ymmärtämään historiaa mutta ei luontoa. Siihen saakka historia nähtiin erehdysten summana, joka asettui vastakkain luonnon tai järjen tai molempien kanssa.

Auerbachia on kutsuttu yhdeksi 1900-luvun suurista eurooppalaisista humanisteista. Humanismilla on tarkoitettu ihmisen luottamista omaan järkeensä, taikauskosta vapautumista ja uskonnon mystiikan korvaamista varmoilla tiedoilla ja järkiperäisillä päätelmillä.

Kyseisellä asenteella olisi käyttöä tänäkin päivänä. Auerbachin näkemykset eivät ole menettäneet ajankohtaisuuttaan. Pikemminkin ajankohtaisuus on menettänyt järkensä.

Erich Auerbach: Maailmankirjallisuuden filologia. Suomennos: Harry Lönnroth ja Taina Vanharanta. Vastapaino 2018. 230 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Timo Furuholm.

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

Rajaton kulttuuri tuottaa rajattomia ihmisiä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

Porsaiden kastraatiokieltoa ollaan purkamassa.

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään