KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

”Biopicin” lumous ja kirous

Uusin suomalainen elämäkertaelokuva tulee ensi-iltaan jouluna. Se kertoo Juice Leskisestä.

Uusin suomalainen elämäkertaelokuva tulee ensi-iltaan jouluna. Se kertoo Juice Leskisestä. Kuva: Anna Salmisalo

Elämäkertaelokuva on yhtä vanha kuin elokuva itse. Suomessa uusin sykli alkoi 1999 Timo Koivusalon Kulkuri ja joutsenella. Loppua ei ole näköpiirissä, kirjoittaa esseisti Markku Koski.

Markku Koski
27.12.2018 11.20

Elokuvateatterista astelee hiljaisena ulos reilusti keski-iän ohittanut ihmisjoukko. Niin vankasti elokuva ottaa aina katsojan haltuunsa, että vie aikansa palata sen otteesta takaisin arkeen. Tällä kertaa hiljaisuudessa on kuitenkin tavanomaista hartaampi sävy. Nyt ei oltu ”viihteellä”, vaan myöhäisessä muistotilaisuudessa. Elokuva on tietysti Timo Koivusalon Olavi Virta.

Toista oli vuonna 1972, jolloin lehdet ohittivat nopeasti laulajan poismenon. Näkyvin muistokirjoitus julkaistiin Kansan Uutisissa. Sen oli laatinut Peter von Bagh, joka oli ennen sitä tehnyt televisiolle Virrasta dokumenttielokuvan. Raihnas 57-vuotias tangokuningas nautti siinä Pispalan asunnossaan ensimmäistä ja viimeistä erää taiteilijaeläkkeestään, jonka olivat hänelle järjestäneet toimittaja Stig Framåt, säveltäjä Toivo Kärki ja alan tutkija Pekka Gronow.

Koivusalon elokuva sai arvostelijoilta hailean vastaanoton. Odotetusti, sillä ohjaaja ei ole tunnetusti heidän makuunsa. Mutta niin vahvan myöhäisen muistotilaisuuden luonteen jo vuosikausia suunnitteilla ollut elokuva ehti ympärilleen kerätä, että äksyimmätkin kriitikot laskivat aseensa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ainoastaan Neuvostoliitossa oli luonnollista tehdä elokuvia vielä elossa olevasta merkkihenkilöstä, joka oli tietenkin Josif Stalin.

Niin tehdään tässäkin, mutta kiinnostavaa on silti pohtia tällaisten populaarimuusikoista kertovien elokuvien luonnetta. Pikku kärinää asiasta on jo totuttu kuulemaan ennen ensi-iltoja, mutta lopussa on aina hiljaisuus. Näin siis myös kevyemmän lehdistön puolella, jossa kustakin elokuvasta kerrotaan anteliaasti etukäteen, mutta viimeistään dvd-rundin myötä leffa unohtuu, ja alkaa uuden saman lajin elokuvan odotus.

Syklillä ei ole loppua

Tulossa tai tekeillä ovat jo elämäkerrat ainakin Kari Tapiosta ja Juice Leskisestä. Muista suunnitelmista ei ole vielä tietoa, mutta veikkaanpa ainakin Gösta Sundqvistista kertovan elokuvan siintävän useammankin tuottajan silmissä. Äskettäin radiossa esitetty, Peter Lindholmin ohjaama 20-osainen sarjakuunnelma Sundqvistista keräsi hurjan määrän kuulijoita.

Vuonna 1999 Timo Koivusalon Reino Helismaasta ja Tapio Rautavaarasta kertovalla Kulkurilla ja joutsenella alkanut, ja seuraavina vuosina Markku Pölösen Baddingillä ja Koivusalon Rentun ruusulla tiiviiseen tahtiin jatkuneella syklillä ei näytä loppua olevan. Tai ehkä suuntaus ehtyy viimeistään siihen, kun Unto Mononenkin saa oman elokuvallisen elämäkertansa.

Jonossa toki odottaa myös liuta yhä vielä elossa olevia populaarimusiikin tähtiä, sillä kuten muun muassa Remu Aaltosen kohdalla on jo nähty, genre ei ole rajoittunut vain edesmenneisiin suuruuksiin. ”Bio-taloutta tämäkin”, pääministeri Juha Sipilä saattaisi todeta.

Osuvasti myös ”bio-piceiksi” kutsuttuihin, kuuluisien henkilöiden elämäkertaelokuviin liittyy kuitenkin aivan omat, perustavaa laatua olevat ongelmansa, jotka tuntuvat olevan aikakaudesta riippumatta lähes samanlaisia. Kyse ei ole enää oikeastaan vain genrestä, vaan formaatista.

Yhtä vanha kuin elokuva itse

Lajityyppihän on lähes yhtä vanha kuin elokuva itse. Varhaisimpia esimerkkejä siitä ovat Georges Méliès’n Jeanne d’Arc (1900), Abel Gancen kuusituntinen Napoléon (1927), Cecil B. DeMillen Orleansin neitsyt (1916) ja D. W. Griffithin Judith of Bethulia (1914). Erityisesti 1930-luvulla nähtiin kokonainen tulva merkkihenkilöiden elämäkertoja. Tunnetuimpia niistä ovat Henrik VIII:n yksityiselämä (1933), Kuningatar Kristiina (1933), John Fordin Abraham Lincolnista kertova Kansan sankari (1939), Tohtori Louis Pasteur (1936) ja Émile Zolan elämä (1937).

Jeanne d’Arc, Orleansin neitsyt, on kuvattu monessa elokuvassa, Vuonna 1948 häntä esitti Victor Flemingin ohjauksessa Ingrid Bergman.

Jeanne d’Arc, Orleansin neitsyt, on kuvattu monessa elokuvassa, Vuonna 1948 häntä esitti Victor Flemingin ohjauksessa Ingrid Bergman.

Suomalainen elämäkertaelokuva keskittyi aluksi tuttuihin kansallisiin suurmiehiin sekä kirjallisuuden ja klassisen musiikin mestareihin. Elämäkerrat herättivät kuitenkin aluksi sivistyneistöpiireissä kovaa vastustusta, sillä elokuvaa pidettiin viihteenä sopimattomana kuvaamaan merkkihenkilöitä.

Laji löysi silti heti oman pysyvän painotuksensa, sillä jo ensimmäisissä Suomessa tehdyissä elämäkertaelokuvissa, kuten Fredrik Paciuksesta aiheensa saaneessa Ballaadissa (1944) ja oopperalaulaja Abraham Ojanperästä kertovassa elokuvassa Ruusu ja kulkuri (1948) kuultiin tietysti paljon musiikkia.

Elämäkertaelokuvia tutkineen Anneli Lehtisalon mukaan lajin piirissä tapahtui kuitenkin toisen maailmansodan jälkeen iso muutos. Amerikkalaisissa elämäkertaelokuvissa vanha eliitti sai kilpailijakseen viihdyttäjät ja urheilijat. Myös meillä ”tuotannon idoleiksi” kutsuttujen rinnalle tulivat näin ”kulutuksen idolit”.

J. Alfred Tannerista Heimo Haittoon

Suomalaiset musiikkielämäkerrat kertoivat nyt lähes pelkästään populaarimusiikin tähdistä. J. Alfred Tannerista tehtiin elokuva Orpopojan valssi (1949) sekä siihen jatko-osa Tytön huivi (1951).

Aivan oma tapauksensa genren nykyistä menoa ajatellen olivat myös ”viulun ihmelapsesta” Heimo Haitosta kertovat elokuvat Pikku pelimanni (1939) ja Pikku pelimannista viulun kuninkaaksi (1948), joissa viulisti esitti itseään. Hän soitti tietenkin klassista musiikkia, mutta samalla Haitto oli elämänvaiheiltaan ja -tavoiltaan kiistanlainen hahmo, joka ajautui välillä jopa kulkuriksi.

Ja ikään kuin täydennykseksi niille elokuville myös harmonikkamestari Viljo Vesterinen sai elokuvatarinan Säkkijärven polkka (1955). Ja vielä elokuvamme kriisivuosina 1960-luvun alussa tehtiin laulaja Mauno Kuusiston ”vapaamuotoiseksi” kutsuttu elämäkerta Kertokaa se hänelle (1961).

Hollywoodin suurten studioiden romahduksen jälkeen laji näytti sammahtaneen, ja niin kävi myös meillä ”Suomen Hollywoodiksi” kutsutun vanhan tuotantojärjestelmän alasajon myötä, mutta tänä päivänä genre siis elää jälleen. Viihde hakee aina niin herkeämättä uusia muotoja, että vanhakin palaa takaisin ikään kuin uutena.

Elämäkerrat herättivät kuitenkin aluksi sivistyneistöpiireissä kovaa vastustusta, sillä elokuvaa pidettiin viihteenä sopimattomana kuvaamaan merkkihenkilöitä.

Rikos ei myy

Kaupallisesti ajatellen tarjonta ja kysyntä vastaavat näissä elokuvissa kerrankin ihanteellisesti toisiaan. Siis jo etukäteen, sillä päinvastoin kuin usein kuvitellaan, viihteessä varmakaan ei ole aina varmaa. Esimerkiksi kohutuista rikostapauksista kertovat elokuvat ovat toistuvasti flopanneet, vaikka toisin voisi kuvitella. Juuri siitä syystä Markus Selin ei tule tuottamaan Jari Aarnion tapauksesta elokuvaa. Pekka Lehto toki teki jo, ja niin myös televisio, mutta kuvaavaa kyllä, hailealla menestyksellä.

Selitys on tietysti se, että yleisö on jo ehtinyt pahan kerran kyllääntyä aiheeseen. Muusikko-elämäkertojen kohdalla tilanne on kuitenkin toinen. Näihin tarinoihin halutaan palata yhä uudelleen samalla tavalla kuin musiikkiinkin.

Nyt jo edesmenneiden tähtien äärellä on myös kyse samanlaisesta surumielisestä ja usein huonolla omallatunnolla värittyneestä muistelosta kuin omien sukulaisten kohdalla. Tarinat ovat siinäkin aina enemmän tai vähemmän toistuvia, mutta juuri siinä niiden tarve ja tyydytys. Vielä keskuudessamme vaikuttavien tähtien elämänvaiheita taas käymme läpi samalla tavalla kuin tuttaviemme edesottamuksia. Tutkijat puhuvat tällaisessa yhteydessä ”parasosiaalisesta suhteesta”.

Levyjä siis kuunnellaan jatkuvasti, se kuuluu musiikin luonteeseen, mutta elokuva katsotaan näissä
tapauksissa yleensä vain yhden kerran. Niillä on kertakäyttötavaran luonne. Ja juuri siitä syystä elokuvat lopulta nopeasti myös katoavat kuin mustaan aukkoon. Siinä ne ovat rappeuttamassa koko suomalaista elokuvakulttuuria.

Draaman kaari toistuu

On myös mahdotonta ajatella, että Irwinistä, Baddingistä, Remusta, Cheekistä tai edes Olavi Virrasta tehtäisiin lähivuosina uutta näytelmäelokuvaa. Tai heistä vielä elävistä Heimo Haiton tyyliin peräti jatko-osia. Elokuvasäätiö heittäisi sellaiset suunnitelmat surutta biojätekoppaan, ja veikkaanpa, että yleisökin suhtautuisi uusiin versioihin kummastellen tai jopa vihamielisesti.

Selitys ei tietenkään piile henkilöhahmojen arvossa, vaan estetiikassa. Populaarimuusikkojen bio-picien tekijät ovat poikkeuksetta tyytyneet kertomaan sen jo valmiin tarinan lähes sellaisenaan, tai korkeintaan vaan pistämään aukkoihin fiktiivistä kittiä. Se ei ole suomalainen ilmiö, vaan tuttua myös monista viime vuosien amerikkalaisista bio-piceistä.

Ilkka Koivula ja Martti Suosalo esittävät Vexi Salmea ja Irwin Goodmania Timo Koivusalon Rentun ruusussa.

Ilkka Koivula ja Martti Suosalo esittävät Vexi Salmea ja Irwin Goodmania Timo Koivusalon Rentun ruusussa.

Tekijät ovat rakentaneet eräänlaisen näköiskäsikirjoituksen. Elämänvaiheista toisaalta karsitaan pois taloudellisista syistä olennaisia jaksoja, ja pikku tapahtumat taas saatetaan paisuttaa spektaakkelimaisiin mittoihin. Draaman kaarikin on yleensä aina samanlainen, ja juuri siinä se tulee aina korostaneeksi tapahtumien väistämättömyyttä. Painopisteeksi asettuu yleensä uran surkea loppu, jota myös paljon käytetty takauma-alku korostaa. Kuvatun hahmon ainutkertaisuus sammuu kerronnan sovinnaisuuden alle.

Tekijöiden vilpittömyyttä ei silti sovi epäillä, sillä koko elokuvalajin syvin ongelma on sittenkin luonteeltaan ontologinen. On ensinnäkin outoa katsoa elämäkertaelokuvaa vielä hengissä olevasta kuulusta henkilöstä. Siitä ovat esimerkkejä juuri Remusta, Apulannasta ja Cheekistä kertovat elokuvat.

Legenda jo eläessään?

Mestarikriitikko Andrẻ Bazin kiinnitti aikoinaan huomiota siihen, miten ainoastaan Neuvostoliitossa oli luonnollista tehdä elokuvia vielä elossa olevasta merkkihenkilöstä, joka oli tietenkin Josif Stalin. Lännessä sellaista visusti kaihdettiin, ainoa poikkeus oli Hollywood, jossa tuotettiin samoihin aikoihin paljon elokuvia elävistä kuuluisista urheilijoista, näyttelijöistä, laulajista ja muusikoista. Edellytyksenä oli se, että historia oli hahmon kohdalla tavallaan pysähtynyt, ja hänestä oli tullut tosiaan ”legenda”, ”myytti” tai ”tähti”.

En nyt lähtisi Remua, Toni Wirtasta tai Cheekiä ihan Staliniin vertaamaan, mutta tähtiä he meikäläisessä mittakaavassa toki ovat. Ja kas, Remun ja Cheekin kohdalla pätee myös Bazinin huomio historian päättymisestä.

Siitä kuitenkin seuraa toinen probleema, ja se liittyy näyttelijään. Eli vaikka kuvattava henkilö on kuollut, syntyy aina väistämättä kiusallista tai pahimmillaan kökköä kitkaa näyttelijän ja roolin välille. Näin siksi, koska henkilö on meille niin tuttu lukemattomista valokuvista, uutiskatsauksista tai myöhemmin televisiosta, ettei edes loistokas näyttelijä roolista kunnialla selviä. Jeesuksen kohdalla ongelma ei ole ollut niin suuri, mutta kuten jo niin monta kertaa on nähty ja tullaan vielä monta kertaa näkemään, Elvis on jo perin hankala tapaus. Yleensä luontevasti tyypittelyyn perustuvassa teatterissa ei samaan törmätä, ja vielä vähemmän kirjallisuudessa.

Liiankin näköinen

Niin omalaatuinen taidemuoto elokuva on, että mitä näköisempi näyttelijä on, sitä tarkemmin me kiinnitämme katseemme eroavuuksiin. Tai mitä parempi tai kuuluisampi hän on, sitä enemmän huomio kääntyy näyttelijään itseensä. Se oli jo ongelmana aikoinaan Paul Munilla, joka näytteli suvereenisti muun muassa Louis Pasteuria ja Émile Zolaa. Tänä päivänä voi eittämättä puhua samasta vaikkapa Meryl Streepin kohdalla. Taide muuttuu tällaisissa tapauksissa helposti vain suoritukseksi.

Näyttelijän valinnassa voidaan ajautua myös monenlaisiin muihin kiistakysymyksiin. Amerikkalaista John Waynea ei pidetty sopivana näyttelemään Tsingis Khania Valloittajassa (1956). Egyptissä ei ihastuttu siitä, että afro-amerikkalainen Louis Gossett Jr. esitti Anwar Sadatia television minisarjassa (1982), eikä Puerto Ricosta kotoisin oleva newyorkilainen Jennifer Lopez kelvannut monien mielestä meksikkolais-amerikkalaisen Selenan (1997) rooliin. Ja niin edelleen.

Stalinia näytteli aikoinaan viidessätoista elokuvassa Mikheil Gelovani.

”Esittäessään I.V. Stalinia tämän toiminnan eri vaiheissa, Gelovani ei tyydy pelkän näköisyyden tavoittamiseen”, kertoi vuoden 1952 neuvostotietosanakirja.

”Hän pyrkii välittämään johtajan viisauden, hänen erottamattoman yhteytensä kansaan, suuruuden ja yksinkertaisuuden, teräksisen vallankumouksellisen tahdon, poikkeuksellisen viehätysvoiman ja inhimillisyyden.”

Gelovani palkittiinkin näyttelijäsuorituksistaan neljällä Stalinin palkinnolla sekä Työn punaisen lipun kunniamerkillä. Vuonna 1950 hän sai Neuvostoliiton kansantaiteilijan arvonimen.

Reino Helismaata Olavi Virrassa sekä Kulkurissa ja joutsenessa näytelleelle Martti Suosalolle soisi niin ikään vastaavanlaisen kunnianosoituksen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Laura Meriluoto.

Hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta ja turvattomuutta, Laura Meriluoto sanoi sisäisen turvallisuuden keskustelussa

Työttömyysongelma ei sitä vähättelemällä hellitä.

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

Israelin pidättämät aktivistit saapuivat maanantaina Ateenaan. Kreikan ulkoministeriön mukaan saapuneissa oli 161 ihmistä 16 Euroopan maasta.

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

Euroopan Israel-suhde murroksessa – Tutkijan mukaan Israelin tukemisesta tulee keskustaoikeistolle taakka, jonka vasemmistolaiset tuntevat hyvin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
05

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

06.10.2025

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

05.10.2025

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

05.10.2025

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

05.10.2025

Trilleri, jollaista ei ole ennen Suomessa kirjoitettu: pakohuonepeli muuttuu peliksi elämästä ja kuolemasta Alex Ansamaan Pelintekijässä

04.10.2025

Häpeä estää Sierra Leonen naisia käyttämästä ehkäisyä: Moni mies uskoo ehkäisyä käyttävän naisen olevan siveetön

04.10.2025

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

04.10.2025

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

04.10.2025

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

03.10.2025

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

03.10.2025

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

03.10.2025

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

03.10.2025

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

03.10.2025

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

03.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään