KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Yo-teatteri pureutuu väkivaltaan

Väkivaltamusikaalin kantaesitys on Tampereen ylioppilasteatterissa huomenna. Kuvassa Anna (Elina Hämäläinen)

Väkivaltamusikaalin kantaesitys on Tampereen ylioppilasteatterissa huomenna. Kuvassa Anna (Elina Hämäläinen). Kuva: Jonni Pantzar

Tampereen ylioppilasteatterissa kantaesitetään huomenna Väkivaltamusikaali. Väkivaltateeman käsittely jatkuu myös kevään ensi-illassa.

SIRPA KOSKINEN
4.12.2008 6.00

Tampereen ylioppilasteatteri on pureutunut ajankohtaiseen teemaan perinpohjaisesti.

Nyt nähtävän kantaesityksen taustalta löytyy Jonni Pantzarin käsikirjoittama ja Janne Lonkan ohjaama Beslan, traktorinkuljettaja, jonka yo-teatteri esitti kolme vuotta sitten.

Esitys käsitteli Tshetshenian sen hetkistä tilannetta seuraamalla reilun tunnin ajan tapahtumia äiti Barajevan kodissa, jonne saapuu venäläisiä sotilaita.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Nyt nähtävä esitys on jatkoa Beslanin teemalle, kertoo tuottaja Saara Rautavuoma.

Pantzar on myös Väkivaltamusikaalin käsikirjoittaja. Sen on ohjannut Beslanissa näytellyt Juhani Valkama, joka on myös säveltänyt esityksen laulut.

Rautavuoma viittaa viimeaikaisiin tapahtumiin meillä ja maailmalla.

– Kauhajoen ja Jokelan tragediat, perhesurmat ja Kaukasuksen kriisi kertovat väkivallan elävän vahvasti tässä ajassa. Aiheen käsittely taiteen keinoin oli nyt hyvin ajankohtaista.

Väkivaltateeman kautta muotoutui lopulta yo-teatterin tämän talvikauden koko ohjelmisto. Syntyi kolmiosainen sarja. Ensimmäisenä oli jo esitetty Kullervon tarina. Musikaalin jälkeen keväällä on vuorossa viimeinen osa.

– Sitä valmistetaan ryhmälähtöisesti. Valmista tekstiä ei ole. Emmekä tiedä vielä, mitä sieltä nousee. Mutta uskoisin, että kyse on hyvin omakohtaisesta esityksestä, Rautavuoma sanoo.

Satua
ja totta

Väkivaltamusikaalissa teemaa lähestytään Kaukasuksen nykyisen poliittisen tilanteen ja viime vuosien tapahtumien kautta. Esityksessä kerrotaan muun muassa poikaansa etsivän tshetshenialaisen äidin matkasta. Siinä kerrotaan myös satu moskovalaisesta Anna-tytöstä, joka lähtee etsimään totuutta.

– Alunperin ajatuksenani oli jatkaa tarinaa vanhasta naisesta, jonka poika on Moskovassa tekemässä jotakin pahoja tekoja. Mielessäni oli tavallaan toinen, Moskovassa tapahtuva näytös, Pantzar kertoo.

– Mutta idea muuttui, kun sitä Juhani Valkaman kanssa mietimme ja ymmärsin, miten hyvä säveltäjä hän on, hän jatkaa.

Syntyi musikaali väkivallasta. Se on Pantzarin mukaan oma teoksensa, vaikka se nivoutuukin yhteen edellisen kanssa yhden yhteisen henkilön ja osittain yhteisen maailman kautta.

– Se sijoittuu Venäjälle, mutta lähinnä siinä käsitellään terrorismia ja yritetään löytää toivoa ja keinoja, joilla väkivallan väistämättömältä tuntuvia kierteitä pystytään katkomaan.

Yhteisö tunteiden
käsittelylle

Väkivallan käsittelyn taiteen keinoin on Valkaman mukaan haasteellista.

– Väkivalta on niin intiimi ja arka aihe meille kaikille, että se tulee iholle. Siksi se on tosi vaikeasti käsiteltävä, sanoo musikaalin ohjaaja.

Ohjaustyö on pistänyt Valkaman pohtimaan, miten teatteri voi luoda edes hetkellisesti sellaisen yhteisön, jossa viime vuosien tapahtumien herättämiä ajatuksia ja tunteita pystyttäisiin käsittelemään.

Valkama on esitystä ryhmän kanssa työstäessään pyrkinyt käsittelemään niitä keinoja, joilla väkivaltaa voi ilmaista.

– Pitääkö väkivallan tuntu saada taideteokseen vai pystyykö sitä ilmaisemaan muuten, hän kysyy.

Ilmeisesti pystyy, sillä musikaalissa ei ole väkivaltaa.

– Yritämme käsitellä sitä tyylitellymmin ja metaforisemmin ja poissaolon kautta.

Pantsarin ensimmäisessä Kaukasus -aiheisessa näytelmässä Valkama esitti nuorta sotamiestä, jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta sodasta. Nuorukainen joutui kylmiltään rintamalle, keskelle sodan todellisuutta.

– Se rooli on varmasti jollain tavalla ollut mukana tässä ohjaustyössä. Tulokulmani aiheeseen on se, että en koe olevani asiantuntija. Tiedän väkivallasta hyvin rajalliseesti. Käsittelen sitä siltä pohjalta, että pelkään väkivaltaa ja pyrin siihen, että pelkäisin sitä vähemmän käsittelemällä sitä.

Väkivaltamusikaalia valmistamassa on ollut yli 30 hengen työryhmä. Esityksen musiikista vastaa viisihenkinen ammattimuusikoiden kokoonpano.

Musikaalia, jota varten on sävelletty 15 uutta kappaletta, esitetään yhteensä 20 kertaa joulu-maaliskuun aikana.

Seminaari
ensi torstaina

Väkivallan kulttuuri – miten sitä voi ymmärtää? Kysymystä pohditaan Tampereen Ylioppilasteatterilla 11.12. klo 18 alkavassa keskustelutilaisuudessa, jonka yo-teatteri järjestää yhdessä Amnesty Internationalin Tampereen paikallisryhmän kanssa.

Keskustelun pohjaksi kuullaan kolme puheenvuoroa. Tutkija Tarja Väyrynen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksesta pohtii väkivaltaa kulttuurin tuotteena. Suomi–Venäjä-kansalaisfoorumin perustajan Mikael Storsjön aihe on Kaukasus.

Valkama pohtii puheenvuorossa, miten väkivaltaa voi käsitellä taiteen keinoin? Keskustelun vetäjänä toimii Jonni Pantzar.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään