KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ammattiliitot eivät hyväksy rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamista

Ammattiliitoissa katsotaan, että rautateiden liikennejärjestelmää hajanaiseksi pilkkovan kilpailuttamisen sijasta pitäisi satsata niihin tekijöihin, jotka todellisuudessa parantavat koko raideliikennejärjestelmän tulevaisuutta.

Ammattiliitoissa katsotaan, että rautateiden liikennejärjestelmää hajanaiseksi pilkkovan kilpailuttamisen sijasta pitäisi satsata niihin tekijöihin, jotka todellisuudessa parantavat koko raideliikennejärjestelmän tulevaisuutta. Kuva: Lehtikuva/ Kimmo Mäntylä

Kuljetusalan työntekijäjärjestöt ovat rautateiden henkilöjunaliikenteen kehittämisestä täysin eri mieltä kuin liikenteen kilpailuttamista esittävä Viestintä- ja liikenneministeriön työryhmä.

Hannu Hurme
18.5.2010 17.07
ILMOITUS
ILMOITUS

Työryhmän tänään julkistamien esitysten toteutuessa henkilöliikenne rautateillä avattaisiin kilpailulle. Tällä hetkellä VR toimii alalla monopoliasemassa.

Kilpailutettu liikenne tulisi aloittaa Helsingin seudulla vuoden 2018 alusta. Kokemukset Helsingin seudulla toimisivat osviittana, kun kilpailuttamista jatkettaisiin edeten maantieteellisesti ja palvelujen kokonaisuuksissa.

Työryhmällä on ainoana lähtökohtanaan henkilöliikenteen kilpailuttaminen ja se katsoo selvittäneensä millä edellytyksillä se on mahdollista.

Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Vesa Maurialan mukaan rautateiden liikennejärjestelmää hajanaiseksi pilkkovan kilpailuttamisen sijasta pitäisi satsata niihin tekijöihin, jotka todellisuudessa parantavat koko raideliikennejärjestelmän tulevaisuutta. Tällöin kyseeseen tulevat ennen kaikkea ratainvestoinnit.

– Tilanne maan keskeisimmässä ratahankkeessa Pohjanmaan radalla on karmea. Hanke edellyttäisi 80 miljoonan euron satsausta vuodessa. Nyt määrärahat puuttuvat valtion vuoden 2011 kehyksestä ja uhkana on koko työmaan keskeytyminen alkusyksystä.

Säästöväitteille ei perusteluja

Työryhmän ainoa työntekijäosapuolen edustaja Timo Tanner pitää sen työskentelyä puutteellisena. Sen käsittelyssä ei ollut hänen yrityksistään huolimatta selvitystä ns. nollaplus-vaihtoehdosta, nykyisen käytännön jatkamisesta sitä laadullisesti kehittäen.

EU ei edellytä rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamista.

Kilpailuttamista perustellaan sen aikaansaamilla säästöillä. Eriävän mielipiteen jättäneen Tannerin mukaan työryhmän työstä kertoo paljon se, että esitetyille väitteille säästöistä ei edes yritetty löytää tosiasiallisia perusteluja.

– Väitteet 10–20 prosentin säästöistä ovat vain heittoja, ilman mitään faktaa.

Tanner katsookin rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamista koskevien kaavailujen perustelujen olevan ideologisia. Ne ovat linjassa vallalla olevaan muoti-ilmiöön kaikkien julkisten palvelujen yksityistämisestä ja kilpailuttamisesta.

Työehdot heikkenisivät

Vesa Maurialan mielestä työryhmä pyrkii kilpailuttamiseen hinnalla millä hyvänsä. Jo tehtäväksianto on lähtenyt liikkeelle ideologisesta yksityistämisestä. Tähän viittaa hänestä sekin, että työryhmältä ei edellytetty kunnollista arviota taloudellisista kustannusvaikutuksista, vaikutuksista liikennejärjestelmän toimivuuteen ja junaturvallisuuteen.

– Yhtä vähän kuin puhutaan julkisen liikenteen tehtävästä, puhutaan henkilöstön asemasta kilpailutilanteessa.

Työsuhteiden ehdoista tulisi yksi hintakilpailun osa, minkä Mauriala uskoo johtavan työehtojen heikentymiseen.

Liikennejärjestelmän heikentämisen lisäksi esitykset henkilöliikenteen kilpailuttamisesta johtavat kuljetusalan työntekijäliittojen näkemyksen mukaan samaan lopputulokseen VR:n aseman suhteen.

Puoluekanta vaikuttaa

Rautatiealan liitot selvittivät TNS Gallup Oy:n toimeenpanemassa tutkimuksessa kansalaisten mielipiteitä siitä kuuluuko julkinen liikenne peruspalvelujen joukkoon. Sen mukaan kahdeksan suomalaista kymmenestä katsoo, että julkinen liikenne kuuluu peruspalveluihin.

Suhtautumisessa julkisten palvelujen yksityistämiseen jakaantuu kansa kahtia. Kokoomuksen kannattajista enemmistö kannattaa sitä, Vasemmistopuolueiden kannattajista enemmistö vastustaa. Ammattiryhmittäinen vertailu antaa aiheen olettaa, että julkista palvelua käyttävät eivät tue yksityistämistä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Uusimmat

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään