Torstaina käynnistyvän Jyväskylän MM-rallin olennaisin muutos on se, että pääosa rallin yritysvieraista syötetään ja juotetaan tänä vuonna isäntäkaupungin sijasta Päijänteen toisessa päässä Lahdessa.
Jyväskylä on ollut rallin isäntäkaupunkina vuodesta 1951 lähtien. Viime vuosina suvereenia isäntävaltaa kisassa on kuitenkin käyttänyt helsinkiläisyritys AKK Sports, joka on keksinyt ryhtyä rahastamaan isännyydestä Jyväskylän kaupungin lisäksi myös Lahden kaupunkia.
Tänä vuonna rallin taloudellisesti merkittävin päivä perjantai ajetaan Jyväskylän sijasta Lahdessa, jonne yritysten on paljon helpompi houkutella pääkaupunkiseudun VIP-vieraitaan syötettäviksi ja juotettaviksi. Yöpymiskustannukset ja helikopterikyydit säästyvät, kun vieraat saadaan nopeasti kyydityiksi sekä oikorataa että moottoritietä pitkin.
Jyväskylässä kuviteltiin, että järjestäjät ottivat Lahden lenkin ralliin mukaan vain Jyväskylän Lutakossa parhaillaan olevien isojen rakennustyömaiden vuoksi. AKK Sports on kuitenkin jo päättänyt, että tärkein bisnespäivä ajetaan Lahdessa myös ensi vuonna.
Vain viidellä mahdollisuus voittoon
Puolentoistasataa autokuntaa starttaa torstaina Jyväskylästä MM-rallin taipaleelle. Käytännössä kuitenkin korkeintaan viidellä kuljettajalla on sekä mahdollisuus että lupa kaasutella kisan voittoon.
MM-sarjaa johtaa Citroen-kuljettaja Sebastien Loeb ennen Fordin Mikko Hirvosta ja toista ranskalaista Citroen-kuskia Sebastien Ogieria. Neljäntenä on Jyväskylän rallin viimevuotinen voittaja, toinen Ford-kuljettaja Jari-Matti Latvala, joka nyt joutunee auttamaan tallikaveriaan Hirvosta MM-pisteiden saalistamisessa.
Jos kaikki neljä kärkikuljettajaa epäonnistuvat, voittajana Jyväskylän Lutakon maalialueelle saattaa ajaa Norjan Petter Solberg.