KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Kun Sikamessias raastupaan vei

Harro Koskinen: Paha juttu, 1968, esinekooste.

Harro Koskinen: Paha juttu, 1968, esinekooste. Kuva: Vesa Aaltonen

Ei lotolla vaan luokkataistelulla, opastaa neljän vuosikymmenen takainen poliittinen taide.

Arto Huovinen
9.4.2012 10.12

Se oli siitä kummallista aikaa, että vasemmistolaisuus oli trendikästä. Lyhyeksi ajaksi 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa politiikka ryöpsähti voimalla myös kuvataiteisiin.

Poliittinen taide syntyi samasta henkisestä murroksesta, joka näkyi vallitsevien arvojen kyseenalaistamisena muillakin elämänaloilla. Euroopan hullu vuosi 1968, Vanhan valtaus, Vietnamin sota, reporadio, kolmas maailma, yhden asian liikkeet, Lapualaisooppera.

Tuskin varsinainen suurpääoma yöuniaan menetti, mutta tavallinen arvokonservatiivi porvari saattoi välillä jopa nukkua huonosti. Ainakin hän provosoitui, kun provosoitiin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Sikamessias vei Harro Koskisen syytteeseen jumalanpilkasta.

Provokaatioihin sisältyi huumoria, ironiaa, oivalluksia ja yllättäviä rinnastuksia. Kun puoluekantaisuus alkoi 70-luvulla kasvaa, rupesi poliittisen kuvataiteen raikkain käyttövoima ehtymään.

Suomalainen poliittinen taide ei syntynyt umpiossa, vaan tuntosarvet sojottivat maailmalle. Kuvakieleltään se ei ollut mitenkään yhtenäistä. Vaikutteita otettiin monista taidesuuntauksista, kuten pop-taiteesta, undergroundista ja fotorealismista.

Vaikutteet tulivat siis nimenomaan lännestä. Totisempien tovereiden neuvostovaikutteinen sosialistinen realismi oli vähäisemmässä osassa, vaikka sitäkin löytyi.

Punasaapas, Sikamessias

Näyttelyssä on vuodelta 1968 Harro Koskisen teos, jossa sirpin ja vasaroin koristettu punasaapas murskaa kansoille solidaarisuutta osoittavan aktivistin. Yksi mielenosoittajan pitelemistä lipuista on Tšekkoslovakian.

Mutta kun Koskinen kävi kotimaisten arvosymbolien kimppuun, konservatiivit ripustivat hänet ristinpuulle lunastamaan kaikkien synnit. Sikamessias vei hänet oikeuteen jumalanpilkasta ja tuomioksi tuli sakkoja niin Koskiselle kuin teoksen näyttelyynsä hyväksyneelle Nuorten näyttelyn arvostelulautakunnallekin.

Kerran leimattu mies oli helppo nostaa tikun nokkaan uudelleen. Seuraava syyte Koskiselle tuli Suomen lipun häpäisystä Suomalainen elämänmuoto -sarjassa. Syyte kuitenkin kaatui raastuvassa.

Sarjasta ovat nähtävissä Amos Andersonissa muun muassa valuva, reikäinen, mureneva ja tahriutunut Suomen lippu.

Legendaarista Sikamessiasta ei näyttelyssä valitettavasti ole, mutta on sentään Sikapoliisivaakuna.

Koskiselta on myös sarja yhtiölogoja tyyliin Smell (Shellin logosta).

Ankkataiteilija ennen ankkoja

Aikaa myöten poliittinen taide sai teoreetikkonsa. Haluttiin esittää ”totuudenmukainen kuva taistelevasta työväenliikkeestä ja suomalaisesta työläisestä, kohottaa työläisten itsetuntoa ja vahvistaa ymmärrystä vallankumouksen mahdollistajana”.

Sittemmin ankkataiteilijana tunnetuksi tullut Kaj Stenvall luonnehti: ”Tärkeäksi muodostui kuvata kapitalistisessa yhteiskunnassa vallitsevaa ristiriitaa työn ja pääoman välillä, taistella työväenluokan rinnalla ja sen ehdoilla imperialismin vastaisessa rintamassa rauhan, demokratian ja sosialismin puolesta.”

Stenvall tuli ”perinteisen työväenluokan” ulkopuolelta. Näyttelytekstissä hän toteaa, että ”ideologia oli helppo omaksua kirjoituksista”.

Stenvallilta on näyttelyssä useita töitä. Niistä löytyy huumoriakin, kuten Leikki sikseen -maalauksesta, jossa duunarien käsissä olevat työkalut kuin sattumalta muodostavat ikonisen sirppi ja vasara -asetelman.

Stenvallin maalauksissa on jo jotain samaa kuin myöhemmissä ankkatauluissa. Taustamaisemien värit ovat juuri sen verran liian puhtoisia ja kirkkaita, että ne nostavat tarkasti maalatut taulut sittenkin irti realismista.

Taiteilijoista kuvantekijöiksi

Monet poliittisista taiteilijoista halusivat hylätä taiteilija-nimityksen porvarillisena ja kutsua mieluummin itseään kuvantekijöiksi. Tällä haluttiin sanoa, että taiteilija on samanarvoinen kuin työläinen, osa proletariaattia.

Taide haluttiin tuoda gallerioista lähemmäksi kansaa. Esittämispaikkojen lisäksi tätä alettiin vaatia myös esitystavalta. Otettiin päämääräksi, että työläinen voi ilman taidekoulutustakin ymmärtää tekijän tarkoituksen.

Looginen seuraus oli siirtyminen arkirealismiin. Matti Helenius – jolta esillä on taitavia lyijykynäpiirroksia ja grafiikanlehtiä työläisistä ja työttömyydestä – sanoo näyttelytekstissä vasta myöhemmin oivaltaneensa, että ”ehkäpä työläinen ei haluakaan katsoa päivätyötään enää kotinsa seinältä”.

Heleniukselta on esillä myös mainiosti nimetty teos Ei lotolla vaan luokkataistelulla.

Samasta muistuttaa Stenvallin maalaus Kansaneläkeläiset, pitäkää varanne!, jossa ikäihmisten selän takana näkyy kyltti ”Bingosali”.

Yleisesti voi sanoa, että huumoria ja ironiaa sisältävät teokset ovat säilyttäneet paremmin teränsä kuin kovin totiset esitykset.

Mielenkiintoinen on kuitenkin Niilo Hyttisen Kehitysaluesarja. Tyhjenevien syrjäseutujen vakavien ihmisten ympäristössä on elementtejä, jotka antavat teoksille surrealistisia piirteitä.

Pelkkää nostalgiaako?

Näyttelyn voi katsoa nostalgiapläjäyksenä, mutta kyllä se käy vuoropuhelua nykypäivänkin kanssa.

Voi pohtia, mitä on poliittinen taide. Näissä töissä se tarkoittaa vasemmistolaisuutta, ja niinhän se usein ymmärretään muutenkin. Mutta missä määrin politiikkaa sisältyy muuhun taiteeseen?

Neljäkymmentä vuotta sitten poliittinen taide onnistui provosoinnissa hyvin, vaikka nykypäivän katsannossa useimmat työt kuitenkin ovat melko kilttejä. Vaakunoiden ja lippujen ironinen käsittely riitti viemään tekijän raastupaan.

Mitä tarvitaan provosointiin tänään? Tarvitaanko toiset kohteet vai kovemmat keinot?

Kaikkiaan näyttelyssä on runsaat 80 teosta neljältätoista taiteilijalta. Teosten syntyaikana kaikki tekijät olivat suhteellisen tai varsin nuoria.

Kenen joukoissa seisot? Amos Andersonin taidemuseossa (Yrjönkatu 27, Hki) 7.5. saakka. Ma, to ja pe 10–18, ke 10–20, la-su 11–17, ti suljettu. Pääsiäisenä poikkeusajat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään