KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Selvää on tultava

Tuula-Liina Varis
28.1.2013 18.16

”Tahdoin kirjoittaa niin että asiat ovat selviä, asioitten suhteet näytettyjä ja yksiehtoisia; avoimia, kenen tahansa nähtävissä. Vaikeasti ei kannata kirjoittaa, selvää on tultava.” Näin päätti 20-vuotias Paavo Haavikko ryhtyessään 50-luvun taitteessa kirjoittamaan ensimmäisiä runojaan. Hän halusi tehdä tarpeettomaksi kysymyksen: Mitä tämä tarkoittaa? Runo tarkoittaa täsmälleen sitä, mitä sanoo. Se on itse itsensä selitys.

Kuitenkin juuri avoimuuteen ja selvyyteen pyrkivä nuori Haavikko joutui 50-luvun modernismitaistelun kärkeen, pahimmillaan hänen leimattiin hulluksi. 50-luvun modernismitaisteluun osallistui koko kansa. Jokainen paikallislehden pakinanikkari katsoi asiakseen pilkata hämäriä ja järjettömiä moderneja runoja. Niissä ei ollut edes riimejä, mistä runo nimenomaan oli opittu runoksi tunnistamaan. Kirjallisuuslehti Parnassoa pidettiin modernismin esitaistelijana, mutta niinpä vain senkin päätoimittajaksi alkuvuosina valittiin modernismin vastustaja, kirjallisuudentutkija Aatos Ojala, joka taittoi peistä tarkoituksellisia käsittämättömyyksiä rustaavia runoilijoita vastaan. Ojalan päätoimittajakausi jäi tosin lyhyeksi, hänen seuraajansa Kai Laitinen taas kuului modernismin ymmärtäjiin ja puolustajiin.

Myös Helsingin Sanomat pisti lusikkansa soppaan. Räikein tapaus on Paavo Haavikon esikoisnäytelmän haukkuva arvostelu, jonka arvovaltainen kriitikko oli – kuten kävi ilmi – kirjoittanut näytelmää näkemättä. Haavikko nosti oikeusjutun ja voitti. Sen jälkeen hänen nimeäänkään ei moneen vuoteen saanut mainita Helsingin Sanomissa. Uudessa Suomessa yritti pitää komentoa V. A.Koskenniemi, joka vaati jopa potkuja Pentti Saarikosken runoista myönteisesti kirjoittaneelle toimittajalle. Toki myös vasemmistossa karsastettiin norsunluutorneissa napaansa kaivelevia modernisteja, jotka eivät liity työväenluokan taisteluun edistyksen rintamassa.

SKDL kunnostautui laatimalla 60-luvulla kaikista puolueista ensimmäisenä kulttuuripoliittisen ohjelman, aika hyvän.

Modernismi voitti taistelun, sai olemassaolonoikeutensa ja arvostuksensa, mutta 60-luvulla, vasemmiston nousun myötä, taiteen ymmärrettävyys nousi taas tapetille. Piti kirjoittaa /maalata/ säveltää niin, että työmieskin ymmärtää. Taistolaisaikana näkemys jämäköityi vaatimukseksi kerääntyä vallankumouksen lippujen alle, piti tiedostaa luokka-asemansa, taiteen piti puhua suoraan työläisjoukoille. Sosialistisen realismin mallin mukaista taidetta syntyi runsaat määrät, paljon toki sellaistakin, joka on kestänyt ajan paineet. Toisaalta: joissakin marxismi-leninismin innoittamissa 70-luvun teoksissa ei todellakaan jää epäselväksi, mitä esitetään ja tarkoitetaan. Silti ne nyt lukiessa tuntuvat absurdimmilta kuin villeinkään kielellä leikittelevä nykyruno.

SKDL kunnostautui laatimalla 60-luvulla kaikista puolueista ensimmäisenä kulttuuripoliittisen ohjelman, aika hyvän. Enemmän kuin vaatimuksia taiteelle siinä esitettiin vaatimuksia taiteen saavutettavuudesta, jotta kulttuuri tulisi koko kansan ”omaisuudeksi”. ”Ei pidä tehdä taidetta, jota työmies ymmärtää, vaan kasvattaa työmies, joka ymmärtää taidetta”, muotoili muistaakseni Arvo Salo. SKDL:n kulttuuripoliittinen ohjelma ilmensi aika lailla tuota ajatusta.

Populaarikulttuuri nousi arvoonsa, sen tuotteet olivat kaikkien ymmärrettävissä. Rock oli kapinaa valtarakenteita vastaan, ja Repe Helismaata, Tapio Rautavaaraa, Esa Pakarista ja Veikko Lavia suitsutettiin yhteiskuntakriitikkoina niin, että he siitä jo hermostuivat. Mm. Rautavaara kielsi olevansa kenenkään ”asialla”, hän halusi vain kerätä ”käpyjä pikkuoraville” eli hankkia rahaa perheelleen.

Kysymys taiteen ”ymmärtämisestä” on ikuinen ja aina aktuelli. Siitä todistaa toimittaja Ilkka Malmberg lauantaiesseessään Eliitti ja moukat (HS 19.1.), jossa hän monin esimerkein syyttää modernia taidetta siitä, ettei hän ymmärrä sitä. Arvelen ja toivon, että essee on kirjoitettu kieli poskessa ja tarkoitettukin provokaatioksi. Miksi kirjoittaja muuten auraisi näitä tuhanteen kertaan viillettyjä sarkoja? Oitis keskustelu virisikin. Toisaalta aihe on juuri tässä viihteen ylivallan ajassa ajankohtainen: joka tuutista tunkee helppoa musiikkia, draamaa, kirjaa ja kuvaa, purematta nieltävää, huonosti ravitsevaa henkistä fastfoodia, jonka ”tarkoitus” ei jää vastaanottajan päätä vaivaamaan.

Taiteen vapauden nimessä kysyn: jos ihminen kokee, että sävellys, runo, maalaus tai muu taiteen tuote menee yli hänen ymmärryksensä, eikö hänen pitäisi esittää vaatimus sen ymmärtämisestä itselleen eikä taiteilijalle? Taide on hienointa, mitä ihminen tekee, helppoa se ei ole sen paremmin tekijälle kuin kokijalle. Miksi pitäisi? Kyky taiteen vastaanottamiseen kehittyy hitaasti ja vaatii harjaannusta. Taiteen kanssa pitää olla tekemisissä jatkuvasti, ei vain kerran tai kaksi ihmettelemässä jotain kummajaista, josta ei tiedä, mitä se esittää.

Hienoimpiin kuvataiteilijoihimme kuuluva Juhana Blomstedt sanoi kerran, että taideteoksen edessä on yhtä järjetöntä kysyä, mitä se esittää, kuin sanoa: ”Vaimosi tekee hyvää maksalaatikkoa, mutta mitä se esittää?” Taiteeseen on tosiaan hyvä suhtautua rennosti, mistä Malmbergin toki huomauttaa. Nykyinen nuori polvi sen hänen mielestään osaa, heille juttu joko ”toimii tai ei toimi”. En kuulu tuohon joukkoon, mutta koen samalla tavalla: runo, maalaus, sävellys joko ”puhuu” minulle tai ei ”puhu”. Jos ei puhu, en rupea sitä kääntelemään kuin kiviä rannalla löytääkseni jotain, jota yritetään pitää minulta tarkoituksella piilossa.

Ehkä Malmbergin mainitsemat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset, tuo helmikanoiksi ja kulttuurikorppikotkiksikin haukuttu kulttuurin turvakaarti, on harjaantumisen myötä oppinut nimenomaan ottamaan taiteen rennosti. Ainakin he tutkimuksen mukaan ovat kaikkiruokaisimpia ja avoimimpia uudelle. Jos jokin juttu ei puhu, voi siitä lannistumatta kääntää uteliaan ja ennakkoluulottoman katseensa toisaalle.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
04

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 
05

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään