KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Jokaisella on KOMinsa

KOM-kirja julkistettiin teatterin omassa ravintolassa. Alkuun kajautettiin Hiski Salomaan Vapauden kaiho. Kaj Chydenius säestää pianolla ja laulajina monta sukupolvea komilaisia, mm. Marja-Leena Kouki, Rea Mauranen, Sinikka Sokka, Pekka Milonoff, Sulevi Peltola, Kari Hietalahti, Vilma Melasniemi, Juho Milonoff, Erkki Saarela ja Eeva Soivio.

KOM-kirja julkistettiin teatterin omassa ravintolassa. Alkuun kajautettiin Hiski Salomaan Vapauden kaiho. Kaj Chydenius säestää pianolla ja laulajina monta sukupolvea komilaisia, mm. Marja-Leena Kouki, Rea Mauranen, Sinikka Sokka, Pekka Milonoff, Sulevi Peltola, Kari Hietalahti, Vilma Melasniemi, Juho Milonoff, Erkki Saarela ja Eeva Soivio. Kuva: Jarmo Lintunen

KOM-teatterin tarina on tiiliskiven kokoinen. Se ulottuu Kuubasta Kallon kylään Kittilään ja Kapteeninkadulle Helsinkiin.

Anna Paju
20.4.2013 15.02
ILMOITUS
ILMOITUS

KOM-kirja

Kirja kattaa teatterin vaiheet 1960- ja -70-luvun vaihteesta vuoteen 2011.

Pitkissä artikkeleissa eri vuosikymmenistä kirjoittavat toimittaja Anneli Ollikainen, teatterintutkija Katri Tanskanen, Teatterin tiedotuskeskuksen TINFOn johtaja Hanna Helavuori ja Helsingin Sanomien teatterikriitikko Maria Säkö.

Sosiologi Tommi Hoikkala avaa KOMin ja yhteiskunnan suhdetta.

Teatterin tarinaa kertovat myös teatterin näyttelijät, ohjaajat, kirjoittajat, lavastajat ja säveltäjät.

Kirjassa kuuluu myös kriitikoiden ja tavallisten teatterikatsojien ääni.

Kirjan julkaisija on KOM-teatteri.

KOM-teatteri

KOM-teatteri perustettiin kiertäväksi teatteriksi vuonna 1971 Helsingissä.

Nykyisissä tiloissa Kapteeninkadulla KOM on toiminut vuodesta 1984. Kiertuetoimintaa jatketaan yhä.

Ohjelmiston merkittävän osan ovat muodostaneet KOM-teatterille kirjoitetut uudet kotimaiset tekstit.

Vuonna 2000 teatterin rinnalle perustettiin KOM-teksti, joka etsii ja kehittää uusia käsikirjoituksia teatterille. Se on ollut osaltaan nostamassa kotimaista näytelmäkirjallisuutta esille laajemminkin.

KOM-teatterin ohjelmistoon ovat alusta saakka kuuluneet erilaiset konsertti- ja estradityyppiset ohjelmat. KOM-teatteri on julkaissut useita levyjä, joiden lauluista on tullut poliittisen laululiikkeen klassikoita.

Huudahduksia ja halauksia. Niitä kuuluu ja näkyy, kun entiset ja nykyiset KOM-teatterilaiset ja teatterin ystävät kokoontuvat julkistamaan kirjaa teatterin yli 40-vuotisesta historiasta. KOM-ravintola on tungokseen asti täysi.

Teatterinjohtaja Pekka Milonoff kantaa pöytiin KOM-olutta, jonka etikettiin on painettu Vapauden kaihon sanat ja avaa sitten tilaisuuden. Hän lainaa näytelmäkirjailija Lauri Siparia:

– Minä en muista juuri mitään.

Dementiasta ei ole kyse, vaan teatteritaiteen luonteesta. Esitys on olemassa hetken, ja sitten sitä ei enää ole. Parhaassa tapauksessa se jättää muistijäljen.

Näitä jälkiä tavoitellaan KOM-kirjassa (Like 2013). Esityksistä ja niiden tekoprosesseista on monenlaisia tulkintoja, kullakin omanlaisensa.

Kirja on teatterin julkaisema ja siinä kuuluu teatterin ääni. Se kertaa KOMin syntyvaiheet, juuret 60-luvussa ja Ylioppilasteatterissa, ja jatkaa aina nykyisen ensemblen työtapojen kuvaukseen.

Väliin mahtuu taiteellisia voittoja, taloudellisia vaikeuksia, kriisejä ja ratkaisuja, asiaansa ja teatteriinsa sitoutuneita tekijöitä ja paljon keskustelua.

Avantgarde yhdistyi aatteeseen

Anneli Ollikainen on kirjoittanut KOMin ensimmäisestä viidestätoista vuodesta.

– KOMin ihmisten kohtaaminen ja yhteisöllisyys olivat ainutlaatuista 1970-luvun teatterissa.

KOMin profiloitumista työväen teatteriksi siivitti lakkokevät 1971. Se tempaisi komilaiset esiintymään muun muassa Metallin lakkolaisten estradeille.

Siihen sopi hyvin Kaisa Korhosen ja Kaj Chydeniuksen Bertolt Brechtin lauluihin ja teksteihin perustuva esitys Työstä ja taistelusta.

Komilaiset jatkoivat Ollikaisen mukaan 1960-luvulla kulttuuriväessä voimistunutta solidaarisuutta. Kun katse oli tuolloin ollut maailman tapahtumissa: Vietnamin sodassa, kolmannen maailman maissa ja kansainvälistymisessä, alettiin 70-luvulla tiedostaa enemmän myös suomalaisen yhteiskunnan eriarvoisuutta.

– Heikomman puolelle asettuminen oli hyvin luontaista.

Vaikka KOMin ensimmäistä kymmenvuotista voi pitää myös työväenteatterin joutsenlauluna, oli se Ollikaisen mielestä samaan aikaan hyvin hieno jakso.

Hän kertoo kuinka teatteri esiintyi paljon työväenjärjestöjen ja -yhdistysten tilauksesta. Ne möivät lippuja ja markkinoivat esityksiä. Tätä kautta teatteri löysi oman yleisönsä. Taiteilijoiden oleminen työväen liikkeen rinnalla ei ollut vain tyhjä slogan.

– Siitä syntyi myös kunnianhimoista taidetta.

Vuonna 1973 perustamisasiakirjojen ”edistyksellisyys” oli täsmentynyt työväenaatteeksi. KOMissa korostettiin työväenluokan maailmankatsomuksen yhä tietoisempaa valitsemista ohjelmiston ja tulkintojen lähtökohdaksi.

Moni komilainen liittyi vasta perustettuun Kulttuurityöntekijäin liittoon.

Ollikainen korostaa KOMin roolia musiikkiteatterin uranuurtajana. Eikä se tarkoittanut vain ”jalat harallaan” laulamista. Agitaatio oli yksi osa teatteria, mutta avantgardistinen estetiikka oli yhtä tärkeää.

Jo kaksi vuotta perustamisensa jälkeen teatteri palkkasi riveihinsä kolme muusikkoa. Eero Ojanen, Tapani Tamminen ja Ari Valtonen muodostivat KOM-trion.

– Oli ainutlaatuista että muusikot osallistuivat esitysten valmistamiseen harjoitusten alusta asti.

KOM-kirja. Toimittaneet Anneli Ollikainen ja Katri Tanskanen. 635 sivua. Like 2013.

Laajempi juttu KOM-kirjasta ilmestyi Kansan Uutisten Viikkolehdessä perjantaina 19. huhtikuuta.

KOM-kirja

Kirja kattaa teatterin vaiheet 1960- ja -70-luvun vaihteesta vuoteen 2011.

Pitkissä artikkeleissa eri vuosikymmenistä kirjoittavat toimittaja Anneli Ollikainen, teatterintutkija Katri Tanskanen, Teatterin tiedotuskeskuksen TINFOn johtaja Hanna Helavuori ja Helsingin Sanomien teatterikriitikko Maria Säkö.

Sosiologi Tommi Hoikkala avaa KOMin ja yhteiskunnan suhdetta.

Teatterin tarinaa kertovat myös teatterin näyttelijät, ohjaajat, kirjoittajat, lavastajat ja säveltäjät.

Kirjassa kuuluu myös kriitikoiden ja tavallisten teatterikatsojien ääni.

Kirjan julkaisija on KOM-teatteri.

KOM-teatteri

KOM-teatteri perustettiin kiertäväksi teatteriksi vuonna 1971 Helsingissä.

Nykyisissä tiloissa Kapteeninkadulla KOM on toiminut vuodesta 1984. Kiertuetoimintaa jatketaan yhä.

Ohjelmiston merkittävän osan ovat muodostaneet KOM-teatterille kirjoitetut uudet kotimaiset tekstit.

Vuonna 2000 teatterin rinnalle perustettiin KOM-teksti, joka etsii ja kehittää uusia käsikirjoituksia teatterille. Se on ollut osaltaan nostamassa kotimaista näytelmäkirjallisuutta esille laajemminkin.

KOM-teatterin ohjelmistoon ovat alusta saakka kuuluneet erilaiset konsertti- ja estradityyppiset ohjelmat. KOM-teatteri on julkaissut useita levyjä, joiden lauluista on tullut poliittisen laululiikkeen klassikoita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään