KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

”Musiikki on ihmiskunnan korkeatasoisin ilmentymä”

Kullervon pääroolin esittävä baritoni Tommi Hakala maalaa kosto-sanaa ja etualalla makaa Unton vaimo, jota esittää Vuokko Kekäläinen Aulis Sallisen kirjoittaman Kullervo-oopperan kenraaliharjoituksissa Savonlinnassa. Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina 4. heinäkuuta.

Kullervon pääroolin esittävä baritoni Tommi Hakala maalaa kosto-sanaa ja etualalla makaa Unton vaimo, jota esittää Vuokko Kekäläinen Aulis Sallisen kirjoittaman Kullervo-oopperan kenraaliharjoituksissa Savonlinnassa. Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina 4. heinäkuuta. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Aulis Sallisen Kullervo-ooppera tulee aikamme kuvajaisena Savonlinnan oopperajuhlien alkaessa perjantaina.

Siskotuulikki Toijonen
4.7.2014 11.31

Säveltäjä, taiteilijaprofessori Aulis Sallinen, 79, pohdiskelee hienossa esseekokoelmassaan Sadepäivän kirjoituksia (WSOY 2005) taiteen tehtävää näin: ”Taiteen tehtävänä on kuljettaa ihmisyyden siitepölyä. Levittää henkisiä ärsykkeitä ja kauneuden ymmärtämistä silloinkin – ehkä juuri silloin – kun yhteiskuntiamme rasittavat mitä moninaisimmat epäkohdat. Sillä, eikö juuri samoista ihmismielen kerrostumista, joista taide kumpuaa, nouse se todellinen humanismi, joka auttaa ihmiskuntaa sen tuskallisella tiellä kohti parempaa ja oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta.”

– Tämä on hyvä tiivistys, mutta nykyään näen asian laajemminkin, Sallinen toteaa Kullervo-oopperansa ensi-illan tuoksinassa Savonlinnassa. Taiteen merkitys melskeisessä maailmassamme on hänen mielestään mittaamaton.

– Nyky-yhteiskunnassa taiteella entistä suurempi ja konkreettisempi merkitys. Ihmiset ovat valtavan ärsykesodan saartamia, tämä vaikuttaa heidän ajankäyttöönsä ratkaisevasti. Taide kaaoksen vastapainona voi parhaimmillaan tarjota suvantoja, keskittymisen, hiljaisuuden ja nautintojen hetkiä. Taiteella on myös ihmistä eheyttävä vaikutus.

Kahtia jakautunut ihmiskunta

Sallinen tähdentää, että taide henkisyyden osoituksena erottaa Homo sapiensin muista eläinkunnan jäsenistä.

–  Ihmiskunta on jakautunut voimakkaasti kahtia. On suuria destruktiivisia elementtejä, sotia ja raakuutta. Niiden vastapainona korkeakulttuuri tarjoaa ihmistä kehittäviä vaihtoehtoja. On muistettava, että musiikki ei toimi koskaan ketään vastaan. Suhteessa muihin taiteisiinkin se on absoluuttista, ihmisyyden korkeatasoisin ilmentymä. Yksi konkreettinen, todella hieno esimerkki tästä on kapellimestari Daniel Barenboimin ja palestiinalaisen kirjailijan Edward Saidin vuonna 1999 rauhansanoman nimessä perustama West-Eastern Divan Orchestra orkesteri, jossa nuoret juutalais- ja arabimuusikot soittavat tasa-arvoisina yhdessä.

Sallinen uskoo säveltäjänä olevansa yhteiskunnallinen vaikuttaja.

– Teokseni ja taide ylipäätään voivat järisyttää yhteiskunnallisesti, silloin kun kuulija kokee emotionaalisesti jotakin hänelle tärkeää, silloin kun taide koskettaa tunnetasolla. Tällä ei ole mitään tekemistä poliittisesti ahtaan, tilatun, jopa määritellyn musiikin kanssa.

Suomessa hyvä atmosfääri

Sallinen näkee nykyisessä suomalaisessa kulttuurielämässä valopilkkujakin, vaikka valtiovalta taiteen rahoitusta nakertaa, ja kulttuuriministerin tehtävät on sysätty pahennusta herättäen asuntoministerin kontolle.

– Kun ottaa huomioon miten tavattoman nuori ja ohut kulttuurin kerrostuma Suomessa on verraten vaikkapa Ranskaan, jossa olen asunut 24 talvea, on huomionarvoista, kuinka hyvä atmosfääri täällä joiltain osin on taiteen saralla.

Suomessa on yksi maailman edistyksellisemmistä taiteen tukijärjestelmistä. Eikä valtio määrää, mitä taiteilijat tekevät. Täällä vallitsee taiteen vapaus, valtion elätiksi itseään hymyn kare suupielissään tituleeraava taiteilijaprofessori iloitsee.

– Musiikkikulttuurin saralla on huomionarvoista, että olemme saaneet Helsinkiin uuden Musiikkitalon ja aikoinaan kiistellyn oopperatalon. Ooppera ja konsertit vetävät yleisöä kiitettävästi. Suomessa ollaan myös kiinnostuneita uudemmasta musiikista ja oopperasta toisin kuin vaikkapa Saksassa ja Ranskassa, joissa ollaan huomattavasti konservatiivisempia.

Sallinen hämmästelee tätä kehitystä suhteessa siihen, kuinka media rummuttaa populaarikulttuuria.

– Media tarvitsee aina ikoninsa ja sankarinsa, joilla täyttävät palstat. On hienoa huomata, että tästä huolimatta ihmiset eivät tyydy vain banaliteetteihin ja meluun. Selvästikin monilla on kaipuuta viihteen parista henkisesti korkeatasoisemman, haastavamman kulttuuriannin pariin.

Kullervo on väkevä tarina

Aulis Sallisen sävellystuotantoon kuuluu kuusi oopperaa, kahdeksan sinfoniaa ja lukuisia kamarimusiikkiteoksia sekä vokaali- ja kuoromusiikkia. Nuorempi modernistinen säveltäjäsukupolvi hyökkäsi 1970-80-luvulla räväkästi menestysoopperoita säveltäneiden, lähes ikoneiksi nousseiden Sallisen ja Joonas Kokkosen kimppuun, vähätellen heidän ulkomaistakin menestystä saavuttaneita, edelleenkin suosittuja oopperoita ”karvalakkioopperoiksi”.

Kalevalan ja Aleksis Kiven näytelmän rakenteen pohjalta libreton kirjoittanut ja Kullervo-oopperan säveltänyt Sallinen kertoo tarttuneensa Kullervon traagiseen tarinaan kertomuksen väkevyyden vuoksi.

– Näin Kullervon Kalle Holmbergin ohjaamana näytelmänä ja jäin pohtimaan, että perhana vieköön, tämähän voisi muovautua musiikiksikin.

Sallisen Kullervo-ooppera kantaesitettiin Los Angelesissa vuonna 1992, ja seuraavana vuonna Kansallisoopperan avajaisissa. Oopperaa on esitetty kuutena eri produktiona ulkomailla, kahtena Suomessa. Savonlinnan oopperajuhlilla se nähdään ensimmäistä kertaa tänä iltana, Kari Heiskasen ohjaamana. Heiskanen kertoo yrittävänsä ohjauksessaan pakottaa jokaisen esittäjän osaksi tarinan musertavaa vääjäämättömyyttä.

”Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi heissä avautuu katkeruutta vastustava voima, pelokkaissa juonittelu, vahvoissa rakkaus tai ystävyys. Tätä Sallisen musiikin elementtiä pidän yhtenä teoksen avaimista ohjauksessani”, Heiskanen kuvailee Juhlakirjan esittelytekstissään. Sallinen puolestaan huokaa olleensa teosta säveltäessään ja libretistinä kameleontin kimpussa.

– Teoksen eetosta ei pidä ruveta vääristelemään. Tällä tarkoitan vakavuutta sen asian edessä, että joku ihminen voi syntyä tiettyihin olosuhteisiin, joissa pyrkii tekemään ratkaisuja. Syntyy tragedia olosuhteiden pakosta. Kullervon tarinassa on kuitenkin olemassa käsite äidinrakkaudesta – joka on ainoa epäitsekäs rakkauden muoto.

Oman aikamme Kullervot ase kourassa

Sallinen on ollut ja on nöyrä Kullervon koston kierteisen, rakkauden kaipuisen tarinan parissa, jota hän hienovaraisesti, syvällisesti ja kipeän kauniisti ilmentää oopperan musiikissa.

– Taiteilijan ominaisuuksiin pitää kuulua samaistuminen ja myötätunto. Näemme lähes päivittäin uutislähetyksissä oman aikamme Kullervoja ase kourassa. Siksi kohtalonkiertein oopperani tarvitsee rankan särmän. Ooppera päättyy eutanasiaan. Ratkaisuja, joka mielestäni on ainoa oikea järkevyydessään, on kritisoitu rankastikin. Mutta ihmisen elämä, Kullervon tapaan, voi ajautua tilanteeseen, jossa väliverho on suljettava. Tosielämässäkin olen ehdottomasti järkevän eutanasian kannalla.

Sallinen ei peittele tyytyväisyyttään, että oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti päätti tuoda Kullervon Savonlinnaan.

– Savonlinnan oopperajuhlilla on suuri merkitys kansallisesti ja kansainvälisesti.

– Olen erittäin iloinen, että täällä Silvastin kaudella satsataan suomalaiseenkin oopperaan ja esiintyjiin. Savonlinnan oopperajuhlien ei pidä olla vain keskieurooppalaisten oopperafestivaalien etäispiste. Juhlat tunnetaan yhä paremmin myös kansainvälisesti.

Vähättelemättä Kansallisoopperaa, täällä voidaan ylpeänä todeta, että Olavinlinna on noussut Suomen tärkeimmäksi oopperanäyttämöksi.

Aulis Sallisen ooppera Kullervo. Ensi-ilta Savonlinnan oopperajuhlilla 4.7. Muut esitykset, 9.7. 12.7. 18.7. ja 21.7.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

Minja Koskela.

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään