KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

”Musiikki on ihmiskunnan korkeatasoisin ilmentymä”

Kullervon pääroolin esittävä baritoni Tommi Hakala maalaa kosto-sanaa ja etualalla makaa Unton vaimo, jota esittää Vuokko Kekäläinen Aulis Sallisen kirjoittaman Kullervo-oopperan kenraaliharjoituksissa Savonlinnassa. Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina 4. heinäkuuta.

Kullervon pääroolin esittävä baritoni Tommi Hakala maalaa kosto-sanaa ja etualalla makaa Unton vaimo, jota esittää Vuokko Kekäläinen Aulis Sallisen kirjoittaman Kullervo-oopperan kenraaliharjoituksissa Savonlinnassa. Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina 4. heinäkuuta. Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Aulis Sallisen Kullervo-ooppera tulee aikamme kuvajaisena Savonlinnan oopperajuhlien alkaessa perjantaina.

Siskotuulikki Toijonen
4.7.2014 11.31

Säveltäjä, taiteilijaprofessori Aulis Sallinen, 79, pohdiskelee hienossa esseekokoelmassaan Sadepäivän kirjoituksia (WSOY 2005) taiteen tehtävää näin: ”Taiteen tehtävänä on kuljettaa ihmisyyden siitepölyä. Levittää henkisiä ärsykkeitä ja kauneuden ymmärtämistä silloinkin – ehkä juuri silloin – kun yhteiskuntiamme rasittavat mitä moninaisimmat epäkohdat. Sillä, eikö juuri samoista ihmismielen kerrostumista, joista taide kumpuaa, nouse se todellinen humanismi, joka auttaa ihmiskuntaa sen tuskallisella tiellä kohti parempaa ja oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta.”

– Tämä on hyvä tiivistys, mutta nykyään näen asian laajemminkin, Sallinen toteaa Kullervo-oopperansa ensi-illan tuoksinassa Savonlinnassa. Taiteen merkitys melskeisessä maailmassamme on hänen mielestään mittaamaton.

– Nyky-yhteiskunnassa taiteella entistä suurempi ja konkreettisempi merkitys. Ihmiset ovat valtavan ärsykesodan saartamia, tämä vaikuttaa heidän ajankäyttöönsä ratkaisevasti. Taide kaaoksen vastapainona voi parhaimmillaan tarjota suvantoja, keskittymisen, hiljaisuuden ja nautintojen hetkiä. Taiteella on myös ihmistä eheyttävä vaikutus.

Kahtia jakautunut ihmiskunta

Sallinen tähdentää, että taide henkisyyden osoituksena erottaa Homo sapiensin muista eläinkunnan jäsenistä.

–  Ihmiskunta on jakautunut voimakkaasti kahtia. On suuria destruktiivisia elementtejä, sotia ja raakuutta. Niiden vastapainona korkeakulttuuri tarjoaa ihmistä kehittäviä vaihtoehtoja. On muistettava, että musiikki ei toimi koskaan ketään vastaan. Suhteessa muihin taiteisiinkin se on absoluuttista, ihmisyyden korkeatasoisin ilmentymä. Yksi konkreettinen, todella hieno esimerkki tästä on kapellimestari Daniel Barenboimin ja palestiinalaisen kirjailijan Edward Saidin vuonna 1999 rauhansanoman nimessä perustama West-Eastern Divan Orchestra orkesteri, jossa nuoret juutalais- ja arabimuusikot soittavat tasa-arvoisina yhdessä.

Sallinen uskoo säveltäjänä olevansa yhteiskunnallinen vaikuttaja.

– Teokseni ja taide ylipäätään voivat järisyttää yhteiskunnallisesti, silloin kun kuulija kokee emotionaalisesti jotakin hänelle tärkeää, silloin kun taide koskettaa tunnetasolla. Tällä ei ole mitään tekemistä poliittisesti ahtaan, tilatun, jopa määritellyn musiikin kanssa.

Suomessa hyvä atmosfääri

Sallinen näkee nykyisessä suomalaisessa kulttuurielämässä valopilkkujakin, vaikka valtiovalta taiteen rahoitusta nakertaa, ja kulttuuriministerin tehtävät on sysätty pahennusta herättäen asuntoministerin kontolle.

– Kun ottaa huomioon miten tavattoman nuori ja ohut kulttuurin kerrostuma Suomessa on verraten vaikkapa Ranskaan, jossa olen asunut 24 talvea, on huomionarvoista, kuinka hyvä atmosfääri täällä joiltain osin on taiteen saralla.

Suomessa on yksi maailman edistyksellisemmistä taiteen tukijärjestelmistä. Eikä valtio määrää, mitä taiteilijat tekevät. Täällä vallitsee taiteen vapaus, valtion elätiksi itseään hymyn kare suupielissään tituleeraava taiteilijaprofessori iloitsee.

– Musiikkikulttuurin saralla on huomionarvoista, että olemme saaneet Helsinkiin uuden Musiikkitalon ja aikoinaan kiistellyn oopperatalon. Ooppera ja konsertit vetävät yleisöä kiitettävästi. Suomessa ollaan myös kiinnostuneita uudemmasta musiikista ja oopperasta toisin kuin vaikkapa Saksassa ja Ranskassa, joissa ollaan huomattavasti konservatiivisempia.

Sallinen hämmästelee tätä kehitystä suhteessa siihen, kuinka media rummuttaa populaarikulttuuria.

– Media tarvitsee aina ikoninsa ja sankarinsa, joilla täyttävät palstat. On hienoa huomata, että tästä huolimatta ihmiset eivät tyydy vain banaliteetteihin ja meluun. Selvästikin monilla on kaipuuta viihteen parista henkisesti korkeatasoisemman, haastavamman kulttuuriannin pariin.

Kullervo on väkevä tarina

Aulis Sallisen sävellystuotantoon kuuluu kuusi oopperaa, kahdeksan sinfoniaa ja lukuisia kamarimusiikkiteoksia sekä vokaali- ja kuoromusiikkia. Nuorempi modernistinen säveltäjäsukupolvi hyökkäsi 1970-80-luvulla räväkästi menestysoopperoita säveltäneiden, lähes ikoneiksi nousseiden Sallisen ja Joonas Kokkosen kimppuun, vähätellen heidän ulkomaistakin menestystä saavuttaneita, edelleenkin suosittuja oopperoita ”karvalakkioopperoiksi”.

Kalevalan ja Aleksis Kiven näytelmän rakenteen pohjalta libreton kirjoittanut ja Kullervo-oopperan säveltänyt Sallinen kertoo tarttuneensa Kullervon traagiseen tarinaan kertomuksen väkevyyden vuoksi.

– Näin Kullervon Kalle Holmbergin ohjaamana näytelmänä ja jäin pohtimaan, että perhana vieköön, tämähän voisi muovautua musiikiksikin.

Sallisen Kullervo-ooppera kantaesitettiin Los Angelesissa vuonna 1992, ja seuraavana vuonna Kansallisoopperan avajaisissa. Oopperaa on esitetty kuutena eri produktiona ulkomailla, kahtena Suomessa. Savonlinnan oopperajuhlilla se nähdään ensimmäistä kertaa tänä iltana, Kari Heiskasen ohjaamana. Heiskanen kertoo yrittävänsä ohjauksessaan pakottaa jokaisen esittäjän osaksi tarinan musertavaa vääjäämättömyyttä.

”Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi heissä avautuu katkeruutta vastustava voima, pelokkaissa juonittelu, vahvoissa rakkaus tai ystävyys. Tätä Sallisen musiikin elementtiä pidän yhtenä teoksen avaimista ohjauksessani”, Heiskanen kuvailee Juhlakirjan esittelytekstissään. Sallinen puolestaan huokaa olleensa teosta säveltäessään ja libretistinä kameleontin kimpussa.

– Teoksen eetosta ei pidä ruveta vääristelemään. Tällä tarkoitan vakavuutta sen asian edessä, että joku ihminen voi syntyä tiettyihin olosuhteisiin, joissa pyrkii tekemään ratkaisuja. Syntyy tragedia olosuhteiden pakosta. Kullervon tarinassa on kuitenkin olemassa käsite äidinrakkaudesta – joka on ainoa epäitsekäs rakkauden muoto.

Oman aikamme Kullervot ase kourassa

Sallinen on ollut ja on nöyrä Kullervon koston kierteisen, rakkauden kaipuisen tarinan parissa, jota hän hienovaraisesti, syvällisesti ja kipeän kauniisti ilmentää oopperan musiikissa.

– Taiteilijan ominaisuuksiin pitää kuulua samaistuminen ja myötätunto. Näemme lähes päivittäin uutislähetyksissä oman aikamme Kullervoja ase kourassa. Siksi kohtalonkiertein oopperani tarvitsee rankan särmän. Ooppera päättyy eutanasiaan. Ratkaisuja, joka mielestäni on ainoa oikea järkevyydessään, on kritisoitu rankastikin. Mutta ihmisen elämä, Kullervon tapaan, voi ajautua tilanteeseen, jossa väliverho on suljettava. Tosielämässäkin olen ehdottomasti järkevän eutanasian kannalla.

Sallinen ei peittele tyytyväisyyttään, että oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti päätti tuoda Kullervon Savonlinnaan.

– Savonlinnan oopperajuhlilla on suuri merkitys kansallisesti ja kansainvälisesti.

– Olen erittäin iloinen, että täällä Silvastin kaudella satsataan suomalaiseenkin oopperaan ja esiintyjiin. Savonlinnan oopperajuhlien ei pidä olla vain keskieurooppalaisten oopperafestivaalien etäispiste. Juhlat tunnetaan yhä paremmin myös kansainvälisesti.

Vähättelemättä Kansallisoopperaa, täällä voidaan ylpeänä todeta, että Olavinlinna on noussut Suomen tärkeimmäksi oopperanäyttämöksi.

Aulis Sallisen ooppera Kullervo. Ensi-ilta Savonlinnan oopperajuhlilla 4.7. Muut esitykset, 9.7. 12.7. 18.7. ja 21.7.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

Else-Mai Kirvesniemi on uusi keskusjärjestöjohtaja.

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään