KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Onhan meillä mummo

Pirjo Hämäläinen
15.9.2014 18.00

Suomen kielen kauneimmaksi sanaksi on äänestetty äiti eikä isoäitiäkään varmaan rumana pidetä. Yhdistelmä on silti kummallisen kaksineuvoinen, sillä isohan tarkoittaa isää: ”Hyvä on isoni tieto, emoni sitä parempi, oma tieto parahinta.”

Jossakin päin Suomea isoäiti on suorastaan isu, mutta useimmiten häntä kutsutaan mummuksi, mummoksi tai mammaksi. Lukuisat kansat Polynesiaa myöten ovat kuitenkin varanneet m-voittoiset sanat äidille, joka on mama, mame, mami, mam, mum tai mom. Entä mammalia? Se on latinan nisäkäs.

Meillä kotona muisteltiin taajaan itärajan pinnassa vanhaksi elänyttä Korvenrannan mammaa. Omille lapsilleen Valpuri Hietala oli aina mamma, mutta hauskaa kyllä, myös lastenlapset ja me lastenlastenlapset sanoimme Valpuria mammaksi.
Kielimies R. E. Nirvin mukaan merkityksen siirtyminen on ollut varsin yleistä. Lapset ovat ottaneet mallia vanhemmistaan ja puhutelleet isovanhempia samoin sanoin. Pappa, taatto ja taata olivat isiä, kunnes niistä tuli lasten matkimisvimman takia isoisiä.

Suomalaiset isoäidit eivät ole kuitenkaan yhtä itsevarma ja lähes vaarallinen ihmisryhmä kuin venäläiset baabuskat.

Vielä mammaa laajemmalle ovat levinneet länsimurteiden mummu ja itämurteiden mummo, joiden pohjana on ruotsin isoäiti, ”mormor”. Suomalaisillakin on siis vahva tarve mammatella ja mummutella, kunhan hellyys kohdistuu isoäitiin eikä niinkään äitiin.

Ennen vieraita virikkeitä suomalainen isoäiti oli ämmä tai akka ja isoisä oli äijä tai ukko, mutta vuosien kuluessa sanat saivat sen verran halventavia sivumerkityksiä, että niitä ruvettiin kaihtamaan.

Kehnosti kävi myös äitiä ja kohtua tarkoittavalle emälle, joskin sana elää emävaleessa, emäsiassa ja Elias Lönnrotin ansiosta emättimessä. Emästä juontuva emäntä oli alkuaan aviovaimo ja isästä juontuva isäntä aviomies.

Emä korosti naisen roolia synnyttäjänä ja teki hänestä kävelevän kohdun, joten sana meni vähitellen muodista ja vaihtui germaaniseen äitiin. Asemansa äiti vakiinnutti 1500-luvulla, jolloin myös kirjakielen koonnut Mikael Agricola suosi sitä teksteissään.

Kansanrunoissa Neitsyt Maria on välillä emonen, välillä modernisti äiti, mutta maallisia naisia kutsuttiin vielä 1900-luvun alussa emiksi: ”Emä nukku nänni rikki, laps’ kuol’ nälkään.”

Äiti on kuitenkin niin lähellä imeväisikäisen jokellusta (ätä, ätä), että on epäilty, onko kyseessä lainkaan lainasana. Vastaavanlaisia tapauksia ovat täti (tättä, tättä) ja isään, isoisään ja lopulta appeen viitannut ”ati”, joka tunnettiin pisimpään Suomenlahden ulappasaarilla.

Kuuluisa venäläis-amerikkalainen lingvisti Roman Jakobson uskoi, että lapsen äänteet karttuvat vastakohtapareittain. Kun jyrkimmän vastakohdan muodostavat konsonantti ”p” ja vokaali ”a”, lapsi oppii ne ensin ja täydentää sitten varastoaan konsonantilla ”m”.

Venäjän ja Amerikan taaperot lepertävätkin ”papaa” ja ”mamaa”, mutta me ugrit, luonnon synkät lapsipuolet, pidämme kiinni häntäpään ääkkösistä ja huudamme jo vaipoissa sanaa äiti, jossa on äännetapailun (ätä, ätä) lisäksi annos itkuista hätää (ää, ää).

Äidillä ja isoäidillä ei ollut agraarioloissa suurta eroa, sillä äidiltä vaadittiin raskasta työpanosta ja lapset jäivät useimmiten isoäidin vastuulle. Minullakin oli tavallaan kaksi äitiä, pellolla ja navetassa rehkivä omaäiti ja tuvassa tyynesti askaroiva vanhaäiti.

Tutkijoita on ihmetyttänyt, miksi luonto karsii mahot naaraat, mutta naiset saavat elää menopaussin jälkeen kymmeniä vuosia.

Uskottavan vastauksen tarjoaa isoäitiefekti: lastenlapsia hoitaessaan hedelmätön nainen ei ole suinkaan hyödytön. Omia jälkeläisiä ei enää synny, mutta hyvinvoivat lastenlapset takaavat geeniperinnön jatkumisen.

Suomalaiset isoäidit eivät ole kuitenkaan yhtä itsevarma ja lähes vaarallinen ihmisryhmä kuin venäläiset baabuskat. Moni turisti oppi jo neuvostoaikana pelkäämään baabuskoja, jotka iskivät arvaamatta niin Eremitaasissa kuin kerrosvalvojan valepuvussa hotellin käytävällä.

Eikä baabuskojen ote ole vieläkään herpaantunut. Pietarin hiljaisessa kirjapainomuseossa näyttelykohteet on ympäröity kevein, teollisin ja erittäin tilapäisin irtoseinäkkein. Oppaan selostusta kuunnellessa laskin epähuomiossa käteni tällaisen seinäkkeen päälle, mutta käpälöinti loppui lyhyeen, kun huoneen nurkasta ampaisi kiukkuisesti marmattava baabuska.

Baabuskakulttuurista on julkaistu Suomessa kaksikin kirjaa, Pavel Sanajevin Haudatkaa minut jalkalistan taakse (Into 2014) ja Raija-Liisa Mäkelän Suojelusenkelien uhri (Prometheus 2013). Elokuvan alalla ansioitunut Sanajev on reilusti nelikymppinen moskovalainen ja Neuvosto-Karjalassa syntynyt Mäkelä muilutetun tytär ja isoäiti-ikäinen helsinkiläinen.

Heiveröisillä lapsilla – Sašalla ja Leilalla – on molemmissa kirjoissa mahdollisimman epäonnistunut (tai sellaiseksi katsottu) äiti, joten ilman oppineita ja kokeneita baabuskoja, äidinäitejä, lapset kuihtuisivat fyysisesti, henkisesti ja moraalisesti.

Sanajev paisuttelee ja laskee karkeaa leikkiä, mutta ”burleski komedia” on monin paikoin surkea tragedia. Baabuskan homeopatiakiihkoilu veti tosin suupielet väkisinkin ylöspäin.

Mäkelä syyttää tahollaan suomalaista lastensuojelua ja nostaa esiin tapauksen, jota on ruodittu äidin näkökulmasta lehdissä. Sosiaalivirkailijat, mustat enkelit, vannoivat ydinperheen nimiin ja luovuttivat baabuskan luona viisi vuotta asuneen Leilan moniongelmaiselle äidille. Baabuskaa paremmalta kasvattajalta tuntui myös vastuuton, hatkat ammoin ottanut isä.

Suojelusenkelien uhrin kiinnostavuutta ja tärkeyttä lisää se, että itärajan takaa saapunut kirjailija tarkastelee sisältäpäin maahanmuuttoon liittyvää juurettomuutta, lähiöelämän tyhjyyttä ja alituista piirileikkiä sosiaalivirkailijoiden kanssa.

Vaikka Mäkelä on syntyään suomalainen ja neukku on hänelle kirosana, baabuskaa ohjaavat Neuvostoliiton korkeat sivistysihanteet: vain kirjallisuus, teatteri, klassinen musiikki ja maalaustaide tekevät ihmisestä ihmisen.

Sosiaalivirkailijat eivät venäläistä sivistystä tai isoäitivetoista perhesysteemiä ymmärrä – ja maassahan on elettävä maan tavalla. Baabuska ei vähästä lannistu, mutta viimeisetkin siteet katkeavat, kun manipuloitu lapsi kääntyy raakoja uhkauksia ladellen häntä vastaan.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään