KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Ilot ja surut ovat elokuvassa

– Elokuvien kautta minä nuuhkin historian ominaislaatua ja tilanteita, Peter von Bagh sanoi viimeiseksi jääneessä Kansan Uutisten haastattelussaan.

– Elokuvien kautta minä nuuhkin historian ominaislaatua ja tilanteita, Peter von Bagh sanoi viimeiseksi jääneessä Kansan Uutisten haastattelussaan. Kuva: Jarmo Lintunen

Elokuvaprofessori Peter von Bagh on kuollut 71-vuotiaana. Asiasta kertoi Ilta-Sanomat. Kansan Uutiset julkaisee hänen muistokseen haastattelun, joka ilmestyi Viikkolehdessä 11.1.2013.

Jouko Huru
22.9.2014 10.24

Elokuvahullu. Se määrittää hyvin Peter von Baghia (s. 1943). Hänen elämänsä ilot ja surut koskevat elokuvaa – melkeinpä henkilökohtaisetkin. Sanavalmis von Bagh tunnetaan laajalti puheistaan ”elämää suuremmista elokuvista”.

Elokuvahistorian professorina von Bagh on toiminut vuodesta 2001 saakka Taideteollisessa korkeakoulussa, joka on nyttemmin osa Aalto-yliopistoa. Akateemista taiteiden opetusta – sen nykymuodossaan – hän ei rakasta vaan kritisoi. Professuuriaan hän silti hoitaa lähetystehtävän tavoin.

– Miksi sen pitää olla niin, että sitä saa kaikki edut, kun osallistuu tähän maisteri- ja tohtoritehtailuun. Tässähän puhutaan kuitenkin tulevista taitelijoista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Von Baghin kaikkien ansioiden ja tekemisen paikkojen luettelo olisi pitkä. Vanhojen laatuelokuvien puolesta puhujalle on sopinut hyvin Sodankylän elokuvajuhlien festivaalijohtajuus alusta asti (1986–), samoin taiteellinen johtajuus Bolognan Il Cinema Ritrovato -festivaalilla Italiassa vuodesta 2001.

Yksi hänen keskeisimmistä kulttuuria koskevan keskustelun kanavistaan on ollut Suomen vanhimman elokuvalehden Filmihullun päätoimittajuus vuodesta 1971. Pääkirjoituksissaan hän suomii väsymättä maamme kulttuurieliittiä ymmärtämättömyydestä.

Tässä haastattelussa hän ei halua arvioida suomalaista elokuvaa.

”Suomalaisen todellisuuden edessä ei voi välttyä ajatukselta, että elokuvamme lähin tavoite ja pitkän linjan tarkoitus on pääsy kansainvälisille markkinoille enemmän trendikkään sisältötuotannon ja toteutuksen teollisen standardisoinnin kuin todellisen luovuuden keinoin.”

Tämä jokin aika sitten julkaistu pala pääkirjoitusta saattaisi olla mistä tahansa Filmihullusta 2000-luvulta. Siinä kiteytyy ehkä tahdikkaimmin von Baghin käsitys Suomen elokuvan tilasta.

Jäähyväiset filmille

”Vanhan liiton mies” kuvaa von Baghia parhaiten. Hengessään hän on surrut jo jonkin aikaa filmin hautajaisia – vaikka jaksaa vieläkin puhua sata vuotta vanhan filmitaiteen puolesta.

Kyse on teknologisesta murroksesta, jossa digitekniikka on syrjäyttämässä valottamiseen perustuvan filmitekniikan. Eikä kysymys ole pelkästään tekniikasta vaan koko elokuvan muotoon ja kerrontaan vaikuttavasta muutoksesta.

Vaikka von Bagh myöntää digitekniikalla saatavan aikaan uutta, ehkäpä vallankumouksellistakin, on hän vanhan valon taiteen miehiä. Hän puhuu ääni värähtäen lumosta, jonka valtaan filmitekniikalla tehty kankaalle heijastettu elokuva hänet ja kaltaisensa saa.

Hän sanoo, ettei ole teknisesti niin etevä, että osaisi sanoa, mistä digielokuvan ja filmin vaikutusero johtuu:

– Aki Kaurismäki sen on minusta parhaiten kiteyttänyt. Filmi on valoa, digitekniikka sähköä.

Valon taiteen ystävänä von Bagh laittaa tulisia hiiliä erityisesti niiden aitioon, jotka kehuvat filmille kuvattujen leffojen digiversioita alkuperäisiä paremmiksi.

– Siinä siirtovaiheessa häviää jotain filmille omintakeista. Sanoisin, että kysymys on tunteiden hukkumisesta.

Filmin elävien kuvien valon värähtelyssä ja tietyssä rakeisuudessa on tyyliä. Kyse ei ole todellisuuden jäljentämisestä vaan sen kommentoinnista – kameran, linssien ja valaistuksen pensselinvedoilla.

Von Bagh vertaa filmitallenteista luopumista satoja vuosia vanhojen kuvataideperinteiden ja teosten hylkäämiseen:

– Olen tätä verrannut siihen, että on kysymys samasta asiasta, jos Ateneumista kaikki taulut pantaisiin kellariin ja niistä olisi vain kopiokuvat seinillä. Sellaiset hyvät kuvat, että hölmöt menisivät halpaan kuitenkin.

Suomi on elokuvien ja elokuvateattereiden digitalisoinnissa eturivin maita. Kiivas tahti kauhistuttaa von Baghia.

– Siinä mielessä tämä on hurjaa, että kulttuuriväki ei ole missään määrin tullut tässä asiassa esille. Ei ole yhtäkään repliikkiä Suomessa esitetty, vaikka näin valtavasta asiasta on kysymys.

Elokuva ei von Baghin mukaan olekaan koskaan päässyt taiteiden joukkoon Suomessa.

Uuttera dokumenttien tekijä

Vaikka elokuvan ja kirjallisuuden moniottelija von Bagh tunnetaan ennen kaikkea vanhan fiktiivisen filmin puolesta puhujana ja selittäjänä, elokuva-alalla hänen suurimmat saavutuksena – elokuvakirjojen lisäksi – ovat itse ohjatut ja käsikirjoitetut dokumenttielokuvat.

Niistä hän ei itsekään ole paljon huudellut.

– Dokumenttini ovat olleet sellainen varjeltu salaisuus, aivan kuin minä jotakin rikosta salaisin.

Useimmat niistä ovat Yleisradiolle tehtyjä. Ansiokkaimpia niistä ovat isot televisiosarjat: esimerkiksi Oi kallis Suomenmaa (16-osainen versio, 1999), Sininen laulu – itsenäisen Suomen taiteiden tarina (12-osainen tv-sarja, 2003–04), josta on julkaistu myös kirja (WSOY 2007) ja helmenä Ohjaaja matkalla ihmiseksi: Mikko Niskasen tarina 1–3 (2010)

Ainutkertaisuudessaan ehkä arvokkaimpia ovat von Baghin kymmenet televisioelokuvat suomalaisista merkkihenkilöistä: esimerkiksi Olavi Virta (1972), Repe – sirpaleita Reino Helismaan elämästä (1979), Tapsa – viiltoja reissumiehen elämästä (1980), Yhdeksän hetkeä Urho Kekkosen elämästä (1985) ja Otto Ville Kuusinen – Mies varjossa (1994).

Kulttuurisesti erityisiä niistä ovat huolella tehdyt Lähikuvat 1–19 (1983–1992) suomalaisista populaarimuusikoista: esimerkiksi Matti Jurvasta, Esa Pakarisesta, Metro-tytöistä, Tuomari Nurmiosta, Remu Aaltosesta ja Rauli Somerjoesta.

Dokumenteistaan von Bagh on ammentanut lukuisia sanontoja. Syvällisesti populaarikulttuuria arvostava on fraasi: ”iskelmä on kansakunnan salainen muisti”.

Von Bagh sanoo, ettei hän itsekään ole oikein tajunnut dokumenttielokuviensa arvoa – kunnes niitä on 2010-luvulla alettu kysyä ulkomaisille festivaaleille. Tänä vuonna niitä on esitetty Rotterdamissa ja Buenos Airesissa.

– Ylessä ei kukaan koskaan ole ajatellut, että näitä kukaan viitsisi katsoa. Itsekin olin tavallaan lyhistynyt ajatukseen, ettei näistä dokumenteista ole mitään hyötyä missään muualla.

Von Bagh oli itse paikalla sekä Alankomaissa että Argentiinassa, kun hänen dokumenttejaan esitettiin. Hän on vieläkin ymmällä, miten innostuneita hänen elokuvistaan ja Suomesta oltiin.

– En ole aikaisemmin huomannut, että nämä dokumentit voivat toimia ulkomaalaisille Suomen käyntikorttina. Ja Buenos Airesissa keskusteltiin Otto-Ville Kuusinen -elokuvasta oppineemmin ja fiksummin kuin täällä ikinä.

”Epäilyttävä professori”

Professuuristaan von Baghilla on ristiriitaiset käsitykset. Hän tuli akateemiseen maailmaan ulkoakateemisena elokuva-asiantuntijana. Hän sanoo olevansa kaikilla muillakin aloilla käytännössä itseoppinut:

– Elokuvan tekijänäkin. Ei minulla ole tunninkaan koulutusta millään alueella, ei edes kesäkurssia.

Toki hänellä on elokuvaa käsittelevä tutkielma nuoruuden maisterintutkinnostaan ja professuurinsa hoidon aikana viimeistelty väitöskirja, mutta muuten akateeminen ura puuttuu.

– Opettajana pidän itseäni aika epäilyttävänä tapauksena. En tiedä, onko minusta opiskelijoille mitään hyötyä. Siirrän sitä omaa elokuvaentusiasmiani. Yritän synnyttää samaa entusiasmia vanhoihin elokuviin. Se on nykyisin melkein missio tähän nuoreen tekijäpolveen.

Hän sanoo opettavansa ilman tieteellisiä metodeja.

– Joillekin opiskelijoille tämmöinen metodittomuus on hyväkin asia. Joillekin olen epäilemättä turha tyyppi. Mutta saattaa siitä olla silti hyötyä, kun he joutuvat katsomaan elokuvia. Enhän minä edes tiedä, millaisia ovat järjestäytyneemmät tavat opettaa.

Von Bagh sanoo, että häntä kiinnostaa oikeastaan vain elokuvan käsityöläistaito.

– Minä olen ollut kaikin tavoin yliopistolle haitallinen henkilö siinä suhteessa, että minua ei ole kiinnostanut akateemisten karriäärien luominen.

Hän väittää, ettei taideyliopistoissa ole akateemista perustietoa juuri kenelläkään.

– On syvästi keinotekoista, kun tehdään joitain tutkielmia. Se on ihan sellaista liimailua. Kummatkaan, eivät opettajat eivätkä oppilaat, tiedä mistä on kysymys.

Kun von Baghilta kysyy, mikä elokuvasta tekee sellaisen, että siitä tulee nuoren pojan hullaantumisen kautta aikuisen miehen elämäntyö, hän sanoo kysymyksen oleva haastattelun helpoin:

– Elokuvahan sisältää kaiken, kaikki taiteetkin. Elokuvien kautta minä nuuhkin historian ominaislaatua ja tilanteita ja luen siinä sivussa sitten kirjoja. Se on erityisen hieno oikotie ymmärrykseen.

Elokuvahulluudessaan von Bagh sanoo olevansa yhä samanlainen kuin teinikäisenä.

– Luokkatovereistani olen varmaan vähiten muuttunut. Muutkin ehkä höyrysivät samoista asioista, mutta niillä ovat tulleet tosielämän realiteetit eteen – mutta minulla eivät näköjään ole.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Minja Koskela ja Aino-Kaisa Pekonen kuvailivat sosiaaliturvan leikkauksia järkyttäviksi ja julmiksi.

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

Minja Koskela.

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

”Näemme joka kuukausi nälkää” – näin Suomessa eletään vuonna 2025

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään