KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Pieni pintaremontti ei riitä

Merja Kyllönen
24.1.2015 13.00

Euroopan parlamentin ”ekaluokkalaisena” ministerikokemuksesta on paljon iloa. Liikennevaliokunnassa on ollut paljon meille suomalaisille tärkeitä asioita, jotka onneksi ovat olleet pitkälti jo ministeriajoilta tuttuja.

Ennen joulua saatiin neuvoteltua muun muassa raskaan kaluston mittojen ja massojen sääntelyä koskeva ehdotus, sekä liikennerikkomusten rajat ylittävää tietojen vaihtoa koskeva ehdotus.

Olen mukana myös kestävää kaupunkiliikennettä sekä yhtenäistä lippujärjestelmää koskevien asioiden työstämisessä oman ryhmäni varjoraportöörinä. Näillä rakennetaan edellytyksiä ja pohjaa uudelle ”liikenne palveluna” -ajattelulle, jossa liikenteen ympäristöystävällisyys, fiksu hinnoittelu sekä helppokäyttöisyys matkan suunnittelussa ja ostamisessa ovat avainasemassa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Rautatielain- säädännön kohtalon hetket ovat tämän kevään aikana.

Raikkaita, uusia tuulia eurooppalaiseen liikennepolitiikka kaipaakin. Vuonna 2011 tehty liikenteen valkoinen kirja otetaan arviointiin tulevana keväänä, ja itse odotan, että siitä karistellaan nyt pölyt. Tarve olisi ennemminkin pontevalle peruskorjaukselle kuin pienelle pintaremontille. Tavoitteiden on oltava kunnianhimoisia.

Päätään ei kannata kuitenkaan hakata seinään. Kevätkauden ensimmäisessä liikenne- ja matkailuvaliokunnan (TRAN) kokouksessa vierailivat komission liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Joao Machado sekä neuvostoa tulevan puolivuotiskauden luotsaavan Latvian liikenneministeri Antijs Matiss. Neljäs rautatiepaketti kuulosti olevan edelleen komission ja puheenjohtajamaan prioriteeteissa korkealla.

Oma uskoni tämän harjoituksen loppuunsaattamiseen alkaa jo horjua. Puheet ovat kovat, mutta asiat eivät etene. On selvää, että rautatielainsäädännön kohtalon hetket ovat tämän kevään aikana: ilman merkittävää nytkähdystä poliittisten kysymysten osalta tänä keväänä on tätä ponnistelua ja ylevää hyrinää turha jatkaa.

Ilahduttavaa oli kuulla se, että Euroopan unionin pyhä kolminaisuus – parlamentti, komissio ja neuvosto – näyttävät olevan yhteisymmärryksessä siitä, että sosiaalisten kysymysten pitää jatkossa olla yhä näkyvämmin eurooppalaisen liikennepolitiikan ytimessä. Tämä koskee niin matkustajien oikeuksia kuin reiluja työehtoja ja -oloja.

Euroopassa liikenneasiat on tällä hetkellä naisten käsissä: liikennekomissaariksi nimettiin lopulta slovenialainen Violeta Bulc, ja hänen kabinettipäällikkönään toimii aiemminkin komissiossa työskennellyt toiminnan naisena tunnettu Marjeta Jager.

Bulcin tapasin viime viikolla Strasbourgissa. Oli ilo todeta, että jaamme yhteisen vision tulevaisuuden liikennejärjestelmästä: käyttäjille on tarjolla yhä monipuolisempia palveluja, käytössämme on toimiva liikenneinfrastruktuuri ja liikenteen hiilidioksidipäästöjä on pystytty hillitsemään merkittävästi. Tarmoa ja tahtoakin Bulcin joukkueella tuntuu riittävän, joten ei muuta kuin tukka putkella uutta kohti!

Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Uusimmat

Hans ja Venla tutkii -sarjan kolmas osa Järjestely on sen heikoin.

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

Kaksi elefanttia ylittää virtaa Malai Mahadeshwara kukkuloiden suojelualueella Keralan osavaltiossa. Kiitos lukuisten suojeluhankkeiden Intian elefanttien populaatio on kasvussa.

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

Ribeirãon kaupunginosan yhteisöpuutarha Brasilian Santa Catarinan osavaltion pääkaupungissa Florianopolisissa. Kaupungissa on yli 150 samantapaista yhteisöpuutarhaa, joiden komposteihin kaupunkilaisten eloperäiset jätteet päätyvät.

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

Pienkalastus on tärkeä elinkeino ja kalat merkittävä proteiininlähde. Ihmiset odottavat kalastajien paluuta Intian valtamereltä Keniassa Gasin rannalla.

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025

Voimasuhteet järkkyvät europarlamentissa: kokoomuksen ryhmä kiristi uhkaamalla liittoutua äärioikeiston kanssa

09.10.2025

Minja Koskela: Valtion asuntorahasto säilytettävä itsenäisenä rahastona

09.10.2025

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

09.10.2025

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään