KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kilpailu ei alentanut bussilipun hintaa

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Kuva: Lauri Hannus

”Säästöt revitty kuljettajien selkänahasta´”.

UP/Kari Leppänen
9.6.2015 16.50

Bussiliikenteen kilpailuttaminen kaupunkiseuduilla on hyödyttänyt kuntien taloutta, mutta vain hetkellisesti. Lippujen hintoihin kilpailutuksen hyödyt eivät ole ulottuneet. Kuljettajille kilpailutus on merkinnyt epävarmuutta työpaikasta.

Asia ilmenee Palkansaajien tutkimuslaitoksen liikenneväylien tilaa ja joukkoliikenteen kilpailutusta koskevan tutkimushankkeen loppuraportissa. Se julkistettiin tiistaina.

Pääkaupunkiseudulla bussilinjojen kilpailutus käynnistyi vuonna 1998 ja pian perässä seurasivat Turku ja Tampere. Nyt kilpailutus on levinnyt 26 kaupunkiin. Auto- ja kuljetustyöntekijäin liiton arvion mukaan 75 prosenttia linja-autonkuljettajista ajaa kilpailutettuja linjoja.

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Tutkimuksessa selvitettiin oliko kilpailu tehostanut toimintaa ja alentanut kustannuksia. Se olisi voinut näin johtaa bussilippujen hintojen alenemiseen, jonka seurauksena bussien liikennemäärät olisivat nousseet.

Aluksi kilpailu on vähentänyt kunnallisen tuen tarvetta bussiliikenteelle ja vahvistanut kuntien taloutta. Kilpailun vakiinnuttua tuki on kuitenkin lähes palautunut entiselle tasolle.

Bussilippujen hintoja kilpailu ei ole alentunut, vaan hinnat ovat nousseet muita kuluttajahintoja nopeammin.

Pelkkää haittaa kuljettajille

Kuljettajat ovat kokeneet kilpailuttamisen kielteiseksi. Se on lisännyt epävarmuutta työpaikan säilymisestä. Lisäksi kilpailun on koettu lisänneen kiirettä ja työn rasittavuutta.

Kuljettajien palkkoihin kilpailu ei ole suuria vaikuttanut. Tutkimus arvioi niiden saattaneen nousta hieman enemmän kuin muuten olisivat nousseet.

AKT:n puheenjohtajan Marko Piiraisen mukaan tutkimuksen valossa näyttää selvältä, että kilpailutuksen säästöt revitään kuljettajien selkänahasta. Hyödytkin näyttävän Piiraisen mukaan jäävän väliaikaisiksi.

– Pitkällä aikavälillä kilpailutuksen vaikutukset muuhun kuin kuljettajien kokemaan epävarmuuteen ovat olemattomat, totesi Piirainen tutkimuksen julkistustilaisuudessa.

Kiireen ja kuljettajien kokeman rasituksen lisääntymisen Piirainen arvioi johtavan liikenneturvallisuuden heikkenemiseen.

Yli puolet tutkimukseen vastanneista kuljettajista katsoi aikataulujen olevan liian kireät. Aikataulussa pysyäkseen pitää ajaa ylinopeutta.

Lonka-sopimuksesta apua

AKT:ssä pidetään tärkeänä vuosituhannen vaihteessa solmittua ns. Lonka-sopimusta, jossa kilpailutukselle sovittiin pelisääntöjä.

Sopimus solmittiin pääkaupunkiseudulla laajan bussiliikennettä koskevan lakkoilun jälkeen silloisen piirisovittelijan Esa Lonkan sovittelun tuloksena.

Sopimuksen mukaan kilpailun voittaneen bussiyhtiön tulee palkata hävinneen yhtiön työntekijöitä vanhoina työntekijöinä ja keskeisiltä osiltaan entisin työehdoin ajamaan kilpailutuksessa voitettuja linjoja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Sitä pidetään AKT:ssä keskeisenä syynä tutkimustulokseen, joka kertoo kuljettajien palkkatason säilyneen ennallaan kilpailusta huolimatta.

Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon kuuluvien Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala katsoo, että myös raiteille tarvitaan Lonka-sopimuksen kaltainen pelisääntö, kun raideliikenne avautuu kilpailulle ensi vuosikymmenen alussa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään