KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kilpailu ei alentanut bussilipun hintaa

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Kuva: Lauri Hannus

”Säästöt revitty kuljettajien selkänahasta´”.

UP/Kari Leppänen
9.6.2015 16.50

Bussiliikenteen kilpailuttaminen kaupunkiseuduilla on hyödyttänyt kuntien taloutta, mutta vain hetkellisesti. Lippujen hintoihin kilpailutuksen hyödyt eivät ole ulottuneet. Kuljettajille kilpailutus on merkinnyt epävarmuutta työpaikasta.

Asia ilmenee Palkansaajien tutkimuslaitoksen liikenneväylien tilaa ja joukkoliikenteen kilpailutusta koskevan tutkimushankkeen loppuraportissa. Se julkistettiin tiistaina.

Pääkaupunkiseudulla bussilinjojen kilpailutus käynnistyi vuonna 1998 ja pian perässä seurasivat Turku ja Tampere. Nyt kilpailutus on levinnyt 26 kaupunkiin. Auto- ja kuljetustyöntekijäin liiton arvion mukaan 75 prosenttia linja-autonkuljettajista ajaa kilpailutettuja linjoja.

Tiistaina julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin kilpailun vaikutuksia joukkoliikenteeseen pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Tutkimuksessa selvitettiin oliko kilpailu tehostanut toimintaa ja alentanut kustannuksia. Se olisi voinut näin johtaa bussilippujen hintojen alenemiseen, jonka seurauksena bussien liikennemäärät olisivat nousseet.

Aluksi kilpailu on vähentänyt kunnallisen tuen tarvetta bussiliikenteelle ja vahvistanut kuntien taloutta. Kilpailun vakiinnuttua tuki on kuitenkin lähes palautunut entiselle tasolle.

Bussilippujen hintoja kilpailu ei ole alentunut, vaan hinnat ovat nousseet muita kuluttajahintoja nopeammin.

Pelkkää haittaa kuljettajille

Kuljettajat ovat kokeneet kilpailuttamisen kielteiseksi. Se on lisännyt epävarmuutta työpaikan säilymisestä. Lisäksi kilpailun on koettu lisänneen kiirettä ja työn rasittavuutta.

Kuljettajien palkkoihin kilpailu ei ole suuria vaikuttanut. Tutkimus arvioi niiden saattaneen nousta hieman enemmän kuin muuten olisivat nousseet.

AKT:n puheenjohtajan Marko Piiraisen mukaan tutkimuksen valossa näyttää selvältä, että kilpailutuksen säästöt revitään kuljettajien selkänahasta. Hyödytkin näyttävän Piiraisen mukaan jäävän väliaikaisiksi.

– Pitkällä aikavälillä kilpailutuksen vaikutukset muuhun kuin kuljettajien kokemaan epävarmuuteen ovat olemattomat, totesi Piirainen tutkimuksen julkistustilaisuudessa.

Kiireen ja kuljettajien kokeman rasituksen lisääntymisen Piirainen arvioi johtavan liikenneturvallisuuden heikkenemiseen.

Yli puolet tutkimukseen vastanneista kuljettajista katsoi aikataulujen olevan liian kireät. Aikataulussa pysyäkseen pitää ajaa ylinopeutta.

Lonka-sopimuksesta apua

AKT:ssä pidetään tärkeänä vuosituhannen vaihteessa solmittua ns. Lonka-sopimusta, jossa kilpailutukselle sovittiin pelisääntöjä.

Sopimus solmittiin pääkaupunkiseudulla laajan bussiliikennettä koskevan lakkoilun jälkeen silloisen piirisovittelijan Esa Lonkan sovittelun tuloksena.

Sopimuksen mukaan kilpailun voittaneen bussiyhtiön tulee palkata hävinneen yhtiön työntekijöitä vanhoina työntekijöinä ja keskeisiltä osiltaan entisin työehdoin ajamaan kilpailutuksessa voitettuja linjoja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Sitä pidetään AKT:ssä keskeisenä syynä tutkimustulokseen, joka kertoo kuljettajien palkkatason säilyneen ennallaan kilpailusta huolimatta.

Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon kuuluvien Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala katsoo, että myös raiteille tarvitaan Lonka-sopimuksen kaltainen pelisääntö, kun raideliikenne avautuu kilpailulle ensi vuosikymmenen alussa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Uusimmat

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella on 200 000 kätilön vajaus. Kuvituskuvassa pakistanilainen terveydenhoitajanainen vauvansa kanssa.

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään