KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Vaivaisukko ja feissari työläisen kuvana Amos Andersonin taidemuseossa

Vallan ja työn suhde näkyy selvästi Työtäkö?-näyttelyssä. Taustalla Aarne Nopsasen Keskiviikkokerho (1959) ja etualalla Jussi Valtakarin Jos vituttaa, paina V (2013).

Vallan ja työn suhde näkyy selvästi Työtäkö?-näyttelyssä. Taustalla Aarne Nopsasen Keskiviikkokerho (1959) ja etualalla Jussi Valtakarin Jos vituttaa, paina V (2013). Kuva: Amos Andersonin Taidemuseo

Amos Andersonin taidemuseon näyttely Työtäkö? kommentoi työn kulttuuria.

Sini Mononen
19.6.2015 11.19

Työ on valtaa ja alamaisuutta, hyvinvointia ja kurjuutta, sankaritarinoita ja näkymättömiä puurtajia. Viime vuonna Amos Andersonin taidemuseossa avautunut Työtäkö?-näyttely on vaalien jälkeen uudelleen ajankohtainen. Leikkauksien Suomessa työhön liitetään erilaisia merkityksiä kuin hyvinvoinnin aikana.

Kuvataiteen tohtori, tutkija Jyrki Siukosen kuratoimassa näyttelyssä hahmotellaan suomalaisen työn kuvaa koskenlaskijoista pätkätyöläisiin.

Työn luonne

Työntekijä on pahimmillaan talkoolainen, joka tekee työtä muutaman euron päiväpalkalla.

Kahdessa kerroksessa esillä oleva näyttely koostuu maalauksista, valokuvista, veistoksista ja audiovisuaalisesta taiteesta.

Teoksista voi nähdä, kuinka työn luonne ja raaka-aine on muuttunut radikaalisti. Kansallisromanttista Suomea rakennettiin jylhän luonnon helmassa. Suomalaisen työmiehen riihen rikkautta kuvaa varsin klassiseen tapaan Pekka Halosen Tukinuittajat (1925).

Nykytaiteessa luonto on edelleen suosittu aihe, mutta elinkeinon ja hyvinvoinnin tarjoamisen sijaan taide kuvaa tyypillisesti tuhoutuvan ympäristön aiheuttamaa ahdistusta. Työn sankari ei enää saa leipäänsä rikkaasta luonnosta. Työ syntyy jostain paljon epämääräisemmästä – nokkelasta ilmaisusta ja vireästä ensivaikutelmasta. Aino-Marjatta Mäen ja Jaakko Karhulan CV-baarissa (2013) taiteilijat yrittävät puhua itselleen työpaikan minuutissa. Palopuhe on yhtä lyhyt kuin työurakin. Ääneen luetellut cv:t ovat täynnä silpputöitä promotytöstä muuttomieheen.

Työnantajapuolen näkökulma on esillä Mäen ja Karhulan ääni-installaatiossa Never cross a picket line (2013) (suom. älä koskaan ryhdy rikkuriksi). Teosta varten on haastateltu ammattiliittojen ja henkilöstövuokrausfirmojen edustajia. Siinä missä tekijä on epävarmoilla markkinoilla, työnantaja jaksaa uskoa, että ”työ tekijäänsä kiittää”, ja että vauraus etsiytyy hyvän työntekijän kukkaroon. Teoksessa haastateltavat puhuvat osin toistensa päälle. Syntyy vaikutelma laajasta rintamasta, jonka edessä yksittäisellä työläisellä on vain vähän sananvaltaa.

Myyttien työläinen

Työhön liittyvät stereotypiat asettavat työntekijöille erilaisia vaatimuksia. Tuomo Mannisen valokuvat purkavat myyttejä ja tuovat erilaisia työyhteisöjä esiin. Ryhmämuotokuvissa poseeraavat 1990-luvun lama-ajan työporukat. Helsingin kaupunginhallitus ja varastomiehet ovat asettuneet siisteihin ryhmiin valokuvaa varten.

Oiva lisä näyttelylle olisi ollut myös Mannisen valokuva Professorien vaimot. Koulutukseen kohdistuvat leikkaukset ovat saaneet erityisesti yliopistotyöläiset varpailleen. Vaimojen ryhmävalokuva tuo oivallisesti esiin niitä ennakkoluuloja, joita erityisesti professoreihin ammattiryhmänä liitetään: toscanalaisten pylväiden katveessa istuvat vaimot kangastelevat elitististä maailmaa. Kuva on kuitenkin kangastus eikä vastaa todellisuutta.

Mannisen valokuva voidaan nähdä kommenttina tiedemaailman puolesta. Pahimmassa kauhukuvassa tiede on varakkaan, konservatiivisen ja syntymärikkaan eliitin etuoikeus, jonka tekemiseen tavallisella tietotyöläisellä ei ole varaa.

Professorien rinnalla myös taiteilijan työhön liitetään runsaasti myyttejä, jotka ovat räikeässä ristiriidassa todellisuuden kanssa. Romantiikan jäljiltä taiteilijan yllä on leijunut pitkään neromyytin henki. Sitä hengittävät muun muassa Albert Edelfeltin ja Akseli Gallen-Kallelan maalaamat kapellimestari Robert Kajanuksen muotokuvat.

Kalle Turakka-Purhosen Elämäni Tekniikan maailmassa -installaatiossa (2012) myyttejä silputaan urakalla. Turakka-Purhonen luo humoristisen omakuvan itsestään ansaitsemassa rahaa Tekniikan maailma -lehden mallina. Ansaituilla rahoilla harjoitetaan varsinaista ammattia, taiteen tekemistä. Omaelämänkerrallinen installaatio on tahattoman hauska. Samalla se kertoo taiteilijan ammatin realiteeteista. Taiteen edistämiskeskuksen tekemän Taiteilijan asema 2010 -selvityksen mukaan yli 30 prosenttia kuvataiteilijoista on pienituloisia. Lisäksi kuvataiteilijanaisten euro on kutistunut 76 senttiin.

Talkoolaisten Suomi

Talkoolaisuus on jälleen framilla: nyt laitetaan Suomea kuntoon. Nykypäivän talkoolaiset ovat kuitenkin hyvin erilaisia kuin salskeat kulta-ajan Suomea kyntävät sankarihahmot. Talkootyöhön kelpaavat erityisesti naiset. Nainen keittelee kahvia Pekka Halosen Kahvinkeittäjässä (1906) ja hoivaa Tuomo Mannisen valokuvassa Kätilöitä, Kätilöopiston sairaala (1996).

Erityisen räikeä esimerkki naisten ja miesten työn arvostamisen eroista on Aarne Nopsasen maalaus Keskiviikkokerho (1959). Teoksessa arvovaltaiset kerholaiset ovat harmaisiin parhaisiinsa pukeutuneita keski-ikäisiä miehiä.

Työtäkö?-näyttely kuvaa elävästi niitä käsityksiä, joita suomalaiseen työhön liitetään. Nykypäivän epätasa-arvoa luovat rakenteet kytkeytyvät sukupuoleen, koulutukseen, ikään, etniseen taustaan ja yhteiskuntaluokkaan. Näyttely onnistuu puhumaan monipuolisesti työn kuvasta. Maahanmuuttajataustaisten työläisten kuvaa näyttelyssä ei kuitenkaan nähdä.

Erittäin selväksi tulee silti se, että suomalainen työelämä ei ole onnistunut jättämään heikosti työllään toimeentulevaa luokkaa historiaan. Työntekijä on pahimmillaan talkoolainen, joka tekee työtä muutaman euron päiväpalkalla.

Työn menneisyys ja nykyisyys kohtaavat kipeällä tavalla Jussi Valtakarin puuveistoksissa. Romuluiset puu-ukot ovat uuden ajan huutolaisia: vaivaisukkojen rivissä seisoo feissareita ja mainosmiehiä, erilaisia tuntityöntekijöitä ja provisiopalkollisia. Museon neljännessä kerroksessa Valtakarin hahmot on asetettu puoliympyrään, kuin työpaikan palaveriin. Yksi on kääntänyt selkänsä muille. Teoksen nimi kiteyttää kireän tunnelman: Jos vituttaa, paina V.

Työtäkö? Työn muuttuvat kuvat. Tukkijätkästä pätkätöihin 17. 8. saakka, Amos Andersonin taidemuseo, Helsinki.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään