KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Vaivaisukko ja feissari työläisen kuvana Amos Andersonin taidemuseossa

Vallan ja työn suhde näkyy selvästi Työtäkö?-näyttelyssä. Taustalla Aarne Nopsasen Keskiviikkokerho (1959) ja etualalla Jussi Valtakarin Jos vituttaa, paina V (2013).

Vallan ja työn suhde näkyy selvästi Työtäkö?-näyttelyssä. Taustalla Aarne Nopsasen Keskiviikkokerho (1959) ja etualalla Jussi Valtakarin Jos vituttaa, paina V (2013). Kuva: Amos Andersonin Taidemuseo

Amos Andersonin taidemuseon näyttely Työtäkö? kommentoi työn kulttuuria.

Sini Mononen
19.6.2015 11.19

Työ on valtaa ja alamaisuutta, hyvinvointia ja kurjuutta, sankaritarinoita ja näkymättömiä puurtajia. Viime vuonna Amos Andersonin taidemuseossa avautunut Työtäkö?-näyttely on vaalien jälkeen uudelleen ajankohtainen. Leikkauksien Suomessa työhön liitetään erilaisia merkityksiä kuin hyvinvoinnin aikana.

Kuvataiteen tohtori, tutkija Jyrki Siukosen kuratoimassa näyttelyssä hahmotellaan suomalaisen työn kuvaa koskenlaskijoista pätkätyöläisiin.

Työn luonne

Työntekijä on pahimmillaan talkoolainen, joka tekee työtä muutaman euron päiväpalkalla.

Kahdessa kerroksessa esillä oleva näyttely koostuu maalauksista, valokuvista, veistoksista ja audiovisuaalisesta taiteesta.

Teoksista voi nähdä, kuinka työn luonne ja raaka-aine on muuttunut radikaalisti. Kansallisromanttista Suomea rakennettiin jylhän luonnon helmassa. Suomalaisen työmiehen riihen rikkautta kuvaa varsin klassiseen tapaan Pekka Halosen Tukinuittajat (1925).

Nykytaiteessa luonto on edelleen suosittu aihe, mutta elinkeinon ja hyvinvoinnin tarjoamisen sijaan taide kuvaa tyypillisesti tuhoutuvan ympäristön aiheuttamaa ahdistusta. Työn sankari ei enää saa leipäänsä rikkaasta luonnosta. Työ syntyy jostain paljon epämääräisemmästä – nokkelasta ilmaisusta ja vireästä ensivaikutelmasta. Aino-Marjatta Mäen ja Jaakko Karhulan CV-baarissa (2013) taiteilijat yrittävät puhua itselleen työpaikan minuutissa. Palopuhe on yhtä lyhyt kuin työurakin. Ääneen luetellut cv:t ovat täynnä silpputöitä promotytöstä muuttomieheen.

Työnantajapuolen näkökulma on esillä Mäen ja Karhulan ääni-installaatiossa Never cross a picket line (2013) (suom. älä koskaan ryhdy rikkuriksi). Teosta varten on haastateltu ammattiliittojen ja henkilöstövuokrausfirmojen edustajia. Siinä missä tekijä on epävarmoilla markkinoilla, työnantaja jaksaa uskoa, että ”työ tekijäänsä kiittää”, ja että vauraus etsiytyy hyvän työntekijän kukkaroon. Teoksessa haastateltavat puhuvat osin toistensa päälle. Syntyy vaikutelma laajasta rintamasta, jonka edessä yksittäisellä työläisellä on vain vähän sananvaltaa.

Myyttien työläinen

Työhön liittyvät stereotypiat asettavat työntekijöille erilaisia vaatimuksia. Tuomo Mannisen valokuvat purkavat myyttejä ja tuovat erilaisia työyhteisöjä esiin. Ryhmämuotokuvissa poseeraavat 1990-luvun lama-ajan työporukat. Helsingin kaupunginhallitus ja varastomiehet ovat asettuneet siisteihin ryhmiin valokuvaa varten.

Oiva lisä näyttelylle olisi ollut myös Mannisen valokuva Professorien vaimot. Koulutukseen kohdistuvat leikkaukset ovat saaneet erityisesti yliopistotyöläiset varpailleen. Vaimojen ryhmävalokuva tuo oivallisesti esiin niitä ennakkoluuloja, joita erityisesti professoreihin ammattiryhmänä liitetään: toscanalaisten pylväiden katveessa istuvat vaimot kangastelevat elitististä maailmaa. Kuva on kuitenkin kangastus eikä vastaa todellisuutta.

Mannisen valokuva voidaan nähdä kommenttina tiedemaailman puolesta. Pahimmassa kauhukuvassa tiede on varakkaan, konservatiivisen ja syntymärikkaan eliitin etuoikeus, jonka tekemiseen tavallisella tietotyöläisellä ei ole varaa.

Professorien rinnalla myös taiteilijan työhön liitetään runsaasti myyttejä, jotka ovat räikeässä ristiriidassa todellisuuden kanssa. Romantiikan jäljiltä taiteilijan yllä on leijunut pitkään neromyytin henki. Sitä hengittävät muun muassa Albert Edelfeltin ja Akseli Gallen-Kallelan maalaamat kapellimestari Robert Kajanuksen muotokuvat.

Kalle Turakka-Purhosen Elämäni Tekniikan maailmassa -installaatiossa (2012) myyttejä silputaan urakalla. Turakka-Purhonen luo humoristisen omakuvan itsestään ansaitsemassa rahaa Tekniikan maailma -lehden mallina. Ansaituilla rahoilla harjoitetaan varsinaista ammattia, taiteen tekemistä. Omaelämänkerrallinen installaatio on tahattoman hauska. Samalla se kertoo taiteilijan ammatin realiteeteista. Taiteen edistämiskeskuksen tekemän Taiteilijan asema 2010 -selvityksen mukaan yli 30 prosenttia kuvataiteilijoista on pienituloisia. Lisäksi kuvataiteilijanaisten euro on kutistunut 76 senttiin.

Talkoolaisten Suomi

Talkoolaisuus on jälleen framilla: nyt laitetaan Suomea kuntoon. Nykypäivän talkoolaiset ovat kuitenkin hyvin erilaisia kuin salskeat kulta-ajan Suomea kyntävät sankarihahmot. Talkootyöhön kelpaavat erityisesti naiset. Nainen keittelee kahvia Pekka Halosen Kahvinkeittäjässä (1906) ja hoivaa Tuomo Mannisen valokuvassa Kätilöitä, Kätilöopiston sairaala (1996).

Erityisen räikeä esimerkki naisten ja miesten työn arvostamisen eroista on Aarne Nopsasen maalaus Keskiviikkokerho (1959). Teoksessa arvovaltaiset kerholaiset ovat harmaisiin parhaisiinsa pukeutuneita keski-ikäisiä miehiä.

Työtäkö?-näyttely kuvaa elävästi niitä käsityksiä, joita suomalaiseen työhön liitetään. Nykypäivän epätasa-arvoa luovat rakenteet kytkeytyvät sukupuoleen, koulutukseen, ikään, etniseen taustaan ja yhteiskuntaluokkaan. Näyttely onnistuu puhumaan monipuolisesti työn kuvasta. Maahanmuuttajataustaisten työläisten kuvaa näyttelyssä ei kuitenkaan nähdä.

Erittäin selväksi tulee silti se, että suomalainen työelämä ei ole onnistunut jättämään heikosti työllään toimeentulevaa luokkaa historiaan. Työntekijä on pahimmillaan talkoolainen, joka tekee työtä muutaman euron päiväpalkalla.

Työn menneisyys ja nykyisyys kohtaavat kipeällä tavalla Jussi Valtakarin puuveistoksissa. Romuluiset puu-ukot ovat uuden ajan huutolaisia: vaivaisukkojen rivissä seisoo feissareita ja mainosmiehiä, erilaisia tuntityöntekijöitä ja provisiopalkollisia. Museon neljännessä kerroksessa Valtakarin hahmot on asetettu puoliympyrään, kuin työpaikan palaveriin. Yksi on kääntänyt selkänsä muille. Teoksen nimi kiteyttää kireän tunnelman: Jos vituttaa, paina V.

Työtäkö? Työn muuttuvat kuvat. Tukkijätkästä pätkätöihin 17. 8. saakka, Amos Andersonin taidemuseo, Helsinki.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Kauppaa käydään ilman avointa keskustelua: ”Aseita Israelilta kohta yli miljardilla eurolla”

Global Sumud Flotilal -saattueen Family-alukseen kerrotaan olleen drooni-iskujen kohde.

Myös suomalaisia aktivisteja mukana iskuja saaneessa laivueessa: ”Olen ollut syvästi vaikuttunut rohkeudesta”

Puolan pääministeri Donald Tusk järjesti tänään hätäkokouksen droonien vuoksi.

Putin ei ole kiinnostunut rauhasta, Li Andersson kommentoi Puolaan osuneita drooneja

Palestiinalaisia pakenemassa Gazan kaupungista Israelin hyökkäyksen alta.

Vasemmistomepit vaativat Suomea osallistumaan Israelin painostamiseen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kivelän mukaan hallituksen tulee vaatia Global Sumud Flotilla -laivueeseen kohdistuneiden drooni-iskujen tutkintaa

10.09.2025

Koskela vaatii Suomea tukemaan ensimmäisten joukossa Israelin vastaisia EU-pakotteita

10.09.2025

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

10.09.2025

Suursota tuli juuri lähemmäksi, kun Venäjä ja Israel käyttävät Trumpin heikkoutta hyväksi

10.09.2025

Korkeasti koulutetut maahanmuuttajanaiset kokevat Suomen ilmapiirin kiristyneen

10.09.2025

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

10.09.2025

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

09.09.2025

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

09.09.2025

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

09.09.2025

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

09.09.2025

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään