KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Mikä on erityistä?

Markus Lohikoski: Kukat ja pallo, 2014.

Markus Lohikoski: Kukat ja pallo, 2014.

Otso Kantokorpi
5.7.2015 15.45

Taide on vasara!

Olen ollut mukana vammaistaiteen kentällä viitisentoista vuotta, tosin varsin pienellä panoksella, mutta olen seurannut alaa koko ajan. Viime vuosina on pitänyt alkaa opetella uutta sanaa: erityistaide. Kyse on siis taiteesta, jota ei voitaisi tehdä ilman erityistä tukea.

Pääsääntöisesti tämä koskee kehitysvammaisia, autisteja ja mielenterveysongelmaisia, joille on rakennettu työhuoneita, hankittu asianmukaiset materiaalit ja ammattitaiteilijoiden säännöllistä tukea. Kirjo on laaja: on terapiaa, on harrastelijuutta, mutta nykyään myös ammattimaisuuteen suuntaavaa toimintaa. Tukea annetaan siis myös pelkän taideteoksen synnyn jälkeiseen institutionaaliseen toimintaan ja rakenteisiin: näyttelyiden järjestämiseen, markkinointiin ja myyntiin.

Jos joku ostaa kehitysvammaisen taiteilijan teoksen, se tuskin tarkoittaa sitä, että joltakin ”normaalilta” ammattitaiteilijalta jää vastaavasti teos ostamatta.

Näin on päästy jo tilanteeseen, jossa erityisapua tarvitseva luova ihminen voi parhaimmillaan toimia ammattimaisesti taiteilijana. Osinhan tämä on vain teoriaa, koska ei suurin osa taiteilijakunnastamme muutenkaan elätä itseään omalla taiteellisella työllään lainkaan säällisellä tavalla – osa opettaa, osa tekee muita hommia ja suurin osa elää varsin vaatimattomasti, usein köyhyysrajan alapuolella kituuttaen.

Muistan vielä hyvin ajan, jolloin vuonna 1987 perustettu Kaarisillan taide- ja toimintakeskus alkoi järjestää ammatillista erityisopetusta kuvataiteissa vuonna 2003. Uusi herättää aina pelkoa, ja oman ammattikunnan rajojen horjuttaminen tuo vielä oman lisäpelkonsa. Muistan elävästi erään kokouksen, jossa taidepolitiikassa aktiivisesti mukana ollut kuvanveistäjä kuuli, että tulossa on mahdollisesti kehitysvammaisia ammattitaiteilijoita. ”Kohta ne vaatii meille varmaan kehitysvammaisia liikennelentäjiä ja siltainsinöörejä!” oli hänen vihainen ensikommenttinsa.

Uskallan väittää, että kyse ei ole nollasummapelistä. Jos joku ostaa kehitysvammaisen taiteilijan teoksen, se tuskin tarkoittaa sitä, että joltakin ”normaalilta” ammattitaiteilijalta jää vastaavasti teos ostamatta. Itse asiassa muualla maailmassa on jo olemassa omat keräilijänsä ja markkinansa erityistaiteelle. On gallerioita, jotka ovat erikoistuneet toisenlaiseen taiteeseen. Ja näin meillä Suomessakin: Kaarisilta on pitänyt omaa galleriaansa Helsingin Sanomatalossa jo vuodesta 2009.

Taide toimii aina jossain kontekstissa. Syntyy taidemaailma omine kirjoitettuine ja kirjoittamattomine sääntöineen. Taiteilijoiden lisäksi mukana on aina muita toimijoita ja instituutioita rakenteineen.

Muistan toisenkin tarinan yli kymmenen vuoden takaa. Olin puhumassa eräässä kehitysvammaisten taiteilijoiden näyttelyn yhteydessä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Puhuin juuri näistä rakenteista, joita mihin tahansa rajattuun taidemaailmaan syntyy. Erään taiteilijan isä tuli jälkeenpäin luokseni ja sanoi: ”Et sinä näköjään ymmärrä näistä kehitysvammaista mitään. Eivät he ole tietoisia taiteen historiasta ja perinteistä tai institutionaalisista sääntöjärjestelmistä, he vain piirtävät ja maalaavat sitä, mitä tiedostamatta tulee.”

Nyt kun olen ollut mukana erilaisissa tilaisuuksissa ja kilpailujen juryissä, olen hiljalleen oppinut sen, kuinka väärässä kyseinen isä oli. Olen myös oppinut sen, miten erilaisia kehitysvammaiset ovat. Aikoinaan he olivat minulle vain kasvoton luokka, jota yhdisti tietty joukko abstrakteja ominaisuuksia, mutta jokainen uusi tuttavuus on omalta osaltaan murtanut tätä stereotyyppistä kuvaa.

Instituutioilla on ikävä tapa ylläpitää tai rakentaa uusiakin stereotypioita. Näin on käynyt erityistaiteenkin kanssa – se on myös vaara, joka on syytä pitää mielessä, vaikka tarkoitusperät olisivatkin hyvät. Kehitysvammaisista on usein tapana sanoa, että he ovat kaikki niin hyväntuulisia, ja heidän tekemänsä taiteenkin oletetaan usein siksi olevan täynnä iloisia värejä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole: olen minä nähnyt ahdistusta ja tuskaakin, ja aidon koskettavan taiteen nimissä sitäkin on saatava vapaasti sekä tuottaa että nähdä. Instituutioilla on vastuunsa.

Erityistaiteen institutionaaliset rakenteet kasvavat ja vakiintuvat, alkavat hiljalleen muistuttaa sen ”virallisen” taidemaailman rakenteita. Toistuvat näyttelyt ovat oleellinen osa prosessia. Niinpä Kaarisiltakin on perustanut oman kansainvälisen erityistaiteen biennaalinsa, joka järjestetään nyt toista kertaa.

Kun kävin Sanomatalossa katsomassa näyttelyä, tajusin ehkä ensimmäistä kertaa sen hyvän puolen, minkä institutionaalinen ”normalisointiprosessi” tuo mukanaan. Kyse ei ollut spektaakkelista, siitä että mennäänpä nyt sitten katsomaan erityistaiteen pläjäystä.

Erityistaidekin voi asettua arkiseksi osaksi taidemaailmaa, jolloin tällaisessa näyttelyssä silmä alkaakin hakea yksityiskohtia: tuosta pidän, tuosta en. Huomaan, että en yritäkään enää etsiä jotain kokonaisilmettä tai erityistaiteen erityistä olemusta. Joukossa vain sattuu olemaan joku erityisen kiinnostava taiteilija, joiden töistä nautin. Näinhän on kaikissa yhteisnäyttelyissä. Ei sitä yhtä löytöään tarvitse kehua jonkin kollektiivisen ominaislaadun takia. Se on yksin erityinen juuri sillä hetkellä.

Kaarisilta Biennale 2015, Erstan kartano, Nastolan Villähde ja Art Kaarisilta, Sanomatalo, Helsinki 2.8. saakka.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Uusimmat

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään