KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Merja Kyllönen: Eikö omistajaohjaus maistu?

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen ihmettelee miksi hallitus haluaa ampua oman lypsylehmänsä ensimmäisten joukossa.

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen ihmettelee miksi hallitus haluaa ampua oman lypsylehmänsä ensimmäisten joukossa. Kuva: Lehtikuva/Patricia Gabriel-Robez

Merja Kyllönen
17.10.2015 12.00

VR:llä on petrattavaa ja raiteet kaipaavat korjaamista. Siitä voimme olla yhtä mieltä. Hätäinen kilpailun avaaminen raiteilla ei kuitenkaan ole oikotie onneen.

Suomen rautatieliikenteen kilpailun avaamisen vaikutuksia selvitettiin ministerikauteni aikana vuonna 2013. Suositus oli selkeä: Suomen rautatieliikennettä kannattaa avata markkinoille hallitusti ja asteittain. Näkemys pohjautui vahvasti muiden, markkinoita jo laajemmin avanneiden maiden kokemuksiin ja myös näistä toimista veronmaksajille syntyneisiin kuluihin.

Päätöksissä painoi myös Suomen rataverkoston yksiraiteisuus ja verkon heikko kuntotaso, joka kaipaa kovasti korjaamista ennen toivoakaan turvallisesta ja toimivasta aidosta kilpailusta.

Onko pakolla johtaminen mukavampaa kuin neuvotteleminen?

Kilpailun avaaminen henkilöliikenteessä häämöttää kyllä Euroopan tasolla näköpiirissä, mutta EU:n neljäs rautatiepaketti ei pakota hosumaan. Päinvastoin, Brysselissä on kuultu painavia äänenpainoja riittävien siirtymäaikojen ja maiden erilaisten valinnanmahdollisuuksien puolesta.

Jostain syystä hallituksella on kiire. Ensin hallitus lopettaa alueille tärkeitä reittejä, ja sitten avaa samoilla yhteysväleillä kilpailun mahdollisimman pikaisesti. Erikoista toimintaa.

Erikoinen on myös hallituksen asenne valtionyhtiö VR:ää kohtaan.

VR on valtionyhtiönä hallituksen johtaman omistajaohjauksen alainen toimija. VR ja sen palvelutarjonta on ollut viime vuosina armottoman kritiikin kohteena, mutta ihmetellä sopii, miksei yhtiön toimintaa kehitetä ja palveluita paranneta omistajaohjauksen keinoin yhteistyössä yhtiön kanssa? Eikö omistajaohjaus maistu vai onko pakolla johtaminen mukavampaa kuin neuvotteleminen?

Valtionyhtiöiden on vaikea miellyttää yhtäaikaa omistajaansa ja asiakkaitaan, mutta mahdottomaksi yhtiön toiminta muuttuu silloin kun omistajan sana ja tehdyt sopimukset muuttuvat juoksuhiekkaan kirjoitetuiksi tyhjiksi lauseiksi aina päättäjien vaihtuessa.

Jos valtio on omistajana epäluotettava, kuinka yhtiö voi turvata asiakkailleen vakaan perustan kohentaa palveluitaan ja parantaa juoksuaan?

On selvää, että valtionyhtiön on valmistauduttava kilpailun avaamiseen ja kulurakennettakin on trimmattava. Iso koneisto ei korjaannu hetkessä. Kuluttajilla on myös oikeus odottaa halvempia lippuja ja toimivampaa palvelua.

Odotusten täyttyminen on kiinni myös siitä, kuinka ison siivun valtio-omistaja haluaa yhtiöstä vuosittain ulos tuottoina. VR:n omistajaohjaajaa on kiinnostanut viime vuosina enemmän yhtiön rooli tuottoisana lypsylehmänä kuin sen asiakkailleen tuottamat palvelut, sillä se on nostanut lyhyellä ajalla isot osingot yhtiöstä.

Sitä voikin miettiä, miksi hallitus haluaa ampua oman lypsylehmänsä ensimmäisten joukossa.

Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään