KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Huulipuna ja kyyneleet: aseita vai kahleita?

Elina Merenmies: Äiti (2005–06).

Elina Merenmies: Äiti (2005–06). Kuva: Sara Hildénin taidemuseo

Terävähampaisia pehmoleluja, eriparihaarukoita ja katseen kohteita. Sara Hildénin näyttelyssä naiseus saa monenlaisia muotoja.

Anna Paju
18.10.2015 15.00

Onko naisen oltava alasti päästäkseen taidemuseoon, kysyi feministinen taiteilijaryhmä Guerrilla Girls kuuluisassa julisteessaan. Julisteessa on Jean Auguste Dominigue Ingres’n, niinikään kuuluisa maalaus, Suuri odaliski (1814), jossa nainen makaa alasti sinisellä sohvalla.

Osittain samaa kysymystä pyöritellään Sara Hildénin taidemuseon näyttelyssä Aseina huulipuna ja kyyneleet?

Yhdessä teoksessa (Edward Kienholz: Uudestisyntyminen, 1973) flyygelin koskettimilla makaa raskaana oleva, alaston nainen. Kaikkien soitettavana?

Onko ”naistaiteelle” ripustettava erikoisnäyttelyitä?

Näyttelyn julisteessa on Chantal Joffen Alaston omakuva uudella sinisellä sohvalla (2013), jota voi pitää jonkinlaisena vastauksena Ingres’n teokselle.

Alastomia ja puolialastomia naisia on kuvattu taiteessa maailman sivu. He ovat olleet katseen kohteena. Rakastavan, haluavan, halveksivan tai vihaavan.

Joffe kuvaa itsensä arkisesti, riisuttuna kaikesta eksotiikasta tai viettelevyydestä.

Naistaiteilijoita
ja taiteilijoita

Näyttelyn nimi juontaa juurensa Aku Ankan taskukirjassa julkaistuun tarinaan Pyssyllä ei rahaa saa.

Aku, Iines ja Roope väittelevät ja Iines kysyy ”Emmekö muka tunne aseita?”, mihin Roope vastaa vähättelevästi ”Teidän aseenne ovat huulipuna ja kyyneleet. Kyllä me sen tiedämme.”

Niin sarjakuvaseikkailu kuin näyttelykin esittelee – ja kyseenalaistaa – naiseuteen liittyviä stereotypioita. Aihettaan näyttely lähestyy ensisijaisesti naistaiteilijoiden teosten kautta.

Näyttelyn alaotsikko on naiseuden moninaisuus. Se herättää kiinnostuksen, mutta nostattaa myös ihokarvoja:

Onko ”naistaiteelle” ripustettava erikoisnäyttelyitä? Onko naistaiteilijan ensimmäinen ominaisuus yhä hänen sukupuolensa? Tulkitaanko naistaiteilijoiden töitä aina kuvina naiseudesta?

Vastaus vaikuttaisi olevan kyllä.

Purevan äidin syli

Näyttelyn teemoja ovat naisille suunnatut kulutustavarat, arkeen ja kodinhoitoon liittyvät mielikuvat, ihmissuhteet sekä katsominen ja ennen kaikkea katseen kohteena oleminen. Naiseutta esitellään niin muotokuvien kuin omakuvienkin kautta.

Yhtenä teeman nousee esiin äitiys. Henry Mooren suurikokoinen veistos Lepäävä äiti ja lapsi on muodoltaan orgaaninen ja koskettamaan houkuttava. Silmä silittää teoksen pintaa. Sen äärellä on levollinen olo.

Tyystin toisenlaista äitiyttä kuvaa teoksissaan Elina Merenmies. Hänen maailmansa on painajainen, jossa pehmoleluilla on terävät hampaat.

Juuret ja oksat kurottavat ja tarttuvat kiinni eikä hirviömäisellä äitihahmolla ole silmiä lainkaan. Vain ammottava suu. Äitiyttä raadollisimmillaan.

Monipuolisesti, monimuotoisesti

Näyttelyn teokset edustavat erilaisia taidemuotoja ja -suuntauksia. Anu Tuomisen Nälkämaa-sarja koostuu käytetyistä, kuluneista haarukoista ja veitsistä.

Muita taiteilijoita ovat muun muassa Mariko Mori, Ellen Gallagher, Mari Rantanen, Anna Retulainen, Nina Roos, Stiina Saaristo, Mari Sunna ja Kristiina Uusitalo.

Näyttelyssä esitellään myös muutamia miesnäkökulmia (mm. Teemu Mäki ja Kari Vehosalo) aiheesta. Mäen töissä esiin nousee myös etnisyyden teema.

Ajallisesti näyttely liikkuu Georges Rouault´n vesivärityöstä Portto (1905) kokoelman uusimpaan teokseen; Marianna Uutisen maalaukseen From the Series Plastic Sky 10 (2015).

Näyttelyn voi katsella monenlaisten lasien läpi. Muuttaako tieto taiteilijan sukupuolesta teoksen tulkintaa? Onko jokin taidesuunta ”miehisempi” kuin toinen?

Miten omat naiseuteen liittyvät ajatukset, kokemukset, stereotypiat, toiveet tai pelot vertautuvat esillä oleviin teoksiin? Kokeile itse.

Aseina huulipuna ja kyyneleet? Moninainen naiseus. Teoksia Sara Hildénin säätiön kokoelmasta 17. 1. 2016 saakka Sara Hildénin taidemuseo, Tampere.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
04

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
05

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään