KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kirjallisuus avaa kielen

Kirjallisuus on loistava keino ajattelun ja kielitaidon parantamiseen.

Kirjallisuus on loistava keino ajattelun ja kielitaidon parantamiseen. Kuva: Lauri Hannus

Tuula-Liina Varis
7.12.2015 18.00

Pari viikkoa sitten oli Hesarin mielipidepalstalla ilahduttava kirjoitus. Siinä savonlinnalainen opiskelija Konsta Tarnanen esitti painokkain perustein kirjallisuuden ottamista peruskoulussa omaksi oppiaineekseen. Se herätti vanhan tädin muistelemaan omaa vedenpaisumuksen takaista kouluaikaansa ja miettimään, mitä sisältää nykyinen oppiaine nimeltään äidinkieli ja kirjallisuus.

Pääasiassa kielioppia, sanoo Konsta, vaikka nimenomaan kirjojen lukeminen olisi avain oppilaiden kielitaidon kehittämiseen.

Miksi kirjallisuus ei ole oma oppiaineensa, kun musiikki ja kuvataide ovat? Mikä historia ja mitkä asenteet tällaiseen tilanteeseen ovat johtaneet?

Uuslukutaidot- tomuus on kasvava ongelma sivistyksellään ylpeilevässä Suomessa.

Kansakoulusta en muista minkäänlaista kirjallisuuden opetusta, jos siksi ei lasketa joulu- ja kevätjuhlien näytelmävirityksiä ja runonpaukutusta. Äidinkielen opetus oli kielioppia ja ainekirjoitusta. Otsikot antoi opettaja, ja rakenne oli tiukasti määrätty: alku, käsittely ja loppulause. Mieluisin joululahjani ja hauskin kesälomamuistoni olivat vakioaiheita. Kirjoista ei keskusteltu. Lukeminen kelpasi hyväksi harrastukseksi, jota sopi harjoittaa, sikäli kuin läksyiltä ja muilta tärkeiltä toimilta jäi aikaa. Katekismuksen käskyt ja suuri joukko virsiä piti oppia ulkoa. Ne takertuivat aivoihin niin, että osaan ne vieläkin.

Vasta lukiossa tilanne parani, kun sattui kirjallisuutta rakastava ja kirjoittamaan innostava lehtori. Ilman hänen vaikutustaan ja kauppalan kirjastoa tuskin olisin ohjautunut elättämään itseäni kirjoittamalla. Jos kirjallisuus ei kiinnosta opettajaa, ei hän saa oppilaitaankaan siitä kiinnostumaan.

Vähän väliä ilmaistaan huoli siitä, että pojat eivät lue. Se ei ole nykyajan ongelma. Eivät kaikki pojat ole ikinä lukeneet, ja tytöistäkin todellisia kirjallisuudenharrastajia on aina ollut vain vähemmistö. Vaikka meidän mielenkiinnostamme eivät kilpailleet telkkarit ja muut laitteet, tilanne oli 50-luvulla sama. Lukion lehtori antoi kerran ainekirjoituksesta ehdot muutamalle pojalle ja määräsi luettavaksi pari Simenonin Maigret-dekkaria kesäloman aikana. Pojat pitivät sitä tosi raakana hiostuksena.

Kautta kouluajan kielioppia pidettiin kirjallisuutta tärkeämpänä. Lauseenjäsennystä ja sijamuotoja opetettiin jo kansakoulun alaluokilla, ja oppikoulussa sama uudestaan latinaksi. Sijamuodot arkipuheesta lähes hävinneitä instruktiivia ja komitatiivia myöten piti osata luetella kuin vettä valaen, vaikka unesta herätettynä.

Nykyään kirjallisuus on lisätty oppiaineeseen, mutta kuinka suuri merkitys sillä todellisuudessa on? Lukevatko opettajat? Mitä he lukevat? Sekin olisi hyvä tutkia, sillä yhä kaikki on kiinni opettajasta. Kirjallisuudesta kiinnostunut varmasti opettaakin hyvin. Konsta Tarnasen mielestä kirjoja luetaan nykyään peruskoulussa ”surkuteltavan vähän”. Hän esittää kirjallisuutta omaksi oppiaineekseen nimenomaan siksi, että kirjojen lukeminen olisi oppilaiden kielitaidon kehittämiseen parempi avain kuin monimutkaiset ja vaikeat kielioppiasiat. Vaikka tutkimuksissa on todettu, että kirjojen lukeminen parantaa ajattelun taitoja, tätä ei koulussa täysin ymmärretä. ”Varsinkin peruskoululaisille äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelun tulisi olla ennen kaikkea kirjojen lukemista. Vasta kun opiskelija on oppinut näkemään ja tuntemaan kielen hienoimmat rakenteet, niiden tietoinen opettelu ja soveltaminen tulevat mahdollisiksi”, kirjoittaa Konsta Tarnanen.

Tulevaisuuden suurin huoli ei ole se, miten saada pojat lukemaan. Suurempi huoli on luku- ja laskutaidon yleinen rapautuminen, josta on jo hälyttäviä merkkejä. Mediassa julkaistujen tilastotietojen mukaan lähes viidenneksellä 16–65-vuotiaista suomalaisista on niin huono numero- ja laskutaito, että he eivät selviä sillä normaalissa arjessa. Tiedetään myös, että suuri joukko peruskoulunsa päättäneistä ei osaa lukea riittävän hyvin pärjätäkseen elämässä. Keskeisten perustaitojen puute on varma tie syrjäytymiseen.

Uuslukutaidottomuus on kasvava ongelma sivistyksellään ylpeilevässä Suomessa. Muutama vuosikymmen sitten kauhisteltiin karvat pystyssä, kun luettiin uutisia USA:n uuslukutaidottomuuden kasvusta. Nyt olemme samalla tiellä. Mutta uhalle viitataan kintaalla ainakin hallituksessa, joka suunnittelee kohtalokkaita leikkauksia koulutukseen joka tasolla.

Kun katselen uutispätkiä turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kielikoulutuksesta ja heidän lapsiaan koululuokissa, mietin usein, onko vaikean suomen kielen opettaminen todellakin aloitettava verbintaivutuksesta ja sanaluokkien ja sijamuotojen muistamisesta? Eikö kirjallisuus avaisi maatamme ja kieltämme paljon helpommalla ja innostavammalla tavalla? Pitääkö maahanmuuttajan tietää, milloin lauseen objekti on partitiivissa, milloin genetiivissä? Olisiko otollisempaa avata kieltä helpon kirjallisuuden avulla? Meillä on huippuluokan lastenkirjoja, joista monet viihdyttävät sekä lapsia että aikuisia. Miksi eivät aikuisetkin voisi aloittaa kielen oppimista tutustumalla esimerkiksi Muumeihin, Koiramäen asukkaisiin, Risto Räppääjään, Herra Huuhun? Vaihtoehtoja on satamäärin, ja kuvitus helpottaa suuresti. Ääneen lukeminen opettaisi ääntämistä ja intonaatiota. Ainakin se olisi hauskempaa kuin verbien ja substantiivien taivuttaminen.

Konsta Tarnasen tavoin olen sitä mieltä, että kirjallisuus on loistava keino ajattelun ja kielitaidon parantamiseen. Pohja luodaan jo varhain, siksi kielen opiskelu pitäisi nimenomaan aloittaa kirjallisuudella eikä kieliopilla.

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta vuonna 2017. Samana vuonna Suomen Kirjailijaliitto täyttää 120 vuotta. Suomalaisen kirjallisuuden soisi pääsevän erityisen näkyvästi esille myös liittoa 20 vuotta nuoremman tasavallan juhlinnassa. Se olisi suotuisa vuosi antaa kirjallisuudelle oman oppiaineen arvo suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään