KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Raha vapautui ilman poliittista keskustelua

Markka päästettiin lopullisesti kellumaan syksyllä 1992. Pääministeri Esko Aho (kesk.), valtiovarainministeri Iiro Viinanen ja Suomen Pankin pääjohtaja Sirkka Hämäläinen kertoivat asian tiedotustilaisuudessa 8.9.1992.

Markka päästettiin lopullisesti kellumaan syksyllä 1992. Pääministeri Esko Aho (kesk.), valtiovarainministeri Iiro Viinanen ja Suomen Pankin pääjohtaja Sirkka Hämäläinen kertoivat asian tiedotustilaisuudessa 8.9.1992. Kuva: Jarmo Lintunen

Suomen Pankki purki rahamarkkinoiden sääntelyn 1980-luvulla ilman koordinaatiota ja laajaa keskustelua, todistaa tuore väitös.

Elias Krohn
5.3.2016 14.00

Rahoitusmarkkinoiden vapautuksen vuodet

1975 Suomen Pankki perustaa päiväluottomarkkinat.

1980 Valuuttojen termiinikauppa vapautuu.

1983 Pankkien ottolainaus vapailta markkinoilta helpottuu.

1983 Kolme ulkomaista liikepankkia aloittaa Suomessa.

1984 Valuuttapankit saavat oikeuden antaa valuutan vientilupia.

1985 Eduskunta uudistaa valuuttalait, Suomen Pankki saa laajat valtuudet niiden soveltamiseen.

1986 Suomen Pankki purkaa korkosäännöstelyä.

1986 Arvopaperinvälittäjien oikeuksia laajennetaan, riskivakuutukset siirretään pois luvanvaraisuuden piiristä.

1987 Suomen Pankki höllentää otettaan rahamarkkinoista: markkinaperäinen helibor-korko käytännössä korvaa Suomen Pankin päiväkorot.

1987 Ulkomaisten yhtiöiden omistusta ja luottojen saantia Suomessa vapautetaan.

1987 Eduskunta hyväksyy sijoitusrahastolain.

1988 Eduskunta hyväksyy johdannaismarkkinat mahdollistavan ja niitä säätelevän optiokauppalain.

1989 Eduskunta hyväksyy arvopaperimarkkinalain, jossa muun muassa luodaan arvo-osuusjärjestelmä.

Tutkijan työssä tärkeä löytö voi joskus olla se, että jotakin ei löydy. Näin kävi Suomen 1980-luvun rahoitusmarkkinoista äskettäin Helsingin yliopistossa väitelleelle Markus Karille, kun hän yritti etsiä virallisista asiakirjoista merkkejä eri valtioelinten välisestä koordinaatiosta rahoitusmarkkinoita vapautettaessa.

– Laajassa aineistossa hämmästyttävä piirre on se, että koordinaatiota ei löydy. Missä sitä on tehty, vai onko tehty ollenkaan? Kari kertoo pohtineensa.

Hänen havaintonsa saa tukea aiemmasta tutkimuksesta: toimittaja Kustaa Hulkon kirjasta Pihalla kuin lumiukko ilmenee, että eduskunnan pankkivaltuusto oli heikosti perillä Suomen Pankin tekemisistä, vaikka sen tehtävänä oli valvoa Suomen Pankkia. Holkerin hallituksen talouspoliittista ministerivaliokuntaa tutkinut Risto Ranki puolestaan totesi väitöksessään, ettei siellä keskusteltu Suomen Pankin toimista. Karin mukaan merkkejä ei ole Suomen Pankin yhteydenpidosta myöskään valtiovarainministeriön virkamiesten kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Toimittiin liikaa kukin omissa siiloissa, vaikka foorumeita yhteydenpidolle olisi ollut, Kari summaa.

Isoja muutoksia pienin askelin

Suomen rahoitusmarkkinat laajenivat ja mullistuivat 1980-luvulla monin tavoin: korkojen ja valuuttakaupan sääntelyä purettiin, ulkomaisen pääoman rajoituksia poistettiin ja uusia sijoitusinstrumentteja sallittiin. Taustalla olivat kansainväliset paineet: Bretton Woods -järjestelmän murtuminen 1970-luvun alussa mullisti valuuttakaupan, monet maat purkivat kansallisia sääntelyjärjestelmiään, pääomanliikkeitä vapautettiin, pörssikauppa kasvoi ja monipuolistui.

Oikeushistoriallisessa väitöksessään Markus Kari jakaa Suomen rahoitusmarkkinoiden murroksen kolmeen vaiheeseen: 1970-luvun loppupuolelta 1980-luvun puoliväliin Suomen Pankki vapautti markkinoita omilla toimenpiteillään ilman merkittäviä lainsäädännöllisiä muutoksia. Vuosina 1985–1987 rahoitusmarkkinoiden kehikkoa muokattiin poliittisilla päätöksillä luomalla uusiin olosuhteisiin sopivaa sääntelyä. Kolmatta vaihetta vuodesta 1988 alkaen leimasi esi-integraatio, kun suomalaista rahoitusmarkkinajärjestelmää alettiin sovittaa eurooppalaiseen muottiin.

Rahoitusmarkkinoiden vapauttamista seurasivat markkinoiden ylikuumeneminen, 1990-luvun alun lama ja pankkikriisi. Aiemmin rahoitusmarkkinoiden murrosta onkin käsitelty osana lamatutkimusta. Kari sen sijaan keskittyy nimenomaan 1980-luvun päätöksentekoon sen ajan näkökulmasta.

– Lähestyn asiaa toisesta suunnasta, mutta en lähde kiistämään lamatutkimusten johtopäätöksiä, joiden mukaan laman osasyyllinen on rahoitusmarkkinoiden vapauttaminen, Kari täsmentää.

Sopeutumista ilman ideologiaa?

Muutokset tapahtuivat pienin askelin, paitsi ilman koordinaatiota myös ilman pitkäjänteistä suunnitelmaa. Karin mukaan päätöksenteko oli lähinnä reagoimista markkinoiden muutoksiin. Poliittinen keskustelu oli vähäistä. Suomen Pankilla oli laajat valtuudet rahapolitiikassa, ja poliitikot monesti halusivatkin sen toimivan itsenäisesti.

Maailmalla uusliberalistiset talousopit olivat vallanneet alaa keynesiläisen suuntauksen jälkeen talouskasvun hiipuessa 1970-luvun alussa. Suomalaisessa päätöksenteossa ei kuitenkaan Karin mukaan ollut erityistä ideologista painotusta saati ohjelmaa, vaan se oli pikemminkin reagoimista ja sopeutumista muuttuviin tilanteisiin.

Korko- ja valuuttasäännöstelyä lievennettiin vuosien mittaan yksittäisin päätöksin, kunnes ne lopetettiin kokonaan. Ratkaiseva oli Karin mukaan etenkin vuoden 1986 päätös keskikorkosääntelyn lopettamisesta, jolloin pankit siirtyivät välittömästi markkinaehtoiseen varainhankintaan, ulkomaisen valuutan maahantulo kiihtyi ja pankkien aiemmin niukka luotonanto kasvoi aivan uusiin mittoihin.

SDP:n kurssi kääntyi

Eduskunnassa rahoitusmarkkinoista käytiin vilkasta keskustelua vasta 1980-luvun loppupuolella. Vuonna 1987 aloittanut Holkerin hallitus toi eduskuntaan sijoitusrahastolain, optiokauppalain ja arvopaperimarkkinalain, joista periaatepäätöksen oli tehnyt jo Sorsan hallitus edellisvuonna. Uusilla laeilla toisaalta luotiin sääntelyä kasvaneille uudenlaisille markkinoille, toisaalta sallittiin uusien rahoitustuotteiden, kuten sijoitusrahastojen ja johdannaisten, rantautuminen Suomeen.

Lait hyväksyttiin eduskunnassa suurella ääntenenemmistöllä. Vastaesityksiä tekivät lähinnä silloisten SKDL:n, Devan ja vihreiden kansanedustajat. Sosiaalidemokraatit olivat sen sijaan yksityisiä rahoitusmarkkinoita laajentavien toimien kannalla. Poliittisista tekijöistä juuri SDP:n aatteellinen linjanmuutos olikin Karin mukaan ratkaiseva murroksen läpiviemisessä.

Kuten myös Sami Outisen äskettäisessä väitöksessä osoitetaan, SDP oli luopunut talous- ja työllisyyspolitiikassaan vahvan valtiollisen ohjauksen tavoittelusta ja ryhtynyt painottamaan markkinareaktioiden ennakointia sekä yritysten kilpailukykyä.

– Minunkin aineistossani muutos näkyy. Vasemmiston sisällä on juopa, ja demarit ovat siirtyneet keskemmälle tai oikeammalle, Kari kuvaa 1980-luvun tilannetta.

Eduskunnassa vahva pankkipuolue

Lainsäädäntö ei monilta osin pysynyt Suomen Pankin toteuttamien muutosten perässä. 1990-luvun pankkikriisi osoitti ikävällä tavalla, että rahoitusvalvonta oli ollut riittämätöntä. Silloin otettiin kyllä opiksi ja säädettiin uudet pankkilait.

– Pankkitarkastusvirasto oli hyvin ohuesti resursoitu 1980-luvulla. Syynä oli ehkä se, että pankkikeskeisessä järjestelmässä pankit olivat hyvin kiinteässä yhteydessä Suomen Pankkiin, jolla oli myös kontrollikeinoja. Lisäksi poliittiset päättäjät ovat usein lähellä pankkeja – 1980-luvulla jokaisella puolueella oli vahva pankkiyhteys. Muutosvoimaa on tällaisista syistä kovin vähän ilman suurta kriisiä, Kari pohtii.

Lamassa turmiolliseksi osoittautui myös 1980-luvulla muotoutunut vahvan markan politiikka.

– Alun perin oli kyse vakaan markan linjasta, kurssin heilumisen vähentämisestä, mutta se kääntyi vahvan markan linjaksi. Siitä tuli doktriini, jota ei moni asiantuntija uskaltanut kritisoida. On kyllä olemassa kirjoituksia, joissa riskeistä varoitetaan, Kari toteaa.

Tietoisuus muutoksista vähäistä

Sopeutumisen rahoitusmarkkinoiden kansainvälisiin muutoksiin Kari näkee paljolti välttämättömyytenä – vaihtoehdot olisivat hänen mukaansa olleet talouskehityksen kannalta huonompia.

– Mutta se ei tarkoita, etteikö
asioiden pitäisi olla poliittisen keskustelun, kriittisen tutkimuksen ja kansalaisten tietoisuuden piirissä. Silloin mennään pieleen, jos isot muutokset tapahtuvat niin, että hyvin harvat ovat niistä tietoisia.

Juuri näin rahoitusmarkkinoiden murroksessa kuitenkin kävi. Koordinaation ja keskustelun puute johti Karin mukaan lopulta ajolähtötilanteeseen, jossa eduskunnan oli lähestulkoon pakko säätää esitetyt uudet lait rahoitusmarkkinoiden käytännössä jo pitkälti vapauduttua.

Kari arvioi, että varsinkin lamasta ja pankkikriisistä on Suomessa jo otettu opiksi.

– Nyt kun saadaan 1980-lukuakin koskevaa tutkimusta, ehkä se auttaa paremmin oppimaan myös siitä, Kari toivoo.

Nyt elämme kuitenkin hyvin erilaisessa maailmassa, jossa Suomella ei enää ole omaa valuuttaa eikä rahapolitiikkaa.

Markus Kari: Suomen rahoitusmarkkinoiden murros 1980-luvulla. Into 2016. 563 sivua.

Rahoitusmarkkinoiden vapautuksen vuodet

1975 Suomen Pankki perustaa päiväluottomarkkinat.

1980 Valuuttojen termiinikauppa vapautuu.

1983 Pankkien ottolainaus vapailta markkinoilta helpottuu.

1983 Kolme ulkomaista liikepankkia aloittaa Suomessa.

1984 Valuuttapankit saavat oikeuden antaa valuutan vientilupia.

1985 Eduskunta uudistaa valuuttalait, Suomen Pankki saa laajat valtuudet niiden soveltamiseen.

1986 Suomen Pankki purkaa korkosäännöstelyä.

1986 Arvopaperinvälittäjien oikeuksia laajennetaan, riskivakuutukset siirretään pois luvanvaraisuuden piiristä.

1987 Suomen Pankki höllentää otettaan rahamarkkinoista: markkinaperäinen helibor-korko käytännössä korvaa Suomen Pankin päiväkorot.

1987 Ulkomaisten yhtiöiden omistusta ja luottojen saantia Suomessa vapautetaan.

1987 Eduskunta hyväksyy sijoitusrahastolain.

1988 Eduskunta hyväksyy johdannaismarkkinat mahdollistavan ja niitä säätelevän optiokauppalain.

1989 Eduskunta hyväksyy arvopaperimarkkinalain, jossa muun muassa luodaan arvo-osuusjärjestelmä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Li Andersson vasemmistoliiton puoluekokouksessa Vantaalla.

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

Oppositiopuolueiden mukaan tarkkailuluokalle joutuminen viimeistelee Orpon hallituksen haaksirikon.

Talous lähti lapasesta – Suomen joutuminen EU:n tarkkailuluokalle varmistui

Laki antaa jo nyt perusteet ihmiselle vaaraa aiheuttavien susiyksilöiden tappamiseen, Mai Kivelä sanoo.

Kivelä syyttää hallitusta susipelon lietsomisesta

Minja Koskela ja Hanna Sarkkinen esittelivät vasemmistoliiton vaihtoehtobudjetin.

Pitkäaikaistyöttömille työtakuu ja teineille teinineuvola, vasemmistoliitto esittää vaihtoehtobudjetissaan

Uusimmat

Li Andersson vasemmistoliiton puoluekokouksessa Vantaalla.

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

Oppositiopuolueiden mukaan tarkkailuluokalle joutuminen viimeistelee Orpon hallituksen haaksirikon.

Talous lähti lapasesta – Suomen joutuminen EU:n tarkkailuluokalle varmistui

Mielipide: Kuka on ay-liikkeen edustaja?

Laki antaa jo nyt perusteet ihmiselle vaaraa aiheuttavien susiyksilöiden tappamiseen, Mai Kivelä sanoo.

Kivelä syyttää hallitusta susipelon lietsomisesta

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

 
02

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
03

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitkäaikaistyöttömille työtakuu ja teineille teinineuvola, vasemmistoliitto esittää vaihtoehtobudjetissaan

25.11.2025

Vasemmistoliitto ottaisi käyttöön miljonääriveron ja peruisi Orpon hallituksen leikkaukset

25.11.2025

Työttömyys nousi taas uuteen ennätykseen, luku nyt 10,3 prosenttia

25.11.2025

Yrttiaho vaatii asevarustelun sijaan diplomatiaa

24.11.2025

VTV:n raportti ei kestä lähempää tarkastelua: ”On epäselvää, mistä sen laskelmien tulokset kertovat, vai kertovatko ne mistään”

24.11.2025

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

24.11.2025

Viisi nostoa vasemmistoliiton puoluekokouksesta

24.11.2025

Myrkynkylmä murhanäytelmä sekoittaa Rautjärven Joona Keskitalon vuoden toisessa Takamailla-jännärissä

23.11.2025

Vasemmistoliitto vaatii 15 euron minimituntipalkkaa uudessa tavoiteohjelmassaan

23.11.2025

Historiallisen huono hallitus tekee töitä vasemmiston kannatuksen kasvattamiseksi, Minja Koskela päätti puoluekokouksen

23.11.2025

Nicaraguan uutispimennys syvenee: Valtaosa journalisteista on maanpaossa, loput hiljakseen

23.11.2025

Frida Skybäck tuhlaa hyvän aiheen tylsään toteutukseen toisessa dekkarissaan Rautakukka

22.11.2025

Meriluoto ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi, asetti tavoitteeksi ”hillittömän vaalivoiton”

22.11.2025

Hallitus luo työpaikkojen sijaan työttömyyttä ja vaurastumisen sijaan velkaa, jatkokaudelle valittu Minja Koskela jyrisi puoluekokouksessa

22.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään