KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Hanna Schygulla: Tuntui pahalta olla natsien perillinen

Hanna Schygulla sanoo, että näyttelijä on silta unen ja todellisuuden välillä.

Hanna Schygulla sanoo, että näyttelijä on silta unen ja todellisuuden välillä. Kuva: Sodankylän elokuvafestivaali/Sanna Bohm

Rainer Werner Fassbinderin luottonäyttelijä Hanna Schygulla ruoti ohjaajan kanssa 1970- ja -80-lukujen elokuvissaan Saksan sotatraumaa.

Jouko Huru
20.8.2017 14.00

Hanna Schygulla (s. 1943) on yksi aikamme valovoimaisimmista elokuvatähdistä. Hänen nimensä laukaisee elokuvahulluissa vahvan kunnioituksen ja ihailun tunteen. Saksan sotatraumat ovat olleet voimakkaana elettynä kokemuksena Schygullan elämässä ja hänen elokuvarooleissaan. Hän sanoo, että elokuvissa yhdistyy kuviteltu ja todellisuus.

– Silta unen ja todellisuuden välillä on näyttelijä.

– Näyttelijäksi ryhtymiseni oli sattumaa. Tein yliopisto-opiskeluni aikana tarjoilijantöitä. Siellä yksi samanlainen työtoveri houkutteli minut näyttelijäntyön iltakouluun. Siitä se lähti.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Tuntui pahalta olla natsien perillinen.”

Näyttelijäkoulu jäi kesken, mutta siellä hän tapasi ehkä merkittävimmän taiteilijaystävänsä ja elokuvantekijän, Rainer Werner Fassbinderin. Heidän yhteistyönsä alkoi ensin radikaalin vaihtoehtoteatterin parissa.

Schygulla kertoo, että 1960-luvun loppu muistetaan usein radikaaleista opiskelijamielenosoituksista, mellakoista ja väkivaltaisista liikkeistä, kuten saksalaisesta Punaisesta armeijakunnasta. Mutta hän sanoo, että yhtä tärkeää oli häntä ja hänen ystäviään koskettanut samanaikainen väkivallaton antiautoritaarinen vallankumous.

Hieman sarkasmia äänessään Schygulla sanoo, että teatterilaisten parissa ei varsinaisesti puhuttu politiikasta, vaikka teatteri oli poliittisesti aktiivinen.

– Sen sijaan yliopistolla keskusteltiin.

Schygulla muisteli näyttelijänuraansa kesäkuussa monissa yhteyksissä Sodankylän elokuvajuhlilla, jossa hän oli yksi päävieraista. Sympaattinen Schygulla muistutti moneen otteeseen, miten elämä ja menestys on sattumaa. Teatteria harrastaneesta kieltenopiskelijasta ei pitänyt tulla näyttelijää – eikä hän ole koskaan pitänyt itseään sellaisena ammattinäyttelijänä, joka kykenee hiomaan rooliaan loputtomasti.

– Minä haluan kohtauksen kerralla purkkiin. En pidä kohtauksien harjoittelemisesta.

Schygulla on tehnyt 50-vuotisella urallaan Fassbinderin lisäksi yhteistyötä monien muidenkin huippuohjaajien kanssa. Luettelo on komea: Wim Wenders, Douglas Sirk, Volker Schlöndorff, Ettore Scola, Jean-Luc Godard, Carlos Saura, Marco Ferreri, Margarethe von Trotta, Andrzej Wajda, Amos Gitai, Michel Deville, Agnès Varda, Fernando Trueba, Béla Tarr, Fatih Akin ja Aleksandr Sokurov.

Henkistä Saksan jälleenrakentamista

Elokuvayhteistyö Fassbinderin kanssa oli Saksan henkistä jälleenrakentamista ja pahojen sotatraumojen purkamista.

– Ei me silti Rainerin kanssa paljon puhuttu. Hän vain kirjoitti elokuvansa ja ohjasi ne. Hän oli varsin autoritaarinen ja omavaltainen ohjaaja. Hän kohteli näyttelijöitä välillä ilkeästi. Tosin minulla oli erityiskohtelu ja -asema. Hän antoi minulle varsin vapaat kädet roolitöihini.

Schygulla kertoo, että jälkikäteen on selvinnyt, että jo näyttelijätyönkoulun aikoihin Fassbinder oli kirjoittanut muistiin, että Schygullasta tulee hänen elokuviensa moottori.

Läheinen ystävyys Fassbinderin kanssa oli Schygullan mukaan omalaatuista. Paljon ei puhuttu. Se oli keskinäistä kunnioitusta. Intiimimmillään se saattoi olla sitä, että Fassbinder laski ystävällisesti kätensä Schygullan olkapäälle. Halaus olisi jo ollut liikaa.

Merkittävimpiä Fassbinderin ja Schygullan yhteistyöelokuvia ovat Maria Braunin avioliitto (1979), Kolmas sukupolvi (1979), Berlin Alexanderplatz (1980) ja Lili Marleen (1981).

Fassbinder on sanonut halunneensa nostaa pöydälle asioita, joita Saksassa oli toisen maailmansodan jälkeen pidetty tabuina.

Lähes kaikissa Fassbinderin elokuvissa naiset ovat keskeisissä rooleissa. Elokuvatutkijat ovat kiistelleet, olivatko biseksuaalisen Fassbinderin naisroolit peitettyjä homoseksuaalien vertauskuvia. Joka tapauksessa roolien naiset olivat poikkeuksellisia ja niissä käsiteltiin naisten sortoa ja heidän persoonistaan nousevaa vallankäyttöä.

Lili Marleen käsittelee toisen maailmansodan kipeitä asioita ja räjäyttelee varsinkin Saksassa vielä 1980-luvullakin arkaluontoisia natsisymboleja. Se kertoo kabareelaulaja Williestä (Schygulla). Lili Marleen on fiktiiviseksi muokattu tarina, joka perustuu tositapahtumiin. Lili Marleen -laulusta tuli sodan aikana suosittu rintamien eri puolilla. Siitä tuli Saksan ensimmäinen yli miljoona kappaletta myynyt levy.

Maria Braunin avioliitto käsittelee Saksan jälleenrakennuksen vaiheita, samoin kuin 14-osainen televisioelokuva Berlin Alexanderplatz. 1970-luvun lopun nykypolitiikasta kertova Kolmas sukupolvi on ristiriitainen elokuva. Se on musta komedia terrorismista. Fassbinder tunsi Punaisen armeijakunnan terroristin Andreas Baaderin, muttei kuulunut hänen kannattajiinsa.

Schygulla häpesi
natsi-Saksaa

Toisen maailmansodan jälkeisen Saksan tragiikan ja nousun Hanna Schygulla on kokenut monin tavoin omassa elämässään. Siksi näitä asioita käsittelevissä elokuvissaan hän on kyennyt varmoihin ja häikäiseviin roolisuorituksiin.

Schygulla on syntynyt sodan aikaan itäisessä Saksassa Königshüttessä, joka on nykyään puolalainen Chorzówin kaupunki. Hänen isänsä Joseph Schygulla taisteli Saksan puolesta, joutui Italiassa vangiksi ja vapautui vasta 1948, kun hänen ainoa tyttärensä oli jo viisivuotias.

Schygulla kertoo vakavana, että hänen isänsä ei koskaan kyennyt kunnolla lähestymään tytärtään. Syliin ottaminenkin oli mahdottomuus. Isä ei koskaan selvinnyt sotatraumoistaan.

– Sodasta palattuaan isä sanoi, ettei elämä ole minkään arvoista. Hän oli uskonut Hitleriin. Sodan jälkeen hän ei hyväksynyt mitään siitä elämästä, jonka hän näki ympärillään.

Hanna Schygulla näki Saksan tragiikan perheessään ja koki sen ympäröivässä yhteiskunnassa.

Nuoren naisen opiskeluaikaisia tuntemuksiaan Saksasta hän sanoo kipeiksi.

–  Tuntui pahalta olla natsien perillinen. Häpesimme ja halusimme päästä eroon siitä liasta.

Rohkealla sydänverellä näytellyissä Saksa-elokuvissa roolitöihin ammentui voimaa sekä Schygullan että lähes samanikäisen Fassbinderin henkilökohtaisista kokemuksista.

Schygulla kertoo pikkutytön kokemuksistaan viikkokausia kestäneellä evakkojunan taipaleella idästä läntiseen Saksaan, kun juna pysähtyi päiväkausiksi ja ikkunoista näkyi valoisia vihreitä niittyjä.

– Junan sisällä oli pimeää ja ulkopuolella valoisaa. Minä hypin ylös ja alas nähdäkseni ulos. Se on minun ensimmäinen muistikuvani. Se on helpottanut minua ymmärtämään elämää, joka menee ylös ja alas. Otan sen helpommin, koska asia on tuttu.

Viime vuodet ovat olleet Schygullan elokuvarintamalla aika hiljaisia. 2010-luvulla hän on ollut mukana kolmessa pitkässä elokuvassa. Niistä ehkä merkittävin on Aleksander Sokurovin Faust (2012).

Ironiaa äänessään Schygulla sanoo ikäänsä yhdeksi syyksi, miksi elokuvia ei ole enää tehty kovin paljon:

– Kun olen vanhentunut, rooleja on tarjottu vähemmän ja vähemmän. Ohjaajat eivät fantasioi vanhempien naisten kanssa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

Ukrainan puolustus onnistui pitämään Suomen maaleitta.

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025

Taide ja kulttuuri puhdasta bisnestä? – Hallitus puhuu ”luovasta taloudesta”

11.06.2025

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään