KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kuka on hoitanut punaisten traumaa, kysyy Lauri Maijala

Historiankirjoituksessa pitäisi nippelitiedon sijaan keskittyä syiden ymmärtämiseen. Siinä teatteri on ihan hyvä, voimme pureutua siihen, miltä tuntuu, sanoo Lauri Maijala.

Historiankirjoituksessa pitäisi nippelitiedon sijaan keskittyä syiden ymmärtämiseen. Siinä teatteri on ihan hyvä, voimme pureutua siihen, miltä tuntuu, sanoo Lauri Maijala. Kuva: Emma Grönqvist

Anneli Kannon naiskaartilaisista kertovasta romaanista Veriruusut sovitettu näytelmä tulee helmikuussa ensi-iltaan KOM-teatterissa.

Anna Paju
7.1.2018 13.00

Lauri Maijala

Vuonna 1986 syntynyt ohjaaja, muusikko, näyttelijä ja näytelmäkirjailija. KOM-teatterin toinen taiteellinen johtaja.

Teatteriperheen kasvatti: äiti näyttelijä Heidi Herala, isä näyttelijä Seppo Maijala, isovanhemmat näyttelijäpariskunta Marja Korhonen ja Helge Herala.

Vuoden 2019 alusta kiinnitetty Helsingin kaupunginteatterin ohjaajaksi.

Itsenäisyyden juhlavuonna Lauri Maijala ohjasi Seitsemän veljestä Turun kaupunginteatteriin. Alkavana vuonna ensi-iltansa saa Maijalan dramatisoima ja ohjaama Veriruusut, jossa seurataan seitsemää naista.

– Tuntuu todella oikealta, että teemme naisen kirjoittaman naisten tarinan.

Anneli Kannon romaani alkaa syksystä 1917. Vasta koulunsa päättänyt 15-vuotias Sigrid saa ensimmäisen työpaikkansa Valkeakosken paperitehtaalta. Pian elämä kuitenkin mullistuu, kun paikkakunnalle perustetaan työväen punakaarti ja naiskaarti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Samaan aikaan Tampereella Finlaysonin tehtaalla työskentelevät Lempi, Martta ja Lauha asuttavat yhteistä huonetta Amurin työläiskortteleissa. Sodan alkaessa hekin tempautuvat osaksi historian traagista kulkua.

– Kanto kirjoittaa minusta äärimmäisen hyvin, myös teatteri-ihmisen näkökulmasta. Henkilöiden kuvaus ja hersyvät dialogit auttavat näyttelijöitäkin hyppäämään hahmojen saappaisiin, Maijala sanoo.

Toisaalta kauhu, suru ja epäoikeudenmukaisuus ovat hiipineet koko työryhmän iholle.

– Harjoitusten jälkeen näyttelijät ovat aina innoissaan, mutta hiljaisia.

Miltä tuntuu nälkä?

Maijalalle Veriruusut on tärkeä romaani. Hän kuvailee sitä moderniksi klassikoksi.

– Jos sen olisi kirjoittanut joku mies 30 vuotta sitten, se olisi todella isossa asemassa.

KOM-teatterissa produktioon haluttiin panostaa normaalia enemmän, mukana on esimerkiksi kuusi vierailijaa, mikä on KOM:n mittakaavassa paljon. Silti työryhmä on pieni näin suurta tarinaa kertomaan.

– Tämä tarkoittaa välillä makaaberejakin pohdintoja vaikka siitä, että kun sama näyttelijä on jo kahdesti teloitettu, niin mitenkäs se tehdään kolmannella kerralla.

Yli 400-sivuisesta romaanista on Maijalan mukaan poimittu paitsi tapahtumien kulku, myös tunne.

– Emme pyri kertomaan objektiivista totuutta vaan menemään kohti ihan pientä ja henkilökohtaista.

– Itse sota jää pienemmälle huomiolle, me keskitytään näiden naisten näkökulmaan, heidän subjektiiviseen kokemukseensa maailmasta.

Kyse on hyvin kouriintuntuvasti siitä, miltä tuntuu.

– Miltä tuntuu vetää ensimmäistä kertaa elämässään housut jalkaan? Miltä tuntuu nälkä tai paperitehtaan kuumuus ja duunin raskaus? Miltä tuntuvat savu ja höyry, jotka menevät keuhkoihin?

”Minä pystyn muuttamaan maailmaa”

Maijala on pohtinut, mistä johtuu, että kaikkialla, missä naiskaartilaisia oli rintamalla, naiset olivat viimeisiä, jotka jäivät puolustautumaan ja puolustamaan.

– He ovat taistelleet, kunnes heidät on ammuttu. Tai pidätetty ja sitten ammuttu tai viety leireille ja sitten ammuttu.

– Heillä on ollut kaikista ihmisistä vähiten menetettävää. Eivät he vain sankaruuttaan taistele, vaan taustalla on myös tieto, että meidän kohtalomme tulee olemaan paljon hirveämpi kuin vierellä taistelevan miehen. Kaikki se julkinen nöyryytys, raiskaukset, ihan kaikki.

– Jos on jo hyväksynyt, että oma elämä tulee olemaan tietynlaista ja että itse on kaikista alinta kastia ja tulee tilaisuus tehdä jotain, muuttamaan jotain, muuttamaan elämäänsä tai jopa historiaa ja voisi tuntea olevansa tasaveroinen muiden kanssa: siihen ehkä pystyy tänä päivänäkin samaistumaan.

Tämä kirjoitetaan Kannon romaanissakin selvästi esiin. Heti ensisivuilla kuvataan työläisten hierarkiaa: Nainen on työläisen eli miehen vähäväkisempi muunnos.

Ja kun Lauha ja Lempi keskustelevat lahtarien tulituksia kuunnellessaan, tappion jo häämöttäessä, Lempi sanoo: ”Tuli mikä tuli. Onpahan edes kerta oltu ihmisiä mekin.”

Tarinan Sigrid on 15-vuotias tyttö. Melkein lapsi. Vaikka sata vuotta on lyhyt aika, ajatus luokkasodasta on kaukainen. Tämän päivän suomalaisteinejä on vaikea kuvitella tarttumassa aseisiin.

– Ehkä nykyinen nuori voi ymmärtää vapautumisen kysymyksen. Kun on ollut aina riippuvainen vanhemmista ja auktoriteeteista ja yhtäkkiä tulee tilanne, jolloin ottaakin itse vastuun. Ja oivallus siitä, että minä pystyn muuttamaan maailmaa.

Maijalalle Veriruusujen vaikuttavin hetki on se, jolloin työnjohtaja Forström, joka on aiemmin kourinut työtä hakenutta Sigridiä ja vienyt punaisia teloitettavaksi, tarjoutuu pelastamaan Sigridin kuolemantuomiolta tekemällä tästä piikansa.

Sigrid katsoo Forströmiä silmiin ja kieltäytyy:

”Minä en ole teirän piikanne.”

Yhä on puhuttava

Lauri Maijala muistuttaa, että ihmisen valinnat ovat lopulta aika vähissä.

– Ympäristö tekee meidät, emmekä valitse sitä mihin synnymme. Eivät nämä kaartilaisetkaan varsinaisesti halunneet tarttua aseisiin. Samalla tavalla pohjalaiset talonpojat olivat ympäristönsä muovaamia.

Siksikin hänen mielestään tarvitaan yhä keskustelua vuoden 1918 tapahtumista.

– Suomen virallinen historiankirjoitus pyrkii pitämään yllä kuvaa kansakunnasta, joka ei ole tehnyt virheitä. Mä ajattelen, että olisimme paljon suurempi kansakunta, jos virheet myönnettäisiin. Verrattuna esimerkiksi asevelivaltioomme Saksaan, menneisyyden käsittelyssä on ihan valtava ero.

– Voittaneen osapuolen pojista ja tyttäristä tehdään sankaripatsaita ja koko valtio ja estetiikka itsenäisyyspäivän vietossa rakentuu valkoisten voitolle. Valkoiset ruusut ja siniristiliput. Linnanjuhliin marssitaan jääkärimarssin tahtiin. Suomalaisia ovat silti kaikki, myös ne jotka ovat sattuneet syntymään häviäjien puolelle.

– Kuka on hoitanut punaisten traumaa, Maijala kysyy.

Toisaalta hän ymmärtää puhumattomuuden, kun trauma on niin suuri.

– Eihän se ole ihme, että vetää hiljaiseksi, kun on ammuttu oman kylän tyttöjä ja poikia, naapureita.

Veriruusut. Ensi-ilta 16.2. KOM-teatterissa. Tammikuussa Tampereen Työväen Teatterissa Sirkku Peltolan samasta romaanista dramatisoima musikaali Tytöt 1918.

Lauri Maijala

Vuonna 1986 syntynyt ohjaaja, muusikko, näyttelijä ja näytelmäkirjailija. KOM-teatterin toinen taiteellinen johtaja.

Teatteriperheen kasvatti: äiti näyttelijä Heidi Herala, isä näyttelijä Seppo Maijala, isovanhemmat näyttelijäpariskunta Marja Korhonen ja Helge Herala.

Vuoden 2019 alusta kiinnitetty Helsingin kaupunginteatterin ohjaajaksi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Uusimmat

Kansanedustajat Timo Furuholm ja Minja Koskela antoivat tiistaina huutia potkulaille.

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

Suomen metsät eivät enää ole päästönieluja.

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

Ilman maahanmuuttoa työllisiä olisi Suomessa neljännesmiljoona vähemmän.

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

Yhä useampi työntekijä joutuu pakkaamaan tavaransa potkulain seurauksena.

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
02

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
05

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025

Aamos Hongan vuoden toinen turvallisuuspoliittinen trilleri Viides artikla hyytää toden ja painajaismaisen mahdollisen rajapinnalla

02.11.2025

Vasemmistoliitto on löytänyt oman paikkansa puoluekartalla

02.11.2025

Kirja kirjalta parantava Petja Lähde kirjoittaa terävästi sukupolvien välisestä törmäyksestä

01.11.2025

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

31.10.2025

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

31.10.2025

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

31.10.2025

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

31.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään