KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Näytelmäkirjailija ja teatteriohjaaja Elina Kilkku: Usein katsoja ymmärtää tekijää enemmän

Kansalaistulo voisi muuttaa merkittävästi nykyistä taidekenttää ja tekijöiden todelliset intohimot saattaisivat nousta esiin, sanoo teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija Elina Kilkku.

Kansalaistulo voisi muuttaa merkittävästi nykyistä taidekenttää ja tekijöiden todelliset intohimot saattaisivat nousta esiin, sanoo teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija Elina Kilkku. Kuva: Jarno Mela

Shakespearen teatterissa ja antiikin Kreikassa katsoja oli kaikkein vapain, sanoo teatterin tyylilajeista kirjan kirjoittanut ohjaaja Elina Kilkku.

Juha Drufva
25.3.2018 12.00

Elina Kilkku

Syntynyt Uudessakaupungissa vuonna 1980.

1996 Ylioppilasteatteriin, jossa näytteli neljä vuotta, muun muassa Esa Kirkkopellon Kostamus-sinfoniassa ja Juha Hurmeen Amerikka-esityksessä.

Ohjasi Turun Ylioppilasteatteriin 2008–2010 Työelämä-trilogian, joka herätti henkiin Bertolt Brechtin eeppisen teatterin, commedia dell’arten ja 1920-luvun saksalaisen ekspressionismin.

Toimii myös teatteriopettajana.

Esikoisromaani Äideistä paskin vuonna 2014. Novelleja nuorille Onks tää normaalii? ja muita tarinoita vuonna 2016.

Mistään ei löydy suomenkielistä, käytännönläheistä teosta teatterin tyylilajeista. Tämä askarrutti näytelmäkirjailija ja teatteriohjaaja Elina Kilkkua vuosikausia. Lopulta hän päätti kirjoittaa kyseisen teoksen itse, ja syntyi käytännön opas Teatterin tyylilajit.

Teoksessa vastataan kysymyksiin, miten tiettyä aikakautta tai tyylilajia edustavat näytelmät tulisi ohjata, miten tyylilajeja voisi hyödyntää käytännössä? Mitä kaikkea muuta kuin todellisuutta jäljittelevää realismia teatteri voi olla?

Vuotta ennen Kilkun teosta Tutkijaliitto julkaisi ranskalaisen filosofin Jacques Ranciéren teoksen Vapautunut katsoja. Teos haastaa vanhan ajatuksen katsojan passiivisuudesta ja ymmärtämättömyydestä kysymällä, keillä on oikeus toimintaan ja puheeseen ja keiden osa on jäädä passiivisiksi ja mykiksi?

ILMOITUS
ILMOITUS

Kilkku suostui vertailemaan, pätevätkö Ranciéren väitteet, ja missä teatterin tyylilajeissa ne kenties pätevät parhaiten ja missä heikommin.

Länsimaisen teatterihistorian tyylilajeista Kilkku valitsi kirjaansa seitsemän kiinnostavinta, joista vanhimmat ovat antiikin Kreikan tragedia ja komedia noin 2 500 vuoden takaa. William Shakespearen teatteri kehittyi 400 vuotta sitten, saksalainen ekspressionismi ja Bertolt Brechtin eeppinen teatteri 1920-luvulla, Antonin Artaud´n teatteri 1930-luvulla ja absurdi teatteri sai nimensä 1961 teatterintutkija Martin Essliniltä.

Vedotako älyyn vai tunteisiin?

Kilkun mukaan Brechtin eeppisessä teatterissa on selkeä näkemys katsojan roolista, kun esityksen tarkoituksena on herättää katsojan kriittisyys. Päämääränä on välittää tietoa ja ohjata katsoja osallistumaan yhteiskunnalliseen ajatteluun ja ottamaan kantaa.

– Artaud´n teatteri välittää fantastisia näkyjä. Se ei jää aivojen tasolle vaan asettuu sanan ylivaltaa vastaan, jolloin puheen lisäksi kuuluu ja näkyy kehon, liikkeen, valon ja äänen kieli. Kun Brecht puhuttelee älyä, Artaud puhuttelee katsojaa syvemmältä, sisäelinten tasolla. Artaud yrittää jättää katsojan sieluun arven järkyttävien ja väkivaltaisten teatterinäkyjen avulla, Kilkku vertaa.

Hänen mukaansa Shakespearen ja antiikin Kreikan teatterissa katsojat ja esiintyjät ovat samassa päivänvalossa, ja katsojat voivat kommentoida esitystä.

Absurdi teatteri syntyi kahden maailmansodan jälkeen liittyen eksistentialistisen filosofian kaiken mielekkyyden kieltämiseen. Siinä merkityksettömyyden kokeminen yhdessä katsojan kanssa on pääosassa.

– Komedia ja farssi tehdään katsojaa varten. Niissä tärkeintä on kontakti katsojaan, koska komedia on aina pelkästään katsojalle esiintymistä ja hänen viihdyttämistään. Tärkeintä on saada katsoja hyvälle tuulelle ja nauramaan.

– Tutkimistani tyylilajeista Shakespearen teatterissa ja antiikin Kreikassa katsoja oli kaikkein vapain, katsojat jopa kommentoivat esityksiä. Shakespearen aikaisissa esityksissä katsojat saattoivat jopa tulla näyttelijöiden kanssa lavalle tanssimaan.

– Eeppisessä teatterissa taas annetaan kaikkein suurin painoarvo katsojan älylle, mutta se ei vaikuttanut esitysten kulkuun, ei sieltä lähdetty barrikadeille kesken kaiken. Toisaalta karnevaalissa, johon länsimainen komediaperinne osittain perustuu, ei ole jakoa katsojan ja esiintyjän välillä ollenkaan.

Ranciéren mukaan olisi oletettava, ettei viihde- ja valtakoneistolla ole mitään salaisuutta, jonka avulla ne pitävät ihmisten enemmistön avuttomuuden tilassa. Kilkun mielestä jokainen esitys käsittelee katsojaa eri tavoin pyrkien viihdyttämään tai aktivoimaan.

– Usein katsoja ymmärtää tekijää enemmän, sillä katsoja näkee ensiesityksen tuorein silmin. Teatteriesitystä ohjatessani minulla käy aina koekatsojia, ja jokainen näkee jotain sellaista, jonka minä olen vahingossa unohtanut.

– Jokainen esitys on joko tietoisesti tai tiedostamattaan oma erityinen tilanteensa, johon vaikuttaa tila, kellonaika, teatterin historia, päivän uutiset, sää, eilisen pelin lopputulos ja se, miten nälkä kullakin katsojalla on.

Ranciére väittää, ettei ole olemassa todellisuutta sinänsä, vaan ainoastaan eri tapoja rajata sitä, mikä on annettu meidän todellisuutenamme, havaintojemme, ajatustemme ja tekojemme kohteena. Allekirjoitatko tämän väitteen?

– Kyllä, täysin. Kautta historian taide on ottanut erilaisia suhteita todellisuuteen, mutta jopa ”taide taiteen vuoksi” eli todellisuuden kieltäminen on olemista suhteessa siihen.

Rahoituksen leikkaukset tukkivat suut

Ranciéren mukaan taiteen ajatellaan olevan poliittista, koska se paljastaa pakkovallan rumat jäljet tai pitää pilkkanaan kulttuuri-ikoneitamme. Onko taiteen politisoitumista meneillään suomalaisessa teatterimaailmassa?

– Tuntuu, että sille olisi nyky-yhteiskunnassamme isosti tarvetta. Monenlaisia poliittiseksi tulkittavia teoksia syntyy jatkuvasti. On kuitenkin muistettava, että taiteen rahoituksen leikkausten aiheuttamassa kiristyneessä taloudellisessa tilanteessa taiteilijat eivät ole vapaita tekemään mitä haluavat. Jokainen idea joutuu löytämään itselleen tilan, työryhmän, oikean aikataulun ja ennen kaikkea rahoituksen.

Kilkku jatkaa, että kansalaistulo voisi muuttaa merkittävästi nykyistä taidekenttää ja tekijöiden todelliset intohimot saattaisivat nousta esiin.

– Nyt sen, mikä massasta nousee, päättää ensin apurahataho, teatterinjohtaja ja lopulta media. Yhtä toteutunutta proggista kohden on yleensä lukuisia toteutumattomia. On pakko olla loppuun asti mietitty, perusteltu ja varma, kun lähtee vapaalla kentällä parin vuoden rahanhakukierteeseen. Tämä karsii todellisia haluja tehdä esimerkiksi päivänpolttavaa poliittista teatteria.

Elina Kilkku: Teatterin tyylilajit – Käytännön opas. Nordbooks 2017. 212 sivua.

Jacques Ranciére: Vapautunut katsoja. Suomentaneet Anna Tuomikoski ja Janne Porttikivi. Tutkijaliitto 2016. 149 sivua.

Elina Kilkku

Syntynyt Uudessakaupungissa vuonna 1980.

1996 Ylioppilasteatteriin, jossa näytteli neljä vuotta, muun muassa Esa Kirkkopellon Kostamus-sinfoniassa ja Juha Hurmeen Amerikka-esityksessä.

Ohjasi Turun Ylioppilasteatteriin 2008–2010 Työelämä-trilogian, joka herätti henkiin Bertolt Brechtin eeppisen teatterin, commedia dell’arten ja 1920-luvun saksalaisen ekspressionismin.

Toimii myös teatteriopettajana.

Esikoisromaani Äideistä paskin vuonna 2014. Novelleja nuorille Onks tää normaalii? ja muita tarinoita vuonna 2016.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään