KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Orjien ja orjanomistajien jälkeläisiä Bushehrissa

12-vuotias Huseyn soittaa rumpuja kansanmusiikkiyhtyeen harjoituksissa.

12-vuotias Huseyn soittaa rumpuja kansanmusiikkiyhtyeen harjoituksissa. Kuva: Giacomo Sini

Bushehr –Iranilaisessa Persianlahden satamakaupungissa Bushehrissa on kaupunginosa, jonka kulttuurista ja asukkaista on yhä nähtävissä 1800-luvun orjakaupan perintö.

Monir Ghaedi
9.9.2018 12.00

Bushehr

Bushehrin maakunnan pääkaupunki
Persianlahden rannalla.

Asukasluku runsaat 200 000.

Aikoinaan Iranin tärkein satama ja merkittävä kaupan solmukohta. Merkitys vähentynyt, koska kaupungissa ei ole syväsatamaa eikä sinne kulje rautatietä.

Bushehrin lähellä sijaitsee Iranin ensimmäinen, Venäjän avulla rakennettu ydin-voimala, joka käynnistettiin vuonna 2013.

Iranin Bushehrissa asuva 57-vuotias Ali kertoo:

– Isoisäni isä oli tunnettu kauppias, joka kävi usein Sansibarissa hakemassa orjia. Hänen miehensä väijyivät siellä usein lapsia. No, heillä ei ollut kanttia yrittää aikuisten sieppaamista. Mutta lopulta paikalliset ihmiset oppivat tunnistamaan heidät, ja yhtenä päivänä he hakkasivat miehet kappaleiksi.

Tämän enempää hän ei tiedä sukunsa historiasta. Ali istuu talonsa kuistilla nauttien pienestä tuulenvireestä. Hänen vaatimattomassa kodissaan ei ole jälkeäkään noiden kaukaisten aikojen vauraudesta. Talo on lähellä rantaa, mutta Iranin satama- ja meriviraston korkea rakennus peittää häneltä merinäköalan.

Alin koti sijaitsee näkymättömällä rajalinjalla. Kun kurkistaa hänen takaikkunastaan, näkee vanhoja taloja, joiden maali on lohkeillut. Ne reunustavat kiemurtelevia sivukujia ja muodostavat jyrkän vastakohdan kaupungin uudemmille osille.

Bushehr koki monien muiden Persianlahden satamakaupunkien tavoin nopean laajenemisen ja uudelleenrakentamisen kauden 1900-luvun jälkipuoliskolla. Taustalla olivat alueen luonnonvarat. Keskiluokkaisista esikaupungeista, hintavista ostoskeskuksista ja keskeneräistä pilvenpiirtäjistä koostuvien modernien kasvojen takaa löytyy kuitenkin yhä toisenlainen maailma.

Ali uskoo, että afrikkalainen perintö säilyy Behbahanin asukkaissa. Hän johtaa nuorten Bambassi-kansan-musiikkiyhtyettä.

Ali uskoo, että afrikkalainen perintö säilyy Behbahanin asukkaissa. Hän johtaa nuorten Bambassi-kansan-musiikkiyhtyettä. Kuva: Giacomo Sini

Ali asuu Behbahanissa, joka sijaitsee Bushehrin menneisyyden ja nykyisyyden rajapinnalla. Nykyään Behbahani on rauhallinen monikulttuurinen asuinalue, mutta sitä varjostaa suureksi osaksi unohdettu – tai ehkä se vain mielellään halutaan unohtaa – kappale Persianlahden alueen historiaa: orjakauppa.

– Erityisesti nuoremmista asukkaista suurin osa hämmästyisi, jos saisi kuulla, että heidän naapurinsa, sukulaisensa tai he itse ovat tänne 1800-luvulla tuotujen orjien jälkeläisiä, sanoo Ali.

Musiikki ja tanssi perintönä Afrikasta

Iranissa säädettiin orjuuden kieltävä laki vuonna 1926, mutta orjuutta ei koskaan ole pidetty merkittävänä osana maan historiaa. Brittiläinen kirjailija Sir Percy Sykes kirjoitti vuonna 1902 teoksessaan Ten Thousand Miles in Persia, että vaikka maassa esiintyikin orjuutta, ei se ollut laajalle levinnyttä verrattuna moniin muihin maihin.

Nuoret tapaavat toisiaan mieluummin teehuoneissa kuin moskeijoissa.

Uudemmassa historiankirjoituksessa aihe on enimmäkseen sivuutettu. Se ainakin on varmaa, että toisin kuin monista muista kansallisuuksista, ei afrikkalaisista koskaan tullut näkyvää yhteisöä Iranissa.

Ehkäpä juuri siksi ne Behbahanin asukkaat, jotka tietävät kulttuuriperintönsä taustat, kertovat siitä mielellään.

– Meidän musiikkimme ja tanssimme tulevat Afrikasta, siksi ne ovat niin näyttäviä, sanoo Ali.

Ali on pari vuotta vetänyt etupäässä afroiranilaisten lasten muodostamaa kansanmusiikkiyhtyettä. Yhtye on saanut menestystä, se on esiintynyt valtakunnallisilla festivaaleilla ja siitä on kirjoitettu lehdissä.

Ali uskoo, että musiikki on verissä hänen oppilaillaan. Ja siltä todella näyttää, kun katsoo yhtyeen
harjoituksia pienessä kaupan varastorakennuksessa. Nuoret vaihtavat instrumentteja nopeaan tahtiin ja heidän tanssinsa on vauhdikasta ja hypnoottista.

Adham asuu kiemuraisten kujien kaupunginosassa Behbahanissa.

Adham asuu kiemuraisten kujien kaupunginosassa Behbahanissa. Kuva: Giacomo Sini

17-vuotiasta Adhamia pidetään ryhmän parhaana tanssijana. Hän on istunut sivuun pitämään pienen tauon.

– Olemme täällä ensimmäiset, jotka korostavat afrikkalaista perintöämme. Yhtyeemme nimi on Bambassi, se on sana, jolla Bushehrissa kutsuttiin afrikkalaisia, kertoo Adham.

12-vuotias Kuka soittaa rumpuja.

– Behbahanin kaupunginosasta tulevat seudun parhaat kansanmuusikot, ja useimmat heistä ovat afrikkalaista alkuperää, sanoo Kuka arasti.

Seyed Abdi on damamin taitaja

Ihmiset kerääntyvät iltaisin Behbahanin keskusaukiolle. Siellä on myös jalkapallokenttä, jossa tänään on harjoittelemassa joukko lapsia valmentajansa johdolla. Osa heistä kuuluu Alin oppilaisiin.

Kolme iäkästä miestä istuu läheisellä penkillä. Heidän puheensa hädin tuskin kuuluu pelin tiimellyksen keskeltä.

– Shiialainen islam tunnetaan sururituaaleistaan, mutta täällä Bushehrissa harjoitamme niitä perinteisellä musiikilla ja tansseilla.

Shiialaisten tärkeä vuosittainen juhla on ashura, jossa muistellaan profeetta Muhammedin lapsenlapsen Husseinin marttyyrikuolemaa. Bushehrissa ashura on musiikkifestivaali, jossa esiintyy suuria yhtyeitä. Instrumentteina on erilaisia lyömäsoittimia sekä bugh, pitkä kierteinen puhallinsoitin, joka on tehty antiloopinsarvesta. Niiden alkuperä voidaan johtaa suoraan Afrikkaan.

Seyed Abdi (vas.) puolisonsa ja lapsenlapsensa seurassa. Abdi tunnetaan lyömäsoitin damamin mestarina.

Seyed Abdi (vas.) puolisonsa ja lapsenlapsensa seurassa. Abdi tunnetaan lyömäsoitin damamin mestarina. Kuva: Giacomo Sini

– Tämä hiljainen mies tässä tunnetaan damamin mestarina, sanoo vanha mies osoittaen ystäväänsä Seyed Abdia. Abdi on pitkäpartainen afroiranilainen, joka hypistelee rukousnauhaa – se on perinteisesti hurskauden tunnusmerkki islamissa.

Seyed Abdi on niin kuuluisa lyömäsoitin damamin taitaja, että häntä ovat käyneet haastattelemassa musiikkitieteilijät, toimittajat ja dokumenttifilmien tekijät.

Abdilla ei kuitenkaan ole kotonaan ainuttakaan damamia. Soittimia pidetään Behbahanissa yhteisenä omaisuutena, ja niitä säilytetään moskeijoissa. Vanhoilliset varmasti kavahtaisivat tällaista, mutta täällä moskeijoita ei rasita puhdasoppisuuden taakka.

Behbahanin moskeijat ovat rauhaisia paikkoja, joista ohikulkijat voivat hakea suojaa iltapäivän paahtavalta auringolta kesällä, joka täällä kestää yhdeksän kuukautta. Niissä voi juoda teetä, jutella toisten kanssa tai vain asettua nurkkaan ja ottaa nokoset.

Naiset ovat yleensä sivussa Iranin moskeijoissa, mutta Behbahanissa he voivat tuntea olonsa mukavammaksi. Naisilla on omat rituaalinsa, joista moniin kuuluu laulua, ja niitä johtavat usein afrikkalaista alkuperää olevat naiset.

Jättialukset vievät kalansaaliit

Mutta ajat muuttuvat Iranissakin. Nuoret sukupolvet eivät ole vanhempiensa lailla kiinnostuneita uskonnosta. Behbahanin nuoret tapaavat toisiaan mieluummin teehuoneissa kuin moskeijoissa.

Myös Mohammadin puusepänverstas on suosittu kohtauspaikka. Se on auki myöhään iltaan, sillä kuumassa Bushehrissa tuotteliainta aikaa ovat vähän viileämmät illat. Mohammad tekee Bushehrille tunnusomaisia vanhanaikaisia ikkunanpuitteita, joihin upotetaan värikkäitä lasinpaloja. Samaan aikaan ympärillä on hänen eri-ikäisiä ystäviään, jotka juttelevat ja pelaavat backgammonia.

– Tällaiset ikkunat nousivat suosioon suunnilleen sata vuotta sitten. Bushehr oli silloin rikas kaupunki, siis jo ennen öljyn löytymistä.

Tuohon aikaan kaupungin vauraus tuli helmi- ja taatelikaupasta. Siihen tarvittiin halpaa työvoimaa, mikä houkutteli alueelle orjakauppiaita.

– Nyt pumpataan öljyä ja kaasua talojemme läheltä, mutta mitä me siitä kostumme? kysyy jakkaralla istuva afroiranilainen Adel.

Kalastaja Adel valittaa, että paikalliset kalastajat joutuvat lähtemään yhä kauemmaksi merelle, koska jättialukset vievät saaliit.

Kalastaja Adel valittaa, että paikalliset kalastajat joutuvat lähtemään yhä kauemmaksi merelle, koska jättialukset vievät saaliit. Kuva: Giacomo Sini

– Minä olen kalastaja, niin kuin isänikin. Kun jättiläismäiset kalastusalukset vievät saaliit, minun on mentävä yhä kauemmas merelle.

Adel kertoo, että merellä voi joutua hirmumyrskyn kouriin tai vahingossa mennä toisen valtion vesille.

– Monet tuntemistani kalastajista ovat sen vuoksi naapurimaiden vankiloissa.

Adel juo teensä loppuun ja valmistautuu lähtemään. Hän haluaa tänä iltana viedä vaimonsa ja lapsensa elokuviin, koska huomenna hän lähtee merelle vähintään viideksi päiväksi. Huomenna voi olla vaikea sää, muistuttavat hänen ystävänsä, mutta Adelilla ei ole vaihtoehtoa.

Entiset eliitin talot rapistuivat

Adel kävelee kotiinsa pitkin Behbahanin nimettömien ja numerottomien katujen labyrinttiä ja tervehtii kaikkia vastaantulijoita. Heihin kuuluu 60-vuotias afroiranilainen nainen Homa. Ihmiset kutsuvat häntä täti Homaksi ja ihailevat hänen upeaa ääntään. Hän osallistuu kaikkiin asuinalueensa juhlatilaisuuksiin ja laulaa niissä.

Soittimia pidetään Bushehrissa yhteisenä omaisuutena.

– Minun ikäiselleni naimattomalle naiselle parasta ajanvietettä on ystävien tapaaminen, sanoo Homa.

Homan ystävät ovat afroiranilaisia perheenäitejä. Kaikenikäiset naiset viettävät päivänsä Behbahanin suurissa taloissa. Aika on kuorruttanut ennen niin loisteliaat talot ruosteella ja pölyllä. Kauan sitten ne kuuluivat kaupungin äveriäälle eliitille. Nykyään kuitenkin niissä kaikissa asuu useita perheitä. Joidenkin sukujuuret johtavat orjiin, toisten maanviljelijöihin tai työläisiin, joidenkin taas orjanomistajiin ja kauppiaisiin.

Kärryistään pikkupurtavaa myyvä mies on sitä mieltä, ettei syntyperällä ole Behbahanissa merkitystä, koska kaikki joutuvat ponnistelemaan elantonsa eteen.

Kärryistään pikkupurtavaa myyvä mies on sitä mieltä, ettei syntyperällä ole Behbahanissa merkitystä, koska kaikki joutuvat ponnistelemaan elantonsa eteen. Kuva: Giacomo Sini

Öljy- ja kaasuteollisuus on radikaalisti muuttanut alueen ja irrottanut sen menneisyydestä. Merimiesten, kauppiaiden ja matkustavaisten tarinat kuulostavat kuin saduilta, eikä kenelläkään ole aikaa kuunnella niitä.

Kuten niin monissa luonnonvaroiltaan rikkaissa kaupungeissa, myös Bushehrissa asukkaat kamppailevat köyhyyden kanssa. Varallisuus virtaa alueelta tavallisten ihmisten tietämättömiin. Ei olekaan yllättävää, että monet eivät Behbahanissa välitä tietää tai puhua kaupungin taustasta.

Öljy- ja kaasuteollisuus on radikaalisti muuttanut alueen.

Ali arvelee, että vaikka suuri osa historiasta on iäksi haudattu, säilyy afrikkalainen perintö alueen kulttuurissa kaikkialla läsnäolevana.

– Afrikkalaiset toivat musiikkinsa ja rituaalinsa lahjaksi epävieraanvaraisille isännilleen. He istuttivat ne kaupungin kansanperinteen hedelmälliseen maaperään, ja nyt ne ovat erottamaton osa identiteettiämme.

Muutaman sadan metrin päässä vastaan tulee 67-vuotias afroiranilainen mies, joka on toista mieltä. Hän hankkii perheelleen elannon myymällä pikkupurtavaa, savukkeita ja juomia ränsistyneestä pienestä kärrystään.

– Kuka piittaa siitä, kenen isä oli orja ja kenen orjanomistaja? Kaikki me joudumme nykyään ponnistelemaan hankkiaksemme elantomme, sanoo mies vetäessään kärryään kymmeneltä illalla kohti kotiaan.

Käännös: Arto Huovinen

Bushehr

Bushehrin maakunnan pääkaupunki
Persianlahden rannalla.

Asukasluku runsaat 200 000.

Aikoinaan Iranin tärkein satama ja merkittävä kaupan solmukohta. Merkitys vähentynyt, koska kaupungissa ei ole syväsatamaa eikä sinne kulje rautatietä.

Bushehrin lähellä sijaitsee Iranin ensimmäinen, Venäjän avulla rakennettu ydin-voimala, joka käynnistettiin vuonna 2013.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään