KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mihin lentoveroa tarvitaan? ”Lentoliikenne on ilmaston kannalta kaikkein haitallisin liikennemuoto”, sanoo ilmastojärjestön puheenjohtaja

Suomen Protect Our Winters on saanut monta hiihtokeskusta innostumaan laskemaan päästöjään. Kuvassa Niklas Kaskeala puhuu järjestön vappumarssilla.

Suomen Protect Our Winters on saanut monta hiihtokeskusta innostumaan laskemaan päästöjään. Kuvassa Niklas Kaskeala puhuu järjestön vappumarssilla.

Eduskunta pääsee käsittelemään lentoveroa esittävää kansalaisaloitetta.

Jussi Virkkunen
1.11.2019 14.31

KU esitti lentoverosta neljä kysymystä ilmastojärjestö Protect Our Winters -järjestön Suomen-osaston puheenjohtajalle Niklas Kaskealalle. Kansalaisaloite lentoveron säätämiseksi etenee eduskuntaan, kun se keräsi vaadittavat 50 000 allekirjoitusta.

Mihin lentoveroa tarvitaan?

Lentoliikenne on ilmaston kannalta kaikkein haitallisin liikennemuoto. Vaikka lentojen osuus on laskutavasta riippuen vain 2–4 prosenttia ihmiskunnan kokonaispäästöistä, osuus kasvaa nopeasti: samalla kun lentäminen lisääntyy, ilmastopolitiikka leikkaa muiden alojen päästöjä. Tarvitsemme työkaluja, joilla hillitä lentämisestä aiheutuvia päästöjä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Verotus on tehokas keino ohjata taloutta ilmastoystävällisemmäksi. Lentoliikenteen kohdalla on toistaiseksi tehty juuri päinvastoin. Lentopolttoaine on verotonta, eikä ulkomaanlennoista makseta arvonlisäveroa.

Miksi se pitää kohdistaa matkustajiin, eikö polttoaineen verottaminen olisi oikeudenmukaisempaa?

Tämä olisi toki oikeudenmukaisempaa, mutta silloin tarvitaan kansainvälinen tai vähintään alueellinen ratkaisu. EU:ssa on parhaillaan käynnissä kansalaisaloite eurooppalaisesta verosta lentokerosiinille. Uudessa komissiossa on myös kannatusta tälle. Voi siis olla, ja toivottavaa olisikin, että kansallinen vero jää vain välivaiheeksi.

Eikö tässä ole vaarana, että nyt vain varakkaimmilla on varaa jatkaa lentämistä? Hehän lentävät jo nyt eniten.

On totta, että suurituloiset lentävät tuloryhmistä eniten, joten heihin kohdistuu suoraan tai välillisesti verottomuudesta aiheutuva huomattava verohyöty. Suurin osa lennoista on vapaa-ajan lentoja, joita voidaan pitää ylellisyystuotteina.

Tosiasia on, että jos haluamme pitää kiinni ilmastotavoitteista, meidän on kaikkien, tuloluokasta riippumatta, vähennettävä lentämistä. Lentoveron tuotoilla voidaan tukea investointeja vähäpäästöisempiin matkustusmuotoihin. Esimerkiksi junalla matkustamisen tulisi kotimaassa olla aina halvempaa kuin lentäminen.

Lentovero tuskin estää ketään edelleenkään lentämästä. Se kuitenkin ohjaa käyttäytymistä kestävämpään suuntaan. Lentämisen verottaminen, on myös reilua niitä matkustajia kohtaan, jotka maksavat veroja kestävämmistä matkustustavoista, kuten junamatkoista.

Miksi Suomen pitäisi ottaa käyttöön lentovero, kun muut EU-maat Ruotsi lukuun ottamatta eivät niin tee?

Ihanneratkaisu olisi tietysti kansainvälinen tai vähintään Euroopan laajuinen lentovero tai vero lentokerosiinille. Mutta kansainvälistä sääntelyä edeltävät usein kansallisen tason tai alueellisen tason ratkaisut. Kansallisia lentoveroja on jo mm. Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Iso-Britanniassa. Kaikki luovat painetta kansainvälisten ratkaisujen löytämiseksi.

On myös hyvä huomioida, että suomalaisten lentopäästöt ovat asukasta kohden maailman toiseksi suurimmat. Meidän on aika ryhtyä kantamaan vastuuta niistä. Lisäksi ei ole reilua, että maksan tällä hetkellä enemmän veroa junamatkasta Lappiin kuin lentomatkasta vaikkapa Thaimaahan. Varsinkin kun jälkimmäinen aiheuttaa monituhatkertaiset päästöt.

Lue lisää: Hurja loppukiri auttoi: Lentoveroa ajava kansalaisaloite etenee eduskuntaan

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hanna Sarkkinen eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona 1. lokakuuta.

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

Suomeen on kokoomusjohtoisen hallituksen aikana tullut noin 82¿000 työtöntä lisää, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi.

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

Alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 36¿800, eli 5¿200 enemmän kuin vuosi sitten elokuussa.

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

Uusimmat

Hanna Sarkkinen eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona 1. lokakuuta.

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

Suomeen on kokoomusjohtoisen hallituksen aikana tullut noin 82¿000 työtöntä lisää, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi.

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

Alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 36¿800, eli 5¿200 enemmän kuin vuosi sitten elokuussa.

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
03

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 
04

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
05

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsityövoiman hyväksikäyttö lähes puolitettu 2000-luvulla, suurin haaste kaakaon tuotanto

01.10.2025

Veronika Honkasalo: ”Keskitymme siihen, että saisimme hallituksen kaadettua”

01.10.2025

Palestiina pitää tunnustaa, mutta se ei yksin riitä, Mai Kivelä sanoi vasemmistoliiton ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelussa

30.09.2025

Juha Pitkänen Savo-Karjalasta uusin ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

30.09.2025

”Laaja joukko ihmisiä tekee Suomessa töitä jopa orjuuden kaltaisissa oloissa” – Teollisuusliitto lähettää lukemista kansanedustajille

30.09.2025

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

30.09.2025

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

30.09.2025

Muistokirjoitus: Harri Merisaari 1942–2025

30.09.2025

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

30.09.2025

Hallitus kiristämässä työntekijöiden hyväksikäytön rangaistuksia, mutta alipalkkauksen kriminalisointi puuttuu

29.09.2025

Raportti: Euroopan luonnon tila on surkea – vaarantaa talouden, terveyden ja turvallisuuden

29.09.2025

Mikä meitä estää syömästä kasviksia?

29.09.2025

Rokkiin keskittyvä elämäkerta sivuuttaa Atte Blomin roolin taistolaisuuden soundtrackin julkaisijana

28.09.2025

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

28.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään