KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Teatteritapaus imaisee kulttuurin kuluttajaksi

Harhaman kantaesitys on matka ihmisen hulluutta lähentelevään luovuuden tuskaan ja yhteiskunnallisiin aatevirtauksiin.

Harhaman kantaesitys on matka ihmisen hulluutta lähentelevään luovuuden tuskaan ja yhteiskunnallisiin aatevirtauksiin. Kuva: Stefan Bremer

Sirpa Puhakka
18.9.2020 8.22

Oli jännittävää ja lähes juhlallista olla ensimmäistä kertaa koronaepidemian alettua teatterissa. Itse paikan päällä sen huomaa, miten jo teatteriin saapuminen on tapahtuma.

Verkkotarjonta ei monipuolisuudessaan korvaa aitoa kokemusta. Espoon kaupunginteatterin mukaansa tempaava tiistain ennakkoesitys Juha Hurmeen dramatisoimasta ja ohjaamasta Algot Untolan, kirjailijanimellä Irmari Rantamalan kirjoittamasta teoksesta Harhama on hieno kokemus teatterin lumosta.

Kantaesitys on matka ihmisen hulluutta lähentelevään luovuuden tuskaan ja yhteiskunnallisiin aatevirtauksiin. Se on myös mahtava matka teatterin erilaisten keinojen kirjoon, joka syntyy musiikin, työväen näyttämöperinteestä ammentavan ilmaisun, tanssin, puheen, paasaamisen ja saarnaamisen keinoin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vakavasta tehdään samaan aikaan koskettavaa, koomista, hilpeää ja groteskia. Kerta kaikkiaan hienoa teatteria kuuden näyttelijän voimin. Onneksi olimme me kaikki paikalla todistamassa tätä kaikkea jo ennakkoon.

 

Olimme ostaneet liput kuukausia sitten. Sen jälkeen on käyty pitkä ja monipolvinen keskustelu kulttuuritapahtumien tilaisuuksien järjestäjien vastuusta, turvaväleistä, paikkajärjestelyistä, jonottamisesta väliajalla, poistumisesta teatterista ja ties mistä.

Kaikki tämä keskustelu on herättänyt kysymyksiä. Kuinka turvallista kaikesta ennakoinnista ja järjestelyistä huolimatta on mennä teatteriin, konserttiin, elokuviin tai mihin tahansa kulttuuritapahtumaan.

Espoon kaupunginteatteri poisti epäilyjä vielä viikonloppuna. Meidät toivotettiin tervetulleiksi tekstiviestillä. Kerrottiin, miten turvallisuudesta on huolehdittu. Tämä viesti vielä vakuutti, että kaikki mahdollinen on tehty turvallisuuden varmistamiseksi.

Teatterissa kaikki sujui mallikkaasti. Ovella vastassa olivat visiireihin varustautuneet teatterin työntekijät, kaikilla oli maskit, mutta meiltä teatterin asiakkailta maskeja ei edellytetty. Jokunen niitäkin käytti.

Istuinpaikat olivat harvakseltaan, kuten luvattiin. Ruuhkia ei syntynyt mennen eikä tullen. Jonottaminen väliajalla tapahtui mallikkaasti.

 

Miten teatterin talous – ja kaikkien muiden kulttuurintuottajien talous – kestää kaiken tämän? Normaalisti katsomo olisi ollut täynnä varmaan viimeistä paikkaa myöten. Teos on yksi syksyn mielenkiintoisimmista teatteritapauksista.

Ilman täysiä katsomoja pääsytulot ovat rajalliset, vaikka lipputulot ovat merkittävä tulonlähde. Moni kulttuurituottaja on selviytynyt pahimman yli valtion tuella. Se on rajallista ja aikaan sidottua.

Moni kulttuurintuottaja, alalla kuin alalla, on selviytymisensä äärirajoilla. Kulttuurityöntekijät laidasta laitaan ovat lujilla. Toivottavasti he jaksavat tämän ajan, vaikka vanhaan normaaliin ei olekaan paluuta.

 

Ilman katsojia ei myöskään synny yhteistä kokemusta.

Ehkä kuulun hitaimpiin ja varovaisimpiin kulttuurinkuluttajiin. Päätin kuitenkin, että on uskallettava ja on rohkaistuttava palata kulttuurinkuluttajaksi. Muutoin meillä ei ole kohta mitä kokea.

Omaehtoiselle sululle kulttuurinkuluttajana pitää jättää hyvästit, uuden normaalin rajoissa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

Kashmeera Lokuge

Sunnuntaivieras: Tarvitsemme aikuistentaloja

Veikka Lahtinen.

Veikka Lahtinen: Toivo on myrkkyä ilmastopolitiikassa

Maassa rauha ja hyvä tahto?

Keljumi jouluna 2022

Uusimmat

Jennifer Sundin ja Coblin-koira ovat erottamattomat vain osittain toimivassa esikoisdekkarissa.

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto (vas.) ja Turja Lehtonen kertoivat tiedotustilaisuudessa hyväksytyistä esityksistä,

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

Kaasuliekki valtio-omisteisen öljy-yhtiö Pemexin kaasulähteellä Reforma Escolínin kaupungissa. Alueella pumpataan kaasua yli sadasta lähteestä, ja useista niistä purkautuu kaasua, joka vaarantaa paikalliset asukkaat ja heidän omaisuutensa.

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
02

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
03

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Kogilgerin kylässä Etelä-Intiassa viljelijät sopeutuvat muuttuvaan ilmastoon

04.02.2023

Veropohjassa ammottaa aukkoja, mutta verokeskustelu on ala-arvoista, sanoo Finnwatchin Sonja Finér – ”Tilanne on tietysti edunvalvonnan tulosta”

04.02.2023

Anu Kaaja kulkee ihmisyyden ja esineiden rajapinnoilla

04.02.2023

Kalleimmaksi meille tulee luonnolta otettu velka

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään