KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merimiesliitot vaativat meriliikenteen tukia Suomen lipun alla purjehtiville aluksille

Viking Linen Amorella on karilla ja niin on kohta koko Suomen merenkulku, varoittavat merenkulun työntekijäjärjestöt.

Viking Linen Amorella on karilla ja niin on kohta koko Suomen merenkulku, varoittavat merenkulun työntekijäjärjestöt. Kuva: Lehtikuva/Niclas Nordlund

Traficom avaa meriliikenteen reittien kilpailutuksen kaikille EU-lipuille.

Kai Hirvasnoro
22.9.2020 11.17

Merenkulun työntekijäjärjestöt vaativat eduskunnan meriliikenteelle myöntämien määrärahojen kohdistamista suomalaisille varustamoille ja Suomen lipun alla purjehtiville aluksille.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoitti viime viikolla avaavansa kilpailutuksen ensimmäisille valtion tuella ylläpidettäville merireiteille. Koronatukea tarvitseviksi reiteiksi Traficom on tunnistanut Turusta tai Naantalista Ahvenanmaan kautta Tukholmaan liikennöitävät yhteydet sekä Turusta tai Naantalista Långnäsin kautta Kapellskäriin liikennöitävät yhteydet.

– Suomen eduskunnan meriliikenteelle myöntävät määrärahat on kohdennettava suomalaisille varustamoille ja Suomen lipun alla purjehtiville laivoille, Suomen Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Robert Nyman vaatii.

Traficomin kilpailutus perustuu eduskunnan myöntämään 24,7 miljoonan euron lisämäärärahaan meriliikenteelle. Merenkulun työntekijäjärjestöt pelkäävät, että Traficomin virkamiehet ovat avaamassa Pandoran lipasta ”EU:n pelossa”.

Meriliikenteen kilpailutus on avattu kaikille EU-valtioille ja varustamoille, joilla on tarjota jonkun EU-maan lipun alle rekisteröity matkustajia ja lastia kuljettava ja tarjouspyynnön muut ehdot täyttävä alus. Tämä kuulostaa ammattijärjestöjen mukaan enemmän kuin huolestuttavalta.

”Viime kevään virhettä ei enää saa toistaa”

Viime keväänä Suomen Huoltovarmuuskeskus teki pikaisen tukipäätöksen, jossa se myönsi taloudellista tukea Viron ja Ruotsin lipun alla purjehtiville aluksille. Vastausta ei ole saatu edelleenkään siihen, millä perusteella niitä tuettiin.

– Suomen veronmaksajilta kerättyjä varoja käytettiin Viron ja Ruotsin lipun alla purjehtivien alusten tukemiseen samaan aikaan, kun suomalaiset alukset seisoivat työtä vailla laiturissa, Suomen Merimies-Unionin liittosihteeri Kenneth Bondas muistuttaa.

Koronapandemia on ajanut suomalaiset varustamot syvimpään ahdinkoon 30 vuotisen historian aikana. Taantumalle ei näy vielä loppua ja sitä ei osaa kukaan sanoa, paljonko Suomen lipun alla on kriisin jälkeen aluksia.

Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Johan Ramsland sanoo, että Suomen lipun alla purjehtiva M/s Silja Serenade teki kesällä menestyksekkäitä risteilyitä Riikaan, mutta elokuussa saapui ilmoitus että alus jää rantaan ja se korvataan virolaisella M/s Baltic Queen aluksella.

– Suomalaiset työntekijät lomautetaan ja heidän tilalleen saapuvat virolaiset merimiehet.

Merimiesten työttömyys nousi 50 prosenttiin

Suomalaisia merenkulkijoita on jäljellä enää 6 700 työntekijää. Liittojen mukaan jokaista heistä tarvitaan, jotta kansallinen merenkulkuosaaminen säilyy ja sillä on jatkuvuutta. Viime keväänä tuhannet heistä olivat lomautettuina ja merimiesten työttömyys nousi yli 50 prosentin. Pelkona on, että tänä syksynä noustaan jälleen samoihin lukemiin.

Jos suomalaisia varustamoita ja Suomen lipun alla olevia aluksia ei nyt tueta, niin päivänselvää on, että niitä voidaan joutua myymään ja tuhannet merimiehet menettävät työnsä, liitot varoittavat.

Yksi matkustajalaiva työllistää satoja työntekijöitä. Kun päälle laskee alihankkijat ja muut välilliset talousketjut, nousee yhden aluksen työllistämisvaikutus tuhansiin ja heijastuu useisiin muihinkin aloihin Suomessa.

Miten käy huoltovarmuuden?

Liittojen kaikista pahin pelko on, että suomalaisia huoltovarmuuskuljetuksia hoidettaisiin nyt avatussa kilpailussa huonokuntoisella kalustolla ja heikoilla työehdoilla.

EU:ssa on useita mukavuuslippuja. Tällaisia EU-valtioita ovat esimerkiksi Gibraltar, Malta ja Kypros.

Eksoottiset saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja, liitot muistuttavat. Niissä verotus on huokeampaa tai olematonta eikä miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista huomiota.

ILMOITUS
ILMOITUS

Raumalle saarrettiin 10. syyskuuta mukavuuslippulaiva, joka purjehti Panaman lipun alla. Aluksen miehistöllä oli yli 70 000 Yhdysvaltain dollarin palkkasaatavat ja heitä kohdeltiin huonosti aluksella. Poliisi turvasi kuuden miehistön jäsenen pääsyn pois alukselta.

– Tätäkö me haluamme lisää Suomen lähivesille. Emme varmasti. Hyvä olisi, että joku ministeri ottaisi myös vahvan kannan asiaan, liitot viestittävät.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lauri Holappaa haastatteli Jussi Virkkunen.

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

Uusimmat

Lauri Holappaa haastatteli Jussi Virkkunen.

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

26.09.2025

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

25.09.2025

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

25.09.2025

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

25.09.2025

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

25.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään