KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Bensan hinta ylös, jos päästöt halutaan alas

Hallituksen asettamaa tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta ei ole mahdollista saavuttaa ilman, että bensiinin ja dieselin hinta nousee.

Hallituksen asettamaa tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta ei ole mahdollista saavuttaa ilman, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

VTT: Jakeluvelvoitteen laajentaminen biokaasuun on merkittävin yksittäinen toimi.

STT–Antti Autio
6.10.2020 12.34
ILMOITUS
ILMOITUS

Hallituksen asettamaa tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta ei ole mahdollista saavuttaa ilman, että bensiinin ja dieselin hinta nousee. Keinona on polttoaineverotuksen muuttaminen, ilmenee liikenne- ja viestintäministeriön tilaamasta arviosta liikenteen päästövähennyskeinoista.

Arvio ei kuitenkaan sisällä tietoa siitä, miten paljon polttoaineiden hinnat kohoaisivat.

Merkittävin toimi liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n arvion mukaan jakeluvelvoitteen laajentaminen biokaasuun. Muita merkittäviä toimia ovat muun muassa tuet julkisille lataus- ja tankkausasemille ja taloyhtiöiden latausinfralle.

– Keskeistä on tunnistaa se, että nyt on käsitelty konkreettisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi, painottaa yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintävirastosta.

Arvioituja toimenpiteitä on yhteensä 15 kappaletta. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan vaikutustenarvioinnit osoittavat, että hallituksen tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä ei voida toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä.

– Tavoitteena on liikkua puhtaammin, ei liikenteen vähentäminen, Antikainen sanoo.

Henkilöauto on välttämätön suurimmassa osassa maata. Antikaisen mukaan esimerkiksi ruuhkamaksuilla voi olla merkitystä alueellisesti, mutta ei valtakunnallisesti.

Sähköautojen hankintatuet kuuluvat keinoihin

Jakeluvelvoitteen laajentaminen ja muut fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen tähtäävät toimet vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä vaikutustenarviointien mukaan noin 0,28 megatonnia. Seuraavaksi tärkein keino on liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvillä toimenpiteillä, joilla päästöjä voidaan vähentää noin 0,17 megatonnia.

Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi kaupunkiseutujen liikennejärjestelmäsuunnitelmien ja kävelyn sekä pyöräilyn investointiohjelman toteuttaminen sekä julkisen liikenteen tuet.

Autokannan uusiutumisen vauhdittaminen supistaisi päästöjä 0,16 megatonnia. Autokannan uusiutumista voitaisiin kiihdyttää kiristämällä autonvalmistajiin kohdistuvia uusien autojen päästörajoja. Muita keinoja ovat muun muassa sähköautojen hankintatuet.

Merkitystä on myös jo toteutuneilla toimenpiteillä. VTT:n mukaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jo käyttöön otetuilla toimenpiteillä yhteensä noin 37 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Päästöjen vähentäminen 50 prosentilla edellyttää kuitenkin, että hiilidioksidipäästöt vähenevät vielä 13 prosenttiyksikköä lisää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

Oulaskankaan yöpäivystys on loppumassa ensi viikolla.

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

Uusimmat

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

25.09.2025

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

25.09.2025

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

25.09.2025

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

25.09.2025

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

24.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään