KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Hyvän elämän valheellisuus ja rumuus

Kuva: Saana Säilynoja

Kokoomuksen Paremmanvoinninvaltiossa ajetaan kaksilla hevosilla. Kansallisromantiikalla ja käteismaksuyhteisöllä. Ensimmäinen kelpaa vaalityöhön, jälkimmäinen vaalien jälkeiseen aikaan.

Matti Vesa Volanen
12.5.2011 11.45

Vaalitaistelun melskeessä kokoomuksen Paremminvointivaltio-ohjelma jäi vähälle huomiolle. Kokoomukselle ei enää riitä hyvinvointivaltio. Kokoomus haluaa panna paremmaksi ja siirtyä paremminvointivaltioon. Tosiasiassa Kokoomus pyrkii parempiosaisten valtioon. Kaava on: työn jo raskauttamille lisää työvuosia (4 miljardia euroa), julkisista peruspalveluista ilmat pois (4 miljardia euroa), tasaveroa lisää (miljardi) ja ”dynaamista kasvua” (miljardi).

Kokoomus haluaa lisäksi olla leimallisesti kansantulon ”kakunkasvattaja”. Yllättäen kokoomus ei kuitenkaan ohjelmassaan kerro paljonkaan kakunkasvattajista, siis työstä ja sen tekijöistä. Ohjelmasta puuttuu teollisuus- ja työmarkkinapolitiikka.

Tunnetusti Elinkeinoelämän keskusliitossa, EK:ssa on kolme ryhmittymää, jotka käyvät keskinäistä kamppailua Suomessa harjoitettavasta teollisuus- ja työmarkkinapolitiikasta: 1) perinteellinen kansallisen teollisuustoiminnan ja -pääoman ryhmä, 2) palvelutyöantajien ryhmä ja 3) teknologiatyöantajien ryhmä, jonka kovan ytimen muodostaa kymmenkunta kansainvälisestä finanssipääomasta riippuvaista suuryritystä. Kansainväliselle finanssipääomalle hyvinvointivaltio tupoineen on mennyttä maailmaa. Sillä ei ole teollisuuspääoman intressiä tasata kansallisesti eri tuotantoalojen voittoja ja tappioita.

ILMOITUS
ILMOITUS
Taloudessa, jonka motiivina on tehdä rahalla lisää rahaa, vapaa työ on mahdotonta.

Suuret puolueetkin haikailevat vielä menneeseen aikaan. Työnantajien romuttama tupo on nyt sekä kokoomuksen, keskustan että SDP:n toivelistalla, tosin eri nimikkeillä.

Miksi työnantajat suostuisivat uustupoon? Siihen mukaan lähteminen kielisi voimasuhteiden muutoksesta EK:ssa ja perussuomalaisten agendan läpimenosta myös Eteläranta 10:ssä: kansainvälisen finanssitalouden synnyttämät spekulatiiviset rahamarkkinat ovat niin vakava uhka Suomelle, että niiltä on suojauduttava kansallisin keinoin – ja luovuttava uskosta markkinavoimien kaikkivoipaiseen ohjauskykyyn.

Kokoomus ehdottaakin kansallista ”moraalista ryhtiliikettä”. Tässä askel ja niiden kaiku on yhteinen perussuomalaisten kanssa. Mutta kuka tällöin enää asettuu puolustamaan kansainvälisen finanssitalouden – kapitalismin nykyisen kehitysvaiheen – luomia spekulatiivisia rahamarkkinoita? Ei enää kukaan.

Kansallisvaltioiden yhteenlaskettu julkisen velan määrä kasvaa tänä vuonna yli 45 000 miljardin (USD). Kansainväliset finanssisijoittajat ovat jo pitkään ja määrätietoisesti ajaneet kansallisvaltioita konkurssiin. Sen takana on vapaasti liikkuvan finanssipääoman pakonomainen tarve löytää uusia markkinoita, muun muassa yksityistämällä kansalliset peruspalvelut.

Paikalliset palvelutyönantajat ovatkin Suomessa jo hädissään, kun kansainvälinen pääoma on tullut mukaan rahoittamaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Koulutuksen puolella voidaan odottaa ruotsalaisten yritysten maihinnousua lähivuosina. Yliopistothan ovat jo yksityisiä instituutioita, jotka ovat aktiivisina toimijoina mukana rahoitusmarkkinoilla.

”Paras on hyvän pahin vihollinen”, poliitikot sanovat mielellään. Mutta riittääkö hyvän muuttaminen paremmaksi?

Hyvinvointivaltion riittämättömyys

Meille on tullut jokapäiväiseksi, lähes itsestäänselvyydeksi puhua hyvästä elämästä, siis lisää hyvinvointia, terveyttä, sivistystä, kulttuuria, koulutusta, ystävyyttä, onnellisuutta, kaikkea tavarahyvää, tukea ja turvaa lapsuudessa, miksei aikuisuudessakin, sosiaalista arvostusta, uusia kokemuksia… Listamme on loputon.

Hyvä elämä – niin kuin sen nyt ymmärrämme – tukeutuu kuitenkin menneeseen maailmaan ja sen mittatikkuihin. Me olemme poroporvareita Ranskan suuren vallankumouksen pystyttämässä maailmassa. Mehän vain unelmoimme pikkuporvariksi pääsemisestä.

Vaikka elämämme saattaa olla hyvä, se on – tässä ja nyt – valheellinen ja ruma. Miksi? Valheellista se on, koska se tuhoaa omia edellytyksiään, luontoa ja historiaa, muistiamme. Rumaa se on, koska sen harrastama spekulaatio elämällä tukeutuu kuoleman talouteen.

Nykyisen elämämme edellytyksen, teollisen tuotannon päätuote on luontoa syövyttävä riisto ja jäte: John McMurtry toteaa kirjassaan The Cancer stage of Capitalism, että Yhdysvalloissa 99 prosenttia teollisesta tuotannosta on kuudessa viikossa jätettä. Yhtä jätetonnia varten tarvitaan 25 tonnia luonnon raaka-ainetta ja viisi tonnia teollista tuotantoa. Meidän hyvä elämämme – teollinen sivutuote – tuottaa siis ensisijassa syövyttävää jätettä. Ja vielä sitä enemmän jätettä nuppia kohden, mitä enemmän hyvää elämää, hyvinvointia itse kullakin on.

Energian käyttö ihmistä kohden on noussut räjähdysmäisesti muuttamassa vuosisadassa. Yhtä räjähdysmäisesti on noussut ihmisten määrä. Ja niiden tulo on ympäristökatastrofi.

Miten näin pääsi käymään?

Syy on hyvin yksinkertainen ja selkeä. Modernin teollisuuden kapitalisoiminen edellytti tehdastuotantoa, jossa työstä ja tuotannosta irrotettiin kysymykset hyvästä, todesta ja kauniista. Ne siirrettiin työn ja tuotannon ulkopuolelle politiikkaan, tieteeseen ja taiteeseen. Vapaan työn arvo(t) – eettisyys, totuudellisuus ja kauneus – repäistiin irti tuottavasta työstä ja siirrettiin kansallisten instituutioiden hoitoon, eduskunnalle, yliopistoille ja taidemuseoille.

Syntyi siis moderni muoto antiikin orjatyöstä: palkkatyö. Tämä teollinen proletyö oli tiukasti sidottu aikaan ja paikkaan, ja oli äärimmäisen kurinalaista. Proletyö on nyt muuntautumassa prekatyöksi, toisin sanoen ajattomaksi, paikattomaksi ja itsekurin alaiseksi – sopivaksi kansainvälisen finanssipääoman toimintatapoihin: ainoa suhde, joka työantajalla ja työntekijällä on tarpeen, on cashnexus. Ainoa yhteisöllisyyden muoto, jota finanssipääoma tarvitsee, on tämä käteismaksusuhde. Sen nykyinen kaupallinen yhteisömuoto on shoppailu.

Taloudessa, jonka motiivina on tehdä rahalla lisää rahaa, vapaa työ on mahdotonta. Miksi? Rahalla ei voi tehdä rahaa muuten kuin riistämällä se joltakulta, joka tekee työtä palkalla. Ja tällöin palkkatyö on – taloudellisessa katsannossa ja viime kädessä – kiertoon saatettua, kaikesta sisällöstä tyhjennettyä energiaa. Kultaiset vesihanat ja puhdas vesi asettuvat tärkeysjärjestykseen sen mukaan kuin ne tuottavat rahaa, lisää rahaa.

Mitä pitäisi tehdä?

Modernin teollisen kumouksen myötä palkkatyöstä irrotetut kysymykset todesta, hyvästä ja kauniista on palautettava osaksi kaikkea työtä. Se on se poeta faber, työn runous, jota tarvitsemme tuhoutumassa olevan hyvän, mutta ruman ja valheellisen elämämme korjaamiseksi

Ajatuksemme hyvästä elämästä on siis vajavainen. Elämän tulee olla hyvä, tosi ja kaunis. Tämä hyvä, tosi ja kaunis elämä voi realisoitua vain, jos se liitetään siihen, mikä jokaiselle sukupolvelle on historiallinen ja luonnonhistoriallinen ehto elämälle: ainesten vaihtoon luonnon kanssa, siis työhön, vapaaseen työhön, joka on ”luonnon itsevälitystä”, ”luonnon henkiinherättämistä ihmisen tietoisen toiminnan kautta” (Marx).

Mitäkö tällä kaikella on tekemistä politiikan kanssa? Paljonkin. Politiikassa kysytään sitä mikä on hyväksi ihmisille, meille kaikille. Mutta kaiken tuon hyvän ehdot ja edellytykset jäävät ulkopuolelle, jonnekin. Talouteen, teollisuuteen, työhön. Ja meillä on taipumuksena ulkoistaa velkamme luonnon maksettavaksi.

Politiikan lähtökohdaksi ei siis riitä hyvä elämä. Jos politiikan lähtökohdaksi otetaan hyvä, tosi ja kaunis elämä joudumme välttämättä asettumaan vapaan työn ja siten radikaalisti historiallisen ja luonnon kehityksen kannalle, siis elämän talouden kannalle. Tällöin muotoutuu kansalaisten yhteiskunta, jossa kysymykset todesta, hyvästä ja kauniista elämästä asetetaan ja ratkaistaan yhtäaikaa ja yhdessä, luonnon ja historian ehdoilla: ”jokaisen vapaa kehitys on kaikkien vapaan kehityksen ehto”.

Kahdet hevoset

Kokoomus puhuu valtiosta, ei yhteiskunnasta. Kokoomuksen Paremmanvoinninvaltiossa rajataan radikaalisti valtion yhteisöllistä, siis poliittista luonnetta. Valtio rajataan byrokratiaksi, valtiovallaksi. Siitä tulee turvavaltio parempiosaisille ja kurivaltio vähäosaisille. Kuvio on selvä: valtiosta kansainvälisen finanssipääoman postikonttori, turvaa parempiosaisille, kuria ja itsekuria vähäosaisille. Ja lisäksi yhteisöllisyyttä.

Yhteisöllisyys on kokoomukselle hellyttävää kädestä pitämistä ja kadunsiivoustalkoiden tai kahvikutsujen organisoimista. Käteismaksusuhde ja shoppailu – nykykapitalismin yhteisömuodot – pakottavat romantisoimaan nykymaailmaa, jotta elämästä saisi kiinni edes jostain kulmasta.

Kokoomus korostaa olevansa keskustaoikeistolainen liike. Se ajaa kaksilla hevosilla. Kansallisromantiikalla ja käteismaksuyhteisöllä. Ensimmäinen kelpaa vaalityöhön, jälkimmäinen vaalien jälkeiseen aikaan.

Kirjallisuutta: McMurtry, J.: The Cancer stage of Capitalism. London: Pluto Press 1999.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

Kati Roudan Lappi-dekkari on todella erilainen.

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
04

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 
05

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään