KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Pisararata vai metsäautotie?

Suomi elää edelleen varsin suurelta osin metsästä, mutta puu ei liiku, jos tiet eivät kestä.

Suomi elää edelleen varsin suurelta osin metsästä, mutta puu ei liiku, jos tiet eivät kestä. Kuva: Jarkko Mänttäri

Kai Hirvasnoro
6.3.2015 8.42

Viimeinen sana

Helsingin alle suunniteltu kahdeksan kilometrin Pisararadaksi kutsuttu lenkki kuumentaa tunteita. Kokoomus käytännössä pysäytti hankkeen, jonka idea syntyi vuonna 1988. Pääkaupunkiseudun poliitikot, myös kokoomuksesta, ja esimerkiksi SAK ovat raivoissaan siitä, että Pisara ainakin lykkäytyy hamaan tulevaisuuteen.

Rataa perustellaan sillä, että Helsingin seudulle muuttaa koko ajan lisää väkeä ja raideliikenne on saatava sujuvammaksi. Nyt koko Suomen junat myöhästelevät usein Helsingin ratapihan tukkoisuuden takia.

Onko järkevää upottaa nykytiedolla miljardi euroa kahdeksan kilometrin lenkkiin, kun samaan aikaan tekeillä on myös Helsingin ratapihan kunnostus ja lisäraiteen rakentaminen Riihimäelle?

ILMOITUS
ILMOITUS
Yli 20 vuotta vanhan metsätiestön kunnostus kestää vielä 20 vuotta.

Mitä hanke, josta valtio maksaa 80 prosenttia, tarkoittaisi muun Suomen liikenneinvestoinneille? Tänä vuonna koko valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon on käytettävissä 907 miljoonaa euroa. Vähennystä vuoden 2014 määrärahaan on 83 miljoonaa euroa, mikä liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ”tulee heikentämään liikenneväylien kuntoa”.

Samaan aikaan toisaalla: maakunnissa viritellään kolmea suurta sellutehdasta. Metsä Fibreltä odotetaan lopullista päätöstä Äänekosken biotuotetehtaasta, viime viikolla julkistettiin pienempi Kemijärven hanke ja jokin aika sitten esille nousi myös Finnpulpin sellutehdas Kuopioon.

Jos vaikka vain Äänekosken tehdas toteutuu, lisääntyy puun käyttö 6,5 miljoonalla kuutiolla vuodessa. Se on paljon, sillä vuonna 2013 puuta korjattiin kaikkiaan 56 miljoonaa kuutiota.

Puuta kyllä Suomessa riittää, sillä vuotuiset kestävät hakkuumahdollisuudet ovat noin 70 miljoonaa kuutiota ja metsien vuosittainen kasvu on yli 100 miljoonaa kuutiota.

Kysymys onkin siitä, saadaanko puut nurin ja kuljetettua tehtaisiin. Suomen metsätiet eivät nimittäin kestä tulevia korjuumääriä, koska niistä 80 prosenttia on rakennettu ennen vuotta 1992 , jolloin puutavara-autojen enimmäispaino oli 48 tonnia, mutta nykyiset painavat ainakin 60 tonnia. Lisäksi korjausvelkaa on kertynyt niin, että nykyisellä vauhdilla yli 20 vuotta vanhan metsätiestön kunnostus kestää vielä 20 vuotta.

Metsäteollisuudelle metsätiet ovat kuin verisuonisto. Jos puu ei liiku leimikosta, mikään muukaan ei toimi. Metsäteiden lisäksi muutkin tiet ovat rapautuneet. Monissa ELY-keskuksissa suunnitellaan asvaltin kuorimista, koska sorateiden hoito tulee halvemmaksi.

Kysymys on sekä kansantaloudellinen että aluepoliittinen. Nokiat tulevat ja menevät, mutta metsäteollisuuden viennin osuus koko Suomen viennistä on edelleen 20 prosenttia. Alan 44 000 työpaikkaa kerrannaisvaikutuksineen sijaitsevat pääosin maakunnissa. Niiden ansiosta ihan kaikkien ei tarvitse pakkautua ahtaalle niemelle maan etäisimpään kolkkaan rasittamaan jo ennestään kuormittunutta joukkoliikennettä.

Mitä järkeä on asettaa tällä tavalla vastakkain Pisarata ja metsäautotiet? Ei mitään, jos molempiin olisi varaa. Jos ei ole, on liikenneinvestointejakin katsottava Kehä kolmosen sisäpuolta laajemmalta kantilta.

Jos aluepolitiikka toimisi, ei tässä maassa tarvitsisi toisaalla purkaa ehjiä taloja asukkaiden puutteessa ja samaan aikaan rakentaa lisää maan kalleimmille tonteille. Kahdeksan kilometrin miljardilenkin tarvekin asettuisi uuteen valoon.

Kun maaseutu on tyhjennetty, niin kuka korjaa ja kuljettaa puut uusien sellutehtaiden tarpeisiin? Pelkään pahaa, että virolaiset keikkatyöläiset.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään