KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Pisararata vai metsäautotie?

Suomi elää edelleen varsin suurelta osin metsästä, mutta puu ei liiku, jos tiet eivät kestä.

Suomi elää edelleen varsin suurelta osin metsästä, mutta puu ei liiku, jos tiet eivät kestä. Kuva: Jarkko Mänttäri

Kai Hirvasnoro
6.3.2015 8.42

Viimeinen sana

Helsingin alle suunniteltu kahdeksan kilometrin Pisararadaksi kutsuttu lenkki kuumentaa tunteita. Kokoomus käytännössä pysäytti hankkeen, jonka idea syntyi vuonna 1988. Pääkaupunkiseudun poliitikot, myös kokoomuksesta, ja esimerkiksi SAK ovat raivoissaan siitä, että Pisara ainakin lykkäytyy hamaan tulevaisuuteen.

Rataa perustellaan sillä, että Helsingin seudulle muuttaa koko ajan lisää väkeä ja raideliikenne on saatava sujuvammaksi. Nyt koko Suomen junat myöhästelevät usein Helsingin ratapihan tukkoisuuden takia.

Onko järkevää upottaa nykytiedolla miljardi euroa kahdeksan kilometrin lenkkiin, kun samaan aikaan tekeillä on myös Helsingin ratapihan kunnostus ja lisäraiteen rakentaminen Riihimäelle?

ILMOITUS
ILMOITUS
Yli 20 vuotta vanhan metsätiestön kunnostus kestää vielä 20 vuotta.

Mitä hanke, josta valtio maksaa 80 prosenttia, tarkoittaisi muun Suomen liikenneinvestoinneille? Tänä vuonna koko valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon on käytettävissä 907 miljoonaa euroa. Vähennystä vuoden 2014 määrärahaan on 83 miljoonaa euroa, mikä liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ”tulee heikentämään liikenneväylien kuntoa”.

Samaan aikaan toisaalla: maakunnissa viritellään kolmea suurta sellutehdasta. Metsä Fibreltä odotetaan lopullista päätöstä Äänekosken biotuotetehtaasta, viime viikolla julkistettiin pienempi Kemijärven hanke ja jokin aika sitten esille nousi myös Finnpulpin sellutehdas Kuopioon.

Jos vaikka vain Äänekosken tehdas toteutuu, lisääntyy puun käyttö 6,5 miljoonalla kuutiolla vuodessa. Se on paljon, sillä vuonna 2013 puuta korjattiin kaikkiaan 56 miljoonaa kuutiota.

Puuta kyllä Suomessa riittää, sillä vuotuiset kestävät hakkuumahdollisuudet ovat noin 70 miljoonaa kuutiota ja metsien vuosittainen kasvu on yli 100 miljoonaa kuutiota.

Kysymys onkin siitä, saadaanko puut nurin ja kuljetettua tehtaisiin. Suomen metsätiet eivät nimittäin kestä tulevia korjuumääriä, koska niistä 80 prosenttia on rakennettu ennen vuotta 1992 , jolloin puutavara-autojen enimmäispaino oli 48 tonnia, mutta nykyiset painavat ainakin 60 tonnia. Lisäksi korjausvelkaa on kertynyt niin, että nykyisellä vauhdilla yli 20 vuotta vanhan metsätiestön kunnostus kestää vielä 20 vuotta.

Metsäteollisuudelle metsätiet ovat kuin verisuonisto. Jos puu ei liiku leimikosta, mikään muukaan ei toimi. Metsäteiden lisäksi muutkin tiet ovat rapautuneet. Monissa ELY-keskuksissa suunnitellaan asvaltin kuorimista, koska sorateiden hoito tulee halvemmaksi.

Kysymys on sekä kansantaloudellinen että aluepoliittinen. Nokiat tulevat ja menevät, mutta metsäteollisuuden viennin osuus koko Suomen viennistä on edelleen 20 prosenttia. Alan 44 000 työpaikkaa kerrannaisvaikutuksineen sijaitsevat pääosin maakunnissa. Niiden ansiosta ihan kaikkien ei tarvitse pakkautua ahtaalle niemelle maan etäisimpään kolkkaan rasittamaan jo ennestään kuormittunutta joukkoliikennettä.

Mitä järkeä on asettaa tällä tavalla vastakkain Pisarata ja metsäautotiet? Ei mitään, jos molempiin olisi varaa. Jos ei ole, on liikenneinvestointejakin katsottava Kehä kolmosen sisäpuolta laajemmalta kantilta.

Jos aluepolitiikka toimisi, ei tässä maassa tarvitsisi toisaalla purkaa ehjiä taloja asukkaiden puutteessa ja samaan aikaan rakentaa lisää maan kalleimmille tonteille. Kahdeksan kilometrin miljardilenkin tarvekin asettuisi uuteen valoon.

Kun maaseutu on tyhjennetty, niin kuka korjaa ja kuljettaa puut uusien sellutehtaiden tarpeisiin? Pelkään pahaa, että virolaiset keikkatyöläiset.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Mai Kivelä.

Suomen kanta muuttui: Seurauksena epävarmuutta ja epäjohdonmukaisuutta

Raportti: Ääriliikkeet hyödyntävät nuoren traumataustaa rekrytoinnissaan – ”Tarjoavat positiivisia kokemuksia ja adrenaliinibuustia”

Sähköpotkulautojen käyttämistä ollaan rajoittamassa.

Vihdoin rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön: Nyt loppuu huppelissa törmäily

Minja Koskela.

Nyt kiistellään paperittomien terveydenhuollosta: ”Sisäministerin vaihtoehtoiset faktat”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

16.05.2025

Vahvat liitot tukevat yhteiskuntarauhaa, muistuttaa poliisien ammattiliitto – ”Päättäjien ja työnantajien pitäisi ymmärtää…”

16.05.2025

Vasemmistossa ollaan huolissaan yleistukisuunnitelmista: ”Hallitus tekee sosiaaliturvan yksinkertaistamista säästöt edellä”

16.05.2025

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

15.05.2025

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

15.05.2025

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

15.05.2025

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

15.05.2025

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

14.05.2025

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

14.05.2025

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään