KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Kaikki uhkaa luhistua

Cannesin elokuvajuhlilla pääpalkinnon voittaneessa ranskalaisfilmissä maahanmuuttajuus on kirjaimellisesti moniulotteista. Kotiapulainen Yalini ja huumekiho Brahim puhuvat eri kieliä.

Cannesin elokuvajuhlilla pääpalkinnon voittaneessa ranskalaisfilmissä maahanmuuttajuus on kirjaimellisesti moniulotteista. Kotiapulainen Yalini ja huumekiho Brahim puhuvat eri kieliä.

Harri-Ilmari Moilanen
22.10.2015 15.10

DHEEPAN (Ranska 2015). Ohjaus: Jacques Audiard. Käsikirjoitus: Audiard, Noel Debre, Thomas Bidegain. Kuvaus: Eponine Momenceau. Musiikki: Nicolas Jaar. Pääosissa: Antonythasan Jesusthasan (Dheepan), Kalieaswari Srinivasan (Yalini), Vincent Rottiers (Brahim).

Jacques Audiardin edellisten ohjaustöiden Profeetta (2009) sekä Luihin ja ytimiin (2012) tapaan Dheepanin punaisena lankana kulkee selviytymisen teema. Sen puitteissa testataan elämän ehtoja paikoin rankimman kautta.

Johdantojakso pohjustaa lyhyesti nimihenkilön taustan. Hän on kotoisin Sri Lankasta ja taistelee tamilitiikerikomentajana. Menettäessään taistelussa koko yksikkönsä hänellä on edessään väistämätön lähtö toisiin maisemiin.

Maahanmuuttaja- kolmikon yhteiselämä ja siihen liittyvät jännitteet kuvataan mutkattoman arkidraaman keinoin.

 

ILMOITUS
ILMOITUS

Pakolaisuus, maahanmuutto ja laiton siirtolaisuus ovat meille asti levinnyttä tämän hetken eurooppalaista todellisuutta. Ranskalaisfilmi hahmottaa fiktion kautta todenmakuisen kuvan siitä, mitä asia käytännössä kenties sisältää.

Nimihenkilön kohdalla lähdön syyt ovat selkeän poliittiset. Ne eivät jää kotimaan kamaralle, vaan seuraavat perässä. Ennen pitkää nousee esille aiheeseen liittyvä kysymys: onko täydellinen irtiotto suhteessa menneeseen mahdollinen, voiko pakolainen aloittaa täysin puhtaalta pöydältä?

Tamilitiikerit julistettiin terroristijärjestöksi 1997, päätöksen takana olivat sekä Yhdysvallat että Euroopan unioni. Elokuvan kannalta asia on epäoleellinen, ja esimerkiksi Sri Lankan armeija katsoo kukistaneensa järjestön jo 2009. Elokuvan tapahtumien alku sijoittuu noihin hetkiin.

 

Matkalle kohti Ranskaa lähtee kolmehenkinen perhe. Se kootaan tekaistuin paperein ja siihen kuuluvat Dheepanin lisäksi nuori nainen sekä kymmenvuotias tyttö. Kaikki ovat toisilleen ennestään tuntemattomia. Tässä(kin) mielessä elokuva antaa kaunistelemattoman kuvan pakolaisuuden arjesta.

Lienee selvää, että kohdemaassa on jokseenkin mahdotonta sataprosenttisesti selvittää tulijoiden taustat. Asian tiimoilta nähdään kuvaava, osin tahattoman koomisia piirteitä saava kohtaus perillä Ranskassa.

Johdannon jälkeinen aloitus Pariisissa on hyvä tiivistys inhimillisestä nöyryytyksestä: voi hyvin kuvitella, miltä entisestä johtoportaan vapaustaistelijasta ja laittomasta siirtolaisesta tuntuu kaupata rihkamaa katukahviloiden asiakkaille. Leffassa on sananmukaisesti katu-uskottavuutta. Myös jatkossa Dheepan kokee vastaavia, henkisesti koville ottavia tilanteita. Noista kohtauksista huokuu väkevä emotionaalinen lataus.

 

Tapahtumat sijoittuvat pääosin kerrostalolähiöön. Siellä rehottaa huumekauppa, valtaa pitävät arabit ja afrikkalaistaustaiset maahanmuuttajat.

Suorasukaisesti kuvattu huumerikollisuus ja sen etniset osapuolijaot ovat läsnä myös Profeetta-elokuvassa. Rikollisten reviirikiistat rajuine välienselvittelyineen ovat ehtaa Audiardia. Huumekauppa-aspekti nivoutuu luontevasti Dheepanin toimenkuvaan talonmiehenä (oiva työ maahanmuuttajalle …) ja hänen ”uusperheensä” osaan uudessa kotimaassa.

Maahanmuuttajakolmikon yhteiselämä ja siihen liittyvät jännitteet kuvataan mutkattoman arkidraaman keinoin. Audiardin ohjaajan silmä on tarkka ja vivahdeherkkä, hänen käsittelyssään arkisuus on kaikkea muuta kuin tylsää.

Kaiken ankeuden ja koettelemusten keskellä on myös korutonta kauneutta: naispäähenkilö Yalinin ja huumekunkku Brahimin kanssakäyminen on kuvattu ihailtavalla herkkyydellä – ja myöhempi verilöyly ilman naturalistista roisketta.

 

Dheepan on vankka yhdistelmä globaalin aikamme hermolla sykkivää yhteiskuntakriittistä draamaa ja tiukkaa rikosfilmiä. Kokonaisuutta hallitsee tuima, iholle työntyvä realismi. Se kylläkin pehmenee epilogissa, joka kiteyttää tarinasta hieman suoraviivaisen ”vaikeuksien kautta voittoon” -muunnelman.

Mutta kerran näinkin, kaikki eivät huku Välimeren aaltoihin. Kaiken kaikkiaan ranskalaisfilmi antaa lievästi melodramaattisine kärjistyksineenkin puhuttelevan ruohonjuuritason kuvan pakolaisuudesta.

Ensi-ilta perjantaina 23. lokakuuta. Katso traileri:

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Puolan pääministeri Donald Tusk.

Puola väsyi Ukrainaan ja upposi omiin riitoihinsa

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 
05

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään