KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Tyttö nimeltä Varpu: Kaiken takana on lempeä katse

Käsikirjoittaja, ohjaaja Selma Vilhunen samaistuu elokuvansa hahmoista eniten Varpuun. - Siihen hieman uhkarohkeaan asenteeseen, että vaikka jännittää ja on pieni tai on pieni olo, niin menee ja tekee silti.

Käsikirjoittaja, ohjaaja Selma Vilhunen samaistuu elokuvansa hahmoista eniten Varpuun. - Siihen hieman uhkarohkeaan asenteeseen, että vaikka jännittää ja on pieni tai on pieni olo, niin menee ja tekee silti. Kuva: Making Movies/Cata Portin

Selma Vilhunen kirjoittaa valkokankaalle vajavaisia, ärsyttäviä ja rakastettavia ihmisiä. Vilhusen ensimmäisen pitkän elokuvan päähenkilö on 12-vuotias tyttö, joka kasvattaa äitinsäkin aikuiseksi.

Anna Paju
25.9.2016 13.01

Selma Vilhunen

Helsinkiläinen elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja.

Aiempia töitä ovat muun muassa lyhytelokuva Pitääkö mun kaikki hoitaa?, Venla-palkittu elokuva Pietà sekä dokumentti Ponitytöt, joka voitti Tampereen elokuvajuhlien pääpalkinnon.

Käsikirjoittanut myös Espoon viimeinen neitsyt -elokuvan ja yhdessä ohjaaja Petri Kotwican kanssa elokuvan Koti-ikävä.

”Kun kirjoitan naisista, toivon että katsojat kokevat heidät ennen kaikkea ihmisinä.”

Parhaillaan työn alla on kolmen vuoden seurantadokumentti suomalaisista keppihevosharrastajista.

Elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja Selma Vilhunen pongahti pari vuotta sitten suuren yleisön tietoisuuteen, kun hänen ohjaamansa lyhytelokuva Pitääkö mun kaikki hoitaa? valittiin Oscar-ehdokkaaksi.

Vilhusen ensimmäinen kokoillan draamaelokuva Tyttö nimeltä Varpu sai teatteri-iltansa 23. syyskuuta.

– Meneillään on ihmeellinen tihentymä tapahtumia, kutsuvierasensi-iltoja ja festivaaleja, kuvailee Selma Vilhunen hieman hengästyneenä.

Haastattelua seuraavana aamuna hän on lentämässä Torontoon.

Vaikka fiilis on hieno, ei pitkä näytelmäelokuva ole ollut Vilhuselle se lopullinen maali. Hän pitää käsikirjoittamiaan ja ohjaamiaan lyhytelokuvia ja dokumentteja yhtä tärkeinä töitä.

– Jokainen työ on opettanut jotain ja tässä pisteessä koin olevani tosi valmis tähän hommaan.

Naiselokuvia ja elokuvia ihmisistä

Vilhunen sanoo olevansa hieman kyllästynyt puhumaan aiheesta naiselokuva.

– Tuntuu epäreilulta, että joudun aina puhumaan jostain muusta kuin itse teoksesta. Kun kirjoitan naisista, toivon että katsojat kokevat heidät ennen kaikkea ihmisinä.

Niinpä. Mutta näin nämä asiat koetaan: Elokuva miehestä on elokuva ihmisestä, mutta kun päähenkilö on nainen, se on elokuva naisesta.

Koska faktaa puolestaan on, että valtaosa kaikista maailman elokuvista on pääroolitettu miehillä, Vilhunen kirjoittaa, silloin kun voi valita, nais- ja tyttörooleja.

– Elokuva-alalla asetelma, jossa miehet dominoivat, tulee vastaan joka portaassa. Ihan puun takaa voi tulla outoa asennetta naisena tekemistä kohtaan.

Vuonna 2010 Vilhunen perusti tuotantoyhtiö Tuffi Filmsin yhdessä kolmen muun elokuva-alalla työskentelevän naisen kanssa.

– Käytännön työssä se vapauttaa energiaa itse tekemiseen ja kiinnostaviin aiheisiin pureutumiseen. Ei tarvitse käyttää aikaa mihinkään todisteluun.

”Vaikka olemme kaikki aika vajavaisia, heikkouden sietäminen tuntuu olevan hyvin vaikea asia.”

Epätäydellisiä ihmisiä

Tyttö nimeltä Varpu kertoo 12-vuotiaasta tytöstä (Linnea Skog), joka tahtomattaan joutuu kantamaan aikuisen vastuuta. Varpu asuu kahdestaan äitinsä kanssa, eikä ole koskaan tavannut isäänsä.

– Ihmissuhteiden ongelmien tavaton hienovaraisuus kiinnosti minua, sanoo Vilhunen, joka ryhtyi kirjoittamaan Varpun tarinaa jo kymmenen vuotta sitten.

– Halusin tuoda valkokankaalle monipuolisia henkilöitä. Samaan aikaan mahdottomia ja hurmaavia ja lämpimiä.

– Vaikka olemme kaikki aika vajavaisia, heikkouden sietäminen tuntuu olevan hyvin vaikea asia. Monesti se tapahtuu vasta, jos omalle kohdalle osuu jotain todella pysäyttävää.

Näin ei tarvitsisi hänen mielestään olla. Armollisuutta tarvittaisiin enemmän, sekä itseä että muita kohtaan. ”Pärjääminen” kun ei ollenkaan aina ole itsestä kiinni. Kenen tahansa voimat voivat hiipua vaikeassa elämäntilanteessa.

Yksilöt tekevät valintoja, tyhmiäkin, mutta ihmisten aloituskortit elämässä ovat hyvin erilaisia. Tämän Vilhunen näyttää elokuvissaan, tarkastelemalla henkilöitään lempeällä katseella.

– Juoni on tietyllä tavalla tekosyy istuttaa katsoja penkkiin ja tutustuttaa hänet näihin henkilöihin. Näyttää toisaalta heidät säästelemättä kaikessa vajavaisuudessaan, mutta myös sen, kuinka heissä on paljon mahdollisuuksia hyvään.

Isä poissa ja äitikin hukassa

Muusikko-näyttelijä-käsikirjoittaja Paula Vesala näyttelee elokuvassa Siru Miettistä, Varpun äitiä, jolta ovat hukassa sekä aikuisen rooli että elämänhallinta.

– Minulla on omassa lähipiirissäni kokemuksia siruista, sanoo Vesala.

– Tässä roolissa minulla oli tilaisuus etsiä rakkautta ja empatiaa tätä hahmoa kohtaan. Ymmärtää, miksi hän toimii niin kuin toimii ja miten hän on päätynyt tällaiseen rakoon.

Vesala muistuttaa, ettei täydellistä ihmistä tai elämää ei ole.

– Silti voi olla paljon hyvää ja rakkaudellista siinä mitä on.

Elokuvassa Varpun tie kohti aikuisuutta alkaa automatkasta tuntemattoman isän luokse.

Isättömyys on asia, joka yhdistää Selma Vilhusta ja Paula Vesalaa. Vesalan isä kuoli ennen tyttärensä syntymää, Vilhusen isä tämän ollessa vauva.

– Joskus kauan sitten ajattelin, että olisi kiinnostavaa kirjoittaa itselleen isä, niitä mahdollisuuksia, joita itsellä ei ole ollut. Tämä ei kuitenkaan ole elokuva minusta, vaikka oma isättömyys olikin joskus kimmoke aloittaa tämän tarinan kirjoittaminen, sanoo Vilhunen.

Pieni tyttö, muttei mitätön

Paula Vesalan mielestä se, että elokuvan päähenkilö on 12-vuotias tyttö, on merkittävää. Aikuisten miesten maailmassa ja vielä miehisemmällä elokuva-alalla se ei ole itsestäänselvyys.

– On tärkeää ja hienoa, että elokuva, jossa päähenkilönä on pieni tyttö, saa tuotantotukea.

– Elokuvassa tuodaan kauniisti esiin se, miten tärkeä henkilö on tuollainen pieni lapsi. Miten vahva ja ajatteleva ja rohkea.

Vesala on myös tehnyt elokuvan musiikin yhdessä Jori Sjöroosin kanssa, aina radiossa soivia poppeja ja erään kohtauksen rähinäpunkkia myöten.

Loppukohtauksessa soi Vesalan ja Sjöroosin sovitus Pekka Strengin Auringon lapsesta

”Kun uusi ihminen syntyy, hän on vapaa.
Hän itkee, nauraa, hän tanssii,
hän innostuu…
Ja käsin rakastavin hän aurinkoon tarttuu
ja lentää kauas pois.”

Selma Vilhunen

Helsinkiläinen elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja.

Aiempia töitä ovat muun muassa lyhytelokuva Pitääkö mun kaikki hoitaa?, Venla-palkittu elokuva Pietà sekä dokumentti Ponitytöt, joka voitti Tampereen elokuvajuhlien pääpalkinnon.

Käsikirjoittanut myös Espoon viimeinen neitsyt -elokuvan ja yhdessä ohjaaja Petri Kotwican kanssa elokuvan Koti-ikävä.

”Kun kirjoitan naisista, toivon että katsojat kokevat heidät ennen kaikkea ihmisinä.”

Parhaillaan työn alla on kolmen vuoden seurantadokumentti suomalaisista keppihevosharrastajista.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään