KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Raiteilla ja raiteillaan

Kansan Uutiset
19.6.2009 12.00

Tuula-Liina Varis

Kyllä rautatieliikenne Suomessa pari kertaa vuosisadassa sopii pysäyttää sen todistamiseksi, miten tärkeää infrastruktuuria se on ja miten tärkeitä yhteiskunnalle ne ihmiset, jotka huolehtivat raideliikenteen toimivuudesta. Ja sen osoittamiseksi, että mitään ei kannata ottaa annettuna, ei sitäkään, että junat kyllä kulkevat, vaikka koko muu maailma romahtaisi.

Junaliikenne pysähtyi koko maassa, mutta jos tietämyksensä laski valtakunnan median varaan, olisi voinut luulla, että pysähdyksissä oli vain pääkaupunkiseudun lähiliikenne ja ainoita lakosta ”kärsijöitä” poloiset, busseihin ja kimppakyytijärjestelyihin turvautumaan joutuneet pääkaupunkiseudun työmatkalaiset, joita Ylen uutisissakin haasteltiin antautuneesti. Yksikin linja-autoasemalta tavoitettu valitti työmatkansa venyneen junalakkopäivänä peräti vartin pitemmäksi.

Ehkä rautatieläisten lakon pitäisi kestää vähintään viikon, jotta pääkaupunkiseudun asukkaille ja mediaväelle selviäisi valtakunnan joka kolkkaan ulottuvan rautatieverkon merkitys ja sen toimimisen tärkeys sekä ihmis- että tavaraliikenteessä. Ongelmista pienimpiä tässä yhteydessä ovat lähiliikennettä käyttävien työmatkat; niillä junat voidaan korvata vaivattomasti ja nopeasti, niin kuin nytkin tapahtui.

On hyvä, että raideliikenteessä työtä tekevät joskus kiinnittävät huomiota omiin työoloihinsa ja valtakunnassa harjoitettavaan liikennepolitiikkaan yleensäkin. Mikä asema raideliikenteellä tässä politiikassa on? Mitä näkemyksiä on sen kehittämisestä tässä maailmanajassa, jossa ilmastonmuutos ja muut ekologiset ongelmat suorastaan huutavat vähäpäästöisiä liikenneratkaisuja? Muualla Euroopassa tiettävästi rautatieliikenne on kaikkein kiihkeimmän kehittämisen kohde. Mitä meillä muuta tehdään kuin supistetaan liikennettä ja pannaan kiskoja rullalle?

Eurooppalaiseen kehitykseen meidän on vaikea päästä mukaan, kun meillä ei ole maayhteyttä Keski-Eurooppaan, paitsi jos kierrämme Pietarin kautta. Sen vuoksi Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli olisikin tulevaisuuden kannalta hyvä ratkaisu, joka avaisi junayhteyden koko Eurooppaan. Tämän todisti minulle eräässä työryhmässä Osmo Soininvaara, jonka tietoon ja asiantuntemukseen kyllä uskon. Meillä idealle on lähinnä naureskeltu: kuka nyt junalla Tallinnaan, kun autolautat ja lentokoneetkin on keksitty?

Säästän mieluummin hermojani kuin aikaa. Tämä on vakiovastaukseni niille, jotka ihmettelevät, miksi teen työmatkani Helsinkiin junalla enkä lennä.

Egoistis-ekologisista syistä en ole lentänyt pariin kolmeen vuoteen, paitsi jos on ollut ihan pakko. Lentoliikenteen ihmisrahtiin verrattuna junamatkailu on suoranaista luksusta, varsinkin kun työeläkekortin saatuani olen alkanut matkustaa ensimmäisessä luokassa. Siellä on tarjolla kahvia ja päivän sanomalehdet, on tilaa ja rauhaa. Ja aikaa perehtyä Helsingissä odottavien työtehtävien papereihin. Lukemattomat kirjallisten tilaisuuksien alustukset olen laatinut junassa.

Vuoden alussa ostin muutamalla satasella kevyesti salkussa kulkevan miniläppärin, jolla voin hoitaa sähköpostini, luonnostella ja viimeistellä juttujani, kirjoittaa ”junapäiväkirjaa”, hoidella vaikka rahaliikennettäni, jos huvittaa. Ja jos ei mikään työn tapainen huvita, voin vain istua mukavasti ja nautiskella hyvästä kirjasta. Matkalle otetut kirjat ovat usein ruotsin- tai englanninkielisiä, sillä junan rauhassa on vieraaseen kieleenkin helpompi keskittyä kuin kotona.

Tähän kaikkeen on Joensuussa asuvalla vähimmillään hiukan yli neljä, enimmillään melkein viisi tuntia aikaa. Koska junat kulkevat keskustasta keskustaan, muuta matka-aikaa ei juuri kerry.

Jos kulkisin lentäen, minun olisi lähdettävä kotoa autolla noin tuntia ennen koneen lähtöä, jonotettava portilla, jonotettava turvatarkastukseen, jonotettava koneeseen. Lento kestää nopeimmillaan, ei Helsinkiin vaan Vantaan perukoille, noin 40 minuuttia, hitaimmillaan noin tunnin. Vantaan perukoilla jonotan koneesta ulos, odotan bussia, jolla pääsen Helsingin keskustaan noin 40 minuutissa.

Jos lentoliikenteessä kaikki sujuu kuin rasvattu, voitan ajassa kaksi, korkeintaan kolme tuntia junaan verrattuna. Mutta lentoliikenteessähän ei mikään ikinä suju niin kuin rasvattu. Aikataulujen pettäminen on melkein sääntö, busseja joutuu jonottamaan, turvatarkastuksessa on häikkää, ja jos on ruumaan meneviä matkatavaroita, aikaa on varattava puolisen tuntia enemmän.

Ja tämä kaikki, jotta voit istua 40 minuuttia koneessa polvet leuassa, voimatta liikkua sen vertaa, että vessaan pääsisit.

Voiko mikään olla enemmän hermoille käypää? Paitsi paluumatka samaa reittiä. Kun taas pitkän ja väsyttävän kokouspäivän jälkeen lojuminen ja lukeminen pendolinon tai intercityjunan tilavassa ensimmäisen luokan vaununosastossa on pelkkää hermolepoa. Välillä voi tietysti käväistä ravintolavaunussa nauttimassa aterian viineineen ja vaikka vielä kahvit ja konjakit päälle, jos huvittaa.

Matkustaminen on matkustamista ja rahti on rahtia, vaikka olisi lentorahtiakin. Euroopassa junamatkailu kasvattaa suosiotaan, ja meilläkin matkustajamäärät ovat voimakkaassa kasvussa. Ne kasvaisivat vielä enemmän, jos rautatieliikennettä kehitettäisiin muun Euroopan malliin. Se olisi sitäkin tärkeämpää, kun sitä puoltaisivat kaikki ekologiset syyt.

Meillä tuntuu vallitsevan sellainen hullu käsitys, että vain työmatkojen vaatiman lähiliikenteen kehittäminen on tärkeää. Nimenomaan kaukoliikenteen kehittäminen on tärkeää sekä ekologisista että ekonomisista syistä. Ja inhimillisistä, lisäisin mielelläni.

Viime vuosien pahin takapakki rautateillä oli yöjunaliikenteen vähentäminen. Itäinen Suomi menetti sekä Helsingin että Turun yöjunansa eikä siinä auttanut sen paremmin yliopistoväen kuin kaltaisteni keikkatyöläisten loitsu eikä rukous. Joensuulainen liikenneministeri ei korvaansa lotkauta asialle eikä mitään apua ole ollut siitäkään, että joensuulainen on myös kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Ja onhan täältä muutama muukin kansanedustaja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Junassa heitä ei näe ikinä. He lentävät. Ehkä heitä ei siksi yksinkertaisesti kiinnosta.

Jos siitä on kysymys, päättäjien kiinnostus on helppo herättää. Ulotettakoon myös heitä koskemaan se lukemattomia valtion palkkalaisia koskeva matkustussääntö, joka sallii matkat vain halvimmalla liikennevälineellä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

Työn ja talouden tutkimus Laboren raportti Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkausten vaikutuksista palvelualojen ammattilaisiin julkaistiin torstaina.

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään