KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Musiikki

Heikki Sarmanto on kotipesällä improvisoidessaan

Heikki Sarmanto toimi kymmenen vuotta sitten Umon taiteellisena johtajana. Hän pitää Umoa yhtenä maailman merkittävimmistä isoista orkestereista.

Heikki Sarmanto toimi kymmenen vuotta sitten Umon taiteellisena johtajana. Hän pitää Umoa yhtenä maailman merkittävimmistä isoista orkestereista. Kuva: LEHTIKUVA

PAULI SAARINEN
21.6.2009 15.55

Maanantaina 70 vuotta täyttävä viidakkomies tuntee nuottien virtauksen sydämestä lyijykynään

– Sävellän edelleen kynällä ja paperilla. Minusta on mahtava tunne, kun nuotit virtaavat suoraan sydämestä käsivartta pitkin sormenpäihin ja sieltä lyijykynään. Olen viidakkomies. En halua joutua liiallisen teknologian ja markkinahumun jalkoihin.

– On hyvä muistaa, että elämässä, taiteessa, missä tahansa myös pieni voi olla samalla suurta ja kaunista. Aina ei tarvita suuria massoja ja hysteriaa, eloisa Heikki Sarmanto sanoo.

Heikki Sarmanto (s. 22.6.1939) on aito stadilainen – Krunikan kundi. Perheeseen syntyi neljä musikaalista soittajaveljestä, josta kolmanneksi vanhin – se keskimmäinen – oli Heikki ja kuopus Pekka.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Kaksi vanhinta veljeäni, Auvo ja Matti olivat musiikillisia johtotähtiä ja inspiroivia meille nuoremmille. Pikkupojasta lähtien olen musisoinut paljon veljieni kanssa. Äitini oli myös hyvin musikaalinen. Maakuntalaulut, virret ja hengelliset laulut tulivat tutuiksi. Näitä lauluja perheemme esitti moniäänisesti.

– Ensimmäinen instrumenttini oli es-alttotorvi. Liityin 10–11-vuotiaana Suomi Pojat -soittokuntaan, jossa opin nuottien alkeet. Kävin Norssissa koulua, jossa myös musisoin paljon. Muistan ikuisesti, kun opettajani Olavi Pesonen toi musiikkitunnille Modern Jazz Quartetin levyn kuunneltavaksi. Tästä saimme lisää virikkeitä. Perustimme koulubändin, jolla voitimme teinibändien Suomen mestaruuskilpailut. Innostuin entistä enemmän jazzmusiikista, Heikki Sarmanto muistelee.

Omat metodit
ovat tärkeitä

Heikki Sarmanto kirjoitti 16-vuotiaana ensimmäisen jazzsävellyksensä – salaa. Sittemmin kyseinen bluesvariaatiotutkielma julkaistiin kolme vuosikymmentä myöhemmin Taina Lehdon laulamalle Sarmanto-levylle Scene from a Trance. Alkuaikojen sävellys sai nimeksi Freak.

– Olen pitkälti itseoppinut säveltäjä, joka kirjoittaa musiikkia omalla tavallaan. Musiikillisen persoonan kehittymiseen vaikuttaa suuresti myös omaehtoinen musiikintutkistelu ja omat metodit, joita ei välttämättä löydy oppikirjoista, Sarmanto sanoo.

Heikki Sarmanto opiskeli Sibelius-Akatemiassa muun muassa Joonas Kokkosen ja Osmo Lindemanin johdolla.

– Opiskeluni lopahtivat. Turhauduin, koska Sibiksessä ei siihen aikaan ollut jazz-musiikin opetusta. Miellyin moderniin jazziin, joka oli minulle kuumempaa kamaa. En ollut varsinaisesti Duke Ellingtonin, George Gerhswinin tai Cole Porterin fani, vaikka soittelin mielelläni näiden ja monien muiden mestareiden biisejä, Heikki Sarmanto kertoo.

Jazzin ohella Heikki Sarmanto soitti myös tanssibändeissä. Sarmanto keikkaili pianistina muun muassa Katri-Helenan kanssa Puhelinlangat Laulaa -hitin aikoihin.

– 1960-luvun alussa soitin myös muutaman mieleenpainuvan keikan legendaarisen laulajamestari Olavi Virran yhtyeessä. Ola lauloi upeasti ja oli mukava mies, joka maksoi hyvän palkan nuorelle tyhjätaskujazzarille, Sarmanto muistaa.

Jazz otti
selkävoiton

1960-luvun vuosina Sarmannolla oli toiminnassa useita jazz-yhtyeitä, kuten muun muassa kvintetti Henrik-Otto Donnerin ja edesmenneen Christian Schwindtin kanssa.

– Jazz-nuotteja ei silloinkaan ollut paljon saatavilla, joten muusikot kuuntelivat totutusti ”korvat hörössä” jazz-levyjä. Näin kopsailtiin mielibiisejä nuottipaperille ja matkittiin. Legendaarisessa Mäyränkolossa kävin joskus myös soittelemassa, vaikka pohjimmiltani minun täytyy tunnustaa, että en ole jamihenkinen muusikko.

– En ole halunnut yhdistää alkoholin käyttöä ja jazz-musiikkia. Vielä tänäänkin jatsi ja kalja liitetään liikaa toisiinsa. Minua yököttää suuresti, että monista jazz-festivaaleistakin on tullut kaljanjuontitapahtumia, ärähtää Heikki Sarmanto.

Musikaalinen
perhe

1970-luvulla oli kokeellisen freejazzin vuoro. Heikki Sarmannon kokoonpanoissa soitti useita erinomaisia jenkkimuusikoita. Levytyksien määrä ja maine kasvoi.

Valovoimaisen Sarmannon ympärille muodostui joukko muusikkokollegoita, joiden kanssa laajaa arvostusta saanut jazz-säveltäjä alkoi tehdä hedelmällistä yhteistyötä useissa produktioissa. Uurastus on jatkunut aina näihin päiviin.

– Juhani ”Junnu” Aaltonen on yksi merkittävimmistä muusikoista ja pitkäaikaisemmista työtovereistani. Junnun kanssa minulla on ollut suuri ilo tehdä yhteistyötä 60-luvulta lähtien.

– Multi-instrumentalisti Juhani Aaltonen on ainutlaatuinen, yliherkkä ja luova yksilö, jolla on kontakti korkeampiin, luoviin voimakenttiin. Näistä spirituaalisista voimista Junnu saa energiaa ainutlaatuiseen ilmaisuunsa.

– Aaltosen Junnun ohella veljeni, kontrabasisti Pekka ”Pekkis” Sarmanto, laulaja Maija Hapuoja ja lyömäsoittaja Matti Koskiala ovat minun pieni, musiikillinen perheeni. Näiden, läheisten ystävieni ja vaikuttajieni kanssa minulla on helppoa ja selkeää työskennellä, Heikki Sarmanto kiittää.

Aihiot
nauhalle

Heikki Sarmannon ammatillinen ura on kestänyt jo yli neljä vuosikymmentä. Sympaattinen, olemukseltaan avoin ikinuori, peruspositiivinen jazz-säveltäjä on hämmästyttävän ahkera ja tuottelias.

1980-luku, siitä 1990-luvulle ja aina näihin päiviin tuotteliaisuus on jatkunut entistä laaja-alaisempana: musiikkia on syntynyt mitä erilaisimmille kokoonpanoille, kuoroille, lauluproduktioille.

Mikä on pysähdyttävin voima, tunnetila, joka saa sävelkynän tuottamaan musiikkia, uusia nuotteja, orkestrointeja?

– Musiikissa melodia on minulle hurjan tärkeä – melodia, jossa on tarina, joka vie johonkin. Rytmi saa melodian elämään. Sävellykseni muodostuvat useimmiten improvisaatioista. Minussa, Junnussa ja Pekkiksessä yhdistyy tämä sama piirre. Emme rakenna musiikillisia juttujamme pelkästään kirjoitettujen nuottien varaan.

– Elektroniset kosketinsoittimet ja niiden loputtomat, kiehtovat soundit antavat minulle myös valtavasti ärsykkeitä toisenlaisiin teemoihin ja harmonioihin kuin istuessani flyygelin ääreen. Usein nauhoitan talteen kaikki nopeat soitannolliset ja laululliset improvisointini. Näin saatan muutamassa päivässä tehdä jopa puolisen sataa biisiä. Myöhemmin kuuntelen äänitykseni ja poimin jyvät akanoista.

– Olen improvisoinut jo kolme neljä vuosikymmentä. Improvisoinnista on tullut osa minua. Se on ihmeellistä, mutta totta, jazz-säveltäjä kertoilee.

Tyylit
taipuvat

Pitkälti Heikki Sarmannon aloitteesta maahamme perustettiin Uuden Musiikin Orkesteri UMO, joka vuosien saatossa laajentui ammattimaiseksi big bändiksi. Sarmanto kutsuttiin Umon taiteelliseksi johtajaksi vuoden 1998 syksyllä, jossa hän toimi kaksi vuotta.

– Tavoitteeni oli pitää yllä hyvää fiilinkiä, antaa uusia ajatuksia ja tarjota Umon soittajille kyllin haastavia produktioita. Umossa, kaikki ovat huippuluokan muusikoita, solistisia improvisoijia ja erittäin kreatiivisia persoonia, jotka eivät pelkästään tuijota nuotteja.

– Umo on yksi maailman merkittävimpiä isoja orkestereita. Umo on big band, joka kykenee soittamaan mitä vaan: jenkkiklassikoita ja myös omaa materiaalia läpi jazzin tyylisuuntien. Mitä enemmän Umo saa soittaa omasta elämästään, sitä enemmän se vain paranee, Heikki Sarmanto sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jere kuvailisi Dragsvikin musiikkia ”The Mob meets the Chameleons”, Sirkku puhuisi brittianarkosta.

Avoimen poliittinen poppibändi – Dragsvik on kyllästynyt hyssyttelyyn

La Traviatan intiimeissä kohtauksissa häly ja loistokkuus häivytetään taka-alalle ja katse kohdistetaan solisteihin, heidän tunteidensa tulkintaan ja laulamisen taikaan.

Verdin kohtalokas La Traviata liikuttaa yli aikain rajain

Kissa osoittaa Apinalinna-levyllä hallitsevansa suvereenisti eri tyylilajit

Jytää ja purkkaa yhdistelevä Kissa on uudella levyllään vähemmän läpällä ja enemmän tosissaan

Laineen Kasperi palasi lavoille heti, kun se oli mahdollista.

Laineen Kasperi: ”Ennen laulettiin että mä rakastan sua, nykyään että sä rakastat mua”

Uusimmat

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään