KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Runokylä liekkimerenä

Pirjo Hämäläinen
20.4.2010 18.25

Rimmin kylässä Kuhmossa joku hankki ennen vuotta 1958 niin kovaäänisen kukon, että sen kiekuminen kuului Akonlahteen asti. Kun kiekumisesta ei tuntunut tulevan loppua, viranomaiset hermostuivat ja polttivat Akonlahden.

Ratkaisuun oli myös muita perusteita. Vienalainen Akonlahti sijaitsi syrjässä, teiden kunnossapito oli hankalaa ja elintarvikkeiden kuljetus kävi kalliiksi. Kylältä puuttui alkeellisinkin perspektiivi.

Viena ja Aunus elivät sodan jälkeen vain joidenkin epäonnisten etunimissä, joten Akonlahden kohtaloa meillä ei ruvettu suremaan eikä siitä juuri tiedettykään. Kun SKS julkaisi vuonna 1965 Vilho eli Vasselei Jyrinojan muistelmateoksen Akonlahden arkea ja juhlaa, ajantasaisessa esipuheessa ei mainittu, että kylä oli sitten viime näkemän haihtunut savuna ilmaan.

ILMOITUS
ILMOITUS
Jos kukonlaulu kuului niin hyvin rajan takaa, mitä muuta siltä taholta oli odotettavissa? Televisiopropagandaa? Lättähattuja? Rocksaastetta?

Kuvataiteen karelianismissa, kultakauden voittoisassa aatevirtauksessa, Akonlahti oli kuitenkin alkukoto ja kehto. Kesällä 1890 Akseli Gallen-Kallela teki Louis Sparren kanssa Akonlahteen kaksi retkeä, ihaili ainoan kerran elämässään rajantakaisia laulumaita ja imi vaikutteita, jotka pulppusivat esiin suurissa Kalevala-maalauksissa.

Gallen-Kallelan mielestä Akonlahdessa asui vieraanvaraisia hengen ylimyksiä, kuin Skotlannin klaaniherroja. Ortodoksiusko ei istunut pakanataiteilijan kalevalaisiin haaveisiin, mutta myös sanan mahti näytti olevan voimissaan ja vanhan sivistyksen merkit olivat ilmeiset.

Vauras ja komea, yli sadan talon Akonlahti levittäytyi Kiitehenjärven rannoilla vain kivenheiton päässä Suomesta. Elias Lönnrot tallensi Akonlahden kuuluilta runonlaulajilta ja tietäjiltä Kalevalan keskeisiä jaksoja ja hänen jäljissään sinne vaelsi katkeamaton jono kerääjiä, tutkijoita ja taiteilijoita.

I. K. Inhan valokuvat kertovat parhaiten, miten rikasta oli vienalainen kulttuuri, miten herkkäpiirteisiä olivat ihmiset ja miten syvinä siinsivät selkoset. Akonlahti ja muut kylät muistuttivat eittämättä Suomea, mutta kaikki oli jotenkin aidompaa, pyhempää ja puhtaampaa.

Sen verran rennolla kädellä Suomen rajat on kuitenkin piirretty, ettei Vienaa ole saatu pysymään kokonaan Venäjän puolella. Siinä missä Kannas ja Laatokan Karjala ovat sulaa historiaa, Suomessa on edelleen kolme vienalaiskylää, Kuivajärvi, Hietajärvi ja Rimpi.

Lähinaapureilla Rimmillä ja Akonlahdella oli sukusiteitä, kauppakontakteja ja yhteinen hautausmaa, mutta niinpä vain raja ne erotti. Toisessa kylässä toteltiin Suomen ja toisessa Venäjän herroja, toisessa viriteltiin kaiketi Maamme-laulua ja toisessa vastattiin keisarihymnillä.

Todellisuudessa rajasta ei näissä kylissä paljon piitattu. Autonomian kaudella rajan ylittäminen ei ollut arvatenkaan ongelma, mutta itsenäisyyden vuosinakin sukulaisiin mentiin niin kuin mitään erikoista ei olisi tapahtunut. Ja väitetään, että vielä 1980-luvulla – jolloin Akonlahtea ei tietenkään enää ollut – Kuhmon metsissä erottui kymmeniä rajalle johtavia polkuja.

Jatkosodan miehitysaika ravisteli myös Akonlahtea ja jotkut siirtyivät tässä vaiheessa Suomeen. Kylän väkiluku ei siitä vähentynyt, sillä uusia muuttajia tuli eri tahoilta. Kolhoosi pyöri, leipää riitti, olot tasaantuivat hiljakseen.

Kansainvälinen kilpailu alkoi kuitenkin 1950-luvulla kiristyä, joten Neuvostoliitto päätti laatia maaseudulle perusteellisen saneerausohjelman. Kehityskelvottomien kylien palvelut ajettiin alas, kolhoosit lakkautettiin ja niiden työntekijät patistettiin taajamiin.

Tavoitteena oli asuttaa ihmiset kerrostaloihin, mutta kun niitä ei noin vain tyhjästä polkaistu, vanhoja hirsitalojakin otettiin kuormaan mukaan. Enimmäkseen kylät jäivät silti autioina ja hylättyinä paikoilleen.

Akonlahtea tämä ei valitettavasti koskenut, sillä sitä rasitti myös väärä sijainti. Jos kukonlaulu kuului niin hyvin rajan takaa, mitä muuta siltä taholta oli odotettavissa? Televisiopropagandaa? Lättähattuja? Rocksaastetta?

Akonlahden asukkaille annettiin muutama tunti kerätä tavaransa ja hyvästellä kotinsa ja sitten huonompijalkaiset kiidätettiin lentokoneilla Uhtualle. Parempijalkaiset kompuroivat vauhkojen lehmien kanssa perässä, mutta kun Uhtualla ei ollut ylimääräisille siivatoille rehua, ne piti tappaa. Kauniiksi lopuksi kaikki Akonlahden talot sytytettiin tuleen.

Tarina on traaginen ja erityisen ikäväksi sen tekee myöhäinen ajankohta, vuosi 1958. Neuvostoliiton parjaaminen on suosittua kansanhuvia, mutta jokunen moitteen sana on suunnattava myös Suomeen, sillä Rimmistä, Akonlahden naapurista, on niin ikään vain rippeet jäljellä.

Talvisodan aikana omat suomalaisjoukot polttivat Rimmin vienalaistalot eikä uusia noussut, koska sodan jälkeen vanhaa karjalaistyyliä ei ollut enää lupa käyttää. Samassa roihussa meni hyvä nivaska kansallisaarteita, Gallen-Kallelan Kalevala-aiheisia maalausluonnoksia, jotka Elias Ahtonen oli saanut muistoksi.

Valkopartainen Elias, Rimmin Uljaska, antoi Gallen-Kallelan kuulussa Aino-triptyykissä kansanrunojen Väinämöiselle kasvot. ”Toinen käsi oli mulla pääpuolta, toinen takamusta ottamassa kun se Joukhaisen siukku oli veessä”, Uljaska selitti teoksen syntyvaiheita.

Uljaskan sosiaalisesta asemasta liikkuu kahdenlaista tietoa. Janne Gallen-Kallela-Sirén ja eräät muut eteläiset lähteet väittävät hänen majailleen lentiiralaisessa salotorpassa; Kuhmossa taas ollaan sitä mieltä, että Uljaska oli Rimmin kylän alkuasukas ja talon arvovaltainen isäntä.

Säätyläistaiteilijoille kaikki herraskartanoa vähäisemmät rakennukset olivat helposti torppia ja maaseutua tuntemattomat kirjoittajat nielevät tulkinnat sellaisinaan. Joku voisi joskus perata, millainen omistuspohja Gallen-Kallelan miltei ammatikseen ”löytämissä” torpissa todella oli. Kuhmolainen Lapinsalmen torppa oli ainakin erämaatalo, jonka pihapiirissä kohosi parikymmentä hirsirakennusta.

Rimmin Uljaska ei asunut torpassa, mutta Rimmin Iita nähtävästi asui. Pian Karjalan mailta kotiuduttuaan Gallen-Kallela keksi Ruoveden Helvetinjärven penkalta Rimmin torpan ja kuvasi siellä – jälleen Sparren kanssa – pientä, kiharapäistä Iitaa. Uskomaton sattuma ja tietysti täysi syy sekoittaa syrjäkulmalaisten töllit toisiinsa.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään