Kuukausi ennen jalkapallon MM-kisoja Suomen Punainen Risti ja Suomen Palloliitto käynnistävät SPR:n vapaaehtoistyöntekijä Etelä-Afrikassa toimivan Helvi Kolehmaisen aloitteesta kampanjan MM-kisojen isäntämaan syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamiseksi. Pallo liikkeelle -kampanjassa kerätään varoja Etelä-Afrikan Punaisen Ristin järjestämiin jalkapallokerhoihin. Kerhoissa pelataan jalkapalloa, mutta opitaan samalla tärkeitä taitoja elämää varten.
– Jalkapallon avulla lapset ja nuoret innostetaan mukaan hyvän harrastuksen pariin, pois kaduilta ja rikollisjengien otteesta. Kerhoissa on turvallista viettää aikaa koulupäivän jälkeen, kertoo SPR:n eteläisen Afrikan alue-edustaja Seija Tyrninoksa.
Turvallista ajanvietettä ja luotettavia aikuisia tarvitaan sillä Etelä-Afrikan köyhien alueiden ongelmista pahimmat – köyhyys, työttömyys ja rikollisuus – koskettavat erityisesti lapsia ja nuoria. Lähes 80 prosenttia eteläafrikkalaisista lapsista lopettaa koulunsa kesken. Monet heistä ajautuvat rikollisjengeihin ja vankilakierteeseen.
– Jalkapallon pelaamisen ohella lapsille annetaan kerhoissa hiv-aids –valistusta, opetetaan terveystietoa ja kansalaistaitoja sekä kannustetaan suvaitsevaisuuteen, Tyrninoksa jatkaa.
Vapaaehtoinen laittoi
pallon liikkeelle
Suomessa toteutettavan kampanjan taustalla on Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoinen Helvi Kolehmainen. Osan vuodesta Etelä-Afrikassa asuva Kolehmainen tutustui jalkapallokerhojen toimintaan Kapkaupungissa, ja vaikuttui niissä tehtävästä työstä
– Näin, että kerhoissa saadaan hienoja asioita aikaan ja päätin selvittää, voisimmeko Suomessa auttaa kerhojen toimintaa, Kolehmainen kertoo.
Kolehmaisen ajatuksesta syntynyt kampanja haastaa kevään ja kesän aikana mukaan jokaisen jalkapallomielisen suomalaisen. Kampanjan vauhdittajina ja haasteen lähettäjinä ovat SPR:n puheenjohtaja Erkki Liikanen, SPL:n puheenjohtaja Sauli Niinistö ja miesten A-maajoukkueen valmentaja Stuart Baxter.
Jokainen jalkapallon ystävä voi osallistua kampanjaan haastamalla mukaan ystävänsä tai järjestämällä vaikkapa haasteottelun kampanjaan liittyen. Kampanjan nettisivuilla pääsee myös kevään aikana kokoamaan unelmajoukkueensa MM-kisoihin ja haastamaan ystävät mukaan veikkaamaan kisojen lopputuloksia.