Andien ylätasangon tuulessa ja häikäisevän kirkkaassa auringonpaisteessa kumisevat vaativat rummut. Bolivian väestön enemmistön muodostavat alkuperäiskansat vaativat tilaa ja oikeuksiaan yhteiskunnassa, joka ei vuosisatoihin ole ollut heidän.
Bolivia on yksi Etelä-Amerikan köyhimmistä maista. Luonnonvaroiltaan rikkaan maan köyhyys on vuosisatojen siirtomaavallan, diktatuurien ja vallankaappausten aikaansaannosta. Sen juuret ovat samaan tapaan sitkeässä kuin maanosassa muuallakin: teollisuus ja tuotekehittely ovat syntyneet ja kasvaneet merten takana, ja maan oma tuotanto perustuu raaka-aineiden halpahintaiseen myyntiin.
Alkuperäisväestön ikivanhoja perinteitä ja uskomuksia on väheksytty ja painettu pimentoon, mutta mikään ei ole saanut näitä kulttuureja katoamaan.
Maassa on eletty 1980-luvulta alkaen yhtäjaksoista demokratian kautta. Myös tänä aikana presidenttejä on syösty vallasta ja kadut ovat täyttyneet mielenosoituksista ja tiesuluista, mutta vakaampi aika on mahdollistanut kansalaisyhteiskunnan voimistumisen. Boliviaan on syntynyt runsaasti kansalaisjärjestöjä ja kulttuurikeskuksia.
Kansalaisaktivismia
muutoksen ilmapiirissä
Toisin kuin maailmalla yleensä, Boliviassa rikkaat asuvat alhaalla lämpimässä ja köyhä väestö kansoittaa kovien olojen korkeuksia tarunomaisissa maisemissa.
Bolivian pääkaupunki La Paz sijaitsee keskellä Andien huikeimpia jyrkänteitä. Kun pilvien tasalta astuu vielä askeleen ylemmäs 4 000 metrin korkeuteen, avautuu karulle tasangolle syntynyt El Alto, keskeneräisten punatiilisten talojen ja aimara-intiaanien miljoonakaupunki. El Altossa on jo enemmän asukkaita kuin La Pazissa ja joka päivä maalta muuttaa lisää paremman elämän toivossa.
El Alto on noussut viime vuosina kansalaisaktivismin ja poliittisen liikehdinnän keskukseksi. Muutoksen ilmapiirissä on syntynyt Kulttuurikeskus Compa, Taiteen tekijöiden yhteisö, joka järjestää neljässä kulttuuritalossaan nuorille ja lapsille taidetyöpajoja sekä toimii yhteistyössä koulujen ja sosiaalikeskusten kanssa.
Compan päämääränä on kasvattaa nuorten tietämystä omasta kulttuuristaan ja historiastaan, vahvistaa itsetuntoa ja identiteettiä sekä lisätä heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa.
Compa sai alkunsa 20 vuotta sitten, kun nuori sosiologian opiskelija Ivan Nogales työskenteli katunuorten sosiaalikeskuksessa. Hän perusti katupoikien kanssa teatteriryhmän, Teatro Tronon.
Pian ryhmä matkusti ympäri Boliviaa esiintymässä. Myöhemmin teatteri on kiertänyt Latinalaisessa Amerikassa, USA:ssa ja Euroopassa. Teatro Tronon ympärille syntyi Compa ja ensimmäinen kulttuuritalo El Altoon.
Nyt Compalla on toimintaa El Alton lisäksi kahdessa muussa bolivialaisessa kaupungissa, Santa Cruzissa ja Cochabambassa.
Nykyhallitus tukee
samoja päämääriä
Compan johtajan Nogalesin mukaan keskuksella on nyt paremmat toimintamahdollisuudet kuin koskaan, sillä nykyinen hallitus tukee samoja päämääriä. Evo Morales valittiin ensimmäisenä intiaanina maan presidentiksi vuonna 2005. Morales aloitti toisen presidenttikautensa vuoden 2010 tammikuussa ja Evon puolue MAS (Liike kohti sosialismia) pitää valtaa maan parlamentissa.
Moralesin valtaannousun ja yhteiskunnallisten muutosten suhde on elimellinen.
– Evo on vallassa kiitos el altolaisten ja El Alto on voimissaan kiitos kaupungin nuorten. Nuoret puolestaan ovat organisoituneet ja aktivoituneet kiitos taiteen ja kulttuurijärjestöjen, jotka ovat vahvistaneet nuorten itsetuntoa ja rohkeutta toimia. Ilman kulttuurikeskuksia Evo ja MAS eivät olisi vallassa, Nogales sanoo.
Vanhat poliittiset käytännöt ovat väistymässä ja antamassa tilaa politiikan ”estetisoitumiselle”. Vanhalla vasemmistolla on omat juurtuneet tapansa tehdä politiikkaa, oma retoriikkansa ja vahvasti akateemisuuteen ja sosiologian traditioon sitoutunut diskurssinsa.
– Nämä ovat hienoja ja arvokkaita perinteitä, mutta ihmiset ovat väsyneet niihin, Nogales sanoo.
– Ihmiset kaipaavat luovuutta ja he etsivät uusia tapoja vaikuttaa. Uskon, että nuoret rakastavat taiteita ja kulttuuria juuri siksi, että ne edustavat enemmän heitä. Vanhat politiikan muodot eivät edusta nuorisoa, Nogales jatkaa.
– Vanha vasemmistolainen retoriikka ei samassa määrin ulotu perinteisiin ja kulttuuriin, mutta taiteilla on suora yhteys kulttuuriperintöön. Perinteet elävät taiteessa.
Taide voi muuttaa
elinolosuhteita
Compan kantavana ajatuksena on kasvattaa uutta sukupolvea, jotka jatkavat keskuksen työtä ja sosiaalista muutosta yhteiskunnassa. Työpajoihin osallistuneista nuorista koulutetaan uusia ohjaajia, jotka taas kasvattavat nuorempiaan.
Daniela Orellana Comez, 23, on osallistunut Compan toimintaan jo kuuden vuoden ajan ja näkee yhteiskunnan ja nuorten muuttuneen sinä aikana.
– Uskon, että ihmisten kiinnostus kulttuuriaan kohtaan on kasvanut ja he tuntevat paremmin historiaansa. Nyt myös nuoret tuntevat yhteiskunnallisia asioita paremmin.
Compan työpajoissa ja esityksissä käsitellään historian ja kulttuuriperinteen lisäksi sellaisia teemoja kuin ilmastonmuutosta, ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja seksuaalisuutta.
– Monien mielestä vain perinteisellä politiikalla voidaan muuttaa asioita, mutta minä uskon, että taide voi muuttaa elinolosuhteita ja elämää, sanoo Ivan Nogales.
– Yhdessä työskentelemällä me voimme olla pysyvän yhteiskunnallisen muutoksen moottori. Taide tekee meistä humaanimpia ja enemmän ihmisiä. Uskon, että tulevaisuudessa taide tulee olemaan vielä paljon vaikuttavampi muutoksen työkalu kuin se on nyt.
Yhteisten unelmien
kokoelma
Nogales unelmoi, että Compa jatkaa kasvamistaan ja ympäri Boliviaa rakennetaan vastaavia keskuksia. Hän korostaa haaveilun merkitystä ja puhuukin Compasta yhteisten unelmien kokoelmana.
– Kun olin nuori kukaan ei uskonut haaveisiini, mutta nyt katupoikien ryhmästä on kasvanut maailmallakin tunnettu teatteri.
Kun haaveistaan puhuu, ne muuttuvat yhteisiksi ja alkavat toteutua.
Nogalesin johdolla Bolivian paratiisiin, Yungaksen alueelle on syntymässä omavarainen taiteilijoiden yhteisö. Maapala on jo hankittu ja kylän ensimmäinen talo nousee vielä tänä vuonna.
– Meillä tämän polven sosialisteilla on ollut suuria unelmia suurista vallankumouksista ja muutoksista, mutta olemme myöskin turhautunut ja pettynyt sukupolvi, koska muutoksia ei tullut niin nopeasti kuin toivoimme. Kylässä voimme elää kuten uskomme.
Mutta kylä ei ole pakopaikka, vaan Nogalesin mukaan sen on tarkoitus toimia esimerkkinä kaikille, että voimme elää arvojemme mukaista elämää.
Suomalaisjärjestöt
tukevat Compaa
Bolivialainen yhteiskunta elää muutosten aikaa, mutta rikkaudet ovat jakautuneet epätasaisesti ja suurin taloudellinen vaikutusvalta on edelleen pienen eurooppalaisperäisen väestön käsissä. Compalle epävakaan rahoituksen kanssa kamppailu on arkipäivää.
Suomalainen järjestö Taksvärkki tukee Compan toimintaa. Yhteistyöhankkeen tavoitteena on vahvistaa bolivialaisten nuorten itsetuntoa ja identiteettiä sekä samalla lisätä suomalaisten nuorten ymmärrystä Bolivian nuorten arkipäivästä. Kehitysyhteisyön palvelukeskuksen Kepan vapaaehtoisohjelman Etvon kautta Compassa on toiminut suomalaisia vapaaehtoisia vuoden 2010 alusta alkaen.
Kehitysyhteistyön näkökulmasta kulttuuritoiminnan tukemista on astetta vaikeampi ymmärtää kuin esimerkiksi lukutaitokampanjoita. Bolivialaisilla on kokonainen yhteiskunta rakennettavanaan. Yhteiskunta, johon mahtuvat kaikki kansanryhmät ja jossa alkuperäisväestön perinteet, kulttuuri ja ajattelu elävät.
Rakennustyön keskiössä elää Compa, joka opettaa nuoria ajattelemaan itsenäisesti, luottamaan itseensä ja yhteiseen toimintaan, tuntemaan historiaansa, juuriaan ja kulttuuriaan sekä muuttamaan yhteiskuntaa.
Kirjoittajat ovat työskennelleet vuoden 2010 alusta vapaaehtoisina Kulttuurikeskus Compassa.
Lisätietoa sekä Compasta että Boliviasta Taksvärkin nettisivuilla www.taksvarkki.fi.