KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Sodassa ei ole sankareita

–Sisällissota on mielestäni Suomen historian kannalta vähintään yhtä merkittävä tapahtuma kuin talvi- tai jatkosota ja siksi sitä pitäisi käsitellä enemmän esimerkiksi koulujen historian opetuksessa, sanoo ohjaaja Claes Olsson (vas.).

–Sisällissota on mielestäni Suomen historian kannalta vähintään yhtä merkittävä tapahtuma kuin talvi- tai jatkosota ja siksi sitä pitäisi käsitellä enemmän esimerkiksi koulujen historian opetuksessa, sanoo ohjaaja Claes Olsson (vas.).

Tositapahtumiin ja todellisiin historiallisiin henkilöihin perustuva elokuva Taistelu Näsilinnasta 1918 ei ole mikään sankaritarina.

Anna Paju
9.3.2012 16.21

On huhtikuinen yö vuonna 1918.

Yliluutnantti Melinin (Nicke Lignell) valkoinen komppania valmistautuu hyökkäykseen punaisen Tampereen laitamilla. Komppanian tehtävänä on tunkeutua kaupunkiin ja valloittaa Näsilinna-palatsi, joka on punaisten hallussa.

Vain viikon pituisen taistelukoulutuksen saaneet komppanian jäsenet ovat nuoria pohjanmaalaisten maanviljelijäperheiden poikia. Vaikka he eivät sitä vielä tiedä, tulee Näsilinnan valtaamisesta Suomen sisällissodan ratkaiseva taistelu.

ILMOITUS
ILMOITUS
Melinin komppanian miehet olivat kutsuntojen kautta mukaan tulleita, täysin kokemattomia ja hyvin nuoria.

Tässä lyhykäisyydessään Taistelu Näsilinnasta 1918 -elokuvan juoni. Vaikka se kuvaa taistelua, ei kyseessä ole toimintaelokuva tai sankareiden tarina.

Elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Claes Olsson halusi riisua sotimisesta kaiken gloorian, ja näyttää mitä sota todella on: hirveä tragedia.

Ja jos sota on ihmiskunnan pahin vihollinen, on sisällissota Olssonin mielestä kansakunnan pahin vihollinen.

– Sisällissota hajottaa kansakunnan pitkäksi aikaa.

Hän halusi tehdä elokuvan, joka kuvaa mukana olleiden nuorten, tavallisten miesten kokemuksia.

– Se ehkä auttaa tämän ymmärtämään tilannetta Libyassa, Jemenissä, Syyriassa, tai mitä tapahtui Balkanin sodassa Jugoslavian hajotessa.

– Libyan sisällissodassa on kuollut 40 000 ihmistä. Siitä toipuminen vie pitkään ja kestää sukupolvien yli.

Tampereen purkamattomat traumat

Elokuvaa ja sen taustatyötä tehdessään Claes Olsson huomasi, että vuoden 1918 tapahtumista on Suomessa yhä ”mielettömän paljon purkamattomia traumoja”. Erityisesti tämä näkyi hänen mukaansa Tampereella.

– Niin monen isovanhemmat tai vanhempien isovanhemmat ovat olleet mukana sodan tapahtumissa, on kadunkulmia, joissa on taisteltu.

Kun kuvaukset olivat käynnissä Tampereella, Olssonille kerrottiin kipeitä muistoja ja jonkinlaista sovitustakin haettiin.

– Ihmiset esittelivät valokuvia, että tässä on minun siskoni, joka ammuttiin, kun häntä epäiltiin punakaartilaiseksi. Toivottiin että tekisin elokuvan myös punaisten näkökulmasta.

Hänelle soitti Tampereelta kotoisin oleva Olga, jonka isä oli punaisena tapettu.

– Hän olisi itse tullut mielellään mukaan elokuvaan avustajaksi, mutta oli 92-vuotias ja asui Uppsalassa. Hänen mielestään oli tärkeää että asioista puhutaan, ilman kiihkoa tai propagandaa.

Eräs, jonka isoisä oli taistellut valkoisten puolella, halusi tulla näyttelemään punaista.

520 liuskaa silminnäkijäkertomuksia

Elokuva sai alkunsa kirjailija Robert Alftanin ideasta. Hän esitteli Olssonille autenttista tapahtumapaikkaa, Näsilinna-palatsia.

– Paikka on tietenkin elokuvantekijälle hirveän tärkeä. Kun kuulin, että taistelussa mukana olleita on haastateltu 1930-luvulla ja haastattelut löytyvät arkistoista, kiinnostuin aiheesta vielä enemmän, Olsson kertoo.

– 1930-luvulla elettiin vielä hurmahenkistä kansallismielistä vaihetta, jolloin kerättiin muistiin kaikenlaista.

Silminnäkijäraportteja löytyi 520 liuskaa, joista Olsson ryhtyi muokkaamaan käsikirjoitusta yhdessä Alftanin kanssa.

– Etsimme Näsilinnan tapahtumista kertomuksia myös punaisten puolelta, mutta se osoittautui melko mahdottomaksi tehtäväksi

Se selittyy ajan hengellä, joka vallitsi valkoisten voitettua. Hävinneiden kertomukset eivät kiinnostaneet ja moni punainen vaikeni tai vaiennettiin.

– Amerikansuomalaisessa Työmies-lehdessä olisi paljon pengottavaa, vinkkaa Claes Olsson.

Lehdessä ilmestyi paljon pieniä juttuja ja kertomuksia Amerikkaan lähteneiltä punaisilta.

Rivimiehet pääosassa

– Kuvaukset Näsilinnan taisteluista eivät olleet sankareiden tai voittajien kertomuksia, vaan taisteluun osallistuneiden miesten rehellisiä kuvauksia siitä miten olivat kokeneet sodan, kertoo Olsson.

– Niissä on kauhua ja pelkoa; ihmetystä siitä mitä me täällä tehdään. Kuvausta siitä kuinka kuolleiden näkemiseen turtuu.

Melinin komppanian miehet olivat kutsuntojen kautta mukaan tulleita, täysin kokemattomia ja hyvin nuoria.

Tätä kuvatakseen Olsson valitsi elokuvan kollektiiviseen pääosaan tavalliset rivimiehet, ei ole komppaniaa johtaneen Melinin tai jääkärien sijaan.

– He ovat ammattisotilaita, joilla on koulutus. Heidän ajatuksensa ovat enemmän sotateknisiä.

– En halunnut missään tapauksessa tehdä sankaritarinaa tai seikkailuelokuvaa.

Siihen on hänen mielestään jo menty myös kotoisissa talvi- ja jatkosotakuvauksissa.

– Sodassa ei ole sankareita.

Dokumentaarinen ote ja pirunmoinen kaaos

Korostaakseen autenttisuutta Claes Olsson valitsi elokuvalle dokumentaarisen muodon. Kamera oli koko ajan näyttelijöiden joukossa, tapahtumien keskellä, mikä tuotti välillä päänvaivaa kuvaaja Pertti Mutaselle.

Autenttisuuden tavoitteluun liittyi myös se, että rooleihin valittiin amatöörinäyttelijöitä. Vain Melinin ja jääkäreiden rooleissa on ammattilaisia tai teatterikoululaisia.

– Halusin mukaan myös nuoria, jotka eivät ole käyneet armeijaa. Heidän tapansa pitää asetta oli yhtä kömpelö kuin se mukana olleilla todellisuudessakin oli.

Yksi miehistä esimerkiksi kuolee omaan pistimeensä.

– Aikamoinen kaaos siellä monesti oli. Ja uskon että sota on vieläkin aika pirunmoinen kaaos, vaikka olisi millaiset satelliitit ja tietokoneet mukana.

Hän toivoo elokuvansa näyttävän kuinka sota raaistaa ihmisiä.

– Nuoret miehet, jotka eivät koskaan olleet ampuneet, joutuivat tilanteeseen, jossa piti ampua kaikkea mikä liikkui, myös naisia. Monelle oli vaikea hetki, kun ei taisteltukaan enää venäläisiä, vaan toisia suomalaisia vastaan.

– Yksikin kertoi siitä, miten joutuivat ampumaan oululaisen komppanian miehiä, siis omiaan, jotka yrittivät paeta rintamalta. Se kuvaa hyvin millaista kaaosta se oli.

Olsson oli yhteydessä keskushenkilöiksi valikoituneiden sotilaiden elossa oleviin omaisiin. Monella oli ollut ruusuisempi kuva sukulaistensa toiminnasta sodasta kuin mitä säilyneet dokumentit kertoivat.

Taistelu Näsilinnasta 1918. Ensi-ilta elokuva-teattereissa 23. maaliskuuta.Tampereen elokuvajuhlilla sai Suomen ensi-iltansa Claes Olssonin Iris-tyttären ohjaama dokumentti Sydämeni taakka Ruandan kansanmurhan eloon-jääneistä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Mai Kivelä.

Suomen kanta muuttui: Seurauksena epävarmuutta ja epäjohdonmukaisuutta

Raportti: Ääriliikkeet hyödyntävät nuoren traumataustaa rekrytoinnissaan – ”Tarjoavat positiivisia kokemuksia ja adrenaliinibuustia”

Sähköpotkulautojen käyttämistä ollaan rajoittamassa.

Vihdoin rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön: Nyt loppuu huppelissa törmäily

Minja Koskela.

Nyt kiistellään paperittomien terveydenhuollosta: ”Sisäministerin vaihtoehtoiset faktat”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

 
03

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
04

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 
05

Tunteelliset jäähyväiset komisario Koskiselle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

16.05.2025

Vahvat liitot tukevat yhteiskuntarauhaa, muistuttaa poliisien ammattiliitto – ”Päättäjien ja työnantajien pitäisi ymmärtää…”

16.05.2025

Vasemmistossa ollaan huolissaan yleistukisuunnitelmista: ”Hallitus tekee sosiaaliturvan yksinkertaistamista säästöt edellä”

16.05.2025

Radikaali esitys vasemmalta: Tehoeläintuotanto lopetettava tyystin

15.05.2025

Kohu paisuu, nyt puhuu pääekonomisti: Hyvin ongelmallista, jos luottamus valtiovarainministeriön puolueettomuuteen horjuu

15.05.2025

Vihreä siirtymä on Euroopalle turvallisuuskysymys, sanoo Jussi Saramo – EU:n budjetti ohjaa tulevaisuutta

15.05.2025

Paavo Lipponen kiistää muistelmissaan oikeistosyytökset ja sanoo tehneensä pääministerinä sosialidemokraattista politiikkaa

15.05.2025

Hallitus yksinkertaistaa työttömyysturvaa: ”Tuhansien ihmisten etuuksia leikataan”

14.05.2025

Nyt Orpon hallitus lasten terveystarkastuksista: ”Tulee kalliiksi”

14.05.2025

Sijoitus rikkaiden maiden lasten hyvinvointivertailussa romahti – ”Näillä mittareilla Suomea ei voida pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”

14.05.2025

Järjestö vaatii hallitusta perumaan yhteisöveron alennuksen: ”Heikot perusteet ja virheelliset arviot”

13.05.2025

Li Andersson tylyttää: Hallituksen talouspolitiikka on surkea epäonnistuminen kaikilla keskeisillä mittareilla

13.05.2025

Maanpakolaistoimitukset verkostoituvat Latinalaisessa Amerikassa

13.05.2025

Miten valtiovarainministeriöstä tuli hallituspolitiikkaa ohjaava superministeriö? KU:n podcastissa pohditaan ministeriön historiaa ja tulevaisuutta

13.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään